Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiranpentu asiaa

Vierailija
16.07.2021 |

Eli kertokaa viisaammat, miten koira opetetaan ulkona "hengailuun" siten, että ei tarvitse olla vieressä koko ajan?

Meidän pentu vasta 12 viikkoa vanha, ollut meillä nyt 4 viikkoa. Todella yllättävää on ollut, kun pentu on heti alusta alkaen ollut ihan sinut itsekseenkin sisätiloissa. Eli kun on jätetty yksin vaikka kauppareissun ajan, niin pentu on ihan tyynesti ja käy nukkumaan (oon nauhoittanut aina että alkaako huutamaan/vinkumaan tms).

Ulkona kuitenkin alkaa jumalaton meteli, jos ollaan kahta metriä kauempana pennusta - siis ihan tuossa omalla pihalla. Näkee meidät koko ajan, mutta silti alkaa sellainen mekkala että kuulostaa kuin joku pieksäisi tuota koiraa, ja pelkään naapurien kohta tekevän eläinsuojeluilmoituksen. Eivät nimittäin näe pihaamme mutta takuulla kuulevat tuon mekkalan.

Haluaisin siis koiran oppivan, että nou hätä, sinä olet siinä kytkettynä (autotie vieressä niin ei voi irti pitää ja aitaus ei just nyt ole mahdollinen) juoksunarussa, ja minä ripustan pyykkejä tässä muutaman metrin päässä/sytytän grilliä/lapset hyppii trampalla/younameit. Aivan hervoton paniikki näyttää siis iskevän. Jos joku on kosketusetäisyydellä, niin on ihan fine, leikkii leluillaan, pureskelee luuta tmv ihan rauhassa. Mutta kun huomaa, että onkin "yksin" niin ääk.

Melkein neljä viikkoa tätä koitettu opetella olemalla reagoimatta huutoon, mutta kun pisimmällään on sitä kiekumista pitänyt PUOLI TUNTIA, niin pakko ollut mennä lähelle ennenkuin oikeasti naapurit tai ohi kulkijat huolestuvat.. Ei pidä edes taukoa että voisi mennä lähelle heti, kun ollut esim 10 sekuntia rauhassa.

Help!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi tää, mun pentu on jo 5kk, välillä se käy yksinkin takapihalla jos ovi on auki, mutta yleensä ovea ei voi pitää auki, kun taloudessa on myös sisäkissoja.

Aiemmat koirat tulleet minulle vanhempina ja eivät ole viihtyneet takapihalla, mutta niillä on ollut kaikenlaisia arkuuksia. Olisi kiva jos tämä uusi pentu oppisi olemaan itsekseen takapihalla.

Mulla vieläpä seurakoirarotuinen koira, joten on hyvin kiinni ihmisessä vaikka yksinolot sujuukin mutkattomasti, mielellään seuraisi esim. vessaankin mukaan ja vaihtaa aina nukkumispaikkaa sen mukaan missä itse olen. Tietenkin, voihan se olla ettei tämäntyyppinen koira vain ole niin itsenäinen, että koskaan tuntisi oloaan mukavaksi yksin ulkona.

Vierailija
22/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pian liian isoja askeleita. Pentu on vasta pieni, joten on aloitettava ihan hitaasti. Omalle koiralle opetin rauhallista oleskelua siten, että pistin koiran kiinni ja heti kun se rentoutui sanoin sanan "lepää" ja annoin namin. Koira oppi nopeasti, että lepää tarkoitti vain ihan oleilua ja siitä sai kiitosta jos noudatti käskyä. Sen jälkeen siihen saattoi ruveta yhdistämään sen, että siirtyi koirasta kauemmas ja kehotti sitä lepäämään. Aina kun onnistui jonkin aikaa, niin nami. Ei liian kauas, eikä liian pitkää odotusta. Koiran näköpiiristä poistuminen tapahtui vasta monen opetustuokion jälkeen.

Naksutin on tässä kätevä, koska koira pitää palkita siitä, että omistaja on kaukana. Näin namin saaminen viivästyy, mutta naksutin antaa tiedon oikeasta suorituksesta oikeaan aikaan. 

