Onko Britanniassa talot todella niin kylmiä, että pitää varustautua nukkumaan kuin napajäätikölle?
Mahdollisimman peittävät ja paksut pyjamat ja monta kerrosta peittoja. Paksut sukatkin jalassa. Ihmetyttää vaan, kun mulla viime talvena 30 asteen pakkasilla ei ollut kuin alusvaatteet. Siinä viidentoista asteen pakkasilla nukun ikkuna raollaan.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua miten niillä ei ole missään historian vaiheessa välähtänyt alkaa rakentamaan parempia taloja. Vai onko niillä? Onko rakennuskanta vaan niin vanhaa, että suurin osa on yhä jotain yli 50-vuotiasta? Tähän on varmaan hyvä selitys, mutta tietääkö joku mik äse on?
Rakennuskanta tosiaan on vanhaa. Viktoriaanisen ajan asuntoja löytyy vaikka muille jakaa, vielä vanhemmista mökeistä puhumattakaan. Uusia asuntoja löytyy toki energiatehokkaampina.
Olen palellut kaksi yötä tammikuisessa Glastonburyssä B&B:n yläkerrassa. Pakkasta ei ollut kuin pari astetta, mutta sisällä olikin sitten melkein yhtä kylmä. Ylläni oli yöpuku, villasukat, kylpytakki, täkki ja päiväpeitto, ja juuri sai hytinältään nukuttua.
Onko asunnot sen kylmempiä kuin Ranskassa tai Italiassa jos ulkona on sama lämpötila?
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua miten niillä ei ole missään historian vaiheessa välähtänyt alkaa rakentamaan parempia taloja. Vai onko niillä? Onko rakennuskanta vaan niin vanhaa, että suurin osa on yhä jotain yli 50-vuotiasta? Tähän on varmaan hyvä selitys, mutta tietääkö joku mik äse on?
Vain Porvoossa talot ovat uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siellä ole tällaista oikeaa keskuslämmitystä kuin meillä, ainakaan yleisesti. Ikkunat yksikerroksisia ym. Kylppäreitä tuskin on alun perin ollut monissakaan asunnoissa joten ilmanvaihto 404
Tilaston (https://www.statista.com/statistics/426988/united-kingdom-uk-heating-me…) mukaan kaasukeskuslämmitys vaikuttaa nykyään kohtuullisen yleiseltä.
Yllättävää. Ehkä toteutus on jotenkin huonompi?
Varsinainen lämmitys on toteutettu kyllä ihan hyvin, mutta vanhojen rakennusten energiatehokkuus ihan eri luokkaa. Täällä onkin jo mainittu esimerkiksi yksilasiset ikkunat, yleinen vetoisuus, huonot tai olemattomat eristeet jne.
Kyllä, Britanniassa vetää taloissa sisällä.
Vetää viima ja kosteus.
Ulkona sataa usein. Ja saari-ilmasto muutenkin. Tuulee paljon.
Ikkunat useimmiten ovat yksin- tai enintään kaksinkertaiset. Usein vain yksi ikkunalasi. Lämmitys ei ole yleensä yhtä hyvä kuin Suomessa.
Ja ainakin ennen on ollut kokolattiamatto-kulttuuri jopa wc-tiloissa. En tiedä onko vieläkin muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa kuuluu karaista itseään. Jos valittaa jostain pikkuasiasta kuten lämmityksestä, ihmiset pitävät ihan kermaperseenä. Britit ovat keskimäärin aivan älyttömän kylmänkestäviä, eli ei ne enää aikuisina varmasti itse edes tajua, että kämpät voisi olla lämpimiäkin. Suomeen kun tulevat, niin lyövät kaikki ikkunat auki ja valittavat miten hirveän kuumaa on 21 astetta sisälämpötilana...
Vierailija kirjoitti:
Vetää viima ja kosteus.
Ulkona sataa usein. Ja saari-ilmasto muutenkin. Tuulee paljon.Ikkunat useimmiten ovat yksin- tai enintään kaksinkertaiset. Usein vain yksi ikkunalasi. Lämmitys ei ole yleensä yhtä hyvä kuin Suomessa.
Ja ainakin ennen on ollut kokolattiamatto-kulttuuri jopa wc-tiloissa. En tiedä onko vieläkin muodissa.
No meepä vaan sinne lämmittämättömään vessaan lämmimättömättömälle lattialle.
Se on ihan syystä se kokolattiamatto.
Vierailija kirjoitti:
On. Yksinkertaiset lasit, pohjakerroksen kokolattiamaton alla lautoja, välistä pilkottaa maa, lämmitys päällä tunnin aamulla ja illalla.
