Miksi hoitoalan työyhteisöissä on niin surkea ilmapiiri useinkin?
Kommentit (45)
Koska on naisvaltainen ala. Akat aina kyräilevät toisiaan eivätkä osaa olla sovussa.
Kateus, matala koulutustaso, tarve päteä, kilpailuhenkisyys, vuorotyö.
Olin kerran hoitotyöyhteisössä, jossa osastonhoitaja oli se, joka myrkytti ilmapiirin arvostelemalla hoitajien työtä. Kaikkein vastenmielisintä oli olla paikalla, kun hän puhui sellaisesta hoitajasta, joka ei juuri silloin ollut paikalla.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 09:10"].
[/quote]
Ämmät keskenään. Susia toisilleen.
Työympäristökään on harvoin helpoin mahdollinen. Työ on usein fyysisesti raskasta, jota tehdään alimiehityksellä ja työn luonne on sellainen, että "aikataulut ei vaan voi venyä" eli potilasta ei voi jättää hoitamatta vaikka mikä olisi. Yleensähän jokaisessa työympäristössä on vähän niitä ilmapiirinpilaajia. Toimistotyössä sellaisen vaikutukset eivät välttämättä pääse leviämään kovinkaan laajalle, etenkin jos työtehtävät riippuvat vähemmän toisistaan ja työnjohdon puolelta työympäristö on saatu muuten motivoivaksi.
moni "syyttää" naisvaltaista työyhteisöä, mutta väittäisin, ettei se ole syy. olen itse työryhmässä, jossa on lähes vain naisia. kuitenkin ei ole sellaisia ongelmia, mistä naisvaltaisia työpaikkoja usein syytetään. omassa ryhmässäni tämä uskoakseni johtuu siitä, että kaikilla on omat, erilaiset tehtävänsä. kaksi tekee samantyyppistä työtä, mutta näistä toinen on toisen esimies, jolloin eri mielipiteiden vallitessa esimies kuitenkin tekee päätöksen. eli väittäisin että hoitoalojen ongelmat johtuu muusta kuin naisvaltaisuudesta.
Miehenä sanoisin, että syy ei ole naisvaltaisuus, joka usein otetaan syyksi kun ei tiedetä itse muunlaisista työyhteisöistä.
Hoitotyössä stressaa ja saa välit työkavereihin kiristymään työn kiire, kun samaan aikaan pitäisi tehdä kolmea eri työtä. Se stressaa kyllä samalla lailla tietokonefirmoissakin.
Tässä olisi aihe iltapäivälehdelle.
Meillä hoitoalalla huonontaa ilmapiiriä suosikkijärjestelmä. Jos kertoilee pomolle muitten tekemisistä ja kehuu omaa osaamistaan, on hyvä työntekijä. Kuitenkin nämä luottoihmiset haukkuvat takana pomoa.
Miespuolinen hoitaja naisyhteisössä ei ainakaan tällä osastolla kohenna työilmapiiriä. Omasta mielestään on varsin hauska ja osa kanalaumasta kiittelee.
Liika hierarkkisuus. Siellä ihan tosissaan ajatellaan, että lääkäri on "korkeampiarvoinen" kuin hoitaja, hoitaja on "korkempiarvoinen" kuin laitosapulainen jne. Matalan hierarkian aloilla ymmärretään, että eri duunit on vaan eri duuneja ja ketään ei pokkuroida vaan ihmiset on yhtä arvokkaita. Jyrkät hierarkiat mahdollistaa piilevän kusipäisyyden toteuttamisen käytännössä. Armeijassa sama.
Olin aiemmin äärimmäisen miesvaltaisella alalla töissä ja nyt hoitoalalla. Suurin ero on se että miehet sanoivat asiat suoraan jos työnteko ei jollekulle maistunut tai muut asiat nyppivät. Naisten kesken näin ei ainakaan tässä työyhteisössä toimita vaan aina selän takana marmatetaan ja kuljetaan naama nurinpäin. Miehet ehkä sanoivat liiankin suoraan välillä mutta näistä kahdesta sellainen kultainen keskitie voisi olla toimiva malli.
Matala palkka katkeroittaa ja työ on stressaavaa. Itse koen päivittäin asiakkaiden puolelta henkistä väkivaltaa (huorittelua ym) ja joskus myös fyysistä väkivaltaa. Työskentelen siis sekavien vanhusten kanssa. Yritä siinä sitten jaksaa pirteänä, kun töitä on aivan liikaa, työ fyysisesti ja henkisesti raskasta. Juuri eilen nappasi vanha pappa täysillä tisseistä kiinni. Sattui aivan helvetisti. Jos olisi mikä tahansa muu tilanne, niin haastaisin oikeuteen seksuaalisesta häirinnästä, mutta täällä tää on ihan normaalia ja iltapäivästä menen taas hoitamaan tätäkni ihmistä, joka minua on kähminyt ja muutenkin satuttanut. Ei sitä voi kukaan ymmärtää, joka ei ole hoitotyötä tehnyt.
Paremmat palkat ja inhomillisemmät työolot, niin ei varmaan olis niin huono ilmapiiri töissäkään.
Täällä pyörii nyt joku hoitajavihaaja aloituksista päätellen...
Olen sh ja ollut muutamassa paikassa töissä. Ainoastaan yksi sairaalan osasto oli sellainen, että siellä ei viihtynyt kukaan. Syynä veemäinen osastonhoitaja.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 09:11"]Koska on naisvaltainen ala. Akat aina kyräilevät toisiaan eivätkä osaa olla sovussa.
[/quote]Ei pidä paikkaansa, monessa naisvaltaisessa toimistossa on hyvä ilmapiiri. Hoitoala taitaa kuitenkin olla ongelmallinen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 10:11"]
Olin aiemmin äärimmäisen miesvaltaisella alalla töissä ja nyt hoitoalalla. Suurin ero on se että miehet sanoivat asiat suoraan jos työnteko ei jollekulle maistunut tai muut asiat nyppivät. Naisten kesken näin ei ainakaan tässä työyhteisössä toimita vaan aina selän takana marmatetaan ja kuljetaan naama nurinpäin. Miehet ehkä sanoivat liiankin suoraan välillä mutta näistä kahdesta sellainen kultainen keskitie voisi olla toimiva malli.
[/quote]
luulen, että osasyynä on myös, että miehet ei niin paljon puhu yksityisasioistaan ja tunteistaan töissä. naiset on avoimempia ja vertailee enemmän kotiasioitaan jne., ja se sitten luo alustan syvemmälle piikittelylle.
sitten on varmasti usein tuo, että hoitoalalla ei ehkä koeta onnistumisia ja positiivisuutta yhtä usein kuin joissakin muissa töissä.
ja vielä että hoitoalalla oma luonne ja persoona on työväline, mikä luo kateutta, piikittelyä, alemmuudentunnetta.
Huono johtaminen on yleisin syy huonoon työilmapiiriin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 09:55"]
Miehenä sanoisin, että syy ei ole naisvaltaisuus, joka usein otetaan syyksi kun ei tiedetä itse muunlaisista työyhteisöistä.
Hoitotyössä stressaa ja saa välit työkavereihin kiristymään työn kiire, kun samaan aikaan pitäisi tehdä kolmea eri työtä. Se stressaa kyllä samalla lailla tietokonefirmoissakin.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Olen ollut naisvaltaisissa, miesvaltaisissa, ja sekatyöpaikoissa. Sekatyöpaikka on ylivoimaisesti paras, ja naisvaltainen ylivoimaisesti pahin. Et miehenä huomaa sitä, koska ei ne akat sinulle kettuile, vaan toisilleen. Naisvaltaisella työpaikalla miestä kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä. Toiselle naiselle ollaan susia.
t. nainen
Johtaminen ja esimiestyö kusee. Huonoon työilmapiiriin pystyy vaikuttamaan hyvällä johtamisella, mutta sitä ei juuri näillä aloilla ole.
Naisvaltainen työpaikka. Sama esim. päiväkoti. On kokemusta.