Miksi jotkut pysyvät "aina" terveinä, mutta toiset saavat kaiken maailman taudit? Onko näillä ain aterveillä jotenkin paremmat geenit eikai ympäristötekijät voi olla ainoa syy?
Monesti sanotaan, että liian puhdas ympäristö vähentää vastustuskykyä, mutta ei se kyllä aina tarkoita sitä, että "liian" puhtaassa elävät sairastuisivat jotenkin helpommin. Toisaalta jotkut "en ikinä pese käsiäni" eivät myöskään ole usein sairaita.
Kommentit (54)
Minulla oli yläkouluaikaan yksi opettaja, joka ei sairastanut koskaan. Isäni oli myös opettaja samassa koulussa, joten pienellä paikkakunnalla kaikki opettajat olivat ikään kuin perhetuttuja keskenään. Kuulin siis opettajieni kuulumisia vanhemmiltani myös sen jälkeen kun olin jo muuttanut muualle.
Kun tämä ainaterve opettaja sitten viimein sairastui, hänellä todettiin syöpä, joka oli jo niin pitkälle edennyt, ettei mitään ollut tehtävissä. Hän eli vain vähän yli vuoden sen jälkeen kun oli ollut ensimmäistä kertaa eläessään sairaslomalla.
Välttelen ihmisten välisiä pöpöjä, pesen käsiä enkä kaiva nenää. Maaperän ja luonnon pöpöjä en sitten välttele ollenkaan. Päinvastoin!
46 v mulla on eläessäni ollut ehkä viisi flunssaa, pari mahatautia, joissa en ees oksentanut. 10 v lapseni on ollut sairaana pois koulusta tai hoidosta yhteensä kolme päivää. Metsissä liikutaan ja yövytään paljon, viljellään siirtolapuutarhassa, käydään kalassa jne.
Lieviä allergioita itselläni, lapsella ei mitään. Oma lapsuudenkoti oli selkainen ylipuhdas. Lapsen koti on miltei kolmanneksen vuodesta tuo puutarhamökki tai yksinkertainen, ilman mukavuuksia oleva kesämökki metsässä.
Virusten sairastumisesta emme itse tiedä oikein mitään. Rokottauduttu on kaikkeen ja suojataan muita, niitä heikomman vastustuskyvyn omaavia.
Syön mitä tykkään, olen ylipainoinen ja minulla on autoimmuunisairaus. En pahemmin sairastele.
Olen todella harvoin sairaana, vältän vatsatautejakin vaikka samassa taloudessa asuvat mies ja poika sairastaa.
Joskus, harvoin jos on ollut viikonloppuna ulkona ja juonut ystävän kanssa pari saattaa tuntea flunssan yrittävän iskeä, vaan parin päivän päästä kun olen taas oma itseni kehoni nitistää flunssan hetkessä.
Tällä tavalla kävi myös taudin joka saattoi olla korona, kontaktikin oli. Olin kaksi päivää 39 asteen kuumeessa ja sitten kehoni vain heitti taudin ulos. Tämä oli juuri ennen massatestauksia.
Syön kyllä terveellisesti ja vältän lisäaineita. Alkoholia juon muutaman kerran vuodessa.
Koronan ansiosta ei mitään hengitystie tms. sairauksia pariin vuoteen eli kyllä ne pöpöt tarttuu toisten ihmisten välityksellä ja huonon hygienian kautta....
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän ihmiskontakteja, erityisesti lapsia, sitä pienempi riski.
Tutkimusten mukaan vähiten sairauspoissaoloja on lääkäreillä ja opettajilla, vaikka molemmat ammattiryhmät varmasti altistuvat flunssille. Olisiko niin, että ammatissa on päässyt altistumaan ja kehittymään hyvä vastustuskyky.
https://www.talouselama.fi/uutiset/sairauspoissaolot-vahenivat-kunnissa…
Pikkuflunssia tms ei ole. Vatsatauti oli viimeksi 17 vuotta sitten.
Influenssa kyllä oli viisi vuotta sitten, sitä edellinen oli 13 vuotta sitten.
Siinäpä nuo viimeaikaiset sairastelut.
Ja joo, olen niitä jotka pesevät käsiään joka välissä.
Isäni on ihan mahdoton kulkutautien saaja. Mies ei ole kahteen kymmeneen vuoteen syönyt lihaa, syö kalaa ja kasviksia. Kaikki ravinto on erittäin terveellistä. Ei alkoholia. Urheilee ja liikkuu valtavasti. Syö vitamiinilisiä. Pesee käsiä ja on jonkin verran pöpökammoinen. Ja sairastaa joka ikisen flunssan, joka tarjolla on. Koronaa ei vielä… saahan nähdä, että se jostain senkin saa kahteen kertaan rokotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Syön mitä tykkään, olen ylipainoinen ja minulla on autoimmuunisairaus. En pahemmin sairastele.
Ja tähän liittyen olen joskus lukenut kuinka autoimmuunisairauksilla voi olla yhteys siihen ettei sairastele. En vaan enää muista miten se toimii. En kyllä sairastellut lapsenakaan vaikka ei mitään autoimmuunisairautta silloin vielä ollut.
Kyllä sen täytyy olla ainakin osin geeneistä kiinni. 82v äitini ei ole koskaan saanut antibioottikuuria, minä kerran virtsatietulehdukseen, tyttärelläni ja pojallani oli kummallakin pienenä yksi korvatulehdus, jotka hoidettiin antibiooteilla. Sen jälkeen ovat olleet terveitä.
Geenit. Jokaisen kehossa on piileviä ominaisuuksia ja heikkoja kohtia, olisi ihan hölmöä olettaa, että kaikilla ns perusterveillä olisi sama fyysinen vartalo. Joillain ihmisillä sellainen perusenergian tasokin on todella hyvä, kun toiset taas väsyy nopeasti. Itsellä on esimerkiksi heikkoutta ja huonovointisuutta aika usein, ja saan kyllä helposti myös flunssia jolloin on veto on aivan pois. Vaikea sanoa, onko kyse siitä että "olen vaan tällainen" vai onko esimerkiksi alkavia sairauksia, joiden oireet eivät vielä riitä kunnon diagnoosiin tai ei oikein selvää,millasia tutkimuksia kannattaisi ensin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän liittyen olen joskus lukenut kuinka autoimmuunisairauksilla voi olla yhteys siihen ettei sairastele. En vaan enää muista miten se toimii. En kyllä sairastellut lapsenakaan vaikka ei mitään autoimmuunisairautta silloin vielä ollut.
Jos elimistössä on jatkuva hälytystila joka torppaa pienemmätvaivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elimistössä on jatkuva hälytystila joka torppaa pienemmätvaivat?
Saattoi olla niinkin, ainakin noin suoraviivaistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö autoimmuunissa puolustusjärjestelmä ole yliaktiivinen? Hyökkää siis täysillä kaikkia tunkeutujia vastaan? Miinuksena se, että hyökkää sitten myös omia kudoksia vastaan jos vähänkin on joku ärsyke.
Omalla kohdallani uskon huonon vastustuskyvyn johtuvan lapsena ja nuorena saaduista lukuisista antibioottikuureista. Lapsena korvatulehduksiin ja nuorena poskiontelotulehduksiin. Poskiontelotulehdukset johtuivat rakenteellisesta ahtaudesta, joka hoidettiin leikkauksella vasta vuosien antibioottikierteen jälkeen. Sen jälkeen ei ole poskiontelotulehduksia ollut, mutta mielestäni saan aika helposti kaikki kiertävät flunssat yms. vaikka olen tarkka hygieniasta.
Ravinto, psykologiset tekijät ja geenit vaikuttavat vastustuskykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Myös joku raju sairaus lapsena voi parantaa vastustuskykyä. Isälläni oli kurkkumätä ennen sotia ja äidilläni joku raju pitkään kestänyt kuumetauti sota-aikaan. Nykyään Suomessa tosin ei ole tuollaisia tauteja.
Minä olin lapsena enemmän kipeänä kuin terveenä, allerginen lähes kaikelle ja astma.
Nyt ikää yli 40v astma lääkitys ja eläimille olen allerginen, mutta aikuisiällä en ole ollut oikeastaan ikinä kipeä ja monet vaivat ovat parantuneet itsestään ilman sen kummempaa hoitoa, välilevyn pullistuma, välilevytyrä, on epäilty tenniskyynärpäätä ym. Selän magneettikuvistakin lääkäri päivitteli miten pahalta näyttää ja silloin olinkin todella kipeä, mutta ikinä en ole jäänyt vaan makaamaan ja voivottelemaan, varovasti jumpannut, käynyt varovasti lenkillä ym.
Välilevytyrän aikana saikulla ollessa pikkuhiljaa rakensin loppuun kaverin hankkiman ralliautoprojektin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen joskus miettinyt. Itselläni on keliakia, en sairastele juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että geenit on ratkaisevin tekijä.
Itse en ole koskaan sairaana, mitä nyt nuhaa välillä ilman kuumetta. Myöskään yli 70-vuotias isäni ei ole sairaana oikeastaan koskaan. Lapsistani 3/4 ovat myös sairaana todella harvoin ja yksi sitten sairastaa tavalliseen tapaan eli jokunen nuhakuume vuodessa.
Kontakteja näin isossa perheessä on todella paljon, joten niiden vähyydestä tämä ei ainakaan johdu.
Ruokavalio on ihan tavallinen. Allergioita ei ole kenellekään myöskään.
Mä veikkaan myös geenejä! Meidän perhe on tosi terve, vaikka ei syödä mitenkään erityisen terveellisesti.
Mulla on huonot keuhkot sukuvikana. Talvisin krooninen yskä ja sairastan 1-2 hengitysinfektiota talvella ja yskin lisää... Nyt korona aikana en saanut mitään pöpöä, mutta normi yskä kuitenkin. Työpaikan ilmaistointi ja pakkanen lisäävät yskää.
Kun yskä on paha, niin joudun pitämään taukoa mm. juoksemisesta. Periaatteessa olen perusterve ja liikunnallinen ihminen, mutta mutta...