Lue keskustelun säännöt.
Tyttökoira nylkyttää lelujaan :'(
20.07.2014 |
Tää on pahempi kuin Sinkkuelämää Samanthan koira. Koiralla on juoksuaika. Onko tää jatkossa aina tätä?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:44"]
No, se on kiimainen ja käyttäytyy kiimaisesti ;-) Ihan tavallista ja luonnollista käytöstä, eikä se ole mikään ongelma mille täytyisi tehdä mitään. Kiima-aikainen nylkytys ei ole mitään alistamista, vaan ihan vaan kiimassa sukupuolielinten stimulointia hinkkaamisella, eräänlaista masturbointia.
On toki totta, että "nylkytys" voi olla myös oire stressistä tai pitkästyneisyydestä, mutta jos sitä ei esiinny pakkomielteenomaisesti tai varsinkin jos sitä esiintyy vain kiima-aikaan, ei tällaisia tarvitse ollenkaan miettiä. Nylkytys ei ole myöskään silloin koiralle stressi vaan lähinnä nautinto. Meillä on 4 narttua kun kasvatan, ja usein niillä on kiimat samaan aikaan, ja välillä ne muodostaa oikein junia jossa astuvat toisiaan, ja nauttivat kovasti :D
Olen myös eri mieltä tuosta leikkauttamisesta. Minusta koiraa ei pidä leikkauttaa, ellei terveyssyyt sitä vaadi. Ei-toivottu tiineys on helppo estää pitämällä juoksuiset nartut kiinni. Se on kuitenkin vain kolmisen viikkoa pari kertaa vuodessa. Ja koirilla leikkaus usein tuottaa myös ei-toivottuja muutoksia. Esim. käytöksen kirjo kapenee ja muuttuu aikuisen käytöksestä pentumaiseksi. Lisäksi nartulla aggressiivisuus voi lisääntyä tasaavan naishormonin poistuessa elimistöstä ja testosteronin tullessa hallitsevaksi. Turkin laatu saattaa myös muuttua hankalasti käsiteltäväksi ja puhdistettavaksi sekä koira voi alkaa lihoa todella helposti.
[/quote]
Tästä kaikesta löytyy muuten ihan kauheasti ristiriitaista tietoa. Olin kauhean huolissani kun leikkautin mimmini, mutta meillä se oli oikea vaihtoehto. Koira ja turkki eivät muuttuneet miksikään, koiraa stressaava urosten lähentely väheni huomattavasti. Ihan sama elukka se on ennen ja jälkeen leikkauksen. Tiettyjen kasvaimien riski myös joko poistuu tai huomattavasti vähenee leikkauksella. Kannattaa varmaan jutella eläinlääkärien kanssa jos leikkaaminen on ajankohtaista, netistä saa itselleen vain päänsäryn.
[/quote]
Niin saa niiltä eläinlääkäreiltäkin. Osa suosii amerikkalaistyyppistä kaikkien koirien nuorena leikkausta, osa taas on sitä mieltä ettei kannata leikata, ellei sukupuolihormonit tai elimet aiheuta konkreettisia ongelmia joihin sterilisointi tai kastrointi olisi ratkaisu. Eli ihan itse täytyy päättää lopulta omien arvojensa ja vaistojensa mukaan, sillä eläinlääkäreilläkin on eriäviä mielipiteitä.
Itse en leikkauta, koska minullakin eläimillä on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen - niitä ei leikellä, ellei ole terveyssyistä pakko. Joku muu päätyy erilaiseen ratkaisuun erilaisista ajattelun lähtökohdista. Mutta päätös pitää lopulta tehdä ihan itse, asiantuntijoilta ei löydy yksimielstä ratkaisua asiaan.