Mikä on kuluttajalle kohtuullinen aika?
Ostin sohvasängyn. Oli viimeinen kappale. Valmiiksi koottu jne.
Pari viikkoa käytössä eikä sitä saa enään auki eikä kiinni. Patjassakin joku vika. Soitin asiasta myymälään ja puolitoista viikkoa siitä tuli heiltä äijä toteamaan, että se on korjattava tai purettava kauppa.
Lupasivat palata heti asiaan. Meni päälle viikko ja otin itse yhteyttä. Sain vaan vinoilua osakseni eikä mitään vielä tapahdu. Minun pitää vaan odotella saadaanko enään edes varaosia.
Kuluttajaviraston sivuja lukemalla päättelen, että minun olisi tullut saada jo kaupanpurku tässä kohtaa.
Sohvasänkyä ei voi käyttää ja se lojuu meillä tiellä nyt sillä mun oli pakko ostaa ihan sänkykin jo.
Kuinka monta viikkoa on kohtuullinen aika tässä tapauksessa? Kun nukkumista varten ostettu sohvasänky ei palvelekaan, kuten sen käyttötarkoitus olisi ja joudut ostamaan toisen huonekalun sen takia ettei edellistä korjata tai et saa rahojasi takaisin.
Minusta jos miettii, että kysymyksessä on huonekalu nukkumiseen niin ei voida korjausta venyttää montaa päivää. Saati viikkoja!
Kommentit (10)
Luulisin että 4-8 viikkoa, sillä se on kalustealalla normaaöi toimitusaika.
Eikös sohvasängyt yms. ole tarkoitettu yleensä tilapäiskäyttöön, ei ainoaksi sängyksi?
Eli sikäli kohtuullinen aika voi olla aika pitkäkin.
Tässä varma vastaus. Puhutaan ainakin parista viikosta. 2 viikkoa on kohtuullinen aika. Kaupalla on oikeus siinä ajassa itse päättää haluavatko korjata tai hyvittää. Eli et voi kuluttaja suojalain mukaan vaatia rahoja. Jos olet ostanut uuden sängyn niin se jää tappioksesi. Yrityksen ei tarvitse eikä aijo sinulle sitä korvata :)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:43"]Tässä varma vastaus. Puhutaan ainakin parista viikosta. 2 viikkoa on kohtuullinen aika. Kaupalla on oikeus siinä ajassa itse päättää haluavatko korjata tai hyvittää. Eli et voi kuluttaja suojalain mukaan vaatia rahoja. Jos olet ostanut uuden sängyn niin se jää tappioksesi. Yrityksen ei tarvitse eikä aijo sinulle sitä korvata :)
[/quote]
Niin ja piti lisätä että 4 viikkoa kun on mrnnyt niiin sitten syytä ryhtyä toimiin. :)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:32"]
Eikös sohvasängyt yms. ole tarkoitettu yleensä tilapäiskäyttöön, ei ainoaksi sängyksi?
Eli sikäli kohtuullinen aika voi olla aika pitkäkin.
[/quote]
Ei kai kukaan voi määritellä sitä onko ruokapöytä mökkipöydäksi vai onko se ainoaan käyttöön.
Me ostimme sohvasängyn pieneen tilaan, toimittamaan kummankin eli sohvan ja sängyn virkaa. Huonekalu on todettu käyttökelvottomaksi.
Mitään takarajaa asian hoitoon ei ole edes annettu eli en tiedä kauanko olisi pitänyt olla ilman sänkyä.
Heillä on vastaavia myymälässä ja olen kertonut, että minulle sopii vaihto sellaiseenkin, mutta ei kun he vaan odottelevat josko niistä saisi pohjan irti ja vaihdettua tuohon meidän sohvaan. Mikään ei ole varmaa.
Patjojakin heillä on siellä eivätkä toimita minulle. Aivan samoja kun mulla on. Olisi ollut edes patja millä nukkua. Eli olen tullut vastaankin jo paljon, mutta tuntuu, että tämä myyjä on jotenkin henk.koht. tän asian kanssa eikä myymäläpäällikkö ole töissä.
Ikävää. :(
Kiitos vastauksista! :))
AP siiis kuinka kauan on kulunut siitä kun reklamoit sohvasi???
Yli kaksi viikkoa on kulunut nyt ja sanoivat, että päällikkö on paikalla vasta elokuun alussa, että jos siihen mennessä asia ei ole edennyt niin voisin keskustella hänen kanssaan.!? Eli silloin olisi kulunut jo yli kuukausi.
Minun mielestä siinä on jo kohtuus kaukana. Eikä ole mielestäni sekään oikein, että jouduimme ostamaan toisen huonekalun tämän takia kun ei tuota patjaakaan olla saatu.
En vaan ymmärrä kun heille tuli toinen malli tämän mallin tilalle, samalla patjalla ja samaan hintaan, että miksi en voi saada sellaista tilalle ja asia olisi ollut ok. Kuluttajaviraton sivujen mukaan minun ei olisi pakko edes suostua ottamaan vastaavaa tuotetta kun se on kuitenkin erilainen. Mutta en ole nipo ja se olisi ollut ok, kunhan olisi olut sohvasänky. Olin valmis jopa kaupanpurkuun siten, että ostan heiltä toisen kalliimman tuotteen tilalle. Sekään ei käy.
Eikö tuossa nyt kauppa pissi omaan pussiin? Kun eivät olisi hävinneet mitään ja asiakas olisi ollut tyytyväinen ja asia hoidettu. Tuo viallinen sohvas. kun menee tehtaan piikkiin eli myymälän hävikkiin, joten he eivät häviä siinä yhtään mitään kun tuote on viallinen, vaikka purettaisi vaan kauppa. Se ei siis jäisi heidän käsiin pyörimään ja tehtaallakin on omat vakuutukensa.
Muissa kaupankäynneissä olen kyllä saanut vastaavan tuotteen helposti jos ostamassani on ollut jokin minusta riippumaton vika. Tai on mennyt takuukorjaukseen ja silloinkin esim. gigantti antaa mahdollisuuden ottaa heti mukaan uuden vastaavan tuotteen. Tuo takuutuote sitten hyvitetään myymälälle.
Tässäkin tapauksessa myyjä on todennut omin silmin meillä käydessään, että tuote on viallinen.
En vaan tajua miksi asioista tehdään niin vaikeita.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 12:05"]Yli kaksi viikkoa on kulunut nyt ja sanoivat, että päällikkö on paikalla vasta elokuun alussa, että jos siihen mennessä asia ei ole edennyt niin voisin keskustella hänen kanssaan.!? Eli silloin olisi kulunut jo yli kuukausi.
Minun mielestä siinä on jo kohtuus kaukana. Eikä ole mielestäni sekään oikein, että jouduimme ostamaan toisen huonekalun tämän takia kun ei tuota patjaakaan olla saatu.
En vaan ymmärrä kun heille tuli toinen malli tämän mallin tilalle, samalla patjalla ja samaan hintaan, että miksi en voi saada sellaista tilalle ja asia olisi ollut ok. Kuluttajaviraton sivujen mukaan minun ei olisi pakko edes suostua ottamaan vastaavaa tuotetta kun se on kuitenkin erilainen. Mutta en ole nipo ja se olisi ollut ok, kunhan olisi olut sohvasänky. Olin valmis jopa kaupanpurkuun siten, että ostan heiltä toisen kalliimman tuotteen tilalle. Sekään ei käy.
Eikö tuossa nyt kauppa pissi omaan pussiin? Kun eivät olisi hävinneet mitään ja asiakas olisi ollut tyytyväinen ja asia hoidettu. Tuo viallinen sohvas. kun menee tehtaan piikkiin eli myymälän hävikkiin, joten he eivät häviä siinä yhtään mitään kun tuote on viallinen, vaikka purettaisi vaan kauppa. Se ei siis jäisi heidän käsiin pyörimään ja tehtaallakin on omat vakuutukensa.
Muissa kaupankäynneissä olen kyllä saanut vastaavan tuotteen helposti jos ostamassani on ollut jokin minusta riippumaton vika. Tai on mennyt takuukorjaukseen ja silloinkin esim. gigantti antaa mahdollisuuden ottaa heti mukaan uuden vastaavan tuotteen. Tuo takuutuote sitten hyvitetään myymälälle.
Tässäkin tapauksessa myyjä on todennut omin silmin meillä käydessään, että tuote on viallinen.
En vaan tajua miksi asioista tehdään niin vaikeita.
[/quote]
Niin no 3 viikon kuluessa jos he nyt hoitavat homman on asia ok eikä myyjän tarvitse hyvittää tätä uutta ostamaasi sohvaa sinulle. Koska reklanaatio aika kuluttaja suojalain mukaan on n. 2-3 viikkoa. Vaan he luultavasti vain korjaisivat rikkinäisen sohvasi. Oikeassa olet että hölmö liike on.. mkkähän liike nahtaa olla kyseessä? Koska myymäläpäällikön tilalla pitäisi olla joku vastuussa jos myymäläpäällikkö on lomalla? Sipaitsi myyjänä voin kertoa et reklamaatioiden hoitto on hyvin yksinkertaista ja mepus myyjän pitäisi se osata tehdä. Jos tosissaan saat vasta asian selvitettyä elokuun alussa myymäläpäällikön palattua, on se liian myöhään jonka jälkeen vaadit sohvan korjauksen ja hyvityksen uudesta tilalle ostamastasi sängystä. Muuten sano että otat kuluttajasuojamieheen yhteyttä. Soita kuluttajasuojamiehelle ja kysy asiasta ja jos ja kun he ovat samaa mieltä että aika on liian pitkä niin kirjoita mustaa valkoiselle että olit kuluttaja suojamieheen yhteydessä ja vaadit sohvasta rahoja takaisin/korjausta ja hyviyystä uudesta sängystäsi ja kaikki tämä max. 2 päivässä. Kirjoita alkuperäisen reklamaation tekopäivä siihen ja allekirjoitus. Ja että he
Anteeksi sekava kirjoitus mutta kiireessä kännykällä kirjottelin. :) vie tosiaan tekemäsi uhkaasi niin sinne myymäläään. :)
Jos menee tarpeeks aikaa, niin eikö ala mennä palautus oikeus kohta umpeen? Otappa yhteyttä ja pura sänky ja vie takaisin kauppaan?