virka vai toimi
Mitä eroa on viralla ja toimella? Kumpi on "parempi"?
- kiitos :)
Kommentit (15)
Valtiolla on virka, kunnalla toimi.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:41"]
[/quote]Väärin. Myös kunnalla on virkoja.
Se on vähän sama asia. Virka on se paikka jokka sulla on, toimi taas on se tehtävä. Kumpikin viittaa julkisen sektorin alaan. Julkisella sektorilla työskentelevä on virkamies/viranhaltija.
Toimi-nimitystä voidaan käyttää laajemmin eli se voi viitata myls johonkinyhteiskunnalliseen tai yleishyödylliseen luottamustoimeen.
Kummassakin idea on se, että kyse on enemmän kuin työsuhteesta. Edustat tehtävissäsi nimittäin kansaa/kuntalaisia/yms.
Kumpi on parempi? Sitä en tiedä kun en ymmärrä milla tavalla parempaa haet ja missä yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:41"]
[/quote]
Ei muuten ole.
Miksi tänne vastailee ihmiset, jotka ei tiedä asiasta yhtään mitään? Virka ja toimi EI ole sama asia.
parempi siis irtisanomisen suhteen esimerkiksi.
Minulle sanottiin, että toimi, mutta googlettamalla tuntuu olevan samat perusteet(?)
-ap
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:41"]
[/quote]
Ei muuten ole.
[/quote]Älä viitsi puhua paskaa. Mulla on itselläni virka kunnalla. Alaiseni ovat puolestaan toimessa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:47"]
Minulle sanottiin, että toimi, mutta googlettamalla tuntuu olevan samat perusteet(?)
-ap
[/quote]
Viranhaltijat ovat ylemmässä asemassa (esim.lääkärit ja lähärit ovat aina toimessa esimerkkinä). Toimesta saa helpommin potkittua ulos.
Virka on jos käyttää virkavaltaa, esim. tekee valituskelpoisia päätöksiä. Muulloin toimi. Meillä kunnan teknisessä on molempia, ei eroja statuksessa, palkassa tai käytännössä irtisanomissuojassakaan.
esim.lääkärit, osastonhoitajat, ylihoitajat; heillä on virka. sairaanhoitajat ja lähihoitajat, perushoitajat: heillä on toimi. riippuu työpaikasta ihan, valtiolla myös sairaanhoitajilla on virat.
Virassa on enemmän vastuuta ja siinä voidaan velvoittaa erinäisiin asioihin. Nykyisin on enimmäkseen toimia. Toimessa työskentelevät ei ole koskaan virkamiehiä tai viranhaltijoita.
Virassa olevat eivät suinkaan ole aina ylemmässä asemassa olevia ja myös ylemmässä asemassa oleva voi työskennellä toimessa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 20:47"]
-ap
[/quote]
Okei, selvitä siis onko sulla virkasuhde vai työsuhde, jos sitä tuolla erolla tarkoitetaan. Esim. valtiolla on virkasuhteiselle eri sopimus.
Irtisanomisen suhteen? Siis tarkoitatko että sinä irtisanot itsesi vai että työnantaja irtisanoo sinut?