Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pysyvät "aina" terveinä, mutta toiset saavat kaiken maailman taudit? Onko näillä ain aterveillä jotenkin paremmat geenit eikai ympäristötekijät voi olla ainoa syy?

Vierailija
15.07.2021 |

Monesti sanotaan, että liian puhdas ympäristö vähentää vastustuskykyä, mutta ei se kyllä aina tarkoita sitä, että "liian" puhtaassa elävät sairastuisivat jotenkin helpommin. Toisaalta jotkut "en ikinä pese käsiäni" eivät myöskään ole usein sairaita.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne se on. Minussa ei bakteerit ja virukset juhli prkl.

Vierailija
2/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös joku raju sairaus lapsena voi parantaa vastustuskykyä. Isälläni oli kurkkumätä ennen sotia ja äidilläni joku raju pitkään kestänyt kuumetauti sota-aikaan. Nykyään Suomessa tosin ei ole tuollaisia tauteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta voisi laittaa tutkimuksen pystyyn. 

Vierailija
4/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän ihmiskontakteja, erityisesti lapsia, sitä pienempi riski.

Vierailija
5/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siinäkin että toiset ei vähästä hätkähdä eikä lääkäreitä paljon vaivaa. Toiset taas juoksee lääkärissä pienestäkin vaivasta.

Vierailija
6/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itse olen tällainen aina terve. En minä vaan sairastu koskaan. Ja tunnen ihmisiä, joilla vähän väliä ties mitä tautia. En osaa syytä sanoa.

Vierailija
7/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku perussairaus taustalla, niin voi sairastua herkemmin

Vierailija
8/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko vaikka ruokavalio? Tollo, joka ei tätä osaa huomioida

Vierailija
9/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinto vaikuttaa.

Vierailija
10/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohtaa paljon ihimisiä,voisi olla syy eri flunssat ymm.Vai onko kiinni ravinosta mitä syö? Minulla oli naispuolinen  ystävä, joka tuli aina sunnuntai minun  kotia kello 18.Oli kipeä tai ei.Tartuti minuun flunsansa.Kun kylästyin kahvit yksipuoliseti aina hänelle keitää,ilman vasta vierailua hänen kotia vuosi kymeniä.Lempasin pois pöpö lingon , olen ollutkin terve.Hän suu auki yski tupakka yskäänsä ja räkä rätinsä kahvipöytään jätti.Ei mitään tapoja.Vaikka sanoi flunsasena et tule,tuli.Hän todella tapasi paljon ihmisiä.Oli kyllä ulkoisesti siisti ja kädet pesi aina tulessa kotiini.Mutta  oli aina   syksytä talven räkätaudissa!

Vierailija
11/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko vaikka ruokavalio? Tollo, joka ei tätä osaa huomioida

Se syöpään kuollut tosi-tv-tähtönen oli kokeillut elävää ravintoa, kasvaimet pienenivät ainakin jonkin aikaa. Olen kuullut tästä muualtakin.

Vierailija
12/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joitakin geenejä, jotka vaikuttavat sairastumisherkkyyteen, en muista nyt mitä olivat.

Mulla oli poskiontelotulehduskierre, ja lääkäri teetti geenitestit. Muistaakseni oli joku mutaatio yhdessä geenissä, ja kuulemma se vähän tarkoitti infektioherkkyyttä, mutta vasta toinenkin mutaatio olisi selittänyt infektiokierteen.

Sori, en osaa helteessä oikein muotoilla ymmärrettävämmin.

Poskiontelotulehdukset joka tapauksessa loppuivat kun työpaikka vaihtui, eli luulen että oli sisäilmaongelmaa vanhalla toimistolla.

Vierailija
13/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa töissä ja saa aika uusi pöpö olla, että tarttuu. Ensimmäisinä työvuosina sain kaikki lapsilla olleet virukset ja bakteerit, taudit. Vastustuskyky, lepo, ravinto, liikunta, terveet elämäntavat.

Vierailija
14/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena paljon ulkonaoloa ja liikuntaa, ei lapsuuden ylipainoa. Yksinkertainen ruokavalio, paljon halpoja vihanneksia kuten kaalia, porkkanaa, lanttua ja sipulia, ruisleipää ja maitoa pari lasillista päivässä. Mustikoita ja puolukoita. Kesät maalla maalaistalossa, jossa oli nautoja, sikoja, hevosia ja kanoja.

Ehhkä myös hyvät perintötekijät?

Ikää on nyt 70 vuotta eikä mitään sairauksia tai lääkitystä.

Vierailija
15/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieniä lapsia niin taudit tulee aina uudellen päiväkodista.

Vierailija
16/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä käsihygienia.

Mietin tätä kun tuntuu että lääkärit tai farmaseutit harvoin sairastelevat.

Vierailija
17/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että geenit on ratkaisevin tekijä.

Itse en ole koskaan sairaana, mitä nyt nuhaa välillä ilman kuumetta. Myöskään yli 70-vuotias isäni ei ole sairaana oikeastaan koskaan. Lapsistani 3/4 ovat myös sairaana todella harvoin ja yksi sitten sairastaa tavalliseen tapaan eli jokunen nuhakuume vuodessa.

Kontakteja näin isossa perheessä on todella paljon, joten niiden vähyydestä tämä ei ainakaan johdu.

Ruokavalio on ihan tavallinen. Allergioita ei ole kenellekään myöskään.

Vierailija
18/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen, joka saa kaikki lähistöllä olevat taudit, ollut lapsesta asti samanlainen. Elämäntapani ovat todella terveelliset, varmaan top 1% terveellisimmät koko Suomessa. Ehkä syynä on immuunitoiminnan perussairaudet, minulla on perinnöllisenä useampi autoimmuunisairaus, kuten lapsesta lähtien allergioita. Koronankin sain heti keväällä -20 ensimmäisten joukossa, keuhkokuumekin kesti useamman kuukauden siinä ja longcovid on jäänyt tottakai päälle ja jotkut oireet jatkuvat yhä. Vrt. Kaksi muuta perheenjäsentä ei saanut sitä ollenkaan.

Vierailija
19/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän ihmiskontakteja, erityisesti lapsia, sitä pienempi riski.

Tämän olen todennut sekä stressi ja kiireinen elämänrytmi alentaa vastustustuskykyä. Jatkuva epämukavuusalueella eläminen. Liian vähäinen kunnollinen uni. 

Vierailija
20/54 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sellainen, joka saa kaikki lähistöllä olevat taudit, ollut lapsesta asti samanlainen. Elämäntapani ovat todella terveelliset, varmaan top 1% terveellisimmät koko Suomessa. Ehkä syynä on immuunitoiminnan perussairaudet, minulla on perinnöllisenä useampi autoimmuunisairaus, kuten lapsesta lähtien allergioita. Koronankin sain heti keväällä -20 ensimmäisten joukossa, keuhkokuumekin kesti useamman kuukauden siinä ja longcovid on jäänyt tottakai päälle ja jotkut oireet jatkuvat yhä. Vrt. Kaksi muuta perheenjäsentä ei saanut sitä ollenkaan.

Ja normaali, terve perusvointini on siis sellainen, että olen saanut flunssan noin kerran kuukaudessa ihan normistikin. Kun joillain on flunssa ehkä kerran vuodessa, niin minulla on n 12 kertaa vuodessa, ollut aina, koko elämäni ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi