Millaisiin moukkiin olet todella varakkaissa törmännyt?
Tarkoitukseni ei ole parjata tai kadehtia hyvin toimeentulevia ihmisiä. Aina silloin tällöin tulee vastaan ihminen, jolla on järkyttävä tarve esitellä varallisuuttaan ja joka on lisäksi poikkeuksellisen huonotapainen.
Mikä alemmusskompleksi tässä mahtaa olla pohjimmaisena syynä?
Kommentit (48)
En tunne muuten kuin lehdistä mutta esim selänne. En jaksa selittää.
Itse kuulun vanhaan varakkaaseen sukuun. Meistä kukaan ei mainosta olevansa rikas. Nyt poistetiin myös julkiset verotiedot.
Kullikseenikin yrittää pysytellä varakkaassa suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun vanhaan varakkaaseen sukuun. Meistä kukaan ei mainosta olevansa rikas. Nyt poistetiin myös julkiset verotiedot.
Sama minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Englannissa ja täällä kuilu rikkaiden ja köyhien välillä on paljon isompi kuin Suomessa. Mun täytyy sanoa, että moukkamainen käytös on paljon yleisempää tapaamieni köyhien keskuudessa kuin rikkaiden puolelta. Monet rikkaat tietävät, että elämässä menestyy parhaiten jos on hyvät käytöstavat, samoin yksityiskouluissa on hyvin tarkat käyttäytymissäännöt.
Britit ovat moukkia kaikin tavoin. Etelän lomakohteisiin niitä ei edes haluta sikailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Englannissa ja täällä kuilu rikkaiden ja köyhien välillä on paljon isompi kuin Suomessa. Mun täytyy sanoa, että moukkamainen käytös on paljon yleisempää tapaamieni köyhien keskuudessa kuin rikkaiden puolelta. Monet rikkaat tietävät, että elämässä menestyy parhaiten jos on hyvät käytöstavat, samoin yksityiskouluissa on hyvin tarkat käyttäytymissäännöt.
Britit ovat moukkia kaikin tavoin. Etelän lomakohteisiin niitä ei edes haluta sikailemaan.
Totta, mutta harvemmin nuo sikailijat ovat Tarquin ja Ophelia Kensingtonista.
Tunnen muutaman yrityksen omistajan joilla on miljoonaomaisuus. Kyllä he ovat koulutettuja ja sivistyneitä ihmisiä. En ole huomannut moukkamaista käytöstä. Varakkuus ei näy päällepäin.
Olen saanut työssäni tavata muutamat erittäin suuren ulkomaisen yrityksen pääjohtaja. Puhutaan yrityksistä joiden liikevaihto on suurempi kuin Suomen valtion budjetti. He ovat olleet erittäin kohteliaita ja sivistyneitä
Harvoinhan sitä meikäläinen tapaa varakkaita ihmisiä, mutta siihenkin joukkoon mahtuu näitä "moukkia". Enemmän moukkia olen kuitenkin tavannut vähemmän varakkaiden ihmisten parissa pyöriessäni. joitakin jopa näillä palstoillakin.
Nyt kun aloin miettiä, en ole koskaan tavannut oikeasti rikasta ihmisiä joka olisi epäystävällinen tai ikävä. Hyvin kohteliaita ja asiallisia mutta tosi etäisiä he ovat. Mutta toisaalta jos niissä piireissä liikkuu, tietää ehkä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on Suomen mittakaavassa melkoisen varakkaita ihmisiä. Yhteistä heille on, että eivät millään tavalla "rehentele" rahoillaan. Tää on OT, mutta voisko olla, että äkkirikastuneissa on noita vähemmän mukavia ihmisiä?
Luultavasti on enemmän, mutta kyllä myös rikkauteen syntyneet vanhojen sukujen perijät osaavat olla aika kamalia (ainakin asenteissaan ja mielipiteissään). Kannattaa selailla kirjaa Huipputuloiset.
Tuo kirja on toimittajansa tuotos. Hän valitsi sinne lauseita, joiden perusteella saattoi osoittaa, että huipputuloiset on hirviöitä.
Harmi, että vastaavaa kirjaa ei ole sossun asiakkaista. Se saattaisi avata vielä enemmän silmiä sen suhteen, miten kamalia toimeentulotukiasiakkaat ovat ja miten he eivät halua olla osa yhteiskuntaa, ainoastaan kupata siltä rahaa niin paljon kuin ikinä voivat.
Oletko koskaan ajatellut, miksi on niitä rikkaita sukuja eli miten he vuosikymmenestä toiseen pysyvät rikkaina, kun samaan aikaan äkkirikastuneet tuhlaavat omaisuutensa parissa vuodessa.
Tapailin miestä jolla oli rahaa ja kuului vanhaan sukuun, minkä sukunimessä oli etuliite Von. Siinä sitä oli moukkamaisin mies mitä olin koskaan tavannut. No, eipä hänen suhteensa olleet kauaa koskaan kestäneetkään, ihme.
Eipä juuri tule oltua rikkaiden kanssa tekemisissä, paitsi yhden perheen, jotka kyllä leveilevät miljoonaomaisuudellaan joka käänteessä, ehkä sitä itse edes tajuamatta. Olen tuntenut heidät jotain 30 vuotta jo, harvakseltaan suvun juhlissa nähdään. Työllä ja sijoituksilla rikastuneet niin ei siinä sinänsä mitään. Ei minun ihmisiäni silloin kymmeniä vuosia sittenkään, eikä nykyään varsinkaan
Kaikkein pahimpia moukkia, joita olen tavannut ovat olleet naiset, jotka ovat tulleet rahapiirien ulkopuolelta naiduiksi rahasukuihin tai isotuloisiin/varakkaisiin avioliittoihin ja moni vielä "vahinkoraskauden" kautta. Tässä porukassa valitettavan paljon vielä hoito-, opetus- ja sosiaalialan naisia, jotka omasta mielestään pistävät sitten rahan lapsia kuntoon kasvattamalla koko suvun ja kaupungin lapsia ja toimivat usein (johtavissa) tehtävissä myös kotikuntansa tai -kaupunkinsa opetus- ja kasvatustoimessa. Kukaan muu ei sitten osaakaan mitään kun tällainen besserwisseri pyörittää ja määräilee suvun ja paikkakunnan asioista ja osaa ja tietää kaiken mitä ja miten lapset pitää kasvattaa ja avioliitot elää, miten tehdä työtä parisuhteen eteen ym. Jonkinlaista pätemistarvetta ja itsensä nostattamista, usein konservatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on Suomen mittakaavassa melkoisen varakkaita ihmisiä. Yhteistä heille on, että eivät millään tavalla "rehentele" rahoillaan. Tää on OT, mutta voisko olla, että äkkirikastuneissa on noita vähemmän mukavia ihmisiä?
Luultavasti on enemmän, mutta kyllä myös rikkauteen syntyneet vanhojen sukujen perijät osaavat olla aika kamalia (ainakin asenteissaan ja mielipiteissään). Kannattaa selailla kirjaa Huipputuloiset.
Tuo kirja on toimittajansa tuotos. Hän valitsi sinne lauseita, joiden perusteella saattoi osoittaa, että huipputuloiset on hirviöitä.
Harmi, että vastaavaa kirjaa ei ole sossun asiakkaista. Se saattaisi avata vielä enemmän silmiä sen suhteen, miten kamalia toimeentulotukiasiakkaat ovat ja miten he eivät halua olla osa yhteiskuntaa, ainoastaan kupata siltä rahaa niin paljon kuin ikinä voivat.
Oletko koskaan ajatellut, miksi on niitä rikkaita sukuja eli miten he vuosikymmenestä toiseen pysyvät rikkaina, kun samaan aikaan äkkirikastuneet tuhlaavat omaisuutensa parissa vuodessa.
Varakkaita suosiva politiikka ja suhteet? Riskillä saatu omaisuus riskillä menetetään.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän varallisuusluokasta tässä puhutaan? Oma ja kollegojen ansiotaso on luokkaa 150t+ per vuosi, ja ihan tavallisia ihmisiä ollaan kaikki. Osalla ei ole autoja, moni asuu vuokralla, kukaan ei ainakaan töihin pukeudu mitenkään ihmeellisen kalliisti jne. Mukavia, ystävällisiä ihmisiä.
Hyväosaisten moukkamaisuus on yleensä pienituloisten mielikuvissa, jotka heijastavat oman alemmuudentuntonsa tällaisiin kuvitelmiin.
Eivät aina arvosta työntekijöitään eikä heidän työturvallisuutta ja terveyttä. Ovat pihejä.
On tavattu erittäin hyvätuloinen mies, joka osti erään hyvinkin kalliin tuotteen.
Keskustelun vuoksi tästä sitten kyselin että "Milläs tapaa se on hyvä ja poikkeava halvemmasta". Odotin siis keskustelua designistä, takuusta tjsp., mutta vastaus oli "Tämä on kalliimpi". Yritin vielä että "Juu, onhan se, mutta miten se on parempi että miten päädyit tähän valintaan". Vastaus "Koska se maksaa enemmän".
Luovutin.
Moukkamaisin on varmasti Vesa Keskinen, joka liittää jokaiseen asiaan sanan miljoona.
Tietysti voi olla, että todellisuudessa on ihan persaukinen jätkä, mutta moukkamaisuudesta ei ainakaan pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei todellakaan voi yleistää ainoatakaan isoa kansaa. Mitäs pidät siitä kun sanotaan että "suomalaiset ovat kaikki juntteja"? Turistirysissä kelpaa kaikkien eurot, oli moukka tai juntti. Itse tunnen fiksuja ja sivistyneitä brittejä vaikka kuinka paljon ja vain yksi ainoa todella moukka joukossa enkä hänen mukaansa lajittele koko kansaa samaan laariin. Menisit itsekin kunnollisiin lomakohteisiin etkä halpoihin turistirysiin niin näkisit muutakin kuin jotain "sikailua", jollaiseen myös osa suomalaisista osallistuu.
kyllä yläluokkaan synnytään. nousukkaat ovat usein moukkamaisia.
tiedän erään naisen. joka on aatelinen. ei ole koskaan tuonut sitä julki.
asuu vuokralla ja hyvin vaatimattomasti.