Mikä siinä omakotiasumisessa viehättää?
Antaisin melkein mitä vaan jos voisin asua kerrostalossa yhtä tilavasti (10h+k) mutta tämän kokoiset kerrostaloasunnot maksavat miljoonan jos niitä edes on.
Sijainniltaan meidän talo on ihan ok, muutama km keskustasta ja kaikki palvelut vieressä mutta onhan tämä nyt muuten aivan perseestä: loputon työleiri niin talossa kuin pihassa, pelottaa kaikki möröt ja varkaat ja mielipuoliraiskarit, kaikki paska kulkeutuu sisälle (kerrostalossa jäis rappukäytävään iso osa ;) ) ja ois vaan niin paljon helpompaa asua kerros- tai edes rivitalossa.
Ei oo mun juttu niin yhtään! Kertokaa te joiden juttu omakotiasuminen on että MIKSI? Voisin koittaa muuttaa asennettani tähän touhuun...
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:36"]Antaisin melkein mitä vaan jos voisin asua kerrostalossa yhtä tilavasti (10h+k) mutta tämän kokoiset kerrostaloasunnot maksavat miljoonan jos niitä edes on.
Sijainniltaan meidän talo on ihan ok, muutama km keskustasta ja kaikki palvelut vieressä mutta onhan tämä nyt muuten aivan perseestä: loputon työleiri niin talossa kuin pihassa, pelottaa kaikki möröt ja varkaat ja mielipuoliraiskarit, kaikki paska kulkeutuu sisälle (kerrostalossa jäis rappukäytävään iso osa ;) ) ja ois vaan niin paljon helpompaa asua kerros- tai edes rivitalossa.
Ei oo mun juttu niin yhtään! Kertokaa te joiden juttu omakotiasuminen on että MIKSI? Voisin koittaa muuttaa asennettani tähän touhuun...
[/quote]
halvat asumiskustannukset.
Aika iso 10 huonetta. Joku vanha koulu?
Itse asun ok-talossa jossa 6h+kph+wc ja ulkosauna + talousrakennuksia. Siivoamista kyllä riittää asuintiloissa, vaan juuri se että pääsee ulos suoraan ja vaikka kalsareillaan on ihanaa! Eikä piha vaadi erityisempiä laittamisia, vanha piha ja vuosikymmeniä sitten tehdyt viisaat ja kauniit valinnat puustossa ja kasveissa suovat autuuden olla vapain mielin, sen kun ihastelee lintuja, perhosia ja muita ihanuuksia. Toki talo vaatii oman huomionsa, mutta kun on perustyytyväisyys esim n. 50-luvulla uusittuun keittiöön ym. vallitseviin asioihin, pysyy rentona ok-talopesijänä :)
Saa juhlia millon haluaa vaikka ympäri vuorokauden
Kesällä voi olla omalla pihalla 24/7 ja nukkua riippumatossa
Saa tehdä remonttia millon lystää
siis ennen kaikkea ei tarvitse suunnitella elämää sen mukaan että seinänaapurit pitäisi ottaa huomioon
ei ole taloyhtiötä joka saisi päättää sinun omistaman asunnonkin asioista
Älä ap tee siitä talosta loputonta työleiriä. Jokaiselle tavaralle oma paikka niin sisällä kuin ulkona että pysyy järjestys. Pihalle järkeviä puita, kasveja yms. joita ei tarvitse "huoltaa". Rakennusvaiheessa fiksut, järkevät ja ennen kaikkea kestävät ratkaisut niin ei tarvitse olla remppaamassa koko aikaa.
Se, että saa elää juuri niin kuin huvittaa (lain puittessa tietysti).
Miinukset: talvella lumitöitä, on erikseen kaikenlaisia menoeriä esim. jätehuolto, tontin vuokra ym. Kerrostalossa kaikki on sisällytetty yhtiövastikkeeseen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:02"]Miinukset: talvella lumitöitä, on erikseen kaikenlaisia menoeriä esim. jätehuolto, tontin vuokra ym. Kerrostalossa kaikki on sisällytetty yhtiövastikkeeseen.
[/quote]
kertaakaan ei tehty lumitöitä viimetalvena, naapurin trake hoitaa ilmaiseksi 3-4x talvessa eikä enempää tarvita
aika harva 250m2 kämppä maksaa alle 400€ kuukaudessa... Siinä mukana se kauhistelemasi jätehuolto.
No vähän samaa mietin kuin ap. Pihahommat ei nappaa. Toisaalta en kestä kerrostalojen pahoja hajuja. Meillä 8h+muut tilat. Ei löydy tarpeeksi isoa kerrostaloasuntoa.
Meillä sekajäte haetaan 6 viikon välein, ei tule kalliiksi. Ekopisteestä maksamme 40 e 2 krt vuodessa (tai jotain).
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:36"]
Antaisin melkein mitä vaan jos voisin asua kerrostalossa yhtä tilavasti (10h+k) mutta tämän kokoiset kerrostaloasunnot maksavat miljoonan jos niitä edes on.
[/quote] Miten Suomessa on noin vaarallista ja peloittavaa asua? Mina olen asunut tassa talossa USAssa monta vuosikymmenta ja monimiljoonakaupungin kupeessa. Viime yonakin oli takaovi unohtunut lukitsematta. Muutaman kerran kadullepain aukeava autotallin ovi on ammottanut auki. Sielta on viela lukitsematon kaynti sisalle, kaksi varastettavaa autoa, ruohonleikkuri, lumilinko ja kaikki mun kalliit puutarhavehkeet.
Kertaakaan kukaan ei ole yrittanyt sisalle eika mitaan ole varastettu.
Oletteko ap ja 20 lessuja? Ei ihme että on työleiri jos noin paljon huoneita, meillä on 4 makuuhuonetta, enkä kyllä yhtään isompaa taloa jaksaisi siivota. Ja miksi sen pihankin pitää olla hehtaaritolkulla laitettua muotopuutarhaa ym.?
Kyllä normaalikokoisen talon ja pihan hoitaa, sitten kun ne kerran on saanut hyvään kuntoon. meillä on pieni piha, ja siinä on paljon vielä laittamista, koska edelliset omistajat eivät olleet kovin hääviä pihaa pitäneet, minä urakoin sen mieleisekseni, ja sen jälkeen mitään isompaa hommaa ei ole, pikkunurmikko pitää kesällä leikata, kukkapenkeistä pitää toki pari kertaa kesässä ottaa rikkaruohot pois, mutta sen tekee mielellään kun on ihanat kukat. Talvella lumitöitä minimaalisen vähän, pieni käytävän pätkä, sekin suurimmaksi osaksi katoksen alla, ja autojen ympäriltä pitää lumet ottaa kun autot on kadun varressa. Vähintään saman verran piti rivitalossa tehdä, oma porraspää piti luoda lumesta, samoin auton ymäristö, ei niitä huoltofirma ottanut, kun hujautti traktorilla vain yleiset kulkureitit auki.
Nautin suuresti omakotitalosta! Meillä on melkein satavuotias talo, jossa on ihan oma tunnelmansa. Erityisesti kesällä nautin siitä, että kotiin kuuluu suuri piha ja puutarha, omat kalliot, kasvimaa ja ulkorakennuksia, joihin on ollut helppo laittaa kanala. Uima-allaskin on. Ja oma rauha, vaikka (mukavia) lähinaapureitakin on. Nautin siitä, ettei tarvitse erikseen lähteä minnekään, kun on vaikkapa kuuma päivä. Voi puuhailla kotipihassa niitä näitä. Ympäri vuoden nautin siitä, että voin saunoa mihin aikaan haluan, soittaa pianoa vaikka keskellä yötä ja juhlia kylässä olevien ystävien kanssa ihan niin pitkään kuin huvittaa. Voin suunnitella erilaisia projekteja pihaan. Kasvimaa ja puutarhan hedelmäpuut tuottavat omaa satoa syksyisin niin, että saan säilöä osan kesästä talvenkin varalle.
Onhan tässä hommiakin, varsinkin, kun talo on vanha. En kuitenkaan koe sitä minään suurena ongelmana. Tuo, mitä joku sanoi hyvin ajatellusta puutarhasta pitää meilläkin paikkansa - on isoja puita ja marjapensaita ja perennoja, joiden ansiosta piha on kiva, vaikken niin paljon jaksaisi tehdäkään. Ainoa, mikä oikeasti välillä hirvittää on se, osaanko varmasti puuttua ongelmakohtiin ajoissa, osaanko pitää tätä taloa kunnossa.
Minun on muuten vaikea ymmärtää niitä, jotka hankkivat omakotitalon minimaalisella pihalla, jossa ei edes mahdu olemaan. Siinä kyllä jää omakotitaloasumisen parhaita puolia kokematta! Ehkä ap asut vääränlaisessa omakotitalossa? ;)
Saa olla rauhassa. Saa mennä vaikka nakuna pihalle (olen nudisti). Saa metelöidä ja kuunnella musiikkia vapaammin.
Mä en haluaisi mitään luettelemistasi asioista, mutta haluan RAUHAA. Naapureiden riidat ja bileet ei kiinnosta pätkääkään.
Muaki ärsyttää nää jatkuvat narkkareiden bileet, pilvin haju , oksennukset joka paikassa,v-loppusin varastaminen kylmäkellarista juomat, kellarista tavaraa, itsemurhayritykset ikkunan alla, huuto, kiroilu, outo porukka rappukäytävässä.
Ja ennen kaikkea omaa pihaa lapsille, missä voisin istuttaa kukkaset , mansikat ja yrtit, myös nukuttaa ulos tulevan vauvan. Tässä ok talossa, parvekkeelle lasta ei voi jättää, turkkilaiset naapurit yläkerrasta heittelee pitaleipää, vaatteita , tupakan tumppeja meidän parvekkeelle , ja lasia ei saa laittaa koska kellään muulla talossa ei ole lasitettu parveke!
Ai niin lapseni nosti kerran heroiiniruiskun rappukäytävästä,,onneksi ehdin napata sen pois.
Muutamia mulle tärkeitä syitä:
- min 50 l mustikoita, 10 l villivadelmia, päärynöitä ja omenoita, kanttarelleja ja suppiksia omalta pihalta
- uima-allas joten pääsee 24/7 uimaan
- tila ja maisemat
- Helsinkiin 22 min matka, silti ihan landea
No, kesällä mä ainakin pääsääntösesti olen pihalla. Nytkin makaan keinussa, lapset leikkii hiekkalaatikolla ja mies ajelee nurmea.
Parasta on oma piha ja oma rauha. Ei tarvitse miettiä, häiritseekö suihkussa käynti ketään, tai voiko nyt imuroida tai pestä pyykkiä. Ihanaa istuttaa kesäkukkia. Meillä on kunnon grillipaikka, jossa on takkagrilli ja terassi omenapuiden katveessa - maailman ihanin paikka istua vapaapäivänä syömässä, tai lämpimässä kesäillassa. Järjestää puutarhakutsuja.
Lapsilla on leikkimökki, jossa on matot, pelejä ja huonekaluja. Heidän oma kesähuone, missä viihtyy. Vieressä hiekkalaatikko ja keinut sekä liukumäki. Omassa pihassa mahtuu pelaamaan jalkapalloakin, joten pikku maalitkin löytyy.
Meillä kaikki rakastaa omakotitaloa ulkoilmaelämän vuoksi. Kun piha on viihtyisä, siellä myös viihtyy. Ai niin, on meillä koirakin - luulen että sekin tykkää pihasta :)
Täysi päätösvalta elämäni isoimman sijoituksen hoidossa. Eli saa itse päättää, miten kiinteistöä ylläpidetään, koska ja miten rempataan jne. Ei tarvitse tapella taloyhtiön asioista.