Onko kukaan muu huomannut punkkien varomisen karanneen hysterian puolelle?
Asumme saaristossa. Lapset pyörivät luonnossa aamusta iltaan. Aamuin illoin tehdään toki punkkitarkastukset ja rokotukset on kunnossa. Siinä se sitten onkin. Tänä kesänä on meidän perheessä nähty kaksi punkkia, siis kävelemässä, ei vielä kiinnittyneenä. Toki vieraissa paikoissa katsotaan vielä tarkemmin ja varotaan pitkää heinää silloin kun tarkastuksia ei pääse helposti tekemään. Tunnustan siis kyllä että punkit on ikävä riesa.
Nyt tänä kesänä on kumminkin alkanut tulla vastaan sellaisia kommentteja muilta ihmisiltä, että pistää miettimään. Kun oltiin lasten kanssa Helsingissä piknikillä merenrannalla leikatulla nurmikolla, vieras ihminen huusi meille että kai te ymmärrätte, että täällä on punkkeja! Hän ei antaisi lasten olla ruoholla. Kohta sen jälkeen toinen tuntematon huomautti, että varokaa sitten punkkeja, kun lapset kahlasivat vedessä ilman mitään kasvustoa lähelläkään.
Eniten keskustelua on ollut ihan omien vieraiden kanssa. Meillä on lampaita ja niiden luo vie niittypolku, jota itse kävellään monta kertaa päivässä. Meillä on nyt käynyt useammat vieraat jotka eivät halua käydä lampaita katsomassa punkkipelon takia. Oleskelevat vain kivetyllä pihalla.
Onko tuossa mitään järkeä? Rajoittaa hirveästi elämää jos puolet vuodesta voi liikkua vain teitä pitkin. Etenkin lapsilla, joiden pitäisi ryömiä ja kiipeillä.
Kommentit (68)
Nostetaanpa tätä. Onko muut joutuneet tänä kesänä erityisen paljon punkkien puremiksi - ja ehkä vielä odottamatta? Ei ole koskaan aiemmin punkit käyneet kiinni mutta tänä kesänä jo kolmesti ja tänään on saanut kiskoa irti useita punkkeja. Kaikkia tapauksia toki yhdistää meren läheisyys mutta ei tässä meren rannalla sen enempää ole oltu kuin aiempina vuosina.
Yllättävän moni punkki on löytynyt käsivarsista. Mikähän tätä selittää? Voiko punkit kulkeutua terassille tai sisälle esim. ulkoiluvaatteista ja tästä myöhemmin iholle esim. kalusteiden kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai niitä punkkeja on ennenkin ollut? Miten ovat uskaltaneet heinäpellolla ja marjassa olla?
Punkkien määrä on lisääntynyt rajusti. 30 vuotta sitten ei esim. Oulun seudulla ollut punkkeja juuri yhtään, nykyään niitä riittää. Syitä mm. hirvieläinkantojen lisääntyminen.
Suurin syy on koirat. Hirvieläimet eivät tuo punkkeja ensimmäisenä leirintäalueelle.
Tänä kesänä en ole nähnyt yhtään punkkia, liekö helle tappanut. Punkkeja on ollut sisäsuomessakin niin kauan kuin lähipiiristä muistia riittää (80+v) ja niitä on tiedetty myös jollain tapaa varoa. Joka paikassa niitä ei kuitenkaan ole, esimerkiksi tämä tontti on lähes punkkivapaa. Minua on purtu kunnolla ainakin kahdesti, pois nypittyjen määrää en uskalla arvata. Lapsistakin on melkein joka kesänä joitakin saanut poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai niitä punkkeja on ennenkin ollut? Miten ovat uskaltaneet heinäpellolla ja marjassa olla?
Eipä ole kyllä ollut.. kymmenen vuotta sitten niistä ei kukaan paljon ollut kuullutkaan. Korkeintaan Ahvenanmaalla. Nyt niitä vilisee kaikki rannikkoseudut ja jopa jo sisämaassakin.
