Eihän kukaan kuvittele että päiväkodeissa syötäisiin lautasmallin mukaisesti?
Törmäsin yhdellä keskustelupalstalla oletukseen, että päiväkodeissa lapset ruokittaisiin lautasmallin mukaisesti, ja lautasella olisi puoet kasviksia. Ei kai kukaan oikeasti voi olettaa näin? Jossain haavemaailmassa pitää elää. Tässä faktaa: keitoissa, laatikoissa ja liharuuissa EI ole kasviksia allergioiden takia ja lämpimiä kasvislisukkeita EI ole. Lapset pääsääntöisesti syövät kehnosti salaatteja, joten vaikka niitä olisikin tarjolla, niitä laitetaan lautaselle vain erittäin vähän. Hyvin usein salaatin tilalla on esim. säilykepunajuurta.
Täsmälleen sama tilanne on kouluissa, tosin siellä joku satunnainen lapsi voi joskus ottaa reilummin porkkanaraastetta. Salaatit on tehty aikuiseen makuun, eli niihin on ympätty mitä erilaisempia ainesosia, jolloin lapset eivät niitä syö. Ja liharuuat ovat eineksiä.
Nämä asiat lienevät itsestäänselvyyksiä lähes kaikille, mutta pakko oli kirjoittaa, jos joku vielä elelee jossain kuplassa. Laittakaa kotona ruokaa siihen malliin, että lapset saavat kasvikset ja vitamiinit kotoa.
Kommentit (41)
Olen ollut päiväkodeissa ja kouluissa töissä vuosikaudet ja syönyt siellä joka päivä. Siinä sulle lähdettä.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:33"]No, voi olla (mihin muuten perustat tietosi, lähde?), minä olin ronkelin lapseni kanssa tyytyväinen jos päiväkodissa suostui edes maistamaan jotain, ihan mitä vaan.
[/quote]
No kai jokainen koulua käynyt tietää millasta paskaa siellä on ruokana.
Kyllä joissakin päiväkodeissa on monipuolisesti kasviksia ja hedelmiäkin aterioilla, ongelma on enemmänkin lapset jotka eivät suostu syömään mitään "outoa", kun eivät ole kotonakaan tottuneet tai ovat niin nirsoja etteivät syö kuin muutamaa kasvista ja hedelmää. Enemmän olisin huolissani sokerin mättämisestä kuin kasvisten vähyydestä. Kasviksia voi syödä kotonakin, mutta syötyä sokeria ei enää pois saa ja lapset tottuvat päiväkodissa makeisiin välipaloihin (kiisselit, jugurtit jne. joissa ei aitoa marjaa tai hedelmää paljon näy, halpaa kun pitää olla).
Onneks meillä on oma keittäjä!! päiväkodissa. Luksusta. Hakee kerran viikossa terveelliset ruuat citymarketista ja täydentää viikon mittaan lähikaupasta, suosii luomuakin ♡
Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?
Itse syön salaattia ja lapsillekin koitan aina tarjota uusia makuja maisteltavaksi ja kannustaa kasvisten syöntiin, mutta ihan oikeasti, nuo ruoka-aineet on niin väkeviä pieneen suuhun!
Ja kyllä, nuo ylläolevat on helppo poimia pois lapsen salaattianoksesta, mutta eikö pienimmille voisi valmistaa miedompia salaatteja, samoin kuin hernekeittopäivänä pienille tarjotaan jauhelihakeittoa.
Ei alakoululaisetkaan syö salaattia, jos siinä on jotain ylimääräistä. Mut onpa teillä varakas kunta. Jos teillä on fetaa ja oliiveja salaatissa?? Meillä on fetaa ehkä muutaman kerran vuodessa, mut keittäjät tarjoaa sen onneksi aina erikseen. Oliiveja ei ole ollut koskaan.
ap
Ap puhuu ihan totta. Minäkin olin viikon sijaisena päiväkodissa ja järkytyin.Olen siis itse pph, mutta olin viikon päiväkodilla kun hoitolapset olivat kaikki lomalla ja minä en.
