Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitoalan työyhteisöissä on niin surkea ilmapiiri useinkin?

Vierailija
18.07.2014 |

.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 09:55"]

Miehenä sanoisin, että syy ei ole naisvaltaisuus, joka usein otetaan syyksi kun ei tiedetä itse muunlaisista työyhteisöistä.

Hoitotyössä stressaa ja saa välit työkavereihin kiristymään työn kiire, kun samaan aikaan pitäisi tehdä kolmea eri työtä. Se stressaa kyllä samalla lailla tietokonefirmoissakin.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Olen ollut naisvaltaisissa, miesvaltaisissa, ja sekatyöpaikoissa. Sekatyöpaikka on ylivoimaisesti paras, ja naisvaltainen ylivoimaisesti pahin. Et miehenä huomaa sitä, koska ei ne akat sinulle kettuile, vaan toisilleen. Naisvaltaisella työpaikalla miestä kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä. Toiselle naiselle ollaan susia. 

t. nainen

[/quote]

Saman olen huomannut. Olin naisvaltaisella työpaikalla, jossa naispomo oli oikea narttu (ja myönsi sen!), ilkeili naisille (paitsi omille suosikeilleen), mutta miehille flirttasi kuin teinityttö. Sitä oli todella noloa katsoa, kun kyseessä kuitenkin kypsässä iässä oleva perheellinen nainen. Pomo myös sipsutti pikku mekossa, jalassa legginsit. Huonoin johtaja, joka mulla on koskaan ollut, juuri sen suosikkisysteemin ja miesalaisille keimailun takia. Sitä myötähäpeän määrää!

Vierailija
22/45 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mieheni on täysin miesvaltaisella alalla ja valittaa vähintään viikoittain ilmapiiristä, selkäänpuukotuksista, kieroiluista jne. Itse en ole hoitoalalla vaan opetusalalla, mutta naisvaltainen työpaikkahan se on. Meillä on mukava ilmapiiri. Huono johtaminen nyt ainakin aiheuttaa paineita ja huonontaa ilmapiiriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:46"]

Miehenä sanoisin, että syy ei ole naisvaltaisuus, joka usein otetaan syyksi kun ei tiedetä itse muunlaisista työyhteisöistä.

Hoitotyössä stressaa ja saa välit työkavereihin kiristymään työn kiire, kun samaan aikaan pitäisi tehdä kolmea eri työtä. Se stressaa kyllä samalla lailla tietokonefirmoissakin.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Olen ollut naisvaltaisissa, miesvaltaisissa, ja sekatyöpaikoissa. Sekatyöpaikka on ylivoimaisesti paras, ja naisvaltainen ylivoimaisesti pahin. Et miehenä huomaa sitä, koska ei ne akat sinulle kettuile, vaan toisilleen. Naisvaltaisella työpaikalla miestä kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä. Toiselle naiselle ollaan susia. 

t. nainen

[/quote]

Saman olen huomannut. Olin naisvaltaisella työpaikalla, jossa naispomo oli oikea narttu (ja myönsi sen!), ilkeili naisille (paitsi omille suosikeilleen), mutta miehille flirttasi kuin teinityttö. Sitä oli todella noloa katsoa, kun kyseessä kuitenkin kypsässä iässä oleva perheellinen nainen. Pomo myös sipsutti pikku mekossa, jalassa legginsit. Huonoin johtaja, joka mulla on koskaan ollut, juuri sen suosikkisysteemin ja miesalaisille keimailun takia. Sitä myötähäpeän määrää!

[/quote]

Itse olen ollut nais- ja miesvaltaisissa paikoissa. Naisvaltainen (asiakaspalveluala) -> henki oli hyvä, kaikki tuli toimeen keskenään, pomo ok. Miesvaltainen (asiantuntijatyöpaikka) -> osalla porukasta todella hyvä henki, osa taas on antisosiaalisia paskiaisia, jotka eivät kykene normaaliin kommunikaatioon sen paremmin naisten kuin miesten kanssa. Paskiaisia on molempia sukupuolia. Kirsikkana kakussa miespuolinen pomo joka suhtautuu naispuolisiin alaisiinsa alentuvasti.