Väärin, väärin, väärin - tämä se vasta luulo onkin! Punkit ovat lisääntyneet, se on totta, mutta "vain rannikolla ja Ahvenanmaalla" -tilanne oli totta korkeintaan 70-luvulla ja aiemmin. Itse olen touhunnut 80-luvulta lähtien erilaisten ulkona liikkuvien eläinten kanssa, ja ainakin sieltä lähtien punkkeja on ollut ainakin Keski-Suomen korkeudelle sisämaassakin.
Alkuperäisen kirjoittajan kanssa olen samaa mieltä: on mennyt jo älyttömäksi. Itse olen toimissani samoilla linjoilla, hankin tietoa ja käytän järkeäni. Olen kuitenkin tavannut useamman hysteerikon, joiden touhu ei perustu kumpaankaan, ei tietoon eikä järkeen.
Mökkinaapurin puoliso taistelee tällä hetkellä TBE:n kourissa tajuttomana teholla. Pohkeeseen oli purrut. Eli ainakin meidån mökin punkeilla sitä on.
Parempi varoa etenkin lasten kanssa kuin ettei välitä.
t. antibiootit päällä par´aikaa borrelioosin takia.
Vhkhjk kirjoitti:
Miten muuten on mahdollista että kissoille ja koirille on turkkiin levitettävä neste joka pitää punkit loitolla mutta ihmisille ei vastaavaa ole?
Varmaan ne on niin myrkyllisiä, ettei ole lupaa käyttää ihmisiin. Ihmisille on kyllä myytävänä vaatteita, joiden kankaassa on punkkikarkotetta. Craghopper on muistaakseni yksi tällainen merkki josta olen kuullut hyviä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nostetaanpa tätä. Onko muut joutuneet tänä kesänä erityisen paljon punkkien puremiksi - ja ehkä vielä odottamatta? Ei ole koskaan aiemmin punkit käyneet kiinni mutta tänä kesänä jo kolmesti ja tänään on saanut kiskoa irti useita punkkeja. Kaikkia tapauksia toki yhdistää meren läheisyys mutta ei tässä meren rannalla sen enempää ole oltu kuin aiempina vuosina.
Yllättävän moni punkki on löytynyt käsivarsista. Mikähän tätä selittää? Voiko punkit kulkeutua terassille tai sisälle esim. ulkoiluvaatteista ja tästä myöhemmin iholle esim. kalusteiden kautta?
Minä taas olen kuullut, että tänä kesänä on ollut hyvin vähän punkkeja. Tämä myös oma kokemus, vaikka touhuan kesäisin paljon kasvimaalla, jossa tavallisesti paljon punkkeja, niin tänä kesänä en ole nähnyt ainuttakaan. Punkit eivät viihdy kuivassa ja kuumassa, nyt kun on kosteaa ja viileämpää niitä on alkanut putkahdella. Ja kyllä, toki punkit voivat tulla ulkovaatteiden mukana sisälle. Itse vaihdan aina vaatteet kotiin tullessa ja laitan kaikki vaatteet parvekkeelle muutamaksi tunniksi tai yöksi, jos olen ollut päivällä metsässä pidempään.
Ei meidän mökillä ollut punkkeja, kun se rakennutettiin -83, jolloin olin lapsi. Meillä ei kukaan ollut nähnyt ainuttakaan punkkia vielä 90-luvulla. Ensimmäinen punkki oli minulla kaulassa kiinni, kun olin n. 23-24 v. ja vietin juhannusta mökillä. Se jäi mieleen, koska myöhemmin kesällä kaulalle tuli iso ihottuma. Kun kävin tk-lääkärillä, määrättiin vain kortisonivoidetta ja lääkäri naureskeli, kun epäilin punkin puremasta johtuvaksi.
Punkkeja on siellä mökin pihassa nyt niin paljon, että koirilla ei ole mikään karkoite 100% tehonnut. Koirat on pakko pestä järvessä aamuin illoin ja silti karvoissa voi kiipeillä punkkeja. Minä olen pihalla vain pitkissä housuissa. Siitä huolimatta tänä kesänä kun oltiin 3 viikkoa siellä, se oli yksi kiinnittynyt punkki per viikko-tahtia. Mikään punkkisyyni ei riittänyt, eikä iholle laitettava karkote. Esim. yhtenä iltana alkoi saunan jälkeen korvanlehteä kutittaa. Johan siellä oli punkki korvanlehden takana kiinni. Tyttärellä oli kaksi pienenpientä punkkia lähes vierekkäin kiinni nilkassa. Hän käytti ulkona koko ajan kangashousuja ja lenkkareita. En tiedä, olisiko voineet tarttua saunoessa, kun hän kävi uimassa ja juoksi monta kertaa saunasta rantaan sandaalit jalassa, mutta kyllä kai ne pestessä pois lähtee. Yksi mahdollisuus on, että olivat kulkeutuneet jotenkin housunlahkeiden sisäpuolelle.
