Vässykkämiehet ei kestä lomaa lasten kanssa?
Luinpas hyvin kuvaavan postauksen LinkedInistä:
”Oonko ainoa, jolle tämä ns. loma on rankempaa kuin työnteko? Kolmen lapsen 24/7 hoitaminen on huomattavasti kuluttavampaa kuin konsulttihommat. Syksyllä sitten töihin lepäämään?”, kyseli johdon konsultti. Mies. Omalla nimellään ja pärställään.
Siihen saman sukupuolen edustaja lähti kovasti komppaamaan:
”Meidän lapset on päivähoidossa koko heinäkuun, vaikka vanhemmat ovat suurimmaksi osaksi lomalla. Win-win. Lapset tykkäävät käydä päiväkodissa ja vanhemmat ovat sitten illat läsnä lasten kanssa. Vaimo on tämän viikonlopun reissussa eli olen yksin lasten kanssa ja sitten ollaan ma-ke koko perhe reissussa. Täytyy sanoa että odotan viikonloppua lasten kanssa! Meille päiväkodista sanottiin, että lapset tarvitsisivat lomaa päiväkodista, muttei mikään kyllä viittaa siihen eikä pienintäkään kuormitusta ole ollut havaittavissa; joka aamu päiväkotiin lähdetään mielellään ja sieltä tullaan hyvillä mielin ja virtaa riittää. Yleensä mennään siitä suoraan tekemään jotain esim. potkimaan palloa yms Tänään kiipeiltiin pari tuntia puistossa. Ja tulee sitä lomaakin tässä kesän mittaan. ” Näin kertoo työuhteisöcoach. Mies hänkin.
Oikeasti. Jos joku äiti näin kirjoittaisi, olisi leima otsassa.
En voi ymmärtää. Nämä miehet eivät kestä muutamaa viikkoa lasten kanssa. Eivät ole yh:ta vaan se äitikin on mukana jakamassa tätä ”taakkaa”.
Itse olen eronnut äiti, lapset puolet ajasta minulla. Lapset ovat lähes 2 kk lomalla. Molemmat vanhemmat pitävät lomillaan puoliksi. Ja joo, ei ole aina rentoa. Mutta se kuuluu elämään. Miksi mulla pitäisi olla 4 viikkoa lomaa lapsista ja lapsilla muutama päivä päiväkodista? Päin vastoin, lomahan se vasta menikin. Haaste tulee siinä, että ensi viikolla teen etänä pitkiä työpäiviä ja lapset ovat kotona. Muutakaan en voi, koska päiväkodissa on kuuma, vieraat aikuiset ja täydet poikkeusolot. Että jotenkn tässä pitää pärjätä.
Noloja ulostuloja.