Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, että ihminen kellä on paljon luomia...

Vierailija
18.07.2014 |

on suurempi riski sairastua syöpään? Siis yhdeltä kaverilta tällästä kuulin. Et ne luomet kertoo jostain geenivirheestä tms... ja mitä enemmän niitä on, sen suurempi riski on sairastua syöpään...

Mä oon nuori naispuoleinen henkilö ja mulla on aika paljon luomia. Suurin osa niistä on kuitenkin tollasia pikkusia vaaleanruskeita pisteitä. Niitä on etenkin mulla paljon käsivarsissa. Ja tuntuu et aurinko teettää niitä koko ajan lisää nyt kesä aikaan etenkin käsivarsiin, kasvoihin yms... apua! onko toi vaarallista? miksi aurinko 'synnyttää' lisää luomia?

Ja mä olen vielä tosi vaaleaihoinen. Esim. kesän alussa palan tosi herkästi. Mut nyt kun iho on palanut taas kerran tai tottunut jo tuohon aurinkoon, niin en enää pala... Mä tykkään tosi paljon käyttää sellasia perus kesävaatteita, siis esim. toppeja, mekkoja, sortseja, hameita... En jaksa verhoutua kesällä koko vartalon peittäviin vaatteisiin, kun saahan siitä auringosta myös d-vitamiiniä ja muutenkin tulee hyvä olo kun saa ladattua aurinkoenergiaa ja tää suomen kesä on kuitenkin niin lyhyt ja sit joutuu taas monta kuukautta putkeen käyttämään koko vartalon peittäviä vaatteita, kun eihän tuolla muuten tarkene! niin oon miettiny et syntyyks mulle joskus melanooma tuosta ihon käristämisestä, auringosta ylipäätään ja etenkin jos on paljon luomia...? melanoomaa ei tietääkseen suvussamme kummaltakaan puolelta ole ollut ja ei pahemmin onneksi muitakaan syöpiä. Aurinkorasvaa laitan sillon kun lähden rannalle ja otan aurinkoa, mutta muuten en jaksa joka päivä kehoani rasvailla, vaan tykkään mennä luomuna ja antaa ihon hengittää, olen kuullut että niissä rasvoissakin olisi aineosia jotka aiheuttaisi syöpää... et se on ikään kuin bisnes aurinkorasva teollisuuden ja lääke teollisuuden kanssa. Et kauheesti vouhkataan et jos et käytä aurinkorasvaa niin sulle tapahtuu sitä sun tätä ja sit ihmiset menee ostamaan niitä rasvoja, niissä on syöpää aiheuttavia aineosia, sitten puhkeaa ihosyöpä, lääketeollisuus saa asiakkaita ja se on taas puolestaan voittoa sitten heille...

Mut mitä jos sitten siihen melanoomaan sairastuu? kuinka vakava syöpä se on? siis kaikkihan syövät on vakavia ja johtavat hoitamattomina kuolemaan... mutta tarkoitin sitä, et poistetaanko siinä vaan leikkauksella sitten se syöpäluomi ja elämä jatkuu taas normaalisti? vai joutuuko menemään johonkin sädehoitoihin yms...

Mut oon miettiny, et täällä varmaan vähän kaikesta voi saada syövän. Esim. jos pelkää syöpää tosi paljon, niin ei kannattaisi edes pistää naamaansa kotoa ulos, koska autoista tulee esim. haitallisia päästöjä, kemikaaleja, siis ilmaan, jotka aiheuttavat syöpää...

Onks se kuinka varma juttu et se melanooma tulee jos lapsuudesta kerta toisensa jälkeen polttaa aina kesäisin ihonsa ja on paljon luomia? Tää kesä on aina sellasta aikaa et mä välillä aina panikoin tämän asian kanssa. :/

Kiitos vastauksista. :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suuri määrä luomia kertoo siitä, että ei opi pronominien käyttöä. Sinullakin on ongelmia kirjoittaa oikeaoppisesti "ihminen, jolla on paljon luomia".

Vierailija
2/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ihmisellä, jolla on paljon luomia, on korkeampi riski sairastua melanoomaan. Suurin osa ihosyövästä puhkeaa kuitenkin johonkin muualle ihoon, kuin luomeen. Jos googlettelet asiaa, löydät kuvia.

Älä nyt liiaksii panikoi - käytät aurinkorasvaa suositusten mukaan ja tervettä järkeä auringossa oleilun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:54"]

Yleensä suuri määrä luomia kertoo siitä, että ei opi pronominien käyttöä. Sinullakin on ongelmia kirjoittaa oikeaoppisesti "ihminen, jolla on paljon luomia".

[/quote]

Voi että miten viiiiiiiiisas ihminen siinä taasen. Nuori ihminen kysyy palstalla ilmeisen aidoin tarkoitusperin jotain huolestuneena, ja sinun, jonkun vanhan vittumaisen katiskan pitää alkaa vaan vittuilemaan sille.

