Helsingissä asuvat: minkä ikäisenä päästäisitte tyttärenne yksin kaupungille?
Tytär nyt 13 ja tiedän, että hänen ystävänsä saavat jo liikuskella täysin ilman vanhempien valvontaa keskustassa iltamyöhään saakka.
Itse en anna tyttäreni mennä yksin kaupungille, ei siellä varmaan niin hyvin osaisi liikkuakaan. Ja vaikka osaisikin, mitä hyötyä kaupungilla roikkumisessa on, kun hänellä ei ole rahaakaan? Enkä missään nimessä tahdo mitään taskurahoilla ostettua pikkuroinaa kotiini.
Olen päättänyt, että sitten kun täyttää 15, niin saa mennä kaupungilla jonnekin tiettyyn paikkaan yksin, kuten kahvilaan. Ei mitään shoppailureissuja vielä tuossakaan iässä.
Kommentit (30)
11-12 vuotiaana ovat alkaneet käydä kavereiden kanssa kaupungilla. Ihan sopiva ikä.
Kai nyt 13 v jo voi kaverin kanssa mennä keskustaan shoppailemaan.
Kyllä ovat tainneet 11-12-vuotiaasta alkaen kulkea. Asumme Koillis-Helsingissä ja meille lähin shoppailupaikka on Itäkeskus, mutta ovat keskustassakin käyneet.
Eikö teidän lapsilla ole muita harrastuksia kuin kaupungilla luuhaaminen? Säälittävää!
Minä hengasin ulkona jo 11 vuotiaana kavereitten kanssa. Ei me mitään pahuuksia sillon osattu tehdä, aattele kun päästät 15 vuotiaan ekan kerran ulos niin tadaa, johan on viinat ja tupakat mukana
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:43"]
18 vuotta. Niin kauan, kun on minun holhouksessani, niin elää tämän talon säännöillä. :)
[/quote]
Ja miten ajattelit täysi-ikäisen pärjäävän, jos ei ole koskaan saanut edes liikkua yksin kaupungilla?! On hyvä alkaa opettelemaan tämmöisiä taitoja jo ala-asteen loppuvaiheilla. Tietysti vanhempien on hyvä olla kartalla siitä, missä lapsi on ja kenen kanssa, mutta kun pelisäännöt on selvät, niin antaa mennä vaan. Vähän luottamusta hei niihin lapsiin!
[/quote]
Ihan ottamatta kantaa itse aiheeseen, kyllä mekin, jotka emme ole kasvaneet Helsingissä, olemme ihan hyvin täysi-ikäisenä oppineet siellä liikkumaan. Helsingissä liikkumisen oppimiseen kun ei ole herkkyyskautta samalla tavalla kuin vaikka puhumisen tai kävelemiseen oppimiseen. Tosin en ole koskaan aikuisena edes tarvinnut sitä taitoa, että osaisin Kampissa tukkia kulkureitit ja huudella ohikulkijoille törkeyksiä.
Meillä lapset ovat kulkeneet yksin kaupungilla noin 11-12-vuotiaasta lähtien. Tietysti aluksi on käyty vain harrastuksessa tai muulla tarkalla asialla. Nyt nuorin on 14 ja käy kyllä joskus shoppailemassakin... niinhän me aikuisetkin käymme. Olen opettanut lapsilleni - ja kuvittelen heidän oppineen - että kaupoissa ei häiriköidä ja esim. sovitetaan vain vaatteita, joiden ostamista todella harkitaan.
Täytyy sanoa, etten ymmärrä tätä moralisoimista. En ymmärrä myöskään "vasta 18-vuotiaana" -asennetta. Meillä lapset ovat harrastaneet asioita, joiden varusteita saa parhaiten keskustasta. Minunko pitäisi juosta erikoisliikkeissä muistilappujen kanssa 16-vuotiaan asioilla?
Ei stadin tutustumiseen (ehkä) ole herkkyyskautta, mutta stadi on minun lasteni kotikaupunki (vaikka Itä-Helsingissä asummekin). Minusta olisi keinotekoista ja kummallista pitää keskustaa jotenkin erityisen pahana paikkana. Hyvähän sitä on omaan kotikaupunkiinsa tutustua. Somaleja meillä taas on täällä idässä jopa enemmän kuin keskustassa... että niitä emme osaa pelätä.
jotain 55 tai yli ehkä, tai ei sittenkään, 65, eläkkeellä voi sitten ruveta treffaamaan jos haluaa
Antaisin mennä kaverin tai siskon kanssa mutta emme asu Helsingissä lähin kauppakeskus on Lappeenrannassa ikää tytöllä nyt 12v annan jossain kohti mennä esim pikkusiskon kanssa joka on 10v ni kahdestaan jos haluu ei se aina ole kivaa jos vanhemmat on mukana tuossa iässä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:43"]
18 vuotta. Niin kauan, kun on minun holhouksessani, niin elää tämän talon säännöillä. :)
[/quote]
Ja miten ajattelit täysi-ikäisen pärjäävän, jos ei ole koskaan saanut edes liikkua yksin kaupungilla?! On hyvä alkaa opettelemaan tämmöisiä taitoja jo ala-asteen loppuvaiheilla. Tietysti vanhempien on hyvä olla kartalla siitä, missä lapsi on ja kenen kanssa, mutta kun pelisäännöt on selvät, niin antaa mennä vaan. Vähän luottamusta hei niihin lapsiin!