Kyllä ne keitot sentään vähän kasviksia sisältää,mutta vähän. Muut ruuat ei itsessään. Ja todellakin,lämpimiä kasvislisukkeita ei ole, kysyin jopa tästä ihmeissäni ja sanoi ne että on niitä välillä, mutta ei ainakaan viikon aikana ollut. (Meillä on perhepäiväkodissa ihan joka päivä,ja lapset tykkää niistä, oikeasti syövät reilusti!) Salaatit oli todellakin aika "pahoja" jotain kaalia ja retiisiä..ja lapset söi niitä ihan hippusen tai ei ollenkaan.
Ja tosiaan, pahinta ne imelät marjattomat kiisselit, sokerijogurtit, jatkuva jäätelönsyönti...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:49"]
Ei alakoululaisetkaan syö salaattia, jos siinä on jotain ylimääräistä. Mut onpa teillä varakas kunta. Jos teillä on fetaa ja oliiveja salaatissa?? Meillä on fetaa ehkä muutaman kerran vuodessa, mut keittäjät tarjoaa sen onneksi aina erikseen. Oliiveja ei ole ollut koskaan.
ap
[/quote]
Ei toki kaikki yläkoululaisetkaan syö salaattia jos siinä on jotian muuta kuin salaattia, kurkkua ja tomaattia.. :D Mutta kyllä, meillä tarjotaan "kreikkalaista" salaattia about kerran kuukaudessa/kahdessa pinaattilettujen (perunoiden, valkokastikkeen ja puolukkahillon) kera, eikä kuntamme kovin rikas ole.
Tarkoitin kuitenkin että alle 3-vuotiaille ei mielestäni tarvitsisi noita mainitsemiani ruoka-aineita syöttää, kun ne voitaisiin korvata salaatissa vaikka paprikalla, kesäkurpitsalla, persikalla tms. Ja uskon että paprika maistuu lapselle paremmin kuin retiisi tai oliivi.
Tietenkin aina löytyy myös poikkeuksia.
Teillä, ap, onkin hieno idea että feta trajotaan erikseen! Nuo väkevimmät ruoka-aineet olisikin hyvä ehkä tarjota erikseen, menee vähemmän ruokaakin hukkaan :)
Nimim. En siedä oliiveja 7
No luuleehan jotkut niinkin, että päiväkoti on joku kuntoutumispaikka kehitysviivästymistä kärsiville.
Ei kaikki lapset syö salaattia, eikö kotona sitten syödä? Jotkut osaa syödä ja jotkut syö minimaalisen vähän salaattia.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:23"]
No luuleehan jotkut niinkin, että päiväkoti on joku kuntoutumispaikka kehitysviivästymistä kärsiville.
[/quote] onhan päiväkodeissa integroituja ryhmiä, ei kaikissa
No minä en oikeasti tiennyt. Meidän lapsen päiväkodissa on luomuruokaa ja kaikki alle 3-vuotiaat syövät ongelmitta erilaisia juustoja, sipulia ja muuta yllä mainittua. Asumme Belgiassa.
Meidän lapset söi monipuolisesti kaikkea, ilman nirsoilua, kunnes menivät päiväkotiin. Siellä oppivat syömään sokerijugurtteja, puuro päällystettiin sokerilla, makeat kiisselit jne välipalaksi. Kamala taistelu käytiin aina viikonloppuisin ja lomilla, että saatiin lapset vieroitettua sokerista. Kasviksiin tottuminen uudelleen oli myös aika nihkeetä. Tuo päiväkotiaika oli todella uuvuttavaa.
Koululaisethan syövät koulussa vain sen yhden ravintoköyhän aterian, sen sietää kun aamulla voi panostaa aamiaiseen ja välipalasta eteenpäin voi taas tarjoilla ravinteikasta ja hyvää ruokaa.
On tämä jännä maa, kun vangitkin saavat parempaa ruokaa kuin lapset ja vanhukset.
Meidän pk:ssa (kunnallinen) on tosi usein esim aterioiden osana tuorepala tai hedelmää.
Samassa talossa on myös erityislasten ryhmä, jossa oma kehitysviiveinen lapseni meni kehityksessään vuoden aikana aivan huimasti eteenpäin. Mm sosiaaliset raidot paranivat huikeasti.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]
Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?
Itse syön salaattia ja lapsillekin koitan aina tarjota uusia makuja maisteltavaksi ja kannustaa kasvisten syöntiin, mutta ihan oikeasti, nuo ruoka-aineet on niin väkeviä pieneen suuhun!
Ja kyllä, nuo ylläolevat on helppo poimia pois lapsen salaattianoksesta, mutta eikö pienimmille voisi valmistaa miedompia salaatteja, samoin kuin hernekeittopäivänä pienille tarjotaan jauhelihakeittoa.
[/quote]
Sipulia moni lapsi ei syö raakana, mutta nuo muut menee meidän nirsollekin, feta ja oliivit on kaveriperheiden lastenkin herkkua. Jos sinun lapsesi on tottunut mauttomiin salaatteihin, ei se tarkoita että muutkin syövät vain tomaattia-kurkkua-salaatinlehtiä.
Meillä ei ole lapsi (vielä) päivähoidossa, mutta olen hämmästellyt noita päiväkotien ruokia. Siskon lapsia olen hakenut, ehkä 10-20 kertaa ja lähes joka kerta niillä on ollut kaakaota, jäätelöä, pannukakkua, sokerijogurttia tms välipalalla tai jälkiruoaksi. Puuroon sokerin laittamisen oppivat juuri päiväkodissa.
Voiko kieltää, että omalle lapselle ei anneta mitään, mihin on lisätty sokeria? Entä jos toimittaisi lääkärintodistuksen, että se on epäterveellistä...
Vaatikaa vaatikaa! Ja viekää kakaranne yksityiselle paukapäät!!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]
[/quote]
Sipulia moni lapsi ei syö raakana, mutta nuo muut menee meidän nirsollekin, feta ja oliivit on kaveriperheiden lastenkin herkkua. Jos sinun lapsesi on tottunut mauttomiin salaatteihin, ei se tarkoita että muutkin syövät vain tomaattia-kurkkua-salaatinlehtiä.
[/quote]
Seuraavassa viestissä totesinkin, että poikkeuksia löytyy. Olen seitsemän vuotta ollut päiväkodissa töissä, sen perusteella sanoisin että nuo luettelemani raaka-aineet ei ole pääsääntöisesti lapsille herkkua.
Hienoa jos teillä ja kaveriperheessä ne maistuu! :)
Päiväkodissa suurimmalta osalta salaatit jäävät koskemattomiksi ja siksi ihmettelen kuinka noita väkevimpiä raaka-aineita ei korvata miedommilla (edes alle 3-vuotaiden ryhmässä).
...Niin ja itselläni ei vielä lapsia ole, minä vain työskentelen lasten kanssa.
T. 7&10
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]
[/quote]
[/quote]
Seuraavassa viestissä totesinkin, että poikkeuksia löytyy. Olen seitsemän vuotta ollut päiväkodissa töissä, sen perusteella sanoisin että nuo luettelemani raaka-aineet ei ole pääsääntöisesti lapsille herkkua.
Hienoa jos teillä ja kaveriperheessä ne maistuu! :)
Päiväkodissa suurimmalta osalta salaatit jäävät koskemattomiksi ja siksi ihmettelen kuinka noita väkevimpiä raaka-aineita ei korvata miedommilla (edes alle 3-vuotaiden ryhmässä).
...Niin ja itselläni ei vielä lapsia ole, minä vain työskentelen lasten kanssa.
T. 7&10
[/quote]
Monelta jää ne varsinaiset salaattiainekset syömättä, mutta nämä ihmettelemänne lisukkeet maistuvat, myös pähkinät, siemenet jne. Tuttavapiirin lapsia on viidessä eri päiväkodissa ja loput kotihoidossa, kaikki nirsoilevat jotain salaattiin laitettua, mutta kaikille löytyy joku sellainenkin mitä suostuvat syömään, kun on monipuoliset salaatit.
No, voi olla (mihin muuten perustat tietosi, lähde?), minä olin ronkelin lapseni kanssa tyytyväinen jos päiväkodissa suostui edes maistamaan jotain, ihan mitä vaan.