Onko Britanniassa talot todella niin kylmiä, että pitää varustautua nukkumaan kuin napajäätikölle?
Mahdollisimman peittävät ja paksut pyjamat ja monta kerrosta peittoja. Paksut sukatkin jalassa. Ihmetyttää vaan, kun mulla viime talvena 30 asteen pakkasilla ei ollut kuin alusvaatteet. Siinä viidentoista asteen pakkasilla nukun ikkuna raollaan.
Kommentit (43)
Niillä on kylmänkosteaa. Se on sata kertaa hirveämpää kuin pelkkä kylmyys. Lisäksi ne suosivat kivitaloja.
Ne talot on kylmiä, kun ei lämmitetä. Lisäksi kämpissä on älyttömän kosteaa. Vesi valuu makuuhuoneen ikkunoita pitkin yön jälkeen. Kaikki rakenteet ovat tietysti homeessa : (
Vierailija kirjoitti:
Niillä on kylmänkosteaa. Se on sata kertaa hirveämpää kuin pelkkä kylmyys. Lisäksi ne suosivat kivitaloja.
Kosteudesta ja kylmyydestä pääsee eroon ilmalämpöpumpuilla. Samoin kuin kesän kuumuudesta, mikä ei kokemukseni mukaan kuitenkaan ole samanlainen ongelma. Ero Suomeen on, ettei monissakaan taloissa ole keskuslämmitystä ja sähkö on kallista.
Riippuu talosta, säästä ja siitä kuinka viileää tai lämmintä kaipaa.
Suomen kuiva kylmyys ja kovat pakkaset on paljon mukavampaa kuin se luihin menevä kostea kalseus ja viima.
Expatti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosteudesta ja kylmyydestä pääsee eroon ilmalämpöpumpuilla. Samoin kuin kesän kuumuudesta, mikä ei kokemukseni mukaan kuitenkaan ole samanlainen ongelma. Ero Suomeen on, ettei monissakaan taloissa ole keskuslämmitystä ja sähkö on kallista.
Sähkö toki kallista (harvassa taitavat olla halvat sähkön hinnat), mutta verotus ja siirtomaksut erilaisia. Lämmitystavat myös erilaisia, monessa sähkölämmitteisessä talossa on halvemmalla yösähköllä toimivia varaavia pattereita. Toki taas huonot eristeet ja yksilasiset ikkunat päästävät helposti lämmön harakoille.
Kyllä Suomessakin on noin kylmiä taloja.
Ei kai siellä ole tällaista oikeaa keskuslämmitystä kuin meillä, ainakaan yleisesti. Ikkunat yksikerroksisia ym. Kylppäreitä tuskin on alun perin ollut monissakaan asunnoissa joten ilmanvaihto 404
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta. Nukuin yhden yön teltassa tänä kesänä ja vaikka yöllä ei ollut kuin 18-20 astetta, oli ilma viilentyessään todella kosteaa ja tuli viileä. Siis niin Mulla oli päällä nukkuessa t-paita, fleece, caprit ja ohut kesämakuupussi. Olin kuvitellut illalla helteessä nukkumaan mennessäni, että t-paita riittää, mutta tuo kosteus teki sen, että nousin vetämään lisää vaatetta päälleni.
On. Yksinkertaiset lasit, pohjakerroksen kokolattiamaton alla lautoja, välistä pilkottaa maa, lämmitys päällä tunnin aamulla ja illalla.
Siellähän käytetään kuumavesipulloja :D
Mä en taas tajua miten niillä ei ole missään historian vaiheessa välähtänyt alkaa rakentamaan parempia taloja. Vai onko niillä? Onko rakennuskanta vaan niin vanhaa, että suurin osa on yhä jotain yli 50-vuotiasta? Tähän on varmaan hyvä selitys, mutta tietääkö joku mik äse on?
Ne talot, joissa oon itse majoittunut, olivat kyllä todella kylmiä. Etenkin pesulla oli hirveä käydä, kun meinasi kertakaikkiaan jäätyä.
Aloittaja asuu jossain kaukolämpötalossa jossa lämmitystä ei erikseen tarvitse maksaa, ja se on säädetty todella kovalle, kun pitää tuhlata lämpöä ikkuna raollaan? Ja kehuskelee vielä.
Ilmankos ne Emmerdalessakin turjottaa nutut niskassa sisälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siellä ole tällaista oikeaa keskuslämmitystä kuin meillä, ainakaan yleisesti. Ikkunat yksikerroksisia ym. Kylppäreitä tuskin on alun perin ollut monissakaan asunnoissa joten ilmanvaihto 404
Tilaston (https://www.statista.com/statistics/426988/united-kingdom-uk-heating-me…) mukaan kaasukeskuslämmitys vaikuttaa nykyään kohtuullisen yleiseltä.
Jos on kylmä, niin laita kaasuhella täysille lämmittämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua miten niillä ei ole missään historian vaiheessa välähtänyt alkaa rakentamaan parempia taloja. Vai onko niillä? Onko rakennuskanta vaan niin vanhaa, että suurin osa on yhä jotain yli 50-vuotiasta? Tähän on varmaan hyvä selitys, mutta tietääkö joku mik äse on?
Samaa olen miettinyt, mutta toisaalta onhan niillä liikennekin väärinpäin. Ehkä ovat vain niin itsepäisiä etteivät voi myöntää pienintäkään virhettä?
Siellä on ollut tänä kesänäkin tosi kylmää.