Miksi kukaan ei ajattele mitä nämä kaikki koronasulut tekivät opiskelijoille? 2 vuotta opiskelijaelämää mennyt kohta hukkaan
Emme ole saaneet nauttia opiskelijaelämästä vaan on pitänyt kökkiä kotona. Nyt kun saa hetken kesällä elää huoletonta elämää niin syyllistetään heti.
Kommentit (52)
Miten hukkaan? Se, että isoja opiskelijabileitä ei ole järkätty, ei ole juomista tai elämää estänyt käsittääkseni. Opiskeluista puhumattakaan.
Kyllä minua harmittaa opiskelijoiden puolesta. Olen pahoillani. Muuttaisin tilanteen jos voisin. Opiskeluelämäön kuuluu myös sosiaalinenelämä ja joillakin aloilla se on tärkeimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ajattelen ja koen, että juuri ne nuoret ihmiset opiskeluvaiheessa ovat joutuneet maksamaan liian kovan hinnan näistä suluista ja myös syyllistämisestä. Tämä tulee varmastikin näkymään myöhemmin tämän ikäluokan ongelmina. Valitettavasti.
Terveisin 50v ihan eri elämänvaiheessa elävä, jota korona ei ole kurittanut niin paljoa.
Eikös nuorisoa syyllistetä juuri siitä, että rajoituksia ei ole noudatettu ja tästä syystä tartunnat ovat levinneet ja hankaloittaneet myös muiden elämää? Silloinhan nuoret ovat eläneet kuten ennenkin, eikä syytä sääliin ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ajattelen ja koen, että juuri ne nuoret ihmiset opiskeluvaiheessa ovat joutuneet maksamaan liian kovan hinnan näistä suluista ja myös syyllistämisestä. Tämä tulee varmastikin näkymään myöhemmin tämän ikäluokan ongelmina. Valitettavasti.
Terveisin 50v ihan eri elämänvaiheessa elävä, jota korona ei ole kurittanut niin paljoa.
No huh huh! Nää on juurikin niitä, jotka jatkoivat elämää normaaliin tapaan, kun ikäihmiset ja riskiryhmäläiset sidottiin kotiin. Nää jatkoi baareissa juoksua ja sit valittavat suureen ääneen, kun heitä nyt on sorrettu, kun ne sit kiinni laitettiin. Näiden mielestä ravintolarajoitukset oli ikäihmisten syy vielä kaiken hyvän lisäksi. Nää ei ole menettäneet mitään ja sillti nää itkee eniten.
Ymmärrän että harmittaa, jos opiskelee alaa, jossa verkostoituminen jo opiskeluaikana on ensisijaisen tärkeää ja sitä ei ole pystynyt tekemään. Vapaa-ajan rillutteluista paitsijääminen sen sijaan ei ole mikään katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta minkä hinnan???
Moni on Koronan takia saanut potkut 50-vuotiaana ja se tarkoittaa lopullista työttömyyttä tai puhelinmyyjän ammattia se!
Ei muuutakuin lähihoitajaksi sitten vaan. Kyllä se siitä:D Sinnehän ne kaikki työttömät laitetaan, hoitsukouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta minkä hinnan???
Moni on Koronan takia saanut potkut 50-vuotiaana ja se tarkoittaa lopullista työttömyyttä tai puhelinmyyjän ammattia se!
Ei muuutakuin lähihoitajaksi sitten vaan. Kyllä se siitä:D Sinnehän ne kaikki työttömät laitetaan, hoitsukouluun.
Terveisin...Itsekin lähihoitaja:D
Eniten näin opiskelijana harmittaa se ettei ole pariin vuoteen päässyt oikein keräämään mitään työkokemusta omalta alalta, aina vedotaan koronaan ettei oteta sijaisia organisaation ulkopuolelta.
Saavat tietää miltä kiusatuista tuntuu, hehän jäävät sivuun nimenomaan siitä ”opiskelijaelämästä” ja lukiossa vanhoista, penkkareista yms.
Mulla alkoi juuri opinnot, kun korona tuli. Kokoajan ollut lähinnä etää ja menee kyllä hermot teams-kokouksiin jne. Mutta ei tämä kyllä niin kamalaa minusta ole, vastuullisia opiskelubileitäkin voi järjestää. Sinun onkin myös jo hyvä oppia, että aikuisen elämä on harvoin huoletonta. Itsesäälillä ei pärjää, kun jokainen meistä on ihan vain se tavanpulliainen oravanpyörässä, ei siinä itkut auta, ketään ulkopuolista ei oikeastaan kiinnosta.
Ottakaa se rokotus, niin rajoituksista päästään nopeammin.
ajattele jotain 5-vuotiasta. Sille tuo on normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelen. Surettaa lapseni puolesta kun opiskeluaika meni silleen kankkulan kaivoon, että uusia ystävyyssuhteita ei tullut juuri sen takia, että piti opiskella etänä.
Nuorena pitäisi saada ystäviä eikä kököttää kotona kuin vanha mummo. Enkä tarkoita baareissa riehumista vaan kivaa sosiaalista elämää.
Sosiaalista elämää voi sentään viettää sosiaalisessa mediassa, jos ei muuten voi.
Voi luoja nyt näitä vastauksia. Opiskeluaika on hyvin lyhyt aika ihmisen elämässä, on ihan ok harmitella kun tapahtumat jää kiertämättä haalarit jaloissa opiskelukavereiden kanssa. Tapahtumissa on kyse yhteisöllisyydestä, ja ne tasapainottaa sitä ympärivuorokautista, todella stressaavaa opiskelijaelämää.
Mun opiskelijatytär on ihan tykänny. Melkeen kaikki etänä ja työnantajakaan ei enää vaatinut, että kerta viikkoon pitää käydä toimistolla. Nyt kun on nähty, että etätyöt sujuvat, niin työnantaja on antanut pysyvän etätyöluvan. Ihan luksusta kun voi tehdä hommia mökiltä käsin ja koirakin pääsee useammin ulos.
Mitä on tehnyt ihan kaikille ihmisille ja mitä laskua maksetaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Korona oli parasta, mitä opiskeluilleni tapahtui. Rahat riittivät elämiseen paremmin kun ei tarvinnut rampata yliopistolla, kaiken sai suorittaa joustavammin ja kätevämmin kotoa ja tentit sai korvata esseillä, eli en tenttinyt yhtään ainoaa kertaa koko aikana. Suoritin siis koko maisterini korona-aikana, koska sain niin pirusti aikaiseksi, että valmistuin reippaasti alle tavoiteajan, huomattavalla opintopistemäärällä ja -menestyksellä.
Minäkin tunnen yhden, joka valmistui maisteriksi kahdessa vuodessa. Ei haitannut korona hänen opiskelujaan ollenkaan ja paljon muutakin sai aikaiseksi siinä sivussa.
Minua on säälittänyt opiskelijat ihan tosi paljon näinä aikoina. Itse kerkesin valmistua ennen kuin korona alkoi ja melko nopeasti aloin miettimään, että tämä kyllä tuntuu varsinkin muualle muuttaneissa korkeakoulu opiskelijoissa!
Ei se baareissa juokseminen ole se juttu mitä itse säälin, vaan se opiskeluajan yhteisöllisyys mikä jää kokematta. Yhdeltä sukupolvelta jää käytännössä sukupolvi kokemus saavuttamatta. Ei pääse niille sitseille tai treeneihin yms. Pelkkää kotona yksin tekemistä. Varmasti sopii joillekin paremmin kuin toisille, mutta eipä ennenkään sinne sitseille oo ollu pakko mennä. Että todellakin ymmärrän opiskelijoita. Se, että vähän koittaa ymmärtää kaikkia ryhmiä ei ole keltään pois eikä muuta tilannetta miksikään. En vaan ihan oikeesti ymmärrä, että miksi näinä aikoina tuntuu olevan tärkeintä se, että päästään osoittelemaan sormella sitä kuka nyt olikaan syyllinen koronan leviämiseen..
Ylipäätään aina syyllisten etsiminen ratkaisun sijaan on jotenkin lapsellista...
Ja kaikki, jotka pilkkasi AP:ta, että voi nyyh kun joudut olee kotona, että isovanhempas meni sotaan. Niin hävetkää, mikä oikeus sinulla on vähätellä toisen kokemusta? Nuoren eristäminen on melkein sama kuin sen laittas sotaan, voisinpa jopa verrata. Nuoruus on sosiaalista aikaa, uusien ihmisten ja kokemusten keräämistä. Ihanaa aikaa. Itselläni on parhaimmat muistot juuri vuosilta 18-25, toki sen jälkeen on muuta elämää tapahtunut, mutta se FIILIS, koittakaapa muistella nuoruutta <3
No voi ei! Ihan puolitoista vuotta ilman typeriä haalaribileitä ja örvellystä.
Mutta hei, kyllä sustakin silti ihan normaali aikuinen ja keski-ikäinen tulee.