Minkälaisia tuntemasi opettajat ovat siviilissä?
Tunnen muutaman opettajan itse. He ovat sosiaalisia ja muuten ihan mukavia, mutta haluavat aina olla muita parempia. Tekevät parempia valintoja kuin muut, tietävät paremmin jne. Hetken jaksaa kuunnella, mutta kokonainen viikonloppu alkaa olla sietämätöntä.
Kommentit (28)
En tunnista itseäni tuosta paremmuudesta mutta kyllähän noita kaikkitietäviä kollegoja on. Minua ei varmaan tuntematta edes opeksi luulis.
Ihan tavallisia ihmisiä, monenlaisia persoonia niinkun ihmisissä yleensäkin. Tuntemani opettajat ovat kyllä aika nuoria, alle nelikymppisiä kaikki mutta he siis ovat ihan tavallaisia.
Viinaa en ainakaan juo. Enkä kahvia.
enkä ole mitenkään parempikaan.
puhumaan kyllä olen kova.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 09:51"]En tunnista itseäni tuosta paremmuudesta mutta kyllähän noita kaikkitietäviä kollegoja on. Minua ei varmaan tuntematta edes opeksi luulis.
[/quote]
Haha! Juuri noin puhuu tuntemani opettaja ja hän on juuri pahin minä-minä -tyyppi.
Mun pari sukulaista on opettajia. Heitä yhdistää se, että tykkäävät olla esillä. Mutta ovat olleet sellaisia persoonia jo ennen opettajaksi opiskelua.
Ainakin eräs tuttu on leppoisa ja rauhallinen. Ei huomionkipeä, ihan tavis vaan. Sellainen oli opettajanakin, rauhallinen.
Mieheni on luokanopettaja, joten opiskeluajoilta on jäänyt luonnollisesti paljon opettajakavereita. Osassa perhetutuistamme on molemmat vanhemmat opettajia, osassa toinen puolisoista. Hyvin mukavia ja sosiaalisia ihmisiä, ottivat alusta asti mukaan porukkaan, olivat kiinnostuneita tutustumaan, fiksuja ja sellaisia, että heidän seurassa viihtyi heti jne. Juhlia tykkäsivät (ja toki edelleenkin, mutta nykyään hieman rauhallisemmissa merkeissä) ja hyviä bileitä ne olivatkin, meininki iloista, hulvatonta ja hyväntuulista, hauskoja ideoita ja aktiviteetteja jne.
Opiskeluaikoina tietysti törmäsin yhteisissä juhlissa muutamaan ärsyttäväänkin opettajaan (luokanopettajaan), mutta ärsyttäviä he olisivat olleet vaikka olisivat lääkäreitä tai kampaajia. Ottivat liikaa viinaa, olivat hanakoita loukkaantumaan joka pikkuasiasta, liian minä-minä-tyyppisiä naisia jne. Mutta en sanoisi tämän liittyvän opettajuuteen, vaan näiden rasittavaan luonteeseen, mitä ei millään ammatilla voisi peitellä.
Muutamia aineenopettajia tunnen ja he ovat mielestäni helpommin tunnistettavissa tiettyyn muottiin kuuluvaksi. Vai liekö sitten kuitenkin sattumaa, en tiedä. 2 bilsan opettajaa ja 3 ma/fy/ke opettajaa tiedän/tunnen ja ovat aika vihersuuntautuneita (bg opet) ja jokseenkin tylsähköjä ja teoreettisia (fyke opet). Myöskään eivät jaa kiinnostustani urheilullisesta elämäntavasta, muodista, kulttuurista, matkustelusta jne. vaan ennemminkin ovat sellaista reisitaskuhousuista larppaajatyyppiä tai tietokonenörttimäisiä. Eivät ole nuorempanakaan jakaneet aivan samoja kiinnostuksenkohteita kanssani, vaan olleet enemmän sellaisia hiirulaisia (anteeksi kielenkäyttö, en kiireessä keksinyt kauniimpaa sanaa tai kuvailua). Mutta tosiaan tuskin nämäkään koko kyseisten aineenopejen kirjoa edustavat!
Tunnen tosi monia opettajia vaikken itse sitten opetusalalle koskaan päätynytkään. Suurin osa todella mukavia, mutta ovat myös tosi erilaisia joten en yhteen muottiin laittaisi. Riippuu paljon siitäkin, onko luokanope vai aineenope. Fiksuus yhdistää toki, se on ehkä ainoa "yhteinen" juttu. AP:n kuvaamia pätijöitä löytyy kyllä ihan jokaikisestä ammattiryhmästä :D mutta aloituksesta päätellen AP on katkera jostain syystä. Eikö lapsi saanutkaan kymppiä joka aineesta vai etkö itse nuorempana päässyt opettajakoulutukseen ja siksi vihaat opettajia?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:10"]Mieheni on luokanopettaja, joten opiskeluajoilta on jäänyt luonnollisesti paljon opettajakavereita. Osassa perhetutuistamme on molemmat vanhemmat opettajia, osassa toinen puolisoista. Hyvin mukavia ja sosiaalisia ihmisiä, ottivat alusta asti mukaan porukkaan, olivat kiinnostuneita tutustumaan, fiksuja ja sellaisia, että heidän seurassa viihtyi heti jne. Juhlia tykkäsivät (ja toki edelleenkin, mutta nykyään hieman rauhallisemmissa merkeissä) ja hyviä bileitä ne olivatkin, meininki iloista, hulvatonta ja hyväntuulista, hauskoja ideoita ja aktiviteetteja jne.
Opiskeluaikoina tietysti törmäsin yhteisissä juhlissa muutamaan ärsyttäväänkin opettajaan (luokanopettajaan), mutta ärsyttäviä he olisivat olleet vaikka olisivat lääkäreitä tai kampaajia. Ottivat liikaa viinaa, olivat hanakoita loukkaantumaan joka pikkuasiasta, liian minä-minä-tyyppisiä naisia jne. Mutta en sanoisi tämän liittyvän opettajuuteen, vaan näiden rasittavaan luonteeseen, mitä ei millään ammatilla voisi peitellä.
Muutamia aineenopettajia tunnen ja he ovat mielestäni helpommin tunnistettavissa tiettyyn muottiin kuuluvaksi. Vai liekö sitten kuitenkin sattumaa, en tiedä. 2 bilsan opettajaa ja 3 ma/fy/ke opettajaa tiedän/tunnen ja ovat aika vihersuuntautuneita (bg opet) ja jokseenkin tylsähköjä ja teoreettisia (fyke opet). Myöskään eivät jaa kiinnostustani urheilullisesta elämäntavasta, muodista, kulttuurista, matkustelusta jne. vaan ennemminkin ovat sellaista reisitaskuhousuista larppaajatyyppiä tai tietokonenörttimäisiä. Eivät ole nuorempanakaan jakaneet aivan samoja kiinnostuksenkohteita kanssani, vaan olleet enemmän sellaisia hiirulaisia (anteeksi kielenkäyttö, en kiireessä keksinyt kauniimpaa sanaa tai kuvailua). Mutta tosiaan tuskin nämäkään koko kyseisten aineenopejen kirjoa edustavat!
[/quote]
Aineenopettajat onkin ihan jees. Nää luokanopettajat on rasittavia. Yks mieskin jaksaa kehuskella koko ajan jollain. Jos ei itsestä löydy niin sitten kolmen lapsen saavutuksilla. Haukottaa jo 2min jälkeen.
Tunnen aika monta opettajaa ja ihan normaalisti käyttäytyviä ihmisiä he ovat siviilissä ;) Yhteisenä piirteenä voisi mainita ulospäinsuuntautuneisuuden ja sosiaalisuuden. Sekä tavan olla aina järjestelemässä ja organisoimassa asioita ja tekemisiä.
Ärsyttävin piirre on se, että valittavat koko ajan työnsä määrästä, vaikka esim. keskiasteen opettajilla voi olla jaksoja, joissa opetusta on vain yhtenä päivänä pari tuntia ja muut päivät on vapaata. Lisäksi muistavat aina mainostaa sitä, miten pitkä aika on seuraavaan lomaan ja miten paljon lomaa on vielä jäljellä. Muutenkin korostavat koko ajan sitä, miten rankkaa työ on ja miten kesäloman aikana ehkä juuri ja juuri ehtii toipua kevään työpaineesta ja onneksi kohta on syysloma ;)
En tunne kuin kaksi opettajaa, mutta ovat molemmat ihania ihmisiä. Naispuolinen (historian opettaja) heistä on ehkä tuntemistani ihmisistä fiksuin ja kaunein, olen kadehtinut häntä aina mutta hän ei tunnu sitä huomaavan ja on aina ollut minulle käsittämättömän kiltti. Mies ei ole ehkä ihan niin komea mutta mielettömän mukava hänkin, sellainen jonka kuka tahansa haluaisi lastensa opettajaksi (luokan opettaja).
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:16"]
Tunnen aika monta opettajaa ja ihan normaalisti käyttäytyviä ihmisiä he ovat siviilissä ;) Yhteisenä piirteenä voisi mainita ulospäinsuuntautuneisuuden ja sosiaalisuuden. Sekä tavan olla aina järjestelemässä ja organisoimassa asioita ja tekemisiä.
