13-vuotiaat pojat syövät valtavasti - pojalla kaveri mökillä
Poika syö muutenkin kyllä hyvin, mutta nyt kun on kaveri mökillä mukana, olen ollut yllättynyt siitä ruoan määrästä, mikä heihin uppoaa. Kaveri tuli eilen iltapäivällä ja aluksi meillä oli hedelmiä, marjapiirakka ja jäätelöä (lounas oli syöty pari tuntia aikaisemmin). Kaikki meni kymmenessä minuutissa. Alkuillasta käytiin syömässä läheisessä rantaravintolassa isot pizzat. Kun olin saunassa, olivat pojat tuhonneet 3 litraa herneitä, litran mansikoita ja tekivät voileipiä, myös pari jugurttia oli mennyt. Olin ajatellut, että herneet olisivat pariksi päiväksi ja niistä olisi riittänyt muillekin.
Aamulla kun tulin tupaan, oli kadonnut kokonainen banaaniterttu. Olivat syöneet myös muroja ja voileipiä ja esim. koko kalkkunaleikepaketti oli huvennut. Lounaaksi oli pihvejä, perunoita ja iso salaatti ja jälkiruoaksi lämmintä leipäjuustoa ja lakkahilloa. Taas kaikki meni ja nyt olivat tekemässä patonkia ja jugurttia välipalaksi. Myös karkkipussi meni jossain kohtaa kun katsoivat hetken telkkaria.
On kivaa, että ruoka maistuu, mutta ihmettelen, miten paljon he syövät, kun itse tuntuu, ettei oikein ole ruokahalua helteellä. Hoikkia poikia ovat ja paljon liikkeessä joten en haluaisi rajoittaakaan. Pitänee lähteä täydentämään ruokavarantoja.
Muistan, kun itse olin 11-13 vuotias, söin aivan valtavasti. Asuimme maalla ja siihen aikaan ei ollut muuta tekemistä, kuin naapurin lasten kanssa laukkoa ulkona päivät pitkät ja uida ja leikkiä. Välillä toki heinäntekoa ja muuta oikeaakin puuhaa.
Ruoka oli perusruokaa perunoineen ja kastikkeineen ja sitä oli ihan tuhdisti. Mutta silti iltaisin kaivoin villenleipää kaapista ja panin lenkkimakkaraa päälle ja söin kirjoja lukiessani sellaisen puolikkaan ja puoli purkkia maitoa. Hyvää oli, kun koko ajan oli nälkä.
Äiti sitten motkotti, että hyvä tyttö, kun syöt noin paljon. Lihot vielä ja et kyllä sitten saa poikaystävääkään.
Siitä syömisestä tuli sitten tämän jälkeen ikään kuin häpeä. Mutta kun se nälkä tuntui olevan koko ajan.
Löysin valokuvan siltä ajalta, kun olin rannalla mattoja pesemässä. Melkoinen rimppakinttu olen kyllä silloin ollut, vaikka tuntui, että ruokaa upposi tosi paljon. Muuten en sitä edes muistaisi, mutta äitini ja isosiskoni siitä aina motkottivat, että ei saa syödä noin paljoa, kun lihot.
En kyllä lihonut, vasta kun näin vaihdevuosi-iässä on tullut jokunen kilo liikaa.
Joten älkää nyt ainakaan sitä kasvavien nuorten syömistä rajoittako.