Vierailija
4/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Justiisa.

Vierailija
5/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:56"]

Kyllä, ihmisellä, jolla on paljon luomia, on korkeampi riski sairastua melanoomaan. Suurin osa ihosyövästä puhkeaa kuitenkin johonkin muualle ihoon, kuin luomeen. Jos googlettelet asiaa, löydät kuvia.

Älä nyt liiaksii panikoi - käytät aurinkorasvaa suositusten mukaan ja tervettä järkeä auringossa oleilun kanssa.

[/quote]

Joo no emmä varsinaisesti usein aurinkoa ota, et oon tuolla ulkona vaan normaalisti ja meen missä meen.. :) mut porottaahan se muhun silti... :)

Vierailija
6/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:57"]

[/quote]

Voi että miten viiiiiiiiisas ihminen siinä taasen. Nuori ihminen kysyy palstalla ilmeisen aidoin tarkoitusperin jotain huolestuneena, ja sinun, jonkun vanhan vittumaisen katiskan pitää alkaa vaan vittuilemaan sille.

[/quote]

Juuri näin. :D

Vierailija
7/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan suvustani ei ole syöpää saanut ja me saamme koko ajan luomia lisää iän myötä. Simenomaan näitä pieniä ruskeita täpliä. Me vaan olemme luomista sukua.

Vierailija
8/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 17:00"]

Kukaan suvustani ei ole syöpää saanut ja me saamme koko ajan luomia lisää iän myötä. Simenomaan näitä pieniä ruskeita täpliä. Me vaan olemme luomista sukua.

[/quote]

Oon paviaani. *Siis nimenomaan.

Vierailija
9/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Okei. Niin kai mekin olemme, tai näin muistelisin. :) mistä se johtuu et iän mukana tulee lisää noita luomia?

Vierailija
10/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:52"]on suurempi riski sairastua syöpään? Siis yhdeltä kaverilta tällästä kuulin. Et ne luomet kertoo jostain geenivirheestä tms... ja mitä enemmän niitä on, sen suurempi riski on sairastua syöpään...

Mä oon nuori naispuoleinen henkilö ja mulla on aika paljon luomia. Suurin osa niistä on kuitenkin tollasia pikkusia vaaleanruskeita pisteitä. Niitä on etenkin mulla paljon käsivarsissa. Ja tuntuu et aurinko teettää niitä koko ajan lisää nyt kesä aikaan etenkin käsivarsiin, kasvoihin yms... apua! onko toi vaarallista? miksi aurinko 'synnyttää' lisää luomia?

[/quote]

Pisamia. Ei luomia. Aurinko ei synnytä lisää luomia. Luomet ei yleensäkään ole vaaleanruskeita, ihan keskiruskeita tai tummia.

Vierailija
11/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 16:57"]

[/quote]

[/quote]

Aikuisten oikeasti: jos esittää kysymyksen, niin eikö sitä voisi esittää myös ihan oikeaoppisilla sanoilla? Vaatiiko se muka nuorelta niin kamalasti opetella pronominit ja niiden käyttö? Ketä välittää? Ja kekä sulla on siellä?

Vierailija
12/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 17:05"]

[/quote]

Okei. Niin kai mekin olemme, tai näin muistelisin. :) mistä se johtuu et iän mukana tulee lisää noita luomia?

[/quote]

Olen kysynyt ja vastaus on vain olankohautus. Pitäisi kai googletella, jos oikeasti kiinnostaisi.

Vierailija
13/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on samanlainen iho, ihan sikana pieniä ruskeita luomia käsivarsissa ja palan helposti. Oon myös ollut monella etelän lomalla, aina rasvannut mutta silti palanutkin, ja luomia tulee koko ajan lisää. Munkin käsittääkseni munlaisilla on helpompaa sairastua melanoomaan. Mun tiedot melanoomasta on lähinnä että Greyn anatomissa se yks lääkäri kuoli siihen, ja että Bob Marleylle tuli melanooma varpaaseen.. mistä sitä voi edes huomata jos alkaa tulla ihomuutoksia johonki varpaaseen!?

Vierailija
14/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomet eivät lisäänny iän mukana eivätkä auringossa (ne sun ovat pisamia tai jotakin muuta). Minulla on paljon luomia. Yksi luomi, joka oli pahassa paikassa (hankautui) leikattiin terveyskeskuksessa pois. Oli ihan hyvälaatuinen. Mutta täytyy sanoa, että en ole koskaan ollut mikään auringonpalvoja, ja suojaudun hyvin helteeltä. 

Vierailija
15/15 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin luomet on iän myötä lisääntyneet ja kummasti niitä tuntuu pukkaavan kesän lopulla eli auringolla on osuutta asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi