Miksi joka asialle pitää keksiä joku kiva nimi esim "sober curious"?!
No ehkä mä en ymmärrä kun en someta, että tipaton ei olekkaan enää se juttu vaan "sober curious".
Kommentit (46)
Humpuukia sanon minä. Lapsellista myös.
Kuulostaa siltä, ettei enää muista miltä tuntuu olla selvin päin. Että jos vaikka päivän kokeilisi.
Olisiko tuo niin kuin absolutisti, joka ei ole kuitenkaan henkeen ja vereen absolutisti. Itsekin sellainen olen, saatan olla vuosia ilman alkoholia, kun ei vaan maistu, mutta ei se mahdoton ajatus että oikeanlaisessa tilanteessa ja seurassa voisin jonkun drinkin vaikka juodakin. En siis oikeastaan ole oikeasti absolutisti.
Noloa ja myötähäpeää herättävää kieltämättä.
Koska uusi ja varsinkin ENGLANNINKIELINEN termi kertoo että asia on juuri nyt _kuuminta hottia_!!!!
Ärsyttävä termi, vaikka itsekin olen käytännössä tuollainen.
Nuorisolla on kova tarve keksiä itselleen kaikenlaisia tageja, tää on yksi niistä.
Toinen on road trip. Kun matkustetaan vaan kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuo niin kuin absolutisti, joka ei ole kuitenkaan henkeen ja vereen absolutisti. Itsekin sellainen olen, saatan olla vuosia ilman alkoholia, kun ei vaan maistu, mutta ei se mahdoton ajatus että oikeanlaisessa tilanteessa ja seurassa voisin jonkun drinkin vaikka juodakin. En siis oikeastaan ole oikeasti absolutisti.
Et varmaankaan täytä ajatuksiasi selvänä olemisella silloin, kun ei tee mieli alkoholia? Tuo porukka on ilmeisesti entisiä liikakäyttäjiä, jotka ovat lopettaneet kokonaan tai siirtyneet kohtuukäyttöön. Onhan sober curious mediaseksikkäämpi termi kuin alkoholiongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan tuo on niin kuin bilehile joka voisi harkita olevansa joskus viikonlopun selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaankaan täytä ajatuksiasi selvänä olemisella silloin, kun ei tee mieli alkoholia? Tuo porukka on ilmeisesti entisiä liikakäyttäjiä, jotka ovat lopettaneet kokonaan tai siirtyneet kohtuukäyttöön. Onhan sober curious mediaseksikkäämpi termi kuin alkoholiongelmainen.
Niin, eli ihmisiä jotka haluavat olla jotain hienompaa kuin oikeasti ovat? Siinähän ei nyt ole mitään uutta.
Eli joka kerta kun syön kasvisruokaa olen "vegetarian curious" :D Onkohan jotain hyvesignalointia, että "periaatteessa haluaisin noudattaa tätä elämäntapaa, mutta kun en viitsi"
Asioihin on vaan joskus helpompi viitata jollain kiteyttävällä käsitteellä. Mielellään omalla kielellä kyllä, tällekin voisi koittaa keksiä jonkun suomenkielisen vastineen.
Tällä käsitteellä kuten muillakin, voi helpommin kuitata jonkun ilmiön eri sävyineen, kuin alkaa pitkästi selittää asiaa. Mutta näähän voi tarkoittaa toisaalta eri ihmisille eri asioita, että ei sekään nyt autuaaksi tekevä oo. Mulle tästä tulee mieleen, että osalle tää on trendikäs ilmiö, jossa halutaan kokeilla alkoholittomuutta - mutta nimenomaam sen pinnallaolevuuden ja teendikkyyden takia ensisijaisesti. On varmasti osa ihan syvällisemminkin tiedostavia tyyppejä, joille tää uteliaisuus tarkoittaa alkoholikulttuurin ja oman alkoholinkäytön kyseenalaistamista.
Vierailija kirjoitti:
Asioihin on vaan joskus helpompi viitata jollain kiteyttävällä käsitteellä. Mielellään omalla kielellä kyllä, tällekin voisi koittaa keksiä jonkun suomenkielisen vastineen.
Tällä käsitteellä kuten muillakin, voi helpommin kuitata jonkun ilmiön eri sävyineen, kuin alkaa pitkästi selittää asiaa. Mutta näähän voi tarkoittaa toisaalta eri ihmisille eri asioita, että ei sekään nyt autuaaksi tekevä oo. Mulle tästä tulee mieleen, että osalle tää on trendikäs ilmiö, jossa halutaan kokeilla alkoholittomuutta - mutta nimenomaam sen pinnallaolevuuden ja teendikkyyden takia ensisijaisesti. On varmasti osa ihan syvällisemminkin tiedostavia tyyppejä, joille tää uteliaisuus tarkoittaa alkoholikulttuurin ja oman alkoholinkäytön kyseenalaistamista.
= Tipaton.
Ja miksi kaikesta pitää ilmoittaa ihmisille?
Mä elän sellasta elämää kuin mä haluan, miksi sitä pitäisi mitenkään kellekkään selventää, että "no mä ny vaan syön välillä vegaanisti, kasvisruokaa suosin, mutta syön minä lihaakin ja juon harvoin, koska mä ny vaan satun tällaisesta elämäntavasta tykkäämään, en yritä olla mitään mitä en ple enkä yritä mennä trendikkyyksien mukaan vaan oon aina elänyt näin".
Sinänsä en ole sitä mieltä, etteikö asioista voisi keskustella, mutta mikä tässä on oikein idea? Miten tämä vaikuttaa kenenkään elämään? Okei, joku kirjoitti Twitteriin, että olen nykyään sober curious. Mitä sitten? Siirry seuraavaan twiittiin, jos asia ei kiinnosta. Ei ole seuraavaa twiittiä? Hanki lisää seurattavia, Twitterissä saa seurata muitakin kuin kavereitansa. Harmittaako Suomen kielen katoaminen? Se on sellainen asia, jolle et yksin paljoakaan mahda, eikä tämä keskustelu tule sitä asiaa muuttamaan suuntaan eikä toiseen. Onko tylsää? Siinä tapauksessa sanan "sober curious" merkityksen tutkailu on kai ihan varteenotettava vaihtoehto, jos ei vapaaehtoistyö tällaisella helteellä innosta (tai ei innosta millään ilmalla).
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä en ole sitä mieltä, etteikö asioista voisi keskustella, mutta mikä tässä on oikein idea? Miten tämä vaikuttaa kenenkään elämään? Okei, joku kirjoitti Twitteriin, että olen nykyään sober curious. Mitä sitten? Siirry seuraavaan twiittiin, jos asia ei kiinnosta. Ei ole seuraavaa twiittiä? Hanki lisää seurattavia, Twitterissä saa seurata muitakin kuin kavereitansa. Harmittaako Suomen kielen katoaminen? Se on sellainen asia, jolle et yksin paljoakaan mahda, eikä tämä keskustelu tule sitä asiaa muuttamaan suuntaan eikä toiseen. Onko tylsää? Siinä tapauksessa sanan "sober curious" merkityksen tutkailu on kai ihan varteenotettava vaihtoehto, jos ei vapaaehtoistyö tällaisella helteellä innosta (tai ei innosta millään ilmalla).
Täh. Kysytkö mikä idea on kysyä asiasta josta ei ymmärrä?
Suomessa soisi kyllä work curiousin heräävän, kun noita työttömiä on kertynyt. Samoin toivoisi myös hallituksen economy curiousin heräävän, jotta ei menetetä EU:lle oikeuksia kotimaisiin metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi Sober curous ilmoittautuu, ei viitsi asiaa valaista vaan alkaa heti haukkumaan aapeetä idiootiksi.
Well done. Hyvin sinä autat ihmisiä ymmärtämään idean.
Eli kun ei ymmärretä niin haukutaan idiootiksi :)
Ihminen on nimennyt havaitsemiaan esineitä, asioita ja ilmiöitä siitä lähtien, kun kieli syntyi. Ei ole sen kummemmasta kyse.
Se on hyvä vaan, koska se tekee siitä asiasta trendikkään, ja kun se on trendikäs, yhä useampi haluaa kokeilla sitä. Kun on kyseessä raittius, niin yksinkertaisesti ei ole mitään negatiivista siinä, että sitä harrastaa yhä useampi.
Minulle tulee termistä mieleen jatkuvasti pienessä sievässä oleva, jota hieman kiinnostelee, mutta ei sitten kuitenkaan. Vähän niin kuin "bi curious" hetero, joka kuitenkin pysyy vastakkaisessa sukupuolessa.