Onko lapset nykyisin pulleampia/lihavampia kuin ennen?
Olen kiinnittänyt nyt kesän tultua huomiota siihen, että moni lapsi tuntuu olevan nykyisin paljon pulleampi kuin lapset yleensä omassa lapsuudessa. Lapsen kavereista ja omien kavereiden lapsilla suurella osalla on oikeasti mahaa ja selluliittia. Kyse siis 1-2-luokkalaisista ja sitä nuoremmista.
Minusta ilmiö on vähän huolestuttava, koska aikuisistakin tuntuu vuosi vuodelta olevan enemmän selkeästi ylipainoisia. Varsinkin naisissa. En tiedä muistanko itse väärin, mutta minusta omassa lapsuudessa 90-luvulla lihavia oli paljon vähemmän. Omaa luokkakuvaa katsoessa meillä oli 28 lapsen luokalla 1-3 pulleampaa lasta, mutta verrattaessa nykylapsiin nämä oman luokan pulleat ovat nykyisin se uusi normaali ja hoikemmat lapset vähemmistössä. Mistähän tämä johtuu?
Ja lisäyksenä. Ilmiö ulottuu mielestäni kaikkiin yhteiskuntaluokkiin ja keskiluokkaisissa perheissä näkee myös koko ajan vaan enemmän perheitä, joissa kaikki jäsenet ovat enemmän tai vähemmän ylipainoisia.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Miehissä on naisia enemmän ylipainoisia ja lihavia, mutta harva meistä huomaa miesten ylipainoa, koska kollektiivinen silmä on ollut aina naisten vyötäröiden ja reisien kyttäämisessä.
Suurin syy aikuisten lihavuuteen on Suomessa juominen, joko tissutellaan kaljaa ja muita mietoja alkoholijuomia tai sitten lipitetään limsaa, jääteetä, kombuchaa, mehua, smoothieta, sokerisia maitokahveja sun muita tyhjiä nestemäisiä kaloreita. Päälle vielä jokailtaiset ansaitut herkut ja työmiehen lounaskoot toimistotyöntekijöillä.
Ohhoh! No nyt ollaan jo pitkällä, kun ongelman syy on tunnistettu. Onneksi on vielä viisautta tässä maassa, joka tunnistaa, että on tällainen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret. Olen maalta kotoisin ja 90-luvulla kävin peruskoulun 2000-alussa ammattikoulun. Joka luokalla oli 1-2 lihavaa tyttöä tai poikaa muut oli laihoja tai normaalipainoisia 25 oppilaasta. Nykyään taitaa lapsista suurinosa olla lihavia.
M34
Jos jaksaisit avata linkatun uutisen, niin sieltä selviää että v. 2019 lähes 1/4 lapsesta ja nuoresta on ylipainoinen. Tuskin määrä on kasvanut ihan niin paljon kahdessa vuodessa, että suurin osa olisi jo lihavia, kuten mutuilit.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet oikea einstein! Oletko käynyt jo Mensan testissä? Yhteiskunta tarvitsee kaltaistasi neroutta!
Kukaan muu ei ole vielä koskaan tunnistanut tällaista ongelmaa ja hämmästellyt sitä joko ääneen lasten ja vanhempien kuullen tai palstalla,
Se koira älähtää...
Todellakin. Muistan kuinka minä ja kaverini oltiin pelkkää luuta, nahkaa ja jännettä ennen kuin tulimme murrosikään ja naiselliset muodot alkoivat kehitryä. Kyllä meitä ruokittiin ihan normaalisti, mutta ei se rasva vain kertynyt. Mutta ne olimmekin ulkona ja liikkeessä paljon, nykyään kai lienee lastensuojeluasia jos lapset on ulkona ilman että joku mamma vahtii metrin päässä. Nykylapsista näkee, että ylipainon lisäksi liikkuminen on vaikeaa ja kömpelöä. Tulevat olemaan romuna jo ennen keski-ikää.
Vierailija kirjoitti:
Jos seuraisit uutisia niin tietäisit että lasten lihavuuden lisääntymisestä on puhuttu ainakin viimeiset viisi vuotta. Tietäisit myös, että miehistä suurempi osa on ylipainoisia kuin naisista, mutta tokihan kaltaisillesi on aina naisen _ulkonäkö_ se kiinnostavampi asia.
No, omassa tuttavapiirissä nimenomaan naiset ovat lihavia ja miehet eivät niinkään. Kuten jo aloituksessa toin ilmi, puhuin vaan omista havainnoinneista. Esim. kävin lisäkoulutuksessa viime kesänä. 20 koulutuksessa olevasta 8 oli naisia ja 12 miehiä. Naisista olin itse ainoa normaalipainoinen, miehissä taas oli vain yksi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Muistan kuinka minä ja kaverini oltiin pelkkää luuta, nahkaa ja jännettä ennen kuin tulimme murrosikään ja naiselliset muodot alkoivat kehitryä. Kyllä meitä ruokittiin ihan normaalisti, mutta ei se rasva vain kertynyt. Mutta ne olimmekin ulkona ja liikkeessä paljon, nykyään kai lienee lastensuojeluasia jos lapset on ulkona ilman että joku mamma vahtii metrin päässä. Nykylapsista näkee, että ylipainon lisäksi liikkuminen on vaikeaa ja kömpelöä. Tulevat olemaan romuna jo ennen keski-ikää.
