Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pysyvät "aina" terveinä, mutta toiset saavat kaiken maailman taudit? Onko näillä ain aterveillä jotenkin paremmat geenit eikai ympäristötekijät voi olla ainoa syy?

Vierailija
15.07.2021 |

Monesti sanotaan, että liian puhdas ympäristö vähentää vastustuskykyä, mutta ei se kyllä aina tarkoita sitä, että "liian" puhtaassa elävät sairastuisivat jotenkin helpommin. Toisaalta jotkut "en ikinä pese käsiäni" eivät myöskään ole usein sairaita.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä veikkaan. Viimeksi olen ollut kipeänä 2017 kun sain ruokamyrkytyksen. En elä kovin hygieenisesti, ihmiskontakteja on paljon, käsittelen päivittäin töissä käteistä rahaa, en pese neuroottisesti käsiä enkä siivoa usein. Elämäntavat on ihan ok, en ole ikinä omistanut autoa joten kauppamatkat yms sujuu pyörällä ja kävellen, mutta muuten en harrasta liikuntaa. Viiniä ja herkkuja kuluu mutta olen normipainossa. Luonteeltani olen sellainen nautiskelija joka ei oikein osaa stressaantua, huolestua tai ottaa paineita mistään.

Vierailija
42/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Olen aina ollut terve. Ei noroa, influenssaa, vesirokkoa.. lapset ovat myös olleet todella terveitä. Perusflunssan sairastavat pari päivää, mutta esim. vatsatautia ei ole tainnut olla kuin ehkä kerran molemmilla. Korvatulehdusta ei ole ollut koskaan. Ikää 10 ja 9v. Mies ei myöskään ole koskaan sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän ihmiskontakteja, erityisesti lapsia, sitä pienempi riski.

No enpä tiedä. Sen jälkeen kuin sain lapset ei pikkunuhat ole enää tarttunut. Samoin asiakaspalvelutyössä saa ihmispöpöjä sen verran, että ihan pienistä ei hätkähdä. Tähän päälle paljon luonnossa liikkumista ja säännöllisesti maaperää kynsien alla. 😄

Vierailija
44/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on geeni jonka johdosta immuunipuolustukseni hyökkii omia soluja vastaan luullen niitä taudin aiheuttajaksi. Paitsi että aiheuttaa autoimmuunisairauksia, niin myöskin sairastun herkemmin kulkutauteihin, tai ainakin sairastuttuani oireet ovat monta kertaa kovemmat kuin normaalin geenistön omaavilal ihmisillä. Ja kyllä, olen ollut koko koronan ajan pelko persiissä että sen saan, ja siihen kuukahdan.

Vierailija
45/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastun myös lapsista, joten pysyttelen erossa alle 10-vuotiaista. Sormet peppuun, nenään ja suuhun, ja sitten pyyhitään niitä käsiä ympäri kämppää. Jos vierailen lapsiperheessä niin käytän kumihanskoja mm.. vessaan mennessäni, ja desinfiointiaineetta .

Vierailija
46/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin perimä vaikuttaa terveyteen ja vastustuskykyyn. Osa näyttääkin jo niin raihnaisilta, ettei montaa pöpöä vaadi kellahtaakseen. Ja sama tietenkin toisinkin päin.

Vierailija
47/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, minä olen tuollainen, jolle sairastelu on todella harvinaista. Influenssaa en ole sairastanut, en angiinojakaan, kausiflunssat ei minuun tartu, en edes muista milloin viimeksi olen ollut kuumeessa (varmaan 15 vuotta sitten, jos silloinkaan) vaikka muu perhe olisi kipeänä, joku nuhaflunssa on ollut viimeksi viisi vuotta sitten. Eikä minulla ole ollut elämän aikana mitään isompia vaivoja, sairaalassa olen käynyt vain synnyttämässä. Satunnainen allergia vaivaa kesäisin, mutta sekin on aika kevyt ja joskus jotain ihottumaa on tullut. Lapsena olin suht terve, oksennustauti, vesirokko ja kuumeflunssa oli ainoat taudit. 

Liikun aika paljon, syön normaalisti, nukun nykyään hyvin, en ole ylihygieeninen, en ole elintarvikkeiden pilaantumisen suhteen ylivarovainen enkä saa turistiripulia (no ehkä Intiassa saisin, mutta muutamassa riskikohteessa en ole saanut). Sanoisin, että käynyt hyvä tsäkä, jotenkin elimistöni on vain virittynyt tietyllä tavalla, ei tämä mitään omaa ansiota ole.  

Vierailija
48/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerran sanottiin että olen niin pirullinen ihminen ettei edes taudit uskalla minuun tarttua. Otin sen kohteliaisuutena.

m37

Vierailija
49/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olen huomannut eron terveydessä esim ihon ja suoliston suhteen siinä, et mikä on oma stressitilanne. Yhes vaihees en voinut lähtee tyyliin minnekään kotoa kun tuli ripuli- ja vatsanvääntökohtaus kaikesta mitä söi. Nykyään ei tunnu missään mikään.

Oon myös huomannut et iho voi tajuttoman hyvin vaikka oli suolisto-oireiden kans samaan ekseema ja aikuisiän akne. Mikä on sit muutttunut?

- stressi on helpottunut

- meditoin/tarkoitan mindfullnessia

- syön enemmän kasviksia ja teen kotiruokaa

- hankin kotieläimiä ja ulkoilen pari kertaa päivässä pakostakin niiden kans

Uskon et vaikka joihinkin asioihin ei voi vaikuttaa niin elämäänsä voi muokata silti siihen suuntaan, että voi paremmin. Peruspilareista lähtee.. Ulkoilee (ei tartte olla mitään extreme urheilua), syö kotiruokaa ja kasviksia ja välttää ylimääräistä stressiä elämässä sen mitä voi.

Ottaa iisisti jos elämässä on muuten rankkaa. Kuuntelee kehon viestejä. Itellä on mennyt 6 vuotta opetella kuuntelemaan niitä mut kokoajan helpompaa.

Vierailija
50/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä mies ja toinen lapsi saa kaikki pöpöt ja taudit mitä vaan on 10km säteellä mahdollisuus saada. Ja sairastavat pitkään ja antaumuksella. Poikkeuksena koronaa, eivät ole saaneet.

Minä ja toinen lapsi ollaan harvoin kipeänä ja jos ollaan tauti menee nopeasti ohi.

Vierailija
51/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sairasta juuri koskaan, ehkä joskus jotain pieniä flunssia mitkä menee ohi ilman mitään lääkäreitä.

Lapsena oli kerran keuhkoputkentulehdus.

En tiedä mistä johtuu.

En syö superterveellisesti tai käytä lisäravinteita.

Olen muutenkin ihan perusihminen, normaalipainoinen enkä mikään superkuntoinen.

Ehkä on ollut hyvä tuuri.

Vierailija
52/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan eläessäni ollut vatsa-/oksennustautia. *koputtaa puuta*

Vierailija
53/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisesti syöminen, liikunta ja käsien pesu, niillä pääsee pitkälle. Ja kun ei ole lasten seurassa. Aina ei pääse työpaikoilla pöpöjä karkuun mutta hyvin harvoin tulee oltua kipeänä. Inkivääri, sitruuna, hunaja ja d-vitamiini voipi auttaa myös.

Ihmettelen kyllä sitä miten käsienpesu on toisille vaikeaa, ei pestä käsiä edes kauppareissulta kotiin tullessa. Ensin kosketaan ties mitkä mihin kaikki muutkin (mm. maksupääte) ja samat bakteerit levitellään kotiin. Ja töissä naisten vessassa kaksi kertaa nähnyt, että kun tullaan vessasta, kosketaan siihen hanaan ja kastellaan käsiä sekunti hanan alla, suljetaan hana käsin ja kuivataan kädet?! 🤢 Vesipesu ilman saippuaa on yhtä tyhjän kanssa ja saati sörkkiä kaikki pinnat vielä, en oikeasti voi ymmärtää tuollaista että aikuisilla ei ole perushygienia kunnossa. No ei ihme tosin jos ovatkin kipeänä aina. Lääkärit, hoitsut ja apteekkityypit näyttää paremmin osaavan, kumma kun ei niistä kiinnosta ottaa mallia. Ja toiset menee itse kipeänä kipeiden lasten kanssa ostoskeskuksiinkin..:/ Toivoisi jotenkin että edes tämä pandemia auttaisi ihmisiä jatkossakin vähän järkevämpään käytökseen.

Vierailija
54/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Omassa suvussani, ja minulla, on perinnöllisiä sairauksia, koska suku on kotoisin ns. sisäsiittoiselta alueelta. En kuitenkaan sairastu flunssiin juuri koskaan. Jo kouluaikana olin harvoin pois koulusta ja nyt on yli kymmenen vuotta siitä, kun viimeksi olin kipeänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän