Kuinka vanhana päästäisit lapsen Helsingin keskustaan yksin ostoksille?
Kommentit (19)
13 v käy kavereiden kanssa täältä Vantaan perukoilta Hgin keskustassa joskus Burger Kingissa ja ostelemassa vaatteita. 12:n ikäisinä kävivät leffoissa. Mitään hinkua ei ole ollut jäädä notkumaan sinne aseman tai Kampin nurkille. Enemmän täältä päin vinkuvat lentoaseman Starbucksiin :d
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:27"]
Riippuu paljon siitä asutaanko Helsingissä tai lähistöllä. Täältä maalta, 200 km päästä, päästäisin 15-16 vuotiaan. Lähikaupunkiin ovat matkanneet bussilla 11-12 v. ekan kerran eli jos Hesa olis meidän lähikaupunki, niin varmaan saman ikäisenä.
[/quote]
Muistaakseni tuon ikäisiä olivat omatkin lapseni, kun olivat ekaa kertaa Helsingissä kaverin (täysi-ikäisen, mutta nuoren) kanssa. Täältä Helsinkiin matkaa n. 1000 km, matkustivat myös sen välin keskenään.
asutaan etelä-helsingissä ja keskustaan pääsee melkein kotiovelta sporalla. 7v saa käydä vaan lähikaupassa ja lähimmissä puistoissa yksin ja fiksujen kavereiden kanssa, 12v on viime talven saanut käydä itsekseen ja kavereiden kanssa keskustassa, mutta siitä sovitaan kyllä aina erikseen ja sinne pitää olla vähän jotain asiaakin, ihan vaan notkumaan ei päästetä. 10-vuotiaasta on kulkenut itse tanssi- ja soittotunneille keskustan tuntumaan. riippuu kuitenkin lapsesta, meillä fiksut ja sopivan varovaiset jälkeläiset, jotka vastaavat aina puhelimeen eivätkä muutenkaan jää minnekään haahuilemaan.
Jaahas.. Minä olen nyt 32 ja lapsi 2... Joten ehkä 40-vuotiaana.
Riippuu paljon siitä asutaanko Helsingissä tai lähistöllä. Täältä maalta, 200 km päästä, päästäisin 15-16 vuotiaan. Lähikaupunkiin ovat matkanneet bussilla 11-12 v. ekan kerran eli jos Hesa olis meidän lähikaupunki, niin varmaan saman ikäisenä.
Sitten kun luotan, että osaa ostaa järkevästi. 10 vuotiaana hän on kuitenkin käynyt keskustassa yksin ja kaverin kanssa. Illalla en päästäisi.
Lapsi käy yksin kaupassa Tapiolassa, ikää 9 vuotta ja asutaan lähellä.
Ei käydä useinkaan Hgin keskustassa, mutta ajattelen, että osaa varmaan parin vuoden päästä käydä siellä yksin/ kaverin kaa. Bussia osaa käyttää, mutta ei osaa liikkua Helsingissä yksin. Ei kyllä ole mitään asiaa/haluakaan lähteä shoppailemaan sinne. Toivon, että haluaa vasta kun on jollain kuutosella tai yläasteen puolella.
Asutaan Hgissä ja yksin kävi vasta kutosen alussa.
14 - 15 -vuotiaana varmaan yksin. Fiksun kaverin kanssa 13-vuotiaana. Asutaan Hesassa ja tuntee keskustan.
7 jatkaa, että meiltä joutuu kulkemaan Itiksen halki ja metrolla. En halua että liikkuu siellä yksin, keskusta sinällään ei pelota...
11-vuotiaasta asti meillä on päästetty. Luuri messiin ja koluavat väliä Starbucks, Forum ja Kamppi. Luotan siihen, että päivisin on vielä turvallista.
Kampissa on niitä ällöjä ehdottelijoita. Sinne en ainakaan päästäisi.
Ei ole omaa lasta, mutta itse sain mennä junalla tai bussilla kaverin kanssa ostoksille Lahdesta Helsinkiin 12-vuotiaana. Hyvin pärjättiin.
11-vuotiaana pääsin itse ja mielestäni ihan sopiva ikä.
Olen helsinkiläinen, päästäisin ehkä 16-vuotiaan. Yläkoululaista en päästäisi Kamppiin notkumaan ja pedojen houkuteltavaksi. Siellä niitä kyllä on, omaani en päästäisi. Itse olen saanut yläkouluikäisenä käydä.
Espoossa asutaan ja vanhimmat lapset ovat muistaakseni olleet seiskalla, kun ovat ekaa kertaa käyneet kavereiden kanssa Helsingissä. Pikkuveli 11v ei ole edes kiinnostunut kaupoista, lintsille pääsi keväällä kaveriporukassa pienen empimisen jälkeen.
Riippuu vähän siitäkin, mitä lapsi olisi menossa tekemään. Mitään turhan roinan shoppailua en kannata ja Kampissa roikkuminen ja syljeskely nyt vain on sen sortin urpoilua, mihin ei kannata minkään ikäistä kannustaa. Leffaan tai hamppareille voisi mennä joku 12-vuotias kaverin kanssa. Itse siis asumme Helsingissä. Jos asuisimme muualla, oma lähikeskus riittäisi sen ikäiselle vielä vallan mainiosti.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:18"]7 jatkaa, että meiltä joutuu kulkemaan Itiksen halki ja metrolla. En halua että liikkuu siellä yksin, keskusta sinällään ei pelota...
[/quote]
Tuokin on todella hyvä pointti. Riippuu niin paljon siitä, kuinka kaukaa ja millaista reittiä lapsi joutuisi kulkemaan. Ei kaikille Helsingin keskusta ole samanlaisen matkan päässä.
25vee meiän taneli