Tää ei tarkoita että kaikki miesvaltaiset paikat olisivat täynnä asosiaalisia tuppisuita, mutta tämä nimenomainen asiantuntijayhteisö tukee myös sellaisten urakehitystä. Ja asiakaspalvelussa kaikki oli naisia mutta panokset pienet (myydään jätskiä, ei pelata ihmishengillä) ja suuri osa opiskelijoita ja osa-aikaisia omasta tahdostaan. Paskin ja paras pomo jotka minulla on ollut ovat naisia. Ja tosiaan nähty sekin miespuolinen pomo, joka suhtautuu naisalaisiinsa säälivästi ja suojelevasti ja tekee näille knoppikysymyksiä, jotta saisi ne kiinni siitä että eivät osaa jotain.

Mitkä rakenteet hoitoalan työyhteisöissä tukevat huonon työilmapiirin muodostumista? Ei se voi olla vain sukupuolesta kiinni, koska on olemassa paljon hyvän työilmapiirin naisvaltaisia työpaikkoja ja huonon miesvaltaisia.

T. nainen

Vierailija
24/45 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu huonosta johtamisesta. Monessa eri paikassa olen ollut töissä, eri aloilla, myös itse esimiestehtävissä, ja jos ilmapiiri kusee, se on aina johdon vika. 

Vierailija
25/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taekka hierqrkia ja palkkaerot kuten nyt nähdään hoitsujen jokavuotiset kitinät

Lekurit ei enää puolijumalia

Vierailija
26/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulis  narttujen johtamasta armeijasta mitään yks ämmä yleni eversktiksi hälle näytän keskaria 25v palvellut

Vierailija
27/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyneenä ja ylityöllistyneenä kukaan ei jaksa olla enää edes väkisin mukava kenellekään.

Vierailija
28/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaa

Vierailija
29/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumus saikuttelijat ja muut ongelmatapaukset

Vierailija
30/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. nainen

Joo tää suosikkijärjestelmä on pahin kaikista.

Meillä pomo nousi siitä tiimistä, kiitos kiltille tytölle hyvin tehdystä työstä.

Lopputulos oli aivan täysi kaaos. Pomo suosi kavereitaan myöhemmin tulleiden kustannuksella. Antoi näiden kavereidensa kiusata uusia, eikä puuttunut siihen lainkaan.

Vierailija
31/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika hierarkkisuus. Siellä ihan tosissaan ajatellaan, että lääkäri on "korkeampiarvoinen" kuin hoitaja, hoitaja on "korkempiarvoinen" kuin laitosapulainen jne. Matalan hierarkian aloilla ymmärretään, että eri duunit on vaan eri duuneja ja ketään ei pokkuroida vaan ihmiset on yhtä arvokkaita. Jyrkät hierarkiat mahdollistaa piilevän kusipäisyyden toteuttamisen käytännössä. Armeijassa sama.

Tämä on aivan käsittämätöntä. Tietysti se hiertää, jos joku kuvittelee pelkän koulutuksen ja tittelinsä takia olevansa parempi  kuin toiset. Olen kokenut sitäkin, että asukkaat saavat kylmää ruokaa tai aamupalan ja lounaan samaan aikaan, kun ruoanjako ei ole sairaanhoitajan arvolle sopivaa. Aikaa heillä kyllä riitti asian päivittelyyn ja lähihoitajien haukkumiseen. Minä siinä sitten jaoin yksin kylmää puuroa koko kerrokselle, kun lähihoitajat olivat selvittämässä jotain sotkua toisella puolella taloa. Olikohan se suurikin ylennys kouluttamattomalle hoitoavustajalle! Heti ekalla viikolla tuommoinen kunnia, enkä älynnyt olla kiitollinen!

Vierailija
32/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus, matala koulutustaso, tarve päteä, kilpailuhenkisyys, vuorotyö.

"Matala koulutustaso". Moneen ammattiin valmistutaan samanpituisella ja ehkä matalammallakin koulutuksella.

Ei hoitajiakaan rekrytoida mistään kioskin nurkalta.

Vierailija
33/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla tämä pätee myös. Siellä suurin osa työntekijöistä on turhautuneita ämmiä. Kaupan alalle varsinkin on pesiytynyt näitä päällepäsmäreitä ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Kokemusta on suurin osa negatiivista.

Vierailija
34/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko johtaminen saa aikaan epävirallisten johtajien -ilmiön, johon ei sitten johdon taholta puututa.

Tässä perimmäinen syy ongelmille.

Vierailija
35/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla tämä pätee myös. Siellä suurin osa työntekijöistä on turhautuneita ämmiä. Kaupan alalle varsinkin on pesiytynyt näitä päällepäsmäreitä ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Kokemusta on suurin osa negatiivista.

Tämä ongelma on kaikilla erittäin naisvaltaisilla varsin suorittavan työn työpaikoilla, joissa jotkut ovat olleet sen sata vuotta töissä pääsemättä mihinkään.

Vierailija
36/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu huonosta johtamisesta. Monessa eri paikassa olen ollut töissä, eri aloilla, myös itse esimiestehtävissä, ja jos ilmapiiri kusee, se on aina johdon vika.

Bingo! 👍

Vierailija
37/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Johtamisongelmat

2. Johtamisongelmat

3. Johtamisongelmat

Vierailija
38/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika hierarkkisuus. Siellä ihan tosissaan ajatellaan, että lääkäri on "korkeampiarvoinen" kuin hoitaja, hoitaja on "korkempiarvoinen" kuin laitosapulainen jne. Matalan hierarkian aloilla ymmärretään, että eri duunit on vaan eri duuneja ja ketään ei pokkuroida vaan ihmiset on yhtä arvokkaita. Jyrkät hierarkiat mahdollistaa piilevän kusipäisyyden toteuttamisen käytännössä. Armeijassa sama.

Näin entisenä sairaalahuoltajana täytyy sanoa, että tuo pahin asenneperseily onneksi jäi jonnekin vuosituhannen alkuun. Mehän ollaan tukipalvelu, ei osaston henkilökuntaa, joten ylenkatse on yhtä järkevää kuin jotain sähkömiestä kohtaan, ei me sellaisia edes noteerattaisi siinä kollektiivisessa sylttytehtaan helvetinkiireessä.

Anyway, kaikki sairaalan ammattiryhmät olivat viimeiset vuoteni (asuntolaina maksussa 2003-2020) jo niin pahassa kusessa työmäärän kanssa, että aamuisin hoitajat kiittivät kun menin varahenkilönä töihin, sillä muuten heillä olisi ollut omiensa lisäksi vielä köksähommatkin. Minä taas olen aina tehnyt työni mielelläni omissa oloissani (no, niissä olosuhteissa, missä porukkaa pyörii kuin kärpäsiä, mutta keittiöön ei ole kellään asiaa), joten jos joku on ylenkatsonut, niin hukkaan on mennyt sekin. :D

Noin muuten olen sitä mieltä, että taukkila saa palaa helvetin lieskoissa yhdessä huussin kanssa.

Vierailija
39/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierarkisuus, kiire ja naisvaltaisuus. Lääkis ja sairaalat ovat jämähtäneet ajalle, missä armeijatyylinen käskytys oli normaalia. 

Vierailija
40/45 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siellä sitten johdetaan, että työkaverit muuttuu vihollisiksi ja alempiarvoisiksi? Eikö omalla toiminnalla voi vaikuttaa asiaan? 

Ihan vilpittömästi kysyn tätä, ja kauhistelen sitä, miten voi olla vielä olemassa tuollaisia hierarkkisia toimintamalleja. Tietysti jokainen tekee oman osansa, mutta en ole edes tajunnut, kuinka hyvässä työpaikassa olenkaan, kun  meillä esihenkilöt tekee ihan samoja töitä kuin me muutkin, ja sitten vielä vähän enemmän. Mutta kukaan ei käske tai kumarra toista ja samalla viivalla ollaan kaikki.

Onko ne lääkärit siellä muka johtajina ja kuvittelevatko olevansa jotain jumalia? Eikö niiden pitäisi tavata potilaita eikä nokkia hoitajia? Onko niillä oikeasti omat taukohuoneensa, niin kuin Sykkeessä? Miksi? 

Anteeksi tyhmät kysymykseni. Yritän tiivistää: mitä se huono johtaminen on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä