Kuinka monta lahjaa annatte omille lapsillenne synttärilahjoiksi?
Tuolla oli alempana ikivanha ketju 11- vuotiaan lahjoista, jossa perhe osti lapselle noin 10 erilaista lahjaa. Onko tuollaiset lahjamäärät normaaleja? Itse pyrin että lahjoja olisi 1-3kpl/lapsi, ei missään tapauksessa kymmeniä. Ja sama jouluna.... Yksi lahja voi olla arvokkaampi ja yleensä meillä on ollut esim. uusi polkupyörä tms. Mutta taidan olla pihi/saita tai ainakin erilainen.
Kommentit (17)
Synttärilahjoja yksi. Joululahjoja ehkä viisi, mutta niistä osa selkeästi halvempia.
En nyt tarkalleen muista sitä ketjua, mutta eikö kyse ollut lahjatoivelistasta? Ne ovat meidän lapsilla ainakin pitkiä ja ne jaetaan myös sukulaisille.
Yksi meilläkin! Joululahjaksi saavat useamman siitä syystä, että meidän mummit ja kummit ei läheskään aina muista jouluna ja yhden lahjan saava lapsi... Onko surullisempaa näkyä aattoiltana?
Synttärilahjoja tulee perheeltä 2, sillä olemme miehen kanssa eronneet ja hankimme eri lahjat. Nyt 12- ja 16-vuotiaat vaativat kylläkin lahjaksi pelkkää rahaa, jolla voivart itse ostaa itselleen.
Joululahjoja tulee jotain 7, kymmenen kylläkin takaraja jota en yleensä ylitä. Mutta lapset arvostavat saamaansa ja ymmärtävät rahan arvon. Ja sen, ettei kaikki se tavara tule taikomalla.
Yhden lahjan, lapset eivät edes odota saavansa lahjavuorta vanhemmilta. Lisäksi saavat lahjat isovanhemmilta ja kummeilta, kaverisynttäri-ikäiset saavat kavereilta legoja ym.
Ehkä joillakin perheillä on tapana, että annetaan kaikki tavalliset tarpeellisetkin asiat lahjapaketeissa syntymäpäivänä ja jouluna. Meillä ei paketoida joulunakaan vaatteita tms.
Mitä pahaa on ostaa lapselle hänen toivomiaan lahjoja jos on varaa?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:20"]Mitä pahaa on ostaa lapselle hänen toivomiaan lahjoja jos on varaa?
[/quote]
Mitä se opettaa lapselle? Että aina saa kun vaan haluaa, että näin paljon on normaali määrä eikä vähempi riitä. Ja sitten tullaan sen eteen aikuisuudessa, että ei olekaan enää varaa haluta kaikkea vaan pitäisi arvostaa vähää.
Me ostetaan yksi lahja yleensä sukulaisten kanssa (kalliimpi) synttäreillä. Tietty joku tuo aina sitten jotain pientä lisäksi. Jouluna sellainen kolme ehkä vanhemmilta, ei mitään järin arvokasta (max. 20e kallein lahja). Isompana varmasti alkaa toivomaan enemmän/kalliimpaa. Ollaan yritetty opettaa että materiaa ei tarvitse rohmuta ja lapsi on hyvin tyytyväinen koltiainen 4v.
Yhden vähän kalliimman. Jouluna sitten annan paljon lahjoja, mutta edullista ja tarpeellista.
Minä ostan yhden ja mies yhden.Sukulaiset ja kaverit lahjoo sitten loput.
En minä odota kuin max yhtä lahjaa syntymäpäiväksi. Aina en edes sen vertaa. Silleen "jee, siitä on tänään x määrä vuosia, ku mä jouduin tänne. Wohoo." Ihan itte oon jostain repiny to asenteen päälle, vaikka muuten synttärit on suht iso juttu mun perheessä. Jouluna odotan ehkä paria pakettia. En oo joulun suhteen niin tunnevammanen :D
t. teini
1-3 lahjaa syntymäpäivinä. Viime vuosina on ollut tuo 1, mutta esikoisella on kohta synttärit ja saa yhden ison lahjan ja kaksi pientä teemaan liittyvää.
Jouluna on aina ollut liikaa lahjoja. Olemme itse ostaneet noin 5 lahjaa mutta jos lasketaan sukulaistenkin ostaman mukaan, niin lapset ovat saaneet 10-12 lahjaa joulupyhinä (kaikkina kolmena päivänä). Ensi jouluna ostetaan vähemmän.
Autokoulu 18 vuotiaalle. käy jo autokoulua .
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:56"]
Autokoulu 18 vuotiaalle. käy jo autokoulua .
[/quote] hyvästä koulumenestyksestä saanut myös
Alle kouluikäinen lapsi:
Synttärinä 2 lahjaa, toive ja (tarpeellinen) yllätys esim rannekello.
Jouluna 5-10, joista 1 yllätys.
Lapsi ei juurikaan saa lahjoja muualta kuin vanhemmiltaan.
Minä ostan yhden ja mies yhden.Tai sitten ostetaan kalliimpi lahja yhdessä.
ite en oo saanu vuosiin mitään, ja olen 14.
jännä vaan miten veljet ja siskot saa mutten minä
Samat linjat täällä. Kävi vaan niin että viimeksikin olin ostanut jo lahjan ja sitten löysin jotain tosi kivaa jonka ostin myös...ihanteellinen ois mun mielestä yksi lahja per lapsi. Ällöttää kun osa lähipiirin lapsista on kasvanut ihan paskanahneiksi kun lahjoja tulee vanhemmiltakin joku 10.