Onko lapset nykyisin pulleampia/lihavampia kuin ennen?
Olen kiinnittänyt nyt kesän tultua huomiota siihen, että moni lapsi tuntuu olevan nykyisin paljon pulleampi kuin lapset yleensä omassa lapsuudessa. Lapsen kavereista ja omien kavereiden lapsilla suurella osalla on oikeasti mahaa ja selluliittia. Kyse siis 1-2-luokkalaisista ja sitä nuoremmista.
Minusta ilmiö on vähän huolestuttava, koska aikuisistakin tuntuu vuosi vuodelta olevan enemmän selkeästi ylipainoisia. Varsinkin naisissa. En tiedä muistanko itse väärin, mutta minusta omassa lapsuudessa 90-luvulla lihavia oli paljon vähemmän. Omaa luokkakuvaa katsoessa meillä oli 28 lapsen luokalla 1-3 pulleampaa lasta, mutta verrattaessa nykylapsiin nämä oman luokan pulleat ovat nykyisin se uusi normaali ja hoikemmat lapset vähemmistössä. Mistähän tämä johtuu?
Ja lisäyksenä. Ilmiö ulottuu mielestäni kaikkiin yhteiskuntaluokkiin ja keskiluokkaisissa perheissä näkee myös koko ajan vaan enemmän perheitä, joissa kaikki jäsenet ovat enemmän tai vähemmän ylipainoisia.
Kommentit (127)
Oman asuinalueen peruskoululaisista kyllä suurin osa näyttää olevan normaalipainoisia tai hoikkia. Joukossa vain muutama selvästi ylipainoinen lapsi/nuori. Omaa muksuani kun olen koulusta hakenut ja odotellessatämmöisen havainnon tehnyt. Asun "vähän paeemmalla" alueella jossa asunee korkeasti koulutettua väestönosaa pääasiassa, liekkö vailutusta asiaan .
Lapsena vielä olivat kiusanteon kohteena kun vain sitten harva oli vielä pullea tai sitten ihan oikein lihava.
Mä olen sitä mieltä, että ylipaino on vahvasti alueellinen ilmiö. Menkääpä viikolla 9 tai 10 kylpylään, niin tiedätte mistä puhun. Ylipaino on erityisesti idän ja pohjoisen ongelma.
Kyllä lapset ovat läskejä selvällä suomen kielellä ja vanhemmat kanssa😟
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että ylipaino on vahvasti alueellinen ilmiö. Menkääpä viikolla 9 tai 10 kylpylään, niin tiedätte mistä puhun. Ylipaino on erityisesti idän ja pohjoisen ongelma.
Tuo Totta juuri syrjäseuduilla eniten itä Suomessa ja lapissa. Mutta luonteeltaan siellä ollaan rennompia ja mukavampia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on parikin somevaikuttajaa leikkivää tuttua, jotka ovat lapsineen lihavia. Molemmat ovat muuten opettajia. Jotenkin jännä ilmiö, kun esitetään olevan niin parempia ihmisiä ja koko ajan roikutaan, jossain ravintoloissa ja lapsilla kuvissa joka päivä kallis kioskijäätelö/hattara/metrilakua. Ja sitten tyhmempikin näkee silmällä, ettei voi olla terveellistä, kun lapsilla vyöryy maha vyötärönauhan päälle. Toisessa perheessä isä on vielä lääkäri, joten en oikeasti tajua.
Tuokin totta vaikka ei uskois ettei se aina koulutusta katso. Tunnen yhden pariskunnan mies ensihoidossa ja nainen eläinlääkäri. Molemmat todella ylipainoisia ja heidän tyttärensä myös. Miehellä vuorotyö mutta eihän se sais olla syy. Nainen tekee pitkiä päiviä ja pitkä työmatkakin on. Tytär jo teini-iässä ja huomattavan ylipainoinen.Tuttuvani syyttää aina että kiire on mutta eihän se oo kuin järjästely kysymys.
Pahinta on heille kiireinen elämän tyyli ja jatkuva napostelu.
Minäkin tunnen pari tällaista. Ulospäin annetaan kuva, että ollaan niin rikkaita, koulutettuja ja fiksuja. Kaikessa muka-hienovaraisesti annetaan ymmärtää, että ollaan vähän parempia ihmisiä ja syödään vähän paremmissa ravintoloissa ja kalliissa jäätelöbaareissa. Mutta ihan samalla tavalla ne artisaanilimut ja ala carte ravintolan hampurilaiset ja pizzat lihottaa ja ovat epäterveellisistä kuin pikaruokaravintoloissa. Eikä kallis käsin tehty suklaa tai jäätelö ole sen terveellisempää kuin tavallisesta marketista ostettu.