Lähtisitkö festareille tässä tilanteessa?
Minulla on 8kk ikäinen tyttövauva. En imetä enää. Olemme lapsen isän kanssa naimisissa ja meillä isä on yhtä pätevä hoitaja kun äitikin. Mutta tämä äiti haluaisi lähteä eräille festareille ystävänsä kanssa. Ystävä asuu tässä kaupungissa, missä festarit ovat ja olisin hänen luonaan sen pari yötä. Kuitenkin mietityttää kestänkö minä tai vauva toisistaan erossa tuota aikaa! En ole ollut kauppaa pidemmällä vauvan syntymän jälkeen, nyt olisi hyvä mahdollisuus ottaa pieni irtiotto. Kuinka itse tekisit?
Kommentit (48)
Ap, lähde festareille ja pidä hauskaa! Ota muutama olutkin jos siltä tuntuu :) Unohda näiden tiukkapipojen kommentit, lapsi on täysin turvallisesti oman isänsä kanssa. Väitän että on pelkästään positiivinen kokemus teille kaikille. Tv: kolmen lapsen äiti, lapset 22, 19 ja 13.
Ei se ole mikään normitilanne. Isä on yleensä töissä noin pienen lapsen aikana ja tuon ikäinen lapsi unohtaa sen isän siinä ajassa. Vasta myöhemmin alkaa lapsen suhde isäänkin kestää. Mikäli sen lapsen pitää hankkia, niin se ei ole ainoastaan odotusaika kun se sitoo äidn lapseen. Se on paljon pitempi aika siihen päälle. Kapakassa ehtii riekkumaan, kun laittaa lapsen nukkumaan ja käy tuulettumassa. Isä voi hoitaa sen aikaa. Siinä menee tunteja, mutta päivien kanssa on ihan toinen asia.
Lähde ihmeessä .Isä on ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin.
Olisi kai pitänyt kopioida koko artikkeli tänne
"Muutaman kuukauden ikäinen vauva kestää turvallisesti vanhempien muutaman tunnin poissaolon, jos häntä hoitaa vauvalle tuttu aikuinen vauvalle tutussa paikassa vauvalle tutulla tavalla. Vasta vuoden ikäinen lapsi kykenee säilyttämään vuorokauden ajan mielikuvansa vanhemmistaan."
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:07"]
Ap, lähde festareille ja pidä hauskaa! Ota muutama olutkin jos siltä tuntuu :) Unohda näiden tiukkapipojen kommentit, lapsi on täysin turvallisesti oman isänsä kanssa. Väitän että on pelkästään positiivinen kokemus teille kaikille. Tv: kolmen lapsen äiti, lapset 22, 19 ja 13.
[/quote]
Oletko eronnut?
Ehdottomasti menet sinne festareille, osaahan se isä lastanne hoitaa =) Tuskin lapsosesi edes huomaa, että olet poissa. Meillä on tuo isukki ihan virallisena koti-isänä (en pitänyt varsinaista äitiyslomaa lainaan) koska itselläni opiskelu pahasti kesken (yliopisto). Olen siis poissa joka päivä (tosin van muutamia tunteja päivittäin). Imetyskin onnistuu aivan hyvin kun pumppaan pumpulla maitoa pulloon, jos koulupäivä pidempi.
Aivan ihme höösäystä että lapsen tulisi olla äidissä kiinni 24/7, voi se olla sitä isässäkin, lapselle sillä ei ole juurikaan väliä, kunhan on joku turvallinen ja aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:07"]
[/quote]
Oletko eronnut?
[/quote]
En, naimisissa ollaan oltu 23v ja yhdessä kohta 30v.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:25"]
Ehdottomasti menet sinne festareille, osaahan se isä lastanne hoitaa =) Tuskin lapsosesi edes huomaa, että olet poissa. Meillä on tuo isukki ihan virallisena koti-isänä (en pitänyt varsinaista äitiyslomaa lainaan) koska itselläni opiskelu pahasti kesken (yliopisto). Olen siis poissa joka päivä (tosin van muutamia tunteja päivittäin). Imetyskin onnistuu aivan hyvin kun pumppaan pumpulla maitoa pulloon, jos koulupäivä pidempi.
Aivan ihme höösäystä että lapsen tulisi olla äidissä kiinni 24/7, voi se olla sitä isässäkin, lapselle sillä ei ole juurikaan väliä, kunhan on joku turvallinen ja aikuinen.
[/quote]
Lapsihan ei tiedä kumpi on lähivanhempi, mutta luotettava lähivanhempi pitää olla pitkään lasta hoitamassa lähes vuorokaudet läpeensä. Sitä se vanhemmuus on. Se vaatii sitoutumista. Luetko sinä jotain taide-aineita, kun et noita asioita ymmärrä vai valehtelitko tuosta yliopistolla opiskelemisesta?
Tuntuu teinivanhemmat täällä olevan jakamassa tietoa, joiden menojalka on vipattanut heti kun on se "aikuisuuden" mittari saatu työnnettyä maailmaan. Sitten kehotetaan äippää lähtemään tuulettumaan useammaksi vuorokaudeksi, kun äiti on ansainnut sen....Ostakaa omien virheidenne synninpäästö jostain muualta, sillä teidän neuvot ei ole kuin oman syyllisyytenne rauhoittamista. Ei tuossa ole kyse mitä äiti voi tehdä. Kun se lapsi hankitaan tai siis saadaan, niin KAIKKI toiminta perustuu sen jälkeen vain lapsen parhauteen. Se on paskaa vanhemmuutta, jos äidin tai isän tarpeet ohittaa lapsen tarpeet.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:32"]
[/quote]
Lapsihan ei tiedä kumpi on lähivanhempi, mutta luotettava lähivanhempi pitää olla pitkään lasta hoitamassa lähes vuorokaudet läpeensä. Sitä se vanhemmuus on. Se vaatii sitoutumista. Luetko sinä jotain taide-aineita, kun et noita asioita ymmärrä vai valehtelitko tuosta yliopistolla opiskelemisesta?
Tuntuu teinivanhemmat täällä olevan jakamassa tietoa, joiden menojalka on vipattanut heti kun on se "aikuisuuden" mittari saatu työnnettyä maailmaan. Sitten kehotetaan äippää lähtemään tuulettumaan useammaksi vuorokaudeksi, kun äiti on ansainnut sen....Ostakaa omien virheidenne synninpäästö jostain muualta, sillä teidän neuvot ei ole kuin oman syyllisyytenne rauhoittamista. Ei tuossa ole kyse mitä äiti voi tehdä. Kun se lapsi hankitaan tai siis saadaan, niin KAIKKI toiminta perustuu sen jälkeen vain lapsen parhauteen. Se on paskaa vanhemmuutta, jos äidin tai isän tarpeet ohittaa lapsen tarpeet.
[/quote]
No jos jotakuta nuin paljon ärsyttää, että tuore äiti haluaa välillä olla muuallakin kuin kotonaan, niin ottakoon sen lapsen mukaan sinne festareille. Kuulosuojaimet vaan päähän ja menoksi. Näin minulle tehtiin kun olin pieni. Ja opiskelen matemaattisia aineita, mutta en sanokaan näitä neuvojani psykologian tai kasvatusoppaiden kannalta vaan omakohtaisten kokemusten kautta. Kun itse olin lapsi, olin hoidossa jo parikuukautisena päivän tai kaksi tädilläni, ja aivan normaali minusta on kasvanut. Vai mitenkä olette ajatelleet, että satoja vuosia sitten toimittiin? Kun lapsilla oli imettäjät ja itse äiti hoivasi lastaan vain tunteja päivässä lastenhoitajien vaihtuessa??
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
No jos jotakuta nuin paljon ärsyttää, että tuore äiti haluaa välillä olla muuallakin kuin kotonaan, niin ottakoon sen lapsen mukaan sinne festareille. Kuulosuojaimet vaan päähän ja menoksi. Näin minulle tehtiin kun olin pieni. Ja opiskelen matemaattisia aineita, mutta en sanokaan näitä neuvojani psykologian tai kasvatusoppaiden kannalta vaan omakohtaisten kokemusten kautta. Kun itse olin lapsi, olin hoidossa jo parikuukautisena päivän tai kaksi tädilläni, ja aivan normaali minusta on kasvanut. Vai mitenkä olette ajatelleet, että satoja vuosia sitten toimittiin? Kun lapsilla oli imettäjät ja itse äiti hoivasi lastaan vain tunteja päivässä lastenhoitajien vaihtuessa??
[/quote]
Etkä historiaakaan tunne. Luuletko niiden imettäjien ollaan jokaisessa yhteiskuntaluokassa? Siksihän kuninkaalliset oli kuin yhtä suurta perhettä, jossa veli yritti tappaa toista. Heillä kun oli luotu hyvät siteet toisiinsa jo pienenä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etkä historiaakaan tunne. Luuletko niiden imettäjien ollaan jokaisessa yhteiskuntaluokassa? Siksihän kuninkaalliset oli kuin yhtä suurta perhettä, jossa veli yritti tappaa toista. Heillä kun oli luotu hyvät siteet toisiinsa jo pienenä.
[/quote]
Kyllä tunnen, ajattelen ihmisten omaavan kuitenkin sen verran maalaisjärkeä, että puhun ESIMERKEISTÄ, en koko totuudesta. Kaikilla olkoon omat mielipiteensä, tapansa kasvattaa jälkikasvuaan ynnä muuta. Mukavaa kesää kaikille!
Ap, lähde ihmeessä jos tuntuu että itse kestät eron lapsesta. Tai olisiko mahdollista olla vain yksi yö pois kotoa? Lapselle reissustasi ei ole mitään haittaa, onhan hän varmasti ollut isänsä kanssa muutenkin kun kerran tuollaista suunnittelette.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:54"]
Ap, lähde ihmeessä jos tuntuu että itse kestät eron lapsesta. Tai olisiko mahdollista olla vain yksi yö pois kotoa? Lapselle reissustasi ei ole mitään haittaa, onhan hän varmasti ollut isänsä kanssa muutenkin kun kerran tuollaista suunnittelette.
[/quote]
Ja tuo "Lapselle reissustasi ei ole mitään haittaa" perustuu mihinkä? Omaan kokemukseen? Oma lapsi ei kuollut, niin silloin siitä ei voinut olla haittaa?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:57"]
[/quote]
Ja tuo "Lapselle reissustasi ei ole mitään haittaa" perustuu mihinkä? Omaan kokemukseen? Oma lapsi ei kuollut, niin silloin siitä ei voinut olla haittaa?
[/quote]
Perustuu tasan tarkkaan siihen, että jos lapsella on kaksi vanhempaa jotka molemmat hoitavat lasta, toisen poissaolo ei ole lapselle vaarallista, varsinkin kun se toinen vanhempi hoitaa lasta kotona.
Mielenkiintoista. WT-mammat on hereillä tähän aikaan päivästä. Kopsasin artikkelista paloja ja ne on saanut paljon miinuksia. Artikkelin kirjoittaja on kuitenkin
"Janna Rantala on lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja pienten lasten äiti. Hänellä on laaja työkokemus lasten ja perheiden ongelmista - vauvasta teini-ikäisiin. Hän on toiminut myös aikuispsykiatrina, neuvola- ja koululääkärinä sekä kouluttajana. Tällä hetkellä hän opiskelee perhepsykoterapeutiksi."
Luulisi tuollaisella olevan jonkinlaista tietämystä asiasta kuin WT-mammoilla. Toisaalta tuo WT-mammojen negatiivinen suhtautuminen festareille lähtemisen estämiseksi on ymmärrettävää. Joka vuosi syntyy 3600 alkoholistiäidin lasta. Näistä lapsista on satoja fas-lapsia. Onhan se ymmärrettävää, jos joidenkin äitien harrastusta yritetään rajoittaa. Tottakai he täällä sitten kannustaa pissikset lähtemään festareille, kun he itsekkin haluaa lähteä. Kun lapsi päätetään pitää, niin silloin vanhempien tarpeet jää toiseksi. Silloin ei ole "ansaittu" mitään, jotka lunastetaan jossain vaiheessa. Vanhemmat päätti hankkia lapsen, eikä lapsi päättänyt hankkia vanhempia. Hoitakaa ne lapsenne, jos niitä hankitte. Kasvakaa oikeasti aikuisiksi ja kantakaa vastuunne.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
Perustuu tasan tarkkaan siihen, että jos lapsella on kaksi vanhempaa jotka molemmat hoitavat lasta, toisen poissaolo ei ole lapselle vaarallista, varsinkin kun se toinen vanhempi hoitaa lasta kotona.
[/quote]
Eli sun olettamukseen, että tuon ikäiselle molemmat vanhemmat on yhtä tärkeitä? Sillä ei ole mitään merkitystä, jos toinen vanhempi on ollut töissä ja muutenkin poissa kotoa?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli sun olettamukseen, että tuon ikäiselle molemmat vanhemmat on yhtä tärkeitä? Sillä ei ole mitään merkitystä, jos toinen vanhempi on ollut töissä ja muutenkin poissa kotoa?
[/quote]
Huoh... Ensinnäkin on pirun vaikea tietää, minkä verran ap:n mies on lapsensa kanssa tekemisissä, mutta ilmeisesti aika paljon, kun ap edes suunnittelee voivansa jättää heidät keskenään kahdeksi yöksi. Ja jos ap harkitsee sitä ehdottamaani yhtä yötä, tai jonkun muun keskustelijan ehdotusta käydä välillä kotona, niin erossaoloaika ei tule niin pitkäksi. Ja edelleen huomautan, että se lapsi on omassa tutussa kodissaan, oman isänsä kanssa, syö ja nukkuu niin kuin muinakin päivinä jne. Mitä pahaa siinä on?
Haha :D täällä taas nää kukkikset ulisemassa. Jos teillä ei ole mitään muuta elämää kun lapsi ja ette ole erossa hänestä hetkeäkään, se ei ole kaikkien ongelma :) Eihän vauva tässä tapauksessa ole menossa edes hoitoon vaan jää turvallisesti oman isänsä kanssa kotiin! Mistä lähtien isä ei ole ollut vauvan toinen holhooja?
Uskomatonta. Kukkahattutädeille tiedoksi että on ne lapset ennenkin olleet hoidossa, vielä enemmän kun ennen. mm. siskoni oli vauvana (8-10kk) mummomme luona maalla viikonkin putkeen, kun äidillä oli niin paljon töitä. Eipä tuo ole häntä tänäkään päivänä haitannut. Hän on tk-lääkäri, viisas ja sosiaalinen tapaus, kaksi lasta ja rakastava aviomies. Ja kyllä, hänkin on jättänyt lapsensa päiväksi pariksi äitimme luokse kun he kävivät Tallinnassa parisuhdelomalla. Äryttääkö? :)
Ja ap:lle! Mene ihmeessä hyvänen aika, siinä ei ole mitään pahaa, jos lapsi on oman ISÄNSÄ kanssa pari päivää ilman äitiä.
Tk-lääkäri viisas ja sosiaalinen tapaus :D Missä tälläinen harvinaisuus elää?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:01"]Ka...Kaksi alaspäin peukkua. WT-äidit kun tunnetusti ei lue YHTÄÄN mitään, niin annetaan heille jotain tietoa tuosta asiasta. Ne jotka on jättänyt yöksi lapsiaan jo aiemmin, niin onneksi olkoon. WT-äippä olet.
"
Jos lapsen tuttu hoitaja ”katoaa”, lapsen oma kokemus olemassaolostaan lakkaa. Kokemus on vauvalle hyvin ahdistava. Puhutaan ”annihilaatiokauhusta” eli hajoamisen tunteesta, jonka valtaan vauva tuolloin joutuu. Vastaavaa voivat aikuiset kokea joskus paniikkikohtauksessa tai muun vakavan, mielenterveyttä uhkaavan ahdistuksen vallassa.
Kun vauvaa hoitava aikuinen toistuvasti reagoi lapsen viesteihin suurin piirtein samalla tavalla, alkaa lapsi kerätä itselleen mielikuvia itsestään, vanhemmistaan, kodistaan. Näiden mielikuvien – ikään kuin ajatusten tai muistojen- varassa vauva jaksaa pikku hiljaa hetken odottaa rauhallisena tarpeensa tyydyttämistä. Mielikuvien kerääminen ja säilyttämään oppiminen on hidasta.
Muutaman kuukauden ikäinen vauva kestää turvallisesti vanhempien muutaman tunnin poissaolon, jos häntä hoitaa vauvalle tuttu aikuinen vauvalle tutussa paikassa vauvalle tutulla tavalla. Vasta vuoden ikäinen lapsi kykenee säilyttämään vuorokauden ajan mielikuvansa vanhemmistaan.
Näin ollen yön erossa vanhemmistaan kestää tilanteesta riippuen noin kymmenen kuukauden – vuoden ikäinen vauva. Yksilöllisiä eroja on – kumpaankin suuntaan. Muistattehan aina arvioida tilannetta nimenomaan oman vauvanne näkökulmasta!"
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/12/minka-ikainen-lapsi-kestaa-yon-erossa-vanhemmistaan
Periaatteessa se isäkin voi hoitaa homman, jos hän on ollut lapsen elämässä todella paljon tekemisissä....mutta..Onnea nyt festareille, kun sitä viinahammasta niin kolottaa.
[/quote]
Eiköhän se ole normitilanne, että isä hoitaa lasta todella paljon. Yhdessä niitä lapsia näin yleensä halutaan ja saadaan