Luottamus lasta hoitavaan kirurgiin mennyt, onko oikeus vaihtaa kirurgia?
Onko kukaan tehnyt näin, että vaihtanut lääkäriä?
Kommentit (35)
ap: onko kyseessä nuori, esimerkiksi vielä erikoistumisvaiheessa oleva lääkäri?
Joka tapauksessa kannattaa ottaa asia rohkeasti esille ja kysellä mahdollisuutta vaihtaa hoitavaa kirurgia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:36"]
ymmärrän sen, että voi tulla virheitä ja tulee varmasti jokaiselle. mutta kyseinen kirurgi tehnyt useampia virheitä meidän lapsen hoidon kohdalla. nyt toiset kirurgit niitä paikkaillut. ja pelottaa, että kun hän taas astuu kehiin, tulee takapakkia asioissa.
ap
[/quote]
Anna esimerkki kirurgin tekemästä virheestä.
P.S. Uusintaleikkaukseen joutuminen ei kyllä sitten johdu välttämättä virheestä.
[/quote]
tässä tapauksessa johtui. eikä ole mikään umpisuolileikkaus missä tikit pettäneet. sellaiseen ei välttämättä voi kirurgi vaikuttaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:43"]
ap: onko kyseessä nuori, esimerkiksi vielä erikoistumisvaiheessa oleva lääkäri?
Joka tapauksessa kannattaa ottaa asia rohkeasti esille ja kysellä mahdollisuutta vaihtaa hoitavaa kirurgia.
[/quote]
kyseessä jo pitkään toiminut lääkäri. täytyy alkaa selvittää asiaa. raskasta kaiken päälle vielä se, jos ei voi luottaa hoitavaan lääkäriin.
meneppä yksityiselle, ei oo valitettavasti ihan yhdestä tai kahdesta reissusta kyse.
Edelleenkään et anna esimerkkiä siitä miksi piti tehdä uusi leikkaus, mikä oli mennyt ekassa pieleen.
Se myöntääkö kirurgi itse virhettään ei merkitse, kollegat ilmoittaa asiasta kyllä sinulle ja muille mikäli oikea hoitovirhe on tapahtunut.
ymmärrän sen, että voi tulla virheitä ja tulee varmasti jokaiselle. mutta kyseinen kirurgi tehnyt useampia virheitä meidän lapsen hoidon kohdalla. nyt toiset kirurgit niitä paikkaillut. ja pelottaa, että kun hän taas astuu kehiin, tulee takapakkia asioissa.
ap
[/quote]
P.S. Uusintaleikkaukseen joutuminen ei kyllä sitten johdu välttämättä virheestä.
[/quote]
tässä tapauksessa johtui. eikä ole mikään umpisuolileikkaus missä tikit pettäneet. sellaiseen ei välttämättä voi kirurgi vaikuttaa.
ap
[/quote]
Ei kukaan kirurgi tahallaan ole antamatta lapselle parasta mahdollista hoitoa. Tässä tapauksessa ilmeisesti kahden kirurgin näkemykset ovat poikenneet toisistaan, ja sattui käymään niin että toinen olikin oikeassa sopivan menetelmän suhteen. Oikeaa hoitomuotoa ei voi kaikissa tapauksissa selvittää pomminvarmasti, ja silloin on edettävä parhaan näkemyksen mukaan. Se, että jälkimmäinen kirurgi on päätynyt parhaan lopputuloksen mahdollistavaan ratkaisuun, ei tarkoita sitä että edellinen olisi syyllistynyt minkäänlaiseen hoitovirheeseen.
TH-LAKI
6. luku Hoitoon pääsy
49 § Muu valinnan mahdollisuus
• Potilaalla on mahdollisuus valita häntä terveydenhuollon yksikössä hoitava laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö toimintayksikön toiminnan tarkoituksenmukaisen järjestämisen sallimissa rajoissa.
• Potilaan jatkohoito on toteutettava siten, että hänet ohjataan häntä aiemmin hoitaneen lääkärin tai hamma slääkärin hoitoon, aina kun se hoidon asianmukaisen järjestämi sen kannalta on mahdollista
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:48"]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Ei kukaan kirurgi tahallaan ole antamatta lapselle parasta mahdollista hoitoa. Tässä tapauksessa ilmeisesti kahden kirurgin näkemykset ovat poikenneet toisistaan, ja sattui käymään niin että toinen olikin oikeassa sopivan menetelmän suhteen. Oikeaa hoitomuotoa ei voi kaikissa tapauksissa selvittää pomminvarmasti, ja silloin on edettävä parhaan näkemyksen mukaan. Se, että jälkimmäinen kirurgi on päätynyt parhaan lopputuloksen mahdollistavaan ratkaisuun, ei tarkoita sitä että edellinen olisi syyllistynyt minkäänlaiseen hoitovirheeseen.
[/quote]
miksi ensimmäinen kirurgi ei kysynyt ylilääkärin mielipidettä? vaan teki itse vain päätökset että ei, vaikka kysyin useaan kertaan uudesta leikkauksesta. Eikä olla ensimmäiset kuulemma jotka joutuu hänen kanssaan taistelemaan jotta lapsi saa kunnolla hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:47"]
Edelleenkään et anna esimerkkiä siitä miksi piti tehdä uusi leikkaus, mikä oli mennyt ekassa pieleen.
Se myöntääkö kirurgi itse virhettään ei merkitse, kollegat ilmoittaa asiasta kyllä sinulle ja muille mikäli oikea hoitovirhe on tapahtunut.
[/quote]
ja he ovat minulle ilmoittaneet että virhe on tapahtunut. ja että uusinta leikkaus olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin, mutta eivät ole tienneet tilanteesta. Se, että kirurgi pyytäisi esim. anteeksi ja voitaisiin keskustella asiasta kunnolla kasvotusten toisi luottamusta hiukan takaisin hänen ja meidän vanhempien välillä. mutta hän pakoilee meitä nykyään.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:00"]
miksi ensimmäinen kirurgi ei kysynyt ylilääkärin mielipidettä? vaan teki itse vain päätökset että ei, vaikka kysyin useaan kertaan uudesta leikkauksesta. Eikä olla ensimmäiset kuulemma jotka joutuu hänen kanssaan taistelemaan jotta lapsi saa kunnolla hoitoa.
[/quote]
Jos ylilääkäri oli vaikka lomalla ja se oli itse vastaavana ylilääkärinä silloin?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:00"]
[/quote]
Jos ylilääkäri oli vaikka lomalla ja se oli itse vastaavana ylilääkärinä silloin?
[/quote]
ei ole ollut kolmea kuukautta lomalla, ja minä olen nähnyt sinä aikana ylilääkärin moneen kertaan milloin asiasta kirurgin kanssa väännettiin ja käännettiin.
ap
Itse leikkausosastolla töissä ja ei ainakaan meillä lastenkirurgit väkisin hoida lasta jonka vanhemmat eivät missään tapauksessa halua lastaan kyseisen lääkärin hoitoon. Etenkin jos ovat vielä syyttäneet hoitovirheestä tms. Kukapa sellaisessa tilanteessa haluaisi työskennellä jos ei ole pakko. Minusta teidän kannattaa ihan asiallisesti pyytää että toinen lääkäri voisi jatkaa hoitoa koska leikkaukset eivät ole menneet kuten piti ettekä luota enää kirurgiin. Itse ainakin tekisin näin. Yliopistosairaalassa työskentelen ja täytyy sanoa ettei jokainen kirurgi osaa hommiaan ja vaikka osaisi hyvinkin niin silti välillä tilanteita että joutuu yksin leikkaamaan vaikka ei ole kuin kirjasta lukenut aiemmin miten leikkaus tehdään... Ikävä kyllä lastenkirurgiassa on ollut näitä tilanteita enemmänkin kuin muissa leikkauksissa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:13"]
Itse leikkausosastolla töissä ja ei ainakaan meillä lastenkirurgit väkisin hoida lasta jonka vanhemmat eivät missään tapauksessa halua lastaan kyseisen lääkärin hoitoon. Etenkin jos ovat vielä syyttäneet hoitovirheestä tms. Kukapa sellaisessa tilanteessa haluaisi työskennellä jos ei ole pakko. Minusta teidän kannattaa ihan asiallisesti pyytää että toinen lääkäri voisi jatkaa hoitoa koska leikkaukset eivät ole menneet kuten piti ettekä luota enää kirurgiin. Itse ainakin tekisin näin. Yliopistosairaalassa työskentelen ja täytyy sanoa ettei jokainen kirurgi osaa hommiaan ja vaikka osaisi hyvinkin niin silti välillä tilanteita että joutuu yksin leikkaamaan vaikka ei ole kuin kirjasta lukenut aiemmin miten leikkaus tehdään... Ikävä kyllä lastenkirurgiassa on ollut näitä tilanteita enemmänkin kuin muissa leikkauksissa.
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Se harmittaa itseäni kaikkein eniten ja vie luottamusta kirurgiin, että hän ei halua meidän kanssa asiaa selvittää, vaikka tietää, että olemme pettyneitä hänen toimintaansa.
ap
Olen töissä sairaalassa, tosin medisiinisellä puolella. Ei meillä ainakaan mitään numeroa tehdä, jos potilas haluaa vaihtaa lääkäriä, ja aina välillä joku toiveita esittääkin. Lasten kohdalla uskoisin, että vanhempien näkemykset kyllä otetaan huomioon ja varsinkin jos on valitusasia vireillä. Kannattaa olla rohkeasti aktiivinen, soittaa ensin vaikka hoitajalle tai sihteerille, joka ajat varaa.
Kiitos 34 vastauksesta. Täytyy alkaa selvittää asiaa. Vaikka itse sitä mietin, mitä nyt hoitava kirurgi asiaan sanoo ja mitä hoitajat ajattelee jos asiaa alan kysellä, ehkä se kuitenkin painaa enemmän vaakakupissa huoli lapsesta ja hänen paranemisestaan mitä kyseisen kirurgin mielipide.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:39"]
Yksityisellä voit valita leikkaavan kirurgin ja leikkausajankin about minuutilleen. Mene sinne.
[/quote]
Viisaita sanoja.