synnytystapa-arvio
Kuinkahan paljon aikaa tulisi varata synnytystapa-arvioon?
Kauanko muila kestänyt suunnilleen?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 18:45"]
Ei ollenkaan mahdoton enkä oikein itse tiedä kumpaa "haluaisin" lähteä yrittämään.. toisaalta ensimmäisestä toivoin sectiota mutta sitä ei myönnetty ja lopulta synnytys oli todella rankka kokemus niin minulle kuin lapsellekin joka lopulta autettiin kovin ottein imukupilla ulos ja syntyi huonoilla pisteillä hapenpuutteen vuoksi.. hirvittää ajatuskin siitä miten olisi voinut käydä jos olisi ollut täysaikainen ja jopa kilon isompi..
Toisaalta taas tiedän sectionkin riskit ja sectiohaavan paraneminen taaperon ja vastasyntyneen kanssa mietityttää myös..
Toivon että arviota on tekemässä osaava lääkäri joka pystyy todella arvioimaan mikä synnytystapa on turvallisin..
Ap
[/quote]
Jos olet jo yhden lapsen synnyttänyt alakautta, ei sinulla ole mitään ongelmaa synnyttää toistakaan alakautta. Äidin koko ei vaikuta synnytykseen, ellei äiti ole joku alle 130cm ja paina 30kg. Normaali nainen, pienikin, on ihan kykenevä alatiesynnytykseen. Kuten sinullekin on todettu ja kuten olet pienikokoisena jo yhden synnyttänyt. Imukupin käyttö ei ole välttämättä missään yhteydessä sinun kokoosi, sitä käytetään synnytyksissä joissa äiti ei itse saa tarpeeksi ponnistettua.
Imukuppia käytetään silloin, kun edellytykset alatiesynnytykselle ovat olemassa, mutta synnytys on pysähtynyt. Synnytyksen ponnistusvaihetta voidaan imukupilla auttaa, jos äiti on väsähtänyt tai perussairauden vuoksi (esim. sydänvika) halutaan välttää kovaa ponnistamista.
23, ei taida olla ihan noin yksinkertaista kuitenkaan..
Mulle ei tehty esikoista odottaessa minkäänlaista synnytystapa-arvioita. Ei arveltu painoa tai mitään muutakaan. Lääkärintarkastus oli neuvolassa, mutta sen teki nuori kesäsijainen ja siinä oli pelkkä sisätutkimus ja lääkäri kokeili vatsan päältä painellen miten päin vauva on.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 19:14"]Ei ollut entuudestaan lapsia, esikoinen kyseessä. Esikoinen on nyt pari kuukautta, joten kaikki on tuoreessa muistissa :)
Suunnitellussa sektiossa ei nukuteta eli olin koko ajan hereillä (tosin aikamoisessa lääketokkurassa). Sain spinaalin selkään, jonka jälkeen en tuntenut enää mitään kipua. Puudutuksen jälkeen laitettiin virtsakatetri, jonka laittoa en siis tuntenut. Kipua en tuntenut missään vaiheessa, mutta tunsin, että vatsaani "heilutettiin". Tunne oli lähinnä epämiellyttävä. Taisi mennä alle minuutti, kun pikkuinen oli jo maailmassa <3
Minua ommeltiin n. tunti, mutta itsestä se tuntui lähinnä muutamalta minuutilta. Heräämössä sain pikkuisen syliin! Minut leikattiin maanantai iltapäivällä ja tiistaina iltapäivällä nousin sängystä! Vierustoverini (jolle oltiin myös tehty sektio) nousi 6h leikkauksesta ylös! :)
Haava oli muutaman päivän aika arka, sitä en voi kieltää. Mutta kipulääkkeillä pystyin eteenpäin menemään. Leikkauksesta 6 viikkoa oli nostelukielto eli mitään vauvaa painavampaa ei saanut nostaa.
Toivotaan, että lääkäri osaa suositella juuri sinulle sopivaa synnytystapaa, oli se sitten alateitse tai leikkauksella. Tsemppiä tulevaan! :)
[/quote]
Kiitos kun jaksoit kirjoitella kokemuksia! :)
Itsellä hirvittää tuo 6 viikon nostelukielto kun meillä mies kuitenkin töissä ja täällä kotona 2,5v uhmaikäinen jonka kanssa joutuu todella lujille välillä kun saattaa saada raivokohtauksen milloin mistäkin ja on vietävä väkisin rauhoittumaan.. pelottaa että miten arki sujuu jos en voi häntä rauhoitella ja muuta samalla tavalla (hankalaa se on välillä jo tämän raskausmahan kanssa) ettei sitten pääsisi haava aujeamaan yms..
Toisaalta ajattelen että jos sectio on vauvalle turvallisempi tapa syntyä, haavan kanssa on vain yritettävä pärjätä.
Lapsi oli ihan kunnolla "jumissa" yhdessä kohtaa eikä liikkunut eteen tai taakse. Ponnistamalla yritin turhaan miltei tunnin jossa ajassa lapsi joutui jo todella ahtaalle ja sydänäänet tippuivat useampaan kertaan.. imukupilla otettiin sitten kun synnytyslääkäri pääsi paikalle ja "antoi luvan"
Ap
Ei ollut entuudestaan lapsia, esikoinen kyseessä. Esikoinen on nyt pari kuukautta, joten kaikki on tuoreessa muistissa :)
Suunnitellussa sektiossa ei nukuteta eli olin koko ajan hereillä (tosin aikamoisessa lääketokkurassa). Sain spinaalin selkään, jonka jälkeen en tuntenut enää mitään kipua. Puudutuksen jälkeen laitettiin virtsakatetri, jonka laittoa en siis tuntenut. Kipua en tuntenut missään vaiheessa, mutta tunsin, että vatsaani "heilutettiin". Tunne oli lähinnä epämiellyttävä. Taisi mennä alle minuutti, kun pikkuinen oli jo maailmassa <3
Minua ommeltiin n. tunti, mutta itsestä se tuntui lähinnä muutamalta minuutilta. Heräämössä sain pikkuisen syliin! Minut leikattiin maanantai iltapäivällä ja tiistaina iltapäivällä nousin sängystä! Vierustoverini (jolle oltiin myös tehty sektio) nousi 6h leikkauksesta ylös! :)
Haava oli muutaman päivän aika arka, sitä en voi kieltää. Mutta kipulääkkeillä pystyin eteenpäin menemään. Leikkauksesta 6 viikkoa oli nostelukielto eli mitään vauvaa painavampaa ei saanut nostaa.
Toivotaan, että lääkäri osaa suositella juuri sinulle sopivaa synnytystapaa, oli se sitten alateitse tai leikkauksella. Tsemppiä tulevaan! :)