Borrelioosia vastaan ei ole rokotetta ja monet sairastuvat vakavasti. Odotan innolla, milloin kehitetään kunnon torjunta-aine niitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän mökillä ollut punkkeja, kun se rakennutettiin -83, jolloin olin lapsi. Meillä ei kukaan ollut nähnyt ainuttakaan punkkia vielä 90-luvulla. Ensimmäinen punkki oli minulla kaulassa kiinni, kun olin n. 23-24 v. ja vietin juhannusta mökillä. Se jäi mieleen, koska myöhemmin kesällä kaulalle tuli iso ihottuma. Kun kävin tk-lääkärillä, määrättiin vain kortisonivoidetta ja lääkäri naureskeli, kun epäilin punkin puremasta johtuvaksi.
Punkkeja on siellä mökin pihassa nyt niin paljon, että koirilla ei ole mikään karkoite 100% tehonnut. Koirat on pakko pestä järvessä aamuin illoin ja silti karvoissa voi kiipeillä punkkeja. Minä olen pihalla vain pitkissä housuissa. Siitä huolimatta tänä kesänä kun oltiin 3 viikkoa siellä, se oli yksi kiinnittynyt punkki per viikko-tahtia. Mikään punkkisyyni ei riittänyt, eikä iholle laitettava karkote. Esim. yhtenä iltana alkoi saunan jälkeen korvanlehteä kutittaa. Johan siellä oli punkki korvanlehden takana kiinni. Tyttärellä oli kaksi pienenpientä punkkia lähes vierekkäin kiinni nilkassa. Hän käytti ulkona koko ajan kangashousuja ja lenkkareita. En tiedä, olisiko voineet tarttua saunoessa, kun hän kävi uimassa ja juoksi monta kertaa saunasta rantaan sandaalit jalassa, mutta kyllä kai ne pestessä pois lähtee. Yksi mahdollisuus on, että olivat kulkeutuneet jotenkin housunlahkeiden sisäpuolelle.
Borrelioosia vastaan ei ole rokotetta ja monet sairastuvat vakavasti. Odotan innolla, milloin kehitetään kunnon torjunta-aine niitä vastaan.
Minä olen ymmärtänyt, että punkit irrottautuvat saunassa, juuri sen takia etteivät kestä tai pidä kuumasta, joten en pidä todennäköisenä että olisi tuolloin tarttunut. Eivät välttämättä lähde pestessä. Jos ei ole ollut sukat housunlahkeiden päällä, niin ovat aivan hyvin voineet kiivetä lahkeesta sisään vaikka olisikin pitkät housut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne käärmeet tekevät? Siis purevat, mutta miksi niitä pitää niin tarkoin varoa?
Minulla on kammo, koska olin vasta 15, kun kyy puri. Koko jalka turposi, aivan todella laajalta alueelta. Purema tuli nilkkaan, mutta turvotus nousi polveen asti. Se muuttui sinertäväksi nilkasta ja pysyi eri värisenä koko kesän! Jalka myös tuntui erilaiselta kävellessä koko kesän ajan. Kipu oli aivan kauhean kova ensimmäiset päivät. Vähän kuin hammassärky, mutta jalassa. Olin yön tarkkailussa päivystyksessä ja sain kaikkea mahdollista troppia, kuten antibioottia ja kortisonia. Sitä en muista, annettiinko mitään särkylääkettä, koska muistan vaan sen kauhean kivun.
