Fibromyalgia - millaisilla oireilla diagnosoitu?
Minulla tt-lääkäri heitti yhdeksi mahdollisuudeksi fibromyalgian, mutta sitten jäi kuitenkin vielä pohtimaan ja sanoi että seurataan tilannetta. Millaisilla oireilla muilla on fibromyalgia todettu?
Kommentit (35)
Fibromyalgia on nykytiedon mukaan aivorunkotason säätelyhäiriö. Siksi oireet ovat siinä monimuotoiset eli voi löytyä oireita kaikista perustason toiminnoista kuten kipu, vireystila, uni, ruoansulatus, lämmönsäätely, lihasten ja hermoston toiminta, kognitiiviset taidot, masennus, stressi, yliherkkyydet, yms.
Koska oireet ovat monimuotoisia ja vaihtelevat potilaasta toiseen ja samalla potilaalla eri vuodenaikaan tai vaiheen mukaan, niin pitää noudattaa hyväksyttyjä diagnostisia kriteerejä ja sulkea pois muut vastaavia oireita aiheuttavat sairaudet (väsymysoireyhtymä, tulehdukselliset reumasairaudet, MS-tauti, Lymen tauti, jne...). Tarkistaisin myös verenkuvan, ml. hemoglobiinin ja ferritiinin, koska raudanpuutetta voi olla.
Varsinaiset diagnostiset kriteerit ovat yli 3 kk kestänyt kipu (= krooninen) joka on laaja-alaista eli kovaa kipua 3-6 eri kohdassa tai lievempää kipua 7 tai useammassa eri kehon osassa.
Lisäksi seurataan muita oireita: unen laatu, uupuneisuus, mahd. ärtynyt suoli, mahd. migreenioireet, jne...
Nuo tummenetut ovat useimmilla jotka diagnoosin saavat. Yleensä näkyy selvästi että potilaan toimintakyky on huomattavasti alentunut usealla elämänalueella. Voi olla myös niin että potilas joka ennen oli iloinen, reipas ja asiallinen, on yhtäkkiä kuin eri persoona, eli itkuinen ja epävarma, masentuneen oloinen.
Kipuoireita on monenlaisia: viiltävää kipua, kolotusta matalapaineen aikaan, tikkuilua, polttavaa tunnetta iholla, puutumista, sähköiskun omaisia nopeita kipupiikkejä, jne... Joku potilas aikoinaan kuvasi tätä "hammassärkynä varpaista päälakeen".
Keho voi tuntua jäykältä ja turvonneelta.
Huonosti nukutun yön jälkeen kivut ja jäykkyys ovat huipussaan.
Potilas voi luulla nukkuvansa paljon tai hyvin, mutta määrä ei korvaa laatua. Usein fm-potilaan unen laatu on heikentynyt eli hän ei saa tarpeeksi syvää untaa. Siksi keho ei palaudu, liikunnan jälkeinen maitohappovaihe kestää päiviä, saunakrapula tuntuu seuraavana aamuna kropassa, jne... Myös pääkoppa toimii heikosti, voi olla muistihäiriöitä, senat menee sakaisin, valot ja äänet häiritsevät, jne... Päätösten tekeminen ja tilanteiden jaksaminen voi olla vaikeaa. Uupumus ja kipu kulkevat siis käsi kädessä fibromyalgiassa. Siksi unen laadun parantaminen on keskeistä.
Olen sairastanut 24 vuotta fibromyalgiaa. Saa kysyä, jospa osaisin vastata johonkin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut 24 vuotta fibromyalgiaa. Saa kysyä, jospa osaisin vastata johonkin kysymyksiin.
Kiitos avustasi! Onko sinulla fibromyalgiaan liittynyt aina väsymys?
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia on nykytiedon mukaan aivorunkotason säätelyhäiriö. Siksi oireet ovat siinä monimuotoiset eli voi löytyä oireita kaikista perustason toiminnoista kuten kipu, vireystila, uni, ruoansulatus, lämmönsäätely, lihasten ja hermoston toiminta, kognitiiviset taidot, masennus, stressi, yliherkkyydet, yms.
Koska oireet ovat monimuotoisia ja vaihtelevat potilaasta toiseen ja samalla potilaalla eri vuodenaikaan tai vaiheen mukaan, niin pitää noudattaa hyväksyttyjä diagnostisia kriteerejä ja sulkea pois muut vastaavia oireita aiheuttavat sairaudet (väsymysoireyhtymä, tulehdukselliset reumasairaudet, MS-tauti, Lymen tauti, jne...). Tarkistaisin myös verenkuvan, ml. hemoglobiinin ja ferritiinin, koska raudanpuutetta voi olla.
Varsinaiset diagnostiset kriteerit ovat yli 3 kk kestänyt kipu (= krooninen) joka on laaja-alaista eli kovaa kipua 3-6 eri kohdassa tai lievempää kipua 7 tai useammassa eri kehon osassa.
Lisäksi seurataan muita oireita: unen laatu, uupuneisuus, mahd. ärtynyt suoli, mahd. migreenioireet, jne...
Nuo tummenetut ovat useimmilla jotka diagnoosin saavat. Yleensä näkyy selvästi että potilaan toimintakyky on huomattavasti alentunut usealla elämänalueella. Voi olla myös niin että potilas joka ennen oli iloinen, reipas ja asiallinen, on yhtäkkiä kuin eri persoona, eli itkuinen ja epävarma, masentuneen oloinen.
Kipuoireita on monenlaisia: viiltävää kipua, kolotusta matalapaineen aikaan, tikkuilua, polttavaa tunnetta iholla, puutumista, sähköiskun omaisia nopeita kipupiikkejä, jne... Joku potilas aikoinaan kuvasi tätä "hammassärkynä varpaista päälakeen".
Keho voi tuntua jäykältä ja turvonneelta.
Huonosti nukutun yön jälkeen kivut ja jäykkyys ovat huipussaan.
Potilas voi luulla nukkuvansa paljon tai hyvin, mutta määrä ei korvaa laatua. Usein fm-potilaan unen laatu on heikentynyt eli hän ei saa tarpeeksi syvää untaa. Siksi keho ei palaudu, liikunnan jälkeinen maitohappovaihe kestää päiviä, saunakrapula tuntuu seuraavana aamuna kropassa, jne... Myös pääkoppa toimii heikosti, voi olla muistihäiriöitä, senat menee sakaisin, valot ja äänet häiritsevät, jne... Päätösten tekeminen ja tilanteiden jaksaminen voi olla vaikeaa. Uupumus ja kipu kulkevat siis käsi kädessä fibromyalgiassa. Siksi unen laadun parantaminen on keskeistä.
Tää kuulostaa aika lailla mun elämältäni. Kaikenlaista (autonomiseen?) hermostoon liittyvää on paljon. Lämmönsäätely (termostaattivika), syke, kognitiiviset asiat, vatsa. Totaali uupumus. Olen viimeaikoina myös itsekseni liittänyt poskinotelo/nenän tukkoisuus/pala kurkussa / rintarangan ongelmat tähän samaan. Lääkäreiltä en ole saanut kunnon vastauksia... hellä rentouttava hieronta on mulle parasta, samoin venyttelyt ja rauhallinen jooga. Kävelyt lyhentyneet, koska kesken matkan saattaa jaloista "lähteä voimat", sitä ei voi koskaan ennustaa.
Minulla alkoi viime vuoden alussa olin 17vuotias, kaikkia lääkkeitä on kokeiltu, sain viime elokuussa silloin fysiatrille ajan kokeiltiin duloxetinea mutta se ei käynyt sitten aloitettiin sertalin krka 50mg se on lieventänyt oireitani ja kysyin vielä että käytetäänkö sitä fibromyalgian hoidossa fysiatria sanoi että käytetään suosittelen sitä lääkettä ja mirtzapin 15mg käytän unessa 4osa joka ilta senjälkeen en ole fysiatrillä käynyt ja olen soittanut jos oireet ovat pahentuneita. Lämpö myös auttaa, olen ostanut lämpöpeiton se toimii ja käyn saunassa välillä. Kesällä oireeni oli lievemmät se vuodenaika kai vaikuttaa ja kun olin kreikassa viime lokakuussa, minulla ei ollut oireita siellä ja tutullani on fibromyalgia hän on käynyt kanssa kreikassa, hänellä ei ollut myöskään kipuoireita siellä. viime palverissä kehotettiin että menisin työpajaan että se piristäisi minun mieltä ajattelin kokeilla kuhan saan aikaiseksi soittaa sinne. Eilen kävin ottamassa kortisoonipiikin lonkan lähelle ja sain uudelleen norflex 100mg käyttöön koska, moneen päivään en ole pystynyt kävellä ylensä se vain saattaa kestää 1 päivän mutta nyt kesti kauemmin. Kortisoonipiikki nyt vaikuttaa enemmän pystyn kävellä. Liikunta rasittaa minua mutta haluan silti liikkua tykkään kävellä koiran kanssa ja portaat myös rasittaa siellä on diagnoosissa fibromyalgian lisäksi minulla kanssa lihasheikkous, toiminnallisuushäiriö. Kipuoireeni tulee aaltoina ja välillä pysyy kauemmin. Välillä tuntuu että en jaksa tätä enään mutta silti menen eteenpäin ja olen hyväksynyt että joudun elämään tämän sairauden kanssa ystäväni kanssa piristävät minua ja kun olen heidän kanssaan se auttaa paljon.
Ootteko kokeilleet kannabista? Sillä on sellainen hermostollinen vaikutus, josta vois olla hyötyä tuohon fibroon. Kannattaa tutustua aiheeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tk lääkäri sen diagnosoi, vaikka oireet ei sopineet. Ehdotin toista diagnoosia mutta totesi "tuskin se noin harvinainen on, eiköhän se ole tätä normaalimpaa diagnoosia". Kunnes sattumien kautta pääsin fysiatrille joka totesi, että väärä fibromyalgia diagnoosi, se on tämä harvinaisempi diagnoosi.
Mutta jos sun oireet siihen viittaa niin eiköhän se sitä ole.
Mulla ohutsäieneuropatia, eli polyneuropatia. Samanlaista kipuhelv.et.ttiä koko elämä.
Käyttäjä18499 kirjoitti:
Fibromyalgia ei ole mikään todellinen, oikea sairaus. Ihan keksitty juttu.
hah, sehän on jopa geneettisesti tunnistettu.
fibrom. on yleinen joillakin alueilla koska se antoi suojaa lavantautia vastaa, joka oli yleinen tauti 1808-1870.
Fibromyalgia on täysin "laillinen ja diagnosoitu" oireyhtymä/sairaus, siitä huolimatta se hyvin usein leimataan oireiden perusteella päänsisäiseksi ongelmaksi, eli luulotaudiksi. Syy siihen lienee se, että oireet ovat epämääräisiä ja kestävät epämääräisesti ja tulevat epämääräisinä sykleinä tai ajanjaksoina.
Käyttäjä18499 kirjoitti:
Fibromyalgia ei ole mikään todellinen, oikea sairaus. Ihan keksitty juttu.
Keskisormi.
Fibromyalgia-diagnoosia ei kannata kirjauttaa potilaskertomukseensa, sillä se leimaa. Kun se on annettu, ei mikään pidempi sairausloma, kuntoutustuki tai työkyvyttömyyseläke mene läpi. Kelan ja työeläkeyhtiöiden lääkärit näkevät punaista, kun on käytetty diagnoosia fibromyalgia. Kirjoitan kokemuksesta. Olen psykiatri, jonka vastaanotolle lähetetään sitten ”hakemaan vielä msennus-diagnoosia”, kun etuus ei ole mennyt läpi. Tyypillisesti masentuneisuutta on vähän, muttei vakavaan diagnoosiin asti. Eikä etuutta saa edelleenkään. Sitten nämä ihmiset jäävät roikkumaan harmaalle alueelle työttömyysetuuksien ja/tai toimeentulotuen varaan. Pidetään kuitenkin kiinni siitä, ettei työhön pysty, kun olo on väsynyt ja paikat ovat kipeänä. Alkaa loputon valituskierre, joka ei johda mihinkään. Välttäkää tuota diagnoosia, noudattakaa hyviä elämäntapoja, pysykää liikkeellä ja hankkikaa muuta ajateltavaa kuin oma kurja olonne. Elämä pysyy näin parempana.
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia-diagnoosia ei kannata kirjauttaa potilaskertomukseensa, sillä se leimaa. Kun se on annettu, ei mikään pidempi sairausloma, kuntoutustuki tai työkyvyttömyyseläke mene läpi. Kelan ja työeläkeyhtiöiden lääkärit näkevät punaista, kun on käytetty diagnoosia fibromyalgia. Kirjoitan kokemuksesta. Olen psykiatri, jonka vastaanotolle lähetetään sitten hakemaan vielä msennus-diagnoosia, kun etuus ei ole mennyt läpi. Tyypillisesti masentuneisuutta on vähän, muttei vakavaan diagnoosiin asti. Eikä etuutta saa edelleenkään. Sitten nämä ihmiset jäävät roikkumaan harmaalle alueelle työttömyysetuuksien ja/tai toimeentulotuen varaan. Pidetään kuitenkin kiinni siitä, ettei työhön pysty, kun olo on väsynyt ja paikat ovat kipeänä. Alkaa loputon valituskierre, joka ei johda mihinkään. Välttäkää tuota diagnoosia, noudattakaa hyviä elämäntapoja, pysykää liikkeellä ja hankkikaa muuta ajateltavaa kuin oma kurja olonne. Elämä pysyy näi
Oletko se Tikkanen? Mitäpä vankilaan kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta olen miettinyt kohdallani fibromyalgian mahdollisuutta. Minulla on ollut viimeisen vuoden aikana kireyksiä ja kipuja jaloissa sekä niska-hartia-leuka-alueella. Yleensä eri aikaan. Urheilla olen pystynyt, mutta usein kun on lihasjumit päällä, niin lihaksiin ja niiden ympäristöön pistelee ja alue on kylmälle herkempi. Tuntuu, että jos esim. leuat ovat jumissa, myös käsiin tai jalkoihin voi pistellä lievästi.
Välillä saattaa pistellä jalkoihin, käsiin tai kasvoihin. Pistely ei ole sinänsä kovinkaan kivuliasta. Näin kuvan kehon pisteistä, jotka arastavat fibromyalgiassa. Itselläni eivät nuo alueet ole kosketusarkoja painettaessa, kovaakin hierontaa siedän hyvin ja ns. makeaa kipua.
Ovatko nämä fibromyalgian oireita vai voivatko kehon jumit tai vaivat muuten sensitoida kroppaa kausittain?
Narskutatko tai puretko yhteen hampaitasi? Joko unessa tai hereillä? Bruksismi aiheuttaa nuo samat oireet. Hammaskisko on paras lääke.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on kokemusta noiden pisteiden testaamisesta, sattuuko se kunnolla, siis että esim. keho nytkähtää? Vai voiko olla vain arka?
Kyllä se sattuu. Sähköiskumaisiakin kipuja voi tuntea fibropisteissä.
Mulla oli sama, että liikunta ei auttanut, vaan hyvä, että ylipäätään pääsin lenkiltä kotiin. Olo oli aina niin uupunut, jalat raskaat ja jäykät. Sitten tuli kivut kyynärpäihin ja kyynärvarsiin, ranteisiin ja sormiin. Jalkapohjat oli aamuisin niin kipeät, että tuntui kuin olisi lasinsirujen päällä kävellyt. Ruokaa jaksoin hädin tuskin laittaa ja syödessä meinasin nukahtaa. Olin todella väsynyt, vaikka nukuin mielestäni hyvin. Saunomisen lopetin tuolloin kokonaan, koska saunan jälkeen olin ihan toimintakyvytön ainakin seuraavan päivän. Terveyskeskuslääkäri jo aavisti, että voisi olla fibrosta kyse, mutta tuolloin 26 vuotta sitten lopullisen diagnoosin teki reumalääkäri, kun kilppari-, reuma- ym. kokeet eivät viitanneet muuhun. Olen pärjännyt fibron kanssa hyvin, nykyään tuskin edes muistan, että mulla se on, paitsi matalapaineitten aikaan, kun alkaa kovat kolotukset. Silloin menee särkylääkkeitä paljon. Saunassa en käy vieläkään. Töistä en ole ollut kertaakaan pois fibromyalgian takia eikä työkaverit siitä tiedä.