Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

naapurin lapsi

Vierailija
17.07.2014 |

Ärsyttää. Poika on n. 4-vuotias ja vanhempansa eivät näemmä vahdi lainkaan pihaleikkejä. Lapsi kulkee meidän pihalla ilman lupia ja salaa. Laitoimme omalle taaperollemme keinun tänä kesänä, jota tämä poika käyttää jatkuvasti ilman valvontaa ja lupaamme. Tonttiamme (okt-alue) kiertää tiheä pensasaita, jossa näkyy olevan pieni aukko. Poika tulee sen läpi pihallemme. Taaperomme on aina valvonnassa pihalla (eihän karkailevaa lasta voi hetkeksikään jättää silmistään) ja tätä poikaa välillä vanhemmat vain huutelevat ovenraosta näkösälle. Yritin laittaa jo estettä raon eteen (iso saavi) mutta tämä poika on sen siirtänyt ja tullut jälleen pihallemme omin lupineen.

Olen poikaa pyytänyt nätisti olemaan tulematta jos ei ole lupaa vanhemmiltaan ja minulta, ei mene kuuleviin korviin. Vanhempia en ole nähnyt, enkä ehdi heidän ovensa taakse kertomaan pojan seikkailuista pihallemme. Pihallamme on vaaratekijöitä (monttuja koirien jäljiltä, autonromuja) joiden lähelle en omaa lastamme päästä. Ovat siis toisella puolen tonttia, jossa olen pojan monesti tavannut.

Pitääkö mun laittaa tosissaan vielä vaikka puutarha-aitaa tuohon pensaiden eteen, että ei tarvitse pelätä pojan tulevan pihalle ja pahimmassa tapauksessa loukkaavan itsensä? Vanhemmille mainitsen kunhan ehdin. Mitä tuolle lapselle voi vielä sanoa, kun olen varoittanut vaaroista ja kieltänyt tulemasta ilman lupaa? Kellään kokemusta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh.. niin siis tämä meidän pihalle tulon olen vasta nyt huomannut. Ja ei tule silloin yleensä kun me olemme pihalla, vaan käy lähinnä salaa ja yksin. Jos tulisi pyytämään lastani ulos, ja tietäisin että on lupa, niin ei olisi ongelmaa. Voisin mennä ulos alle kaksivuotiaani ja hänen kanssaan. Lapsi vaan kun ei pyydä lupia, ja sitten vanhemmat karjuu pihalla minne lapsi on kadonnut. Pensasaita on korkea, joten en ole saanut sen läpikään huikattua kumpaakaan vanhempaa.

Omalla pihallaan on yksin ollut jo pari vuotta, ei siellä monestikaan näy vanhempia vahtimassa. Tämä ei mulle kuulukaan, mutta mietin että eivät taida tietää lapsensa karkailutaipumuksesta kun noin luottavat lapsen pysyvän monta tuntia pihassa yksinään. Ja se, että minä en halua omalletunnolleni sitä, että lapsi tulee kenenkään tietämättä pihallemme ja loukkaa itsensä, voi käydä noiden autonromujen kanssa pahastikin. Onko siis aita ainoa vaihtoehto, sen lisäksi, että sanon vanhemmille tuosta luvatta meidän pihalle tulemisesta?

Ap

Vierailija
2/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rotanloukku siihen koloon toivotaan ettei mikään elukka satuta itseään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

simaa pensaaseen

Vierailija
4/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^simaa?

Vierailija
5/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:08"]simaa pensaaseen

[/quote]

Hajottaa :D

Vierailija
6/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pensasaita on niin korkea ja tiheä, ettet pysty sen yli kommunikoimaan naapurin kanssa, mutta näet että pieni lapsi on yksin pihassa? Häh?

Mutta joo, ymmärrän ärsytyksen. Itse asun kerrostaloalueella ja naapuritalon mustalaisperheen lapset on jatkuvasti meidän pihalla leikkimässä. Eikä siinä mitään jos leikkisivät hiljaa, ja nätisti, mutta ei ole kovin kivaa herätä aikaisin aamulla siihen että toinen lapsista huutaa kuin hyeena, molemmat ajelevat meidän pihassa polkupyörillä joissa on joku ihme räpätti että pitää kovaa ääntä, ajelevat sellaisilla lelusähköautoilla pensasaitojen läpi ja kukkaistutusten yli jne. Pelottaa vielä oman autonkin puolesta, noilla lapsilla kun on välillä myös tapana leikkiä perheen autossa, kiipeilevät sen katolle, riehuvat sisällä ja tööttäilevät ihan perkeleesti, niin mitä ne keksiikään tehdä naapuritalon autopaikalla... Sitten vielä jos sattuu kadulla tai kaupassa törmäämään näihin, vanhempiensa kanssa tai ilman, osoittelevat lapset keskisormea tai huutelevat törkeitä. Komentavatko vanhemmat? No eivät.

Mikä meidän talossa on sitten kivempaa kuin heidän talossa? Onko talomme matkan varrella leikkipuistoon? Onko pihassamme parempi leikkipuisto kuin heidän pihassa? Asuuko talossamme lapsia jotka ovat heidän kavereita? Ei, ei ja ei. Leikkipuisto on päinvastaisessa suunnassa. Meidän pihassa ei ole kuin postilaatikot ja pari kukkapuskaa. Meidän talossa ei asu lapsia.

Ja miksi en ole sanonut mitään lapsille tai vanhemmille? No koska ne on mustalaisia. Kumminkin jos minä menen lapsia vähän komentamaan, ihan kohteliaastikin vain pyytämään pysymään pois meidän pihalta, tulee seuraavana päivänä koko suku meidän oven taakse tai sitten lapset alkavat käyttäytymään entistä vittumaisemmin. Huoh.

Vierailija
7/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa anteeksi, mä olen kipeänä joten kirjoittelen mitä sattuu. Siis, tiedän että lapsi on yksin pihassa paljon, kuulen äänistä ja muilta naapureilta. Ja otse myös kertoi näin. Ja ohi ajaessa/mennessä näen myös pojan aina yksin ulkona.

Ap

Vierailija
8/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilanne on kuitenkin oletettavasti jatkunut jo jonkun aikaa, useita viikkoja? Mene ja sano jos häiritsee, pojan vanhemmat kun eivät välttämättä tiedä että sinua häiritsee vaan luulevat ehkä että kutsutte pojan leikkimään kanssanne. 

Vierailija
9/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan luule. Luulen että lapsi ei saisi poistua pihastaan, ainakin sen perusteella, että huuto on hirveä jos lapsi ei ilmoittaudu vanhemmilleen heti kutsuttaessa. Ja tämä lapsi on itsekin sanonut, että ei ole lupaa kysynyt tai että vanhemmat eivät lupaisi tulla. Tokihan tuon ikäinen osaa jo satuilla, mutta en ole missään tekemisissä ollut vanhempiensa kanssa niin en usko, että vanhemmat tietävät lapsen tulevan salaa pihalle. Poika juoksee suuna päänä, syyllisen oloisena pois pihaltamme kun häntä kutsutaan.

Vähän on hankala tilanne itselle, kun ei tunne näitä ihmisiä lainkaan.. ja poika on nyt viikon ajan "bongattu" meidän pihalta. Sillä olen ensin yrittänyt hänelle sanoa, mutta kunhan paranen, niin täytynee vanhempia infota etten halua lapsen tulevan yksin pihallemme loukkaantumisvaaran vuoksi.

Ap

Vierailija
10/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis usko että pojan vanhemmat tietävät lapsen tulevan teidän pihaanne? Et kuitenkaan saa aikaseks mennä sanomaan asiasta vaan odotat että jotenkin taikaiskusta asia korjaantuu? 

Mene ja kerro mitä tapahtuu, sano että teidän pihaan ei saa tulla ja ehdota että laittavat vaikka aidan pihaansa. 

Vierailija
11/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä sullakin pitää.. Veikkaisin et tässä ajassa kun tarinan kirjoitit olisit jo ovella. Vastauksia odotellessa kävelisit jo kotiin.

Vierailija
12/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi kakkoselle.... Et muka EHDI käydä sanomassa naapurille, että pihallenne ei sa tulla, koska et ota vastuuta, jos lapsi loukkaa itsensä siellä.

oikeasti kyse on tuosta suomalaisten mykkyydestä, että mitään ei uskalleta sanoa naamatusten, ettei vaan kukaan hermostu. Mieluummin valitetaan selän takana tai laaditaan nimetön lippunen....

Vierailija
13/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuon taaperon kanssa ja kipeänä? :) ehkä en kuitenkaan kipeänä lähde kenenkään oven taakse, kiitosta vain. Ja aikomus on vanhemmille mainita, kumhan tästä taudista pääsee. Se, miksi en ole heti sinne mennyt, johtuu kyllä muustakin.. isä tuntuu jatkuvasti kaljoittelevan ja huutavan tälle pojalle pienistäkin asioista. Äiti taas kulkee vuorotöissä. Mutta kuitenkin, eikös 4-vuotias osaa jo kieltoja totella, pitäisikö vielä uhata vanhemmille kertomisella ennen kuin työnnän lapsen "petojen suuhun"? En tiedä ovatko vanhemmat edes tietoisia lapsensa karkailuista, mutta ollut yksinään ulkoleikeissä jo pari vuotta.. mulla vähän hälytyskellot soi tuommoisesta, mutta toivottavasti turhaan.

Ap

Vierailija
14/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma (ts. lapsi ulkoleikeissä yksin) jatkunut pari vuotta, etkä ole saanut vanhemmille sanottua asiasta?

Pikaista paranemista, jos tautisi on jäytänyt jo noin pitkään!

Vierailija
15/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Minkälaiset välit teillä oikeen on naapurustossa? Ei kivalta kyl kuullosta kun koet 4-vuotiaan pikkupojan suurinpiirtein murtovarkaaksi joka tunkeutuu teidän alueelle.

Meillä naapurin lapset tulevat leikkimään pihaamme meidän lasten kanssa monena päivänä viikossa. Samoin meidän lapset välillä leikkivät naapurissa. Ei siitä mitään kirjaa pidetä, vähän niinkuin vuorotellen "vahditaan" siis toistenkin lapsia.

Itse ainakin olen vain tyytyväinen että lapseni ovat saaneet ystäviä jotka viihtyvät heidän kanssaan ja meillä.

Vierailija
16/16 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 18:49"]Höh. Minkälaiset välit teillä oikeen on naapurustossa? Ei kivalta kyl kuullosta kun koet 4-vuotiaan pikkupojan suurinpiirtein murtovarkaaksi joka tunkeutuu teidän alueelle.

Meillä naapurin lapset tulevat leikkimään pihaamme meidän lasten kanssa monena päivänä viikossa. Samoin meidän lapset välillä leikkivät naapurissa. Ei siitä mitään kirjaa pidetä, vähän niinkuin vuorotellen "vahditaan" siis toistenkin lapsia.

Itse ainakin olen vain tyytyväinen että lapseni ovat saaneet ystäviä jotka viihtyvät heidän kanssaan ja meillä.

[/quote]

Niillä teidän naapuruston lapsilla on kuitenkin lupa siihen. Aloittajahan kertoi, että poika tulee salaa eli välttämättä apkaan ei aina tiedä sen lapsen olevan siellä. On ero hengaako lapsi yksin ja luvatta ja teloo itsensä, vai naapurin luvalla ja valvonnan alla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme