Bruksaajat, kuinka jaksaa vaivoja vuodesta toiseen?
Onko täällä purentaongelmista/bruksismista kärsiviä? Olen huomannut useita ketjuja viime aikoina, joissa kysytään bruksismista.
Minun todettiin purevan hampaita yhteen vuosia sitten. Kisko on käytössä, teen edelleen purentalihasharjoituksia, käyn mahdollisuuksien mukaan hieronnassa ym. Silti oireita riittää. Välillä tilanne saattaa olla lähes oireeton, mutta sitten taas oireet pukkaavat päälle: leukajumit, hammassärky ja vihlonta, päänsärky, kasvojen kivut.
Olen ruvennut pelkäämään syksyä ja talvea, koska purentalihasten ollessa jumissa leukanivelet arastavat kylmää ja tuulta. Tuntuu että posket ovat tällöin ikijäässä ja juilii ärsyttävästi. Ja tämähän ei ainakaan auta rentoutumaan. Kun tilanne on normaali, ei aristusta ole.
Onko purentalihasvaivoista kärsiville jotain vertaisryhmiä? Tuntuu välillä niin kurjalta, kun on kivut päällä ja tuntuu, ettei kukaan ymmärrä. Lääkärit ovat olleet asiallisia, mutta hekään eivät oikein osaa auttaa.
Kommentit (50)
Täällä eräs melko tuore bruksaaja, vuoden verran olen oireillut. On ollut kyllä rankin vuosi tähän asti, varmaan korona on ollut yksi tekijä, joka on aiheuttanut stressiä ja sitä kautta hampaiden kiristelyä.
Minulla on alakouluikäisiä lapsia ja arki on kyllä ollut uuvuttavaa. Lapsien kanssa olosta nautin ja saan energiaa, mutta kivut ovat muuten väsyttänyt ja tuntuu että muuhun ei ole energiaa. Menen nukkumaan vähän lasten jälkeen, mutta silti väsyttää.
Itselläkin erilaiset ja oudot vaivat ovat aiheuttaneet paljon vaivaa ja itkua. Pahinta on aina epätietoisuus, että mitä seuraavaksi. Pään ja kasvojen neurologiset oireet (sanottu johtuvan bruksismista) ovat pelottavia. Samoin hammassärky on kuluttavaa, etenkin pahimpina purentajaksoina.
Hyötyihin varmaankin myös keskusteluavusta. Jaksamista kaikille!
Kannattaisi ehkä kokeilla botoxia. Niitä hammaslääkäreitä, jotka tuota laittavat ei ole montaa. Maksaa suurinpiirtein 300€. Jossain lehdessä oli juttua, että auttaessaan auttaisi noin kolme kk. Suhtaudun aika skeptisesti niiden hammaslääkäreiden mainoksiin, jotka kertovat, että olisi mahdollista päästä eroon bruksismista kokonaan tällä botoxilla.
Itselläni päätä särkee, hampaita särkee ja niistä ei ole juuri mitään jäljellä muutenkaan, vaikka kiskoa käytänkin. Hampaat heiluvat - hienoa. Joka päivä tätä mietin. Juuri tänä aamuna taas mietin tulenko päätymään joskus kuitenkin siihen osatekohammasproteesiin implanttien sijaan. Saisi hem mettiin koko purukaluston yöksi. Minulla näistä etuhampaista on alle puolet jäljellä, joten tuo skenaario on erittäin todennäköinen. Mitään en enää pysty puraisemaan hampailla. Omenat ja porkkanat työnnän suuhun sivusta ja sivuhampailla puren. Ei puhettakaan, että ruisleipää voisi normaalisti puraista yms.
Ihan koko ajan mielessä tämä. Asiaa ei helpota yhtään se, että purin päivällä hampaasta paikan irti. Olin ajatuksissani ja yhtäkkiä vain huomasin purevani hampaita oikeen kunnolla yhteen ja siinähän se paikka tipahti... Siihen laitettiin uusi paikka ja se ei istu entisten kiskojen kanssa. Kaikki illat ovat peestä, kun miettii miten yö menee.
