synnytystapa-arvio
Kuinkahan paljon aikaa tulisi varata synnytystapa-arvioon?
Kauanko muila kestänyt suunnilleen?
Kommentit (26)
Itse en yhtään muista aiemmasta raskaudesta kauan meni ja nyt tarvis selvittää ehtiikö mies töihin vai ei..
Ap
Hei, onko muita joille ei ole tehty synnytystapa-arviota?! Minulle ei tehty, en jotenkin tajunnu koko asiaa. Vai siis tehtiinkö se huomaamattani :D
Mitä synnytystapa-arviossa tehtiin/tehdään?
Neuvolalääkäri tekee sisätutkimuksen ja painelee vatsan päältä. Arvioi kokoa ja tarjontaa. Yleensä ei levää muuta arviota. Tämä ehkä viikolla 36-37. Jos jotain epäilystä perätilasta, lapsen koosta, muusta epänormaalista, laittaa lähetteen äitiyspolille. Siellä ultraan ja tehdään sisätutkimus, tarvittaessa käännetään lapsi oikeaan tarjontaan, otetaan sydänkäyrä, kuvataan lantio.
Eli riippuu kuka tekee ja mitä. Mulla kesti poliklinikalla n. 45 minuuttia, joka sisälsi ultran, sisätutkimuksen, vauvan käännös ja 15 minuutin sydänkäyrän. Ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:22"]
Neuvolalääkäri tekee sisätutkimuksen ja painelee vatsan päältä. Arvioi kokoa ja tarjontaa. Yleensä ei levää muuta arviota. Tämä ehkä viikolla 36-37. Jos jotain epäilystä perätilasta, lapsen koosta, muusta epänormaalista, laittaa lähetteen äitiyspolille. Siellä ultraan ja tehdään sisätutkimus, tarvittaessa käännetään lapsi oikeaan tarjontaan, otetaan sydänkäyrä, kuvataan lantio.
Eli riippuu kuka tekee ja mitä. Mulla kesti poliklinikalla n. 45 minuuttia, joka sisälsi ultran, sisätutkimuksen, vauvan käännös ja 15 minuutin sydänkäyrän. Ei muuta.
[/quote]
Siis yleensä neuvolalääkäri ei tee muuta arviota. Kestää n. 15-20 minuuttia. Kuuntelee toki sydänäänet.
Mulle ei oo kyllä tehty mitään synnytystapa-arviota.. asun helsingissä.
Minulle moinen kyllä tehtiin kuvauksineen sairaalassa, ei suinkaan neuvolassa. Ja Helsingissä asun
30+ viikolla kävin toisen ja viimeisen kerran lääkärissä raskauden aikana.
Itse kysyin th:lta loppuraskaudessa, joskus 38 + viikolla, että minkähän kokoinen kaveri siellä on. Th:n käsikopeloarvio heitti todelliseen syntymäpainoon noin 700g.
Onkohan meillä sit tapana, että th arvioi synnytytapa-arvion tarpeellisuuden ja konsultoi lääkäriä vain, jos kokee tarvetta.
Onpas turvallinen olo tän kokemuksen jälkeen. Jos ens kerta tulee, ajattelin vaatia vähän tarkempaa kokoarviota lopouraskaudesta.
Itsellä pienen koon vuoksi laitettu siis lähete äp polille sekä ekasta että tästä lapsesta. Edellisestä kävin myös pelvimetria kuvauksissa ja siellä sitten tietty kestikin kun piti siellä putkessa maata ja odotella niistä tuloksista sitten lääkärin arviota..
Nyt on eri sairaala ja lapuissa luki että synnytyslääkärin tutkimus ja ultra missä tehdään painoarvio.. mutta kuvittelis että riittää jos tuohon varaisi max 2h aikaa?
Ap
Niin ja sitten tietty lääkäri lopuksi ynnää että miltä paino yns näyttää ja päättää millä tavalla lähdetään synnyttämään tai käynnistetäänkö esim jo jollakin viikolla..
Ap
Paljon ap sun ensimmäinen lapsi sitten lopulta painoi? Syntyessään siis? Jouduin itse myös pienen sf-mitan takia käymään pari kertaa polilla, mutta syntyessään pikkuinen oli kuitenkin 2,9kg :)
Kirjoitin varmaan väjän hassusti :D meillä siis lapsen painoa tarkkaillaan minun pienen koon vuoksi :) ensimmäinen painoi 2,8kg kun syntyi 37+1 Ja jouduttiin avittamaan imukupilla kun olin niin ahdas..:( eli sillä tutkitaan ja lääkäri arvio kuinka isoa lasta on turvallista yrittää alakautta.
Ap
Aa, okei. Meillä tämä 2,9kg oli täysaikainen :) Olisiko sinulle sektio mahdoton ajatus?
Ei ollenkaan mahdoton enkä oikein itse tiedä kumpaa "haluaisin" lähteä yrittämään.. toisaalta ensimmäisestä toivoin sectiota mutta sitä ei myönnetty ja lopulta synnytys oli todella rankka kokemus niin minulle kuin lapsellekin joka lopulta autettiin kovin ottein imukupilla ulos ja syntyi huonoilla pisteillä hapenpuutteen vuoksi.. hirvittää ajatuskin siitä miten olisi voinut käydä jos olisi ollut täysaikainen ja jopa kilon isompi..
Toisaalta taas tiedän sectionkin riskit ja sectiohaavan paraneminen taaperon ja vastasyntyneen kanssa mietityttää myös..
Toivon että arviota on tekemässä osaava lääkäri joka pystyy todella arvioimaan mikä synnytystapa on turvallisin..
Ap
Meillä pikkuinen (tämä 2,9kg:nen kaveri) syntyi suunnitellulla sektiolla ja voin sanoa siitä pelkästään hyvää. Jos haluat jotain kysyä, vastaan mielelläni :)
Oliko teillä ennestään lapsia kotona? Miten tuo suunniteltu sectio käytännössä meni, saitko pikkuisen heti tykö kun syntyi vai nukutettiinko sinut tms? Menikö sulla kuinka pitkään että sectiohaavan kanssa pystyi olemaan normaalisti ja mitä sen kanssa aluksi sai tehdä/ei saanut?
Tosi kiva jos jaksat vastailla! :)
Ap
Minulle tehtiin synnytystapa-arviointi neuvolalääkärin tekemän sisätutkimuksen yhteydessä, ja tunsihan sitä itsensä siinä vähän kuin kehitysmaan kansalaiseksi. Joku tekee aistihavaintoihin perustuvan arvion siitä, että mitä mahdollisesti tapahtuu kun lapsi lähtee syntymään, että todennäköisesti mahtuu. Vauvasta arvio oli, että sellainen kolme ja puoli kiloahan nuo vauvat tuppaa olemaan. Olin vähän järkyttynyt, ei tällainen arviointi, jonka pohjana ei ole kuin lääkärin mielipide, kuulu 2000-luvulle.
Kävin sitten yksityisellä, ja siellä tuntui että no nyt tiedetään mistä puhutaan. Vauvan painon sai grammalleen, ja he ennustivat syntymäpainonkin hyvin tarkasti. Lantion sisämitat ultrattiin ja todettiin että mahtuu syntymään, ja lisäksi tutkmuksen tekijä arvioi synnytyksen keston, mikä meni tismalleen oikein. Oli ihan eri fiilikset mennä synnyttämään, kun arvio perustui tutkittuun tietoon.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:16"]
Hei, onko muita joille ei ole tehty synnytystapa-arviota?! Minulle ei tehty, en jotenkin tajunnu koko asiaa. Vai siis tehtiinkö se huomaamattani :D
Mitä synnytystapa-arviossa tehtiin/tehdään?
[/quote]
Mulle tehtiin, kun pyysin ja oli perusteluita. Eli äitini on saanut minut keisarinleikkauksella 70-luvun alussa ja tarinan mukaan synnytystä oli yritetty ensin alakautta, mutta koska se ei ollut edistynyt, tehtiin keisarinleikkaus. Äiti oli siinä käsityksessä, että hänen lantionsa oli niin ahdas, enkä mahtunut ulos. En tiedä, mikä oli totuus, mutta minulla oli synnytyspelkoa ja sanoin neuvolalääkärille, joka oli fiksu gynemies ja hän lähetti mut tarkempaan tutkimukseen Naistenklinikalle (asuin Helsingissä). Siellä kuitenkin todettiin että mulla on oikea "synnyttäjän lantio" ja että vauva ei myöskään ole liian suuri. (syntyikin 3,4 kiloisena)
Se rauhoitti todella paljon ja vaikka seuraavan lapsen kanssa ei synnytystapa-arviota tehtykään ja hän oli iso vauva, eli 4,3 kiloinen niin toinenkin synnytys meni hyvin. Häntä ei etukäteen havaittu niin suureksi.
Synnytystapa-arviosta ollaan luopumassa kokonaan, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Koko Suomessa.
mulla kesti saman verran kuin normaali nla-lääkärikäynti