Sori vaan saunahullut, saunominen on yksi asia jota täytyy ilmastonmuutoksen takia vähentää todella radikaalisti
Yhden huoneen lämmittäminen useita kertoja viikossa sataan asteeseen puilla tai sähköllä.
Älkää luulko että tuollaista tuhlaamista tullaan sallimaan 🤣
Kommentit (86)
Niin kauan kuin etelä-Amerikassa poltetaan sademetsää soijan viljelyyn, niin en murehdi pätkääkään saunomisestani.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sähkö ole mikään ongelma, se on vihreää, luontoystävällistä, ilmasta, suorastaan ihmeainetta ilmastolle. Mitä enemmän sähköä saadaan kulumaan, sen parempi! Jos kerran autot, laivat, lentokoneet, tehtaat sun muut sähköistetään niin kyllä jumakekka saunatkin saa lämmetä
Jokainen sähkölaite tuottaa ympäristöönsä lämpöä toimiessaan. Jokaikinen.
Vierailija kirjoitti:
Minull on jo ekologinen sähkösauna. Jos vihreät ei olisi aina vasustaneet kaikkea ja ydinvoimaan, varsinkin fuusioenergian tutkimiseen, olisi käytetty ne resurssit mitä nyt on tuhlattu "uusiutuviin", meillä olisi jo rajaton määrä puhdasta fuusioenergiaa.
Aika massiivisia laitoksia niiden fuusiovoimaloiden pitää olla, jos niitä edes koskaan saadaan kannattavaksi.
Tällä hetkellä taitaa joku fuusiovoimalatyypin koelaitos olla pystynyt tuottamaan sekunnin murto-osien ajan enemmän energiaa kuin sinne syötetään.
Jo minun nuoruudessani muutama vuosikymmen sitten fuusiovoimalan piti olla parinkymmenen vuoden kuluttua valmis. On edelleenkin sen saman pari kymmentä vuotta vajaa valmiista.
Kyllä energiamuodot muuttuvat. Nyt on wärtsilällä koevaiheessa ammoniakilla toimiva moottori, samoin vetymoottori. Molemmat kuulemma lupaavia. Polttomoottoritekniikkaa, mutta eivät tuota hiilipäästöjä, kun ei polteta hiilivetyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton, autoton (ajokortiton), asun alle 30 neliöisessä asunnossa, en matkusta edes kotimaassa enkä ole koskaan käynyt ulkomailla, olen minimalisti (pyrin ostamaan mahdollisimman vähän) ja suosin kaikessa mahdollisessa kierrätettyä ja/tai kotimaista, kierrätän kaiken minkä voin, harrastukset kirjojen lukeminen, piirtäminen ja AV.
Mä jatkan saunomista hyvällä omallatunnolla.
Sulla ei todellakaan ole elämää. Otan osaa.
Ei tarvitse. Olen onnellinen :) Todennäköisesti jos joutuisin elämään sinun elämääsi, olisin onneton.
Mä oon myös sitä mieltä että todella ankea on elämäsi! Oikea yk:n nöyrä mallioppilas. "mitään en omista mutta olen onnellinen" 🐒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tähän ole pajon mentykkin, ettei uusissa asunnoissa usein edes ole saunaa?
Taloyhtiön sauna se vasta kuluttaakin, siellä se napottaa tuntikausia lämpimänä, kävi siellä sitten kukaan tai ei.
Uusissa asunnoissa ei ole usein saunaa, sillä niitä asuntoja ei ole suunniteltu/kohdennettu kantasuomalaisille.
Ei, vaan nykyään tehdään aina vain pienempiä asuntoja koska ihmiset elävät enemmän sinkkuina. Lisäksi saunominen on vähentynyt. Tästä seuraa, ettei pienessä asunnossa haluta tuhlata vähiä neliöitä saunaan, vaan käyttää ne esimerkiksi säilytysratkaisuihin.
Tavallaan tämä on paluuta vanhaan. Ei esimerkiksi 70-luvun kerrostaloasunnoissa ollut asuntokohtaisia saunoja, vaan talon koosta riippuen 1-2 taloyhtiön saunaa, joita käytetään varatuilla vuoroilla.
Jo toistakymmentä vuotta sitten silloinen ympäristöministeri, rkp:läinen, vaati saunomisen vähentämistä. Syynä sillä kertaa pienhiukkaspäästöt. Asia meni aika nopeasti ohi.