Milloin poistit viimeksi kiuaskivet kiukasta ja puhdistit kaiken?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuussa
Miksi?
Kiuas on vaihdettu puoli vuotta sitten, joten silloin. Kivet vaihdetaan ei puhdisteta
Noin vuosi sitten. Oli alkuperäiset kivet vuodelta -08, mursketta jonkun verran pohjalla. Ostin uteliaisuuttani vulkaniitti-kivet tilalle. Ihan jees, pieni sähkösauna niin löylyt on silti jotenkin pehmeät ja kosteat 80 asteen lämmöissäkin. Vanhoilla kivillä 70 astetta tuntui sopivalta ja 80 astetta oli liikaa.
Kesämökin puusaunassa voikin sitten nauttia 100-asteisista löylyistä.
Kivet vaihdoin 5v sitten kun vastus kärähti ja korjasin sen.
Onhan nuo vähän painuneet, joten ehkä olisi hyvä jossain välissä vaihtaa.
Mä otan ne kuumana paljain käsin kesken löylyttelyn ja harjaan ne puhtaaksi.
Milloin lie. En omista asuntoa niin ei mun tarvi huolehtia kiukaan kivistä.
Vaihdettiin kiuas kokonaan niin silloin vuosi sitten uudet kivet
Vierailija kirjoitti:
Meillä kiuaskivien vaihto kuuluu vuokralaiselle.
Toissa vuonna tyhjensin piha saunan puukikaan poistin huonot kivet ja Lisäsin uusia kiviä. Myös nuohosin kiukaan.
Sisä saunassa kivien vaihto on tehty kolme vuotta sitten. En viitsi niitä joka vuosi vaihtaa sillä joka kerta kun kivet on vaihdettu niin joku vastus on mennyt rikki. Luultavasti sen takia että kivet on ensin paineet sitä yhteen suuntaan Ja metalli on väsynyt siitä, ja kun kivet laittaa takaisin niin se väistämättä vääntyy johonkin toiseen suuntaan ja menee rikki. Ei huvita ostaa uutta kiuasta kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiuas on vaihdettu puoli vuotta sitten, joten silloin. Kivet vaihdetaan ei puhdisteta
Niitä kiviä ei tarvitse vaihtaa, jotka ovat vielä ihan ehjiä. Ei niiden kivien ominaisuudet muuten mihinkään muutu, mutta ne halkeilevat lämpövaihteluiden takia ja painuvat liian tiiviisti kiukaaseen. Ihan hyvin voi ehjinä säilyneet kivet latoa takaisin väljemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin 14 vuotta vuokralla, niin ei niitä kiviä sinne koskaan vaihdettu. Hyvin pelitti. Oli vissiin laatukivet.
Kaupungin vuokra-asunto. Luulis, että vaihtais asunnonomistaja kivet saunaan joskuskaan. Hoitovuokraakin maksettiin kuukausittain
Vierailija kirjoitti:
Toissa vuonna tyhjensin piha saunan puukikaan poistin huonot kivet ja Lisäsin uusia kiviä. Myös nuohosin kiukaan.
Sisä saunassa kivien vaihto on tehty kolme vuotta sitten. En viitsi niitä joka vuosi vaihtaa sillä joka kerta kun kivet on vaihdettu niin joku vastus on mennyt rikki. Luultavasti sen takia että kivet on ensin paineet sitä yhteen suuntaan Ja metalli on väsynyt siitä, ja kun kivet laittaa takaisin niin se väistämättä vääntyy johonkin toiseen suuntaan ja menee rikki. Ei huvita ostaa uutta kiuasta kerran vuodessa.
Niin ja piha saunassa kiviä on melkein 200 kiloa joten ei ole ihan pieni homma kyseessä
Pari vuotta sitten oli saunaremontti, kaikki uusittiin, että silloin viimeksi. Ollaan saunottukin tässä välissä ehkä kymmenen kertaa, että priimaa pukkaa.
Juhannukselle ja jouluksi on aina vaihdettu kiuaskivet. Usein saunoen, kivet alkavat murenemaan ja löylytkään ei ole enää niin kipakat vanhoilla kivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin 14 vuotta vuokralla, niin ei niitä kiviä sinne koskaan vaihdettu. Hyvin pelitti. Oli vissiin laatukivet.
Kaupungin vuokra-asunto. Luulis, että vaihtais asunnonomistaja kivet saunaan joskuskaan. Hoitovuokraakin maksettiin kuukausittain
Kuuluu vuokralaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä otan ne kuumana paljain käsin kesken löylyttelyn ja harjaan ne puhtaaksi.
Minä käyn löylyjen jälkeen suihkussa kivien kanssa. Puhdasta tulee.
No nyt en kyllä tarkkaa päivää muista.