Ärsyttävin piirre on se, että valittavat koko ajan työnsä määrästä, vaikka esim. keskiasteen opettajilla voi olla jaksoja, joissa opetusta on vain yhtenä päivänä pari tuntia ja muut päivät on vapaata. Lisäksi muistavat aina mainostaa sitä, miten pitkä aika on seuraavaan lomaan ja miten paljon lomaa on vielä jäljellä. Muutenkin korostavat koko ajan sitä, miten rankkaa työ on ja miten kesäloman aikana ehkä juuri ja juuri ehtii toipua kevään työpaineesta ja onneksi kohta on syysloma ;)
[/quote]
En halua toki väheksyä kenenkään muunkaan tekemää työtä, mutta voi kun tietäisit oikeasti miten rankkaa se opettajien työ on. :D Vai soitteleeko sulle "asiakkaat" (oppilaiden vanhemmat) illalla klo 23 jälkeen ja kesälomalla kotiin, haukkuu sinut huoraksi kun et antanut kultamussulle kymppiä? Opettajilla kuuluu työtehtävään todella paljon hommaa jota ei työajalla ehdi tehdä (vrt. oppitunteja klo 8-16, mutta se aika kuluu tunteja pidettäessä, tunnit ja kokeet suunnitellaan ja valmistellaan sen ajan ulkopuolella + tarkistetaan kokeet, esseet yms.). Opettajillehan tulee myös tosi paljon ylimääräisiä nakkeja, kuten juhlien ohjelmanumeroiden järjestämistä ja yhteisten reissujen suunnittelua (älytön homma!). Että ymmärrän kyllä työmäärän valittamisesta, itse lopetin opetushommat ja siirryin "siistiin" toimistotyöhön, tuntuu ihan lomailulta entiseen verrattuna vaikka täyttä työviikkoa teenkin!
terv. ex-ope
[/quote]
En kyllä koskaan ole törmännyt opettajaan, joka mainostaisi kesälomaansa. Yleensä opettajat ymmärtävät, että oppilaiden kesäloma on puoliksi palkallista lomaa ja puoliksi opetuksetonta aikaa, jolle on siirretty palkka lukuvuoden ajalta. Rankkaa se työ ilmeisesti on, mutta jokainenhan valitsee alansa itse, joku tekee työtä, mitä haluaa ja joku tekee työtä, mitä saa...
Kai 14 tiedät, ettei opettajan työ koostu pelkästä opettamisesta?Hommaa voi olla vaikka kuinka, vaikkei olisi opetustunteja sillä hetkellä. Täällä yksi erityisopettaja. En koe olevani ammattini takia "tietynlainen". Tai kai sitten olen, mistäpä tuota tietää. Ihan normaali ihminen, kuten kaikki muutkin tuntemani opettajat. Ja kaikilla omanlaisensa persoona meidän vuosikurssilla aikanaan yliopistossa.
Kiitos ap:lle teräväsilmäisestä analyysistä, mutta otsikossa olisi voinut olla mikä ammatti tahansa. En tunnistanut siitä itseäni. Olen pitkän urani ja elämäni aikana havainnu, että monilla suomalaisila on edellen perin kieroutunut näkemys koulusta ja opetajista. Hiedät leimataan usein, vaikkeit heitä edes henkilökohtaisesti tunnettaisikaan. Tai toinen vaihtoehto: kun tavataan henkilökohtaisesti, niin ruvetaan esittämään jotain kummallista roolia opettajan edessä, ehkä jäänteenä vuosien takaiselta kouluajalta. Aikojen kuluessa olen oppinut, että ammattia ei kannata ainakaan kovin pian paljastaa, koska silloin suhtautuminen muuttuu, kun ihmiset alkavat asetella minua johonkin valmiiseen raamiin ja samalla alkavat itse vetäytyä. Emmekö kaikki voisi olla ihan tavallisia ihmisiä hyvine ja huonoine puolinemme?
Itse tunnen hyvin erilaisia (olen itse aikoinaan opettanut lukiossa ja ammatikorkeakoulussa), veljeni on luokanope ja reksi ja tunnen monta muutakin luokanopea, kaikki omanlaisiaan kuten ihmiset yleensä. Millaisia tuntemanne vaikkapa kaupankassat, sairaanhoitajat, assarit (ent.sihteerit), ovat teidän mielestänne? Aika älytöntä yleistää. Tai millaisia ovat poliisit, palomiehet, asianajajat, lääkärit...
[/quote]
Jos opettajien työmäärä tuntuu vähäiseltä suhteessa lomaan, tervetuloa vaan opetusalalle kokeilemaan ja näyttämään miten hyvin itse pärjäät ;) jokainen valitsee alansa itse, turha sitä on toisten lomista russuttaa.
Hyvin erilaisia. Ei ole mitään opettajamuottia.