Et ole ansainnut MITÄÄN
Tämä on asia, jonka jo jotkut älyköt ymmärtävät. Mutta millainen on maailma, kun kaikki ymmärtää tämän? Sellainenkin aikakausi on tulossa, kohtakin. Käsityksemme maailmasta ja ihmiselämästämme tulee muuttumaan. Avaanpa hieman asiaa.
Olemme osa universumia, joka koostuu luonnonlakien mukaan sinkoilevista atomeista. On muutama perusvuorovaikutus, jotka täysin määrävät mitä universumissa tapahtuu. Ajatelleenpa sitten hieman läheisemmin. Me ihmiset olemme pelkästään atomeita, jotka sinkoilee sinne, minne luonnonlait perusvuorovaikutuksineen käskevät, vaikka se ei tunnu siltä, sillä olemme niin monimutkaisia kapistuksia.
Meillä ei ole mitään päätösvaltaa. Tunnemme jatkuvasti tekevämme päätöksiä, ja näin se periaatteessa onkin, mutta se ainut minä ovat sinun atomit ja automaattisesti toimivat luonnonlait. Mitään muuta minää ei ole. Aivoissa kyllä valitsemme kokoaja asioita, vaikka että syönkö banaanin vai omenan, mutta se ei ole vapaata tahtoa tosiasiallisesti, vaan illuusio. Meillä pitäisi olla joku tästä universumista ulkona oleva sielutietokone, joka äärettömän nopeasti kokoajan tekee ''vapaita päätöksiä'' koska tässä universumissa pienin rakenne on atomi, ja jos atomi ei liiku vapaan tahdon mukaan, niin ei mikään, tietenkään.
Tästä tullaan siihen ettet ole ansainnut mitään hyvää etkä pahaa. Vaikka olisit kuinka laiska, lihava, luuseri tai murhaaja, olet vain luonnon uhri. Tai jos olet rikas menestyjä, et ole sitäkään ansainnut, vaan olet vaan saanu siihen kaikki eväät ja luonto on hoitanut itseksiään loput, koska ihminen on atomikasa joka omien resurssejen (aivokemian) puitteissa hakee mielihyvää.
Voitte googlailla tästä loputtomasti tietoa jos kiinnostaa.
Kommentit (25)
Mä ajattelen just päinvastoin. Minä olen ansainnut kaiken. Sinä olet ansainnut kaiken.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 05:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 04:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 04:46"]
Eli ap teki aloituksen ihan luonnonvoimien armoilla? Vailla omaa tahtoa ja mahdollisuutta vaikuttaa asiaan mitenkään?
[/quote]
Tämä on itse asiassa ihan varteenotettava vaihtoehto nykyisen filosofisen tietämyksen mukaan.
[/quote]
No eikä ole. Vaikka siitä hölmöstä oletuksesta luovuttaisiin, että ihmisen pitäisi olla jotenkin radikaalisti ei-determinoitu ja toimia täysin tietoisten valintojen ohjaamina, ei siitä sellaista seuraa, etteikö ihmisellä olisi omaa tahtoa ja vaikutusmahdollisuutta. Tosin kun tuollaista fatalistista muotia aletaan markkinoida, sitä vähemmän ihmiset uskovat vaikutusmahdollisuuksiinsa, ja sittenhän ne hupenevat.
Mietihän sellaista vaihtoehtoa, että ihmiset tosiaan tekisivät päätöksiä täysin irrallaan, ei-determinoidusti. Eipä taitaisi olla kiva maailma sekään. Nyt meitä sentään säätää käyttöjärjestelmä, jota on hiottu kymmeniä ja satoja tuhansia vuosia.
Filosofinen tietämys on hiukan epäilyttävä sanapari muutenkin, saati sitten kun sillä aletaan perustella ties mitä. Maailmantuskan oikeutukselta haiskahtaa.
[/quote]
No kyllä on. Determinismiä, fatalismia tai inkompatibilismia filosofisina suuntauksina ei ole mitenkään kumottu. Toki niille on esitetty vaihtoehtoja, mutta se on edelleen keskustelun alla, mikä vaihtoehdoista on uskottavin.
Juuri sanoin tänään yhdelle ihmiselle kun hän koki ettei ole ansainnut yhtä kohtaloa, että kukaan ei ansaitse mitään. Tämän kun ymmärsin 20vuotta sitten on ollut helpompi elää.
Up