Ei kun tämä ongelma johtuu kombutsasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ylipaino tulee vielä rutkasti pahenemaan
Ja silloin sinä pääset loistamaan sillä, että minähän sanoin! Ja että sinun lapsesi ja sinä itse ette ole ylipainoisia. Sinun sädekehä sitten loistaa entistä kirkkaampana. Onnea jo nyt poikkeuksellisesta näkemyksellisyydestäsi!
Miks kimahdit? Eikö mahdu hod rodit enää sormiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seuraisit uutisia niin tietäisit että lasten lihavuuden lisääntymisestä on puhuttu ainakin viimeiset viisi vuotta. Tietäisit myös, että miehistä suurempi osa on ylipainoisia kuin naisista, mutta tokihan kaltaisillesi on aina naisen _ulkonäkö_ se kiinnostavampi asia.
No, omassa tuttavapiirissä nimenomaan naiset ovat lihavia ja miehet eivät niinkään. Kuten jo aloituksessa toin ilmi, puhuin vaan omista havainnoinneista. Esim. kävin lisäkoulutuksessa viime kesänä. 20 koulutuksessa olevasta 8 oli naisia ja 12 miehiä. Naisista olin itse ainoa normaalipainoinen, miehissä taas oli vain yksi ylipainoinen.
Ilmeisesti terveyskoulutus, kun kaikkien paino selvitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikilla muka ole aina jokaisen koulutuksen aluksi punnitus ja rasvaprosentin mittaus. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silloin sinä pääset loistamaan sillä, että minähän sanoin! Ja että sinun lapsesi ja sinä itse ette ole ylipainoisia. Sinun sädekehä sitten loistaa entistä kirkkaampana. Onnea jo nyt poikkeuksellisesta näkemyksellisyydestäsi!
Miks kimahdit? Eikö mahdu hod rodit enää sormiin?
Miks sadas keskustelu ”huolestuneisuudesta” eri ihmisten ylipainosta?
Ettekö itse ja lapsesi normaalipainoisina saa mielestäsi riittävästi kiitosta ja huomiota erinomaisuudestanne?
Tuntemani lapset on vielä lähinnä niin pieniä, alle 3-vuotiaita, että heillä on kyllä mielestäni ihan normaalia lapsenpyöreyttä vain. Ja ne muutamat vanhemmat esim. serkkujen lapset näyttää kaikki olevan laihoja luikkuja. Yksikin 7-vuotias poika syö ihan mahdottomia määriä (sentään kotiruokaa), ja suku ihmettelee kilvan mihin se kaikki häviää. Harrastaa toki paria eri urheilulajia ja on varsinainen elohiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikilla muka ole aina jokaisen koulutuksen aluksi punnitus ja rasvaprosentin mittaus. :D
Varmaan teillä jossain amiksissa on.
Vierailija kirjoitti:
Jep! Omalla toiselle luokalle menevällä lapsella on 1-2km harrastuksiin. Kulkee näihin itsenäisesti kävellen. Reitti on turvallinen. Muut samalta alueelta tulevat lapset kulkevat autolla nämä matkat. Osa treeneistä alkaa kahdelta iltapäivällä, joten vanhemmat sumplivat työpäiviään, että voivat kuskata lapsen kilometrin päähän. Omaan korvaan kuulostaa ihan älyttömältä. En ole moiseen ryhtynyt, vaikka etätöissä se olisikin mahdollista. Muutenkin oman pienen kaupungin sisällä pyöräillään kaikki matkat koko perhe ja autoa käytetään vain pidempiin matkoihin.
Olen huomannut saman. Nykyajan vitsaus?
Luulen, että kaikki ruoka, muka se terveellinenkin, on nykyään täynnä kaikkea lisäaineita ja moskaa, mikä on haitallista lapsille. Tai että lapset kärsii hormonihäiriöistä mitkä johtuu kaikista kemikaaleista. Tosiaan selluliittia näkyy pojillakin , en ole koskaan nähnyt selluliittia miehellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Nykyajan vitsaus?
Luulen, että kaikki ruoka, muka se terveellinenkin, on nykyään täynnä kaikkea lisäaineita ja moskaa, mikä on haitallista lapsille. Tai että lapset kärsii hormonihäiriöistä mitkä johtuu kaikista kemikaaleista. Tosiaan selluliittia näkyy pojillakin , en ole koskaan nähnyt selluliittia miehellä.
Ennen oli kaikki paremmin.
Ei ollut ylipainoa eikä kukaan kuollut sydän-ja verisuonitauteihin.
Sääli että "body positive"-liike tuhoaa myös lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lihava löysi ketjun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen nyt silmällä näkee kuka on lihava ja kuka ei.
Piti sitten päästä morkkaamaan ylipainoisia naisia, vaikka miehissä on tutkitusti enemmän ylipainoisia. Eli naisten ylipaino tarkoittaa lasten ylipainon lisääntymistä = naisten syytä taas kaikki?
Oi ei! Oikeasti tällainen tilanne??!! OMG! Voisiko siitä ilmoittaa jonnekin virastoon?
Tai kylpylään, että tää jo pilaa muiden loman.