Tsemppiä sulle, en muuta osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä kokeilla botoxia. Niitä hammaslääkäreitä, jotka tuota laittavat ei ole montaa. Maksaa suurinpiirtein 300€. Jossain lehdessä oli juttua, että auttaessaan auttaisi noin kolme kk. Suhtaudun aika skeptisesti niiden hammaslääkäreiden mainoksiin, jotka kertovat, että olisi mahdollista päästä eroon bruksismista kokonaan tällä botoxilla.
Itselläni päätä särkee, hampaita särkee ja niistä ei ole juuri mitään jäljellä muutenkaan, vaikka kiskoa käytänkin. Hampaat heiluvat - hienoa. Joka päivä tätä mietin. Juuri tänä aamuna taas mietin tulenko päätymään joskus kuitenkin siihen osatekohammasproteesiin implanttien sijaan. Saisi hem mettiin koko purukaluston yöksi. Minulla näistä etuhampaista on alle puolet jäljellä, joten tuo skenaario on erittäin todennäköinen. Mitään en enää pysty puraisemaan hampailla. Omenat ja porkkanat työnnän suuhun sivusta ja sivuhampailla puren. Ei puhettakaan, että ruisleipää voisi normaalisti puraista yms.
Ihan koko ajan mielessä tämä. Asiaa ei helpota yhtään se, että purin päivällä hampaasta paikan irti. Olin ajatuksissani ja yhtäkkiä vain huomasin purevani hampaita oikeen kunnolla yhteen ja siinähän se paikka tipahti... Siihen laitettiin uusi paikka ja se ei istu entisten kiskojen kanssa. Kaikki illat ovat peestä, kun miettii miten yö menee.
Tsemppiä sulle, en muuta osaa sanoa.
En ole aloittaja, mutta kuulostaa ihan omalta tekstiltäni. Narskutatko sinäkin? Minä narskutan ja hampaista ei kohta ole mitään jäljellä. Olen itse salaa haaveillut, että saisin proteesin hampaiden tilalle.
Mä olen ollut jo vuosia narskuttelija. Kaulan lihakset jumissa, mut purentalihasten kipu pysyy aisoissa korkkirentoutuksella ja purentakiskoilla öisin.
En löydä linkkiä mut korkkirentoutus:
Max 3 cm viinipullokorkki hampaiden väliin, niin että kasvot rentona. Eka aamu 1 min korkki hampaiden välissä, eka ilta 2 min, toka aamu 3 min, toka ilta 4 min kunnes aika on 7 min. Tämän jälkeen aamuisin ja iltaisin korkki hampaiden väliin 7 minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut jo vuosia narskuttelija. Kaulan lihakset jumissa, mut purentalihasten kipu pysyy aisoissa korkkirentoutuksella ja purentakiskoilla öisin.
Max 3 cm viinipullokorkki hampaiden väliin, niin että kasvot rentona. Eka aamu 1 min korkki hampaiden välissä, eka ilta 2 min, toka aamu 3 min, toka ilta 4 min kunnes aika on 7 min. Tämän jälkeen aamuisin ja iltaisin korkki hampaiden väliin 7 minuutiksi.
Menikö sulla jumiin aluksi leuat korkin kanssa? Olen aika tuore bruksaaja ja kokeilin tuota, mutta leuka ihan tärisi kun pidin korkkia hampaiden välissä.
Täällä yksi jolla hampaita taas vihloo ja särkee kipeämmältä puolelta. Olen taas ilmeisesti purrut voimakkaammin yhteen öisin. Olisin niin valmis poistamaan kaikki hampaat, jos se vain auttaisi.
Itselläni ei ole noin pahana kuin muilla tänne kirjoitteineilla. Pidän purentakiskoa silloin tällöin. Tulin erittäin surulliseksi, kun luin näitä teidän muiden tapauksia : ( Voisinpas tehdä jotakin teidän hyväksi. Itse pyrin yksinkertaisesti välttämänään kaikkia turhia stressaavia tilanteita (esim. työ vaihtoon) ja harrastamaan paljon liikuntaa, jossa niska ja hartiat saavat liikettä ja jumppaa. Ja koska itselläni ilmeisesti refluksitauti aiheuttaa osaltaan (tai on syynä) bruksismiin, niin pyrin tietenkin noudattamaan oireita vähentävää ruokavaliota ja nukun sängynpääty kohotettuna. Voimia kaikille <3 En voi oikein muuta kuin rukoilla teidän puolesta, jos nyt siitäkään on mitään apua....
Mulla oli niin hirveä bruksismi, että hampaat ovat tosiaan ihan kuluneet ja niistä lohkeili paloja. Mutta minä OPETTELIN siitä pois.
Joojoo, ei e ole tietoista eikö sitä pysty tietoisesti lopettamaan. Pystyypäs. Opettelin olemaan ”suu auki mutta huulet kiinni” valveilla ollessa ja nukkumaan kieli hampaitten Välissä. Nukkumisen opettelu on yllättävän helppoa, koska - no rehellsiseti sanottuna!eihän bruksismista kärsivä oikeasti nuku kuitenkaan. Unettomana kärvistellessäön vi ihan hyvin keskittyä myös pitämään hampaansa erillään toisistaan. Ja muutaman vuoden tötä rahjoiteltusni tapahtui todellinen ihme: kun olin oppinut automaattisesti pitämään leuat rentoina, alin lopultw myös nukkua.
Oikean kokoisesta tyynystä on toki myös apua. Ja omalla kohdalla myös omassa sängyssä yksin nukkumisesta - mun mies on niin paljon itseäni isompi että se painollaan ottaa tilansa ja jos nukun sen kanssa, puristun yleensä johonkin omituiseen kiemuraan tilaan joka jää jäljelle Xänä makoilevan miehen ja seinän väliin. Se ei yleensä ole kovin ergoniminen tila, joten meillä on tapana hakea läheisyyttä valveilla ja nukkua sitten kumpikin itseksemme.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli niin hirveä bruksismi, että hampaat ovat tosiaan ihan kuluneet ja niistä lohkeili paloja. Mutta minä OPETTELIN siitä pois.
Joojoo, ei e ole tietoista eikö sitä pysty tietoisesti lopettamaan. Pystyypäs. Opettelin olemaan ”suu auki mutta huulet kiinni” valveilla ollessa ja nukkumaan kieli hampaitten Välissä. Nukkumisen opettelu on yllättävän helppoa, koska - no rehellsiseti sanottuna!eihän bruksismista kärsivä oikeasti nuku kuitenkaan. Unettomana kärvistellessäön vi ihan hyvin keskittyä myös pitämään hampaansa erillään toisistaan. Ja muutaman vuoden tötä rahjoiteltusni tapahtui todellinen ihme: kun olin oppinut automaattisesti pitämään leuat rentoina, alin lopultw myös nukkua.
Oikean kokoisesta tyynystä on toki myös apua. Ja omalla kohdalla myös omassa sängyssä yksin nukkumisesta - mun mies on niin paljon itseäni isompi että se painollaan ottaa tilansa ja jos nukun sen kanssa, puristun yleensä johonkin omituiseen kiemuraan tilaan joka jää jäljelle Xänä makoilevan miehen ja seinän väliin. Se ei yleensä ole kovin ergoniminen tila, joten meillä on tapana hakea läheisyyttä valveilla ja nukkua sitten kumpikin itseksemme.
Tuolla erillään nukkumisella on varmasti ollut suurempi vaikutus kuin voisi arvatakaan. Ite oon sinkku, mutta osaan jo sanoa, että parhaiten nukun yksin.
Jos tykkäät nukkua selälläsi enimmäkseen niin koita rullata pään alle pyyhe (tyynyn sijaan) ja laittaa se juuri niskan ja takaraivon kohdalle. Säädä korkeutta sopivaksi (huomaat kyllä milloin pyyherulla on liian korkea tai matala). Rullan voi sitoa narulla kummastakin päästä jotta se pysyy sopivan kiinteänä yön yli. Itse pääsin eroon purentakiskosta ja päänsäryistä ja vihlonnasta kun keksin käyttää pyyhettä tyynyn sijaan. Ei välttämättä sovi kaikille, mutta voi kokeilla josko olisi apua.
Hei kaikki kommentoijat! Oliko teillä, etenkin alkuvaiheessa, koviakin hammassärkyjä, joille ei sitten löytynyt muuta syytä kuin bruksismi? Olen vasta tuoreeltaan saanut diagnoosin ja parin hampaan alueelle särkee kovasti. Ne on kuitenkin kuvattu ja hammaslääkäri ei ole löytänyt mitään vikaa. Kun painoi hampaiden sivulla olevaa lihasta, tuli kova kipu hampaisiin, joten voiko tosiaan purentavaivat aiheuttaa ihan hammassärkyä?
Bruksaaja jo 30 vuotta. Johtuu leukojen epäsuhdasta, joten parannusta ei ole minulle. Purentahieronnassa käyminen ja relaksanttilääkitys auttaa eniten minulla.
Botoksia kahdesti vuodessa oli ratkaisu mun ongelmaan. Purentakiskon apu jäi saamatta, kun en saanut koskaan nukuttua se suussa ainoatakaan minuuttia.
(Mulla on suht paksu kieli ja isot torukset, joten ei ollut suussa tilaa enää millekään ylimääräiselle.)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että olet nyt narskuttamatta, mutta ko suun asento ei kuulosta muuten terveelliseltä. Ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla yllätyksenä, mutta ihminen valveilla ollessaan pitää hampaat erillään toisistaan huulten ollessa kiinni. Tätä ei pysty kontrolloimaan ts opettelemaan yötä silmällä pitäen.
-en jaksa hakea linkkiä, mutta löydät itse asiasta tietoa netistä.
Oon kuullut että terapia voisi auttaa stressinhallintaan ja sitä kautta bruksaamiseen
Rentoutuminen on tosi tärkeää, vaikka ei kipuja vieköön pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Max 3 cm viinipullokorkki hampaiden väliin, niin että kasvot rentona. Eka aamu 1 min korkki hampaiden välissä, eka ilta 2 min, toka aamu 3 min, toka ilta 4 min kunnes aika on 7 min. Tämän jälkeen aamuisin ja iltaisin korkki hampaiden väliin 7 minuutiksi.Menikö sulla jumiin aluksi leuat korkin kanssa? Olen aika tuore bruksaaja ja kokeilin tuota, mutta leuka ihan tärisi kun pidin korkkia hampaiden välissä.
Omasta mielestäni se tärinä rentouttaa kasvolihaksia.
Minä olen kärsinyt bruksismista useamman vuoden. Tunnistan hyvin kurjan olon, jopa ahdistuksen, jota se aiheuttaa. Syynä on osittain varmaankin oireiden monimuotoisuus ja ainakin omalla kohdallani oireet ovat herättäneet huolta muista sairauksista. Erityisesti pään ja kasvojen alueella olevat kivut ja oireet herättävät ihmisessä huolta.
Keväästä asti pahojen jumien aikaan minullakin leukaperät aristivat kylmää. Itseäkin hieman mietityttää, kuinka pärjätä syksyllä ja talvella. Ja voiko ulkona tehdä mitään. Lenkkeily on kuitenkin tähän asti ollut itselleni henkireikä, jota olen harrastanut myös oireiden ollessa pahimmillaan.
Olen ajatellut hakeutua terapiaan. Jos vain terapeutti löytyy. Minulla on sama, että läheiset eivät oikein ymmärrä näitä oireita. Enkä toisaalta haluakaan heille näistä kokoajan puhua. Ammattilainen voi olla tässä tilanteessa paikallaan. Voisi auttaa myös sinua?
Paljon jaksamista sinulle! Meitä bruksaajia pitäisi olla paljon, yllättävän vähän vain törmää aiheeseen.