En ole. En kenelläkään. Mutta jännä, että terve ja järkevä varovaisuus yleensäkin asiassa kuin asiassa näyttää nykyään olevan hysteriaa. Se on hysteriaa niille, joiden äly ei riitä ymmärtämään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Amerikassa on sivelty hyönteismyrkkyä peuroihin ja punkkikannat on romahtaneet. Suomessa ollaan valitettavasti liian Vihreitä tähän järkiratkaisuun!
Amerikassa ollaan tosiaan toimeliaampia haittaeläinten hävittämisessä, eikä tarvitse olla edes ihmishenki uhattuna, uhka elinkeinolle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kun eipä ollut. Pentuna rymysin kaikki niityt ja metsät. Makasin laitumilla ja kahlasin kaislikossa. Minussa oli lapsena yksi punkki. Eläimissä ei ikinä yhtään.
Nyt samoilla alueilla on punkkeja aivan jäätävä määrä. Koira käy kusella lyhyessä heinässä, niin jo on punkki kimpussa.
Mieheni eli toisella paikkakunnalla. Ei nähnyt elämässään ikinä punkkeja. Nyt se seutu on täynnä noita ilkimyksiä. Aina niitä löytyy.
Lukekaapa joskus, paljonko yksi kauris levittää punkkeja. Kauniita eläimiä, mutta on niistä haittaakin.
En ole onneksi hysterian puolella vielä. Kissalle laitoin punkkikarkotteen niskaan, kun ulkoilee pihassa. Löysin siitä punkkeja. Muuten en panikoi. Asun Pirkanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Medialla lienee osansa tässä. Borreliooseista revitään hurjia otsikoita.
Hyvä kun asiasta nykyään ollaan tietoisia. Borrelioosi ei ole mitenkään kiva kokemus ja rokote ei anna sille suojaa, vain puutiaisaivokuumeelle joka on huomattavasti harvinaisempi.
Asun kerrostalossa mutta sain punkin, kun ostin eräältä naiselta facekirppiksen kautta tuolin ja kävelin naisen ok-talon villiintyneen pihan läpi tuolia hakemaan, jostain heinikosta punkki hyppäsi farkun lahkeeseen enkä tajunnut tehdä mitään punkkisyyniä. Löysin seiuraavana päivänä isoksi kasvaneen punkin tissistäni ja revin kynsillä irti ,kun ei minulla mitään pihtejä ole. Hyi h""tti!
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kuullut, että tänä kesänä on ollut hyvin vähän punkkeja. Tämä myös oma kokemus, vaikka touhuan kesäisin paljon kasvimaalla, jossa tavallisesti paljon punkkeja, niin tänä kesänä en ole nähnyt ainuttakaan. Punkit eivät viihdy kuivassa ja kuumassa, nyt kun on kosteaa ja viileämpää niitä on alkanut putkahdella. Ja kyllä, toki punkit voivat tulla ulkovaatteiden mukana sisälle. Itse vaihdan aina vaatteet kotiin tullessa ja laitan kaikki vaatteet parvekkeelle muutamaksi tunniksi tai yöksi, jos olen ollut päivällä metsässä pidempään.
Sellainen käsitys itselläkin on, että punkkeja ei ollut juuri lainkaan helteiden aikaan mutta sateiden alettua punkkejakin olisi alkanut esiintyä runsaammin.
Viime kesänä kaupunkilomalla Baltiassa sattui pari tapausta, jonka jälkeen tulee kyllä jatkossa pidettyä silmänsä paremmin auki punkkien suhteen. Ekalla kerralla istuskelin puiston penkillä, ei ollut puuta tai heinänkorttakaan lähelläkään, mutta kas kummaa, eikös kohta punkki kipitä penkiltä käsivarrelle. Toisella kerralla huomasin illalla nukkumaan mennessä sattumalta kärpäsenp*skan kokoisen mustan pisteen jalkataipeessani, no mikäpä muukaan kuin punkki, mutta onneksi ei ollut vielä kiinnittynyt. En ymmärrä, mistä olin voinut sen saada, kun ihan kaupungissa olin oleillut, olisinko sitten jossain vaiheessa astunut jalkakäytävältä nurmikon puolelle. Baltiassa niitä pirulaisia ilmeisesti on vain niin paljon jo ihan kaupungeissakin, ja uutisten mukaan Etelä-Suomessa taidetaan olla menossa samaa tilannetta kohti.