Osaahan tuo rauhoittua, jos oot lähellä. Sisällä sitä ei tunnu haittaavan vaikka olisi ypöyksin, mutta omalla pihalla täytyy olla ihan vieressä.

Nyt muuten täytyy vielä mainita, että esim puistossa se menee omia menojaan, ei kiinnosta missä me ihmiset ollaan.

Aloinkin miettimään, että tympiikö vain kun on kytketty? Lenkillä se ei haittaa, mutta pihassa ilmeisesti. Turvallisuus kuitenkin ennen koiran tahtomisia.

Ap

Koiran pitää osata rauhoittua aloilleen käskystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän saksanpaimen pyöri tuon ikäisenä vapaana pihassa samoin kuin metsässä. Ei olisi tullut mieleenkään kytkeä sitä johonkin naruun.

Minulla taas ei ole tullut mieleenkään laskea pihassa irti koiraa, jonka luokse tuleminen ei vielä ole 100% varmaa (voiko edes ollakaan), kun vieressä menee autotie jossa nopeusrajoitus 80km/h.

Ap

Vierailija
24/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä rotuinen pentu on?

Pohjanpystykorva.

Ap

Joka tapauksessa haukkuherkkä rotu.

Juu niin on.

Ap

Vierailija
25/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän saksanpaimen pyöri tuon ikäisenä vapaana pihassa samoin kuin metsässä. Ei olisi tullut mieleenkään kytkeä sitä johonkin naruun.

Minulla taas ei ole tullut mieleenkään laskea pihassa irti koiraa, jonka luokse tuleminen ei vielä ole 100% varmaa (voiko edes ollakaan), kun vieressä menee autotie jossa nopeusrajoitus 80km/h.

Ap

Ei sitä toki yksinään sinne jätetty. Noin pieni pysyy perheen helmoissa, eikä poistu paria metriä kauemmas, saati että karkaisi autotielle tai muualle. Hyvä tilaisuus harjoitella myös kontaktia, luoksetuloa jne.

Vierailija
26/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
27/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voisiko pentu olla liinassa, joka ei ole kiinni missään? Harjoittelin irti pysymistä oman koirani kanssa tuollaisen avulla. Ei ole kallis, näitä saa joka eläinkaupasta.

Vaatii toki tarkkaavaisuutta, mutta reaktioaikaa on enemmän kuin ilman hihnaa.

Vierailija
28/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko usean tuhannen neliön kokoinen piha on aidattu, mutta on myös juoksunaru sitä varten, että jos on koira-allergisia tai - pelkoisia vieraita, niin saa koiran silloin siihen kiinni. Se myös vähän vastaavasti huuti narussa ollessaan pentuna, kunnes huomasin että se naru aiheuttaa turhautumista, kun se rajoittaa niin paljon, ei niinkään ikävää tai pelkoa siitä, että ei pääse vierelle, vaikka pihalla irti ollessa onkin perskärpänen. Me opetettiin niin, että toistaen useita kertoja näytettiin naru = superherkku jota ei muutoin saanut, seuraavaksi naru kiinni = superherkku ja irti. Sitten kun kiinni laitto, odotti muutamia sekunteja ja otti askeleita pois (samalla vähän paikallaan oloa harjoiteltiin ihan huomaamatta) = taas superherkku ja irti. Välimatka piteni ajan saatossa niin, että lopetti vouhkaamisen lopulta ja oppi, että naru riittää tiettyyn pituuteen ja aina ei tartte perhe olla ihan vierellä. Juu ja tärkeintä oli, että pentu oli niin väsynyt aina, että silmät melkein luppasee, koska uni voittaa aina pienelläkin pennulla meuhkaamisenkin. Ei silloin jaksa riehua. Tärkeintä toki, ettei jätä yksinään kun nukahtaa, ettei herää siihen että on yksin, josta voi tulla paniikki. En tiedä miten teillä onnistuu vastaavanlainen harjoittelu, jos ei ole vaihtoehtoja muuta kuin naru.

Vierailija
29/29 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mahdollista aidata piha, että koira vois olla vapaana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi