Mitä kaikkea olisi hyvä sopia jo vuokrasopimuksessa?
Olen siis vuokraamassa asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta, ekaa kertaa elämässäni. Niinpä mietin, mitä kaikkea on hyvä kirjata siihen vuokrasopimukseen asioista mustaa valkoisella? Vai voinko ylipäätään itse tehdä mitään ehdotuksia tai lisäyksiä sovittavista asioista siihen sopimukseen? Mitä sitten kannattaisi edes suullisesti muistaa sopia tai kysyä?
Viikon päästä olisi papereitten kirjoitus, joten en ole vielä nähnyt sitä sopimuspohjaakaan.
Kommentit (13)
Sopimukset on yleensä aika standareja ja ne perustuu lakiin. Mutta se mihin kannatta erityisesti kiinnitään huomiota on tulotarkastus. Se kannatta tehdä vuokranantajan tai tämän edustajan kanssa kirjallisena, johon liittää mukaan valokuvia.
Asunnon vioista yms. olisi hyvä tehdä lista ja vuokranantajan nimi alle. Vaikka valokuvien kera. Ettei joudu maksajaksi jo olleista...
Vierailija kirjoitti:
Sopimukset on yleensä aika standareja ja ne perustuu lakiin. Mutta se mihin kannatta erityisesti kiinnitään huomiota on tulotarkastus. Se kannatta tehdä vuokranantajan tai tämän edustajan kanssa kirjallisena, johon liittää mukaan valokuvia.
Ok. Ajattelinkin, että on varmaan hyvä ottaa valokuvia mahdollisista pikkuvioista, mitä edelliseltä asujalta jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ajattelinkin, että on varmaan hyvä ottaa valokuvia mahdollisista pikkuvioista, mitä edelliseltä asujalta jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niistä pitää ilmoittaa vuokranantajalle heti, ei auta ne valokuvat enää poismuuttaessa, jos et ole vioista aiemmin raportoinut.
Minulla on kaksi koiraa, jotka tietysti muuttaa myös asuntoon ja se on vuokranantajalle täysin ok. Mutta mietin, kun noissa ohjeissa oli vain aika yleisesti, että lemmikin aiheuttamat vahingot luonnollisesti korvaa vuokralainen. Mutta olisiko noista hyvä sopia jotain tarkemmin? Voiko laminaattiin esim jäädä jotain kynsien jälkiä tms tai naarmuja, jotka vuokranantaja sitten itse tulkitsee kynsien jäljiksi, ja joista tulisi epäselvyyttä, kuuluuko tavallisiin elämisen jälkiin vai korvattaviin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi koiraa, jotka tietysti muuttaa myös asuntoon ja se on vuokranantajalle täysin ok. Mutta mietin, kun noissa ohjeissa oli vain aika yleisesti, että lemmikin aiheuttamat vahingot luonnollisesti korvaa vuokralainen. Mutta olisiko noista hyvä sopia jotain tarkemmin? Voiko laminaattiin esim jäädä jotain kynsien jälkiä tms tai naarmuja, jotka vuokranantaja sitten itse tulkitsee kynsien jäljiksi, ja joista tulisi epäselvyyttä, kuuluuko tavallisiin elämisen jälkiin vai korvattaviin asioihin.
Satunnainen yksittäinen naarmu siellä täällä on normaalia. Selvät kulumisurat tai kuopimisjäljet eivät. Kannattaa käyttää mattoja vilkkaimmilla kulkureiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokranantaja hyväksyy lemmikin hän tietenkin hyväksyy myös ne pienet elämämisen jäljet. Jos esim. tapetit, oven pielet, raavittu, laminaatti kupruilee virtsaamisen seurauksena, yms voi syntyä korvausvelvollisuus.
Kiitos asiallisista vastauksista! Tämä auttoi jo paljon :).
Kannattaa katsoa mitä sovittu vuokran korotuksista, indeksin mukaan vuosittain?
Mitä muista kuluista (sauna, autopaikka, vesi jne), ne olisi hyvä olla taloyhtiön veloituksen mukaan, ettei vuokranantaja ota siitä välistä rahaa, ei varmaan ole tarkoitus. Ja maksetaanko suoraan taloyhtiölle vai vuokranantajalle.
Tosiaan ne kuvat kunnosta olisi hyvä siinä liitteenä tai sähköpostissa. Samoin jos muuton jälkeen huomaat jotain vikaa (reikä kaapissa tms mitä ei tarvitse korjata), niin voi lisätä tiedoksi samaan sähköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niistä pitää ilmoittaa vuokranantajalle heti, ei auta ne valokuvat enää poismuuttaessa, jos et ole vioista aiemmin raportoinut.
No totta kai auttaa - tässä oli kyse siitä, että missä kunnossa asunto oli, kun sinne muutettiin. Ei siitä ole mikään pakko erikseen raportoida - toki helpompaa se on, mutta kuvatkin riittävät kyllä, jos menee vaikeaksi.
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/asunnon-vuokrauksen-kasikirja