No jaa, ei kannata liiaksi yleistää. Kyllä siellä on jo ihan modernejakin asuntoja tuplalaseineen ja lämmityksineen ja vedensekoittajineen. Ja jopa ilman niitä kokolattiamattoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko asunnot sen kylmempiä kuin Ranskassa tai Italiassa jos ulkona on sama lämpötila?
On. Koska ilmasto Englannissa on erilainen kuin noissa maissa.
Koko maahan on tavallaan saari meressä.
On. Ihan helvetin kylmä. Just tuossa katselin videota brittimiehestä, joka asuu nyt Suomessa ja ihasteli, miten helmikuussa tarkenee sisällä shortseissa ja t-paidassa, kun Englannissa asuessaan he vaimonsa kanssa hytisivät sohvalla paksut vaatteet ja peitot päällä ja silti oli kylmä.
Vessoissa ja kylppäreissä ei yleensä ole lämmitystä. Normaali talven sisälämpötila asunnoissa on noin 10-14 astetta, joka siis jatkuu yleensä loka-huhtikuun vaihteen ajan. Sen 1h lämmityksen ajan asunnoissa on huomat 12-16 astetta, jos on keskuslämmitys. Yleensä ei ole joten vaan yhtä huonetta lämmitetään, koska lämmitys on kallista. Sitäkin tosiaan sen tunnin, kaksi päivässä. Ulkona voi olla 6-8 astetta lämmintä ja lämmin aurinko, mutta sisälle jäätyy. Yleensä on fiksumaa mennä ulos lämmittelemään.
Saan itse aina hirve'n räkätaudin Englannissa käydessä, koska siellä on vaan niin jumalattoman kylmä. Viime reissulla olin 4 viikon aikana 3 viikkoa putkeen sairaana. Kesäkuussa Skotlannissakin piti asunnossa olla villasukat, kun se kostea kylmyys oli sisällä kaikkialla. Ja minä olen ihminen, joka nimenomaan kestää kylmää ja rakastan talvia, mutta se kosteus...
Ylipäätään suomalaiset/pohjoismaalaiset lämpimät ja kuivat ja ehjät asunnot ovat harvinaista luksusta maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siellä ole tällaista oikeaa keskuslämmitystä kuin meillä, ainakaan yleisesti. Ikkunat yksikerroksisia ym. Kylppäreitä tuskin on alun perin ollut monissakaan asunnoissa joten ilmanvaihto 404
Ne kutsuu sellaista keskuslämmitykseksi (central heating), että talossa on oma lämmityssysteemi, joka toimii joko öljyllä tai nestekaasulla. Yleensä vesikiertoinen patterilä mitys, mikä on meilläkin vielä ihan yleinen. Kaukolämpö taitaa olla harvinainen siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kutsuu sellaista keskuslämmitykseksi (central heating), että talossa on oma lämmityssysteemi, joka toimii joko öljyllä tai nestekaasulla. Yleensä vesikiertoinen patterilä mitys, mikä on meilläkin vielä ihan yleinen. Kaukolämpö taitaa olla harvinainen siellä.
Jatkan vielä, että tuota CH ei pidetä päällä 24/7, vaan muutaman tunnin aamulla ja taas illalla. Yöksi mennään petiin sen kuumavesipullon kanssa ja lisäksi vuoteessa voi olla sähköhuopa (electric blanket) patjan päällä.
Onko tuolla yleensä hotellihuoneiden lämmitys kunnollinen, vaiko yhtä perseestä kuin muidenkin talojen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetää viima ja kosteus.
Ulkona sataa usein. Ja saari-ilmasto muutenkin. Tuulee paljon.Ikkunat useimmiten ovat yksin- tai enintään kaksinkertaiset. Usein vain yksi ikkunalasi. Lämmitys ei ole yleensä yhtä hyvä kuin Suomessa.
No meepä vaan sinne lämmittämättömään vessaan lämmimättömättömälle lattialle.
Se on ihan syystä se kokolattiamatto.
Eipä siellä toki paljain varpain kuljettaisikaan, vähintään kotitossut jalassa.
Vierailija kirjoitti:
On. Ihan helvetin kylmä. Just tuossa katselin videota brittimiehestä, joka asuu nyt Suomessa ja ihasteli, miten helmikuussa tarkenee sisällä shortseissa ja t-paidassa, kun Englannissa asuessaan he vaimonsa kanssa hytisivät sohvalla paksut vaatteet ja peitot päällä ja silti oli kylmä.
Vessoissa ja kylppäreissä ei yleensä ole lämmitystä. Normaali talven sisälämpötila asunnoissa on noin 10-14 astetta, joka siis jatkuu yleensä loka-huhtikuun vaihteen ajan. Sen 1h lämmityksen ajan asunnoissa on huomat 12-16 astetta, jos on keskuslämmitys. Yleensä ei ole joten vaan yhtä huonetta lämmitetään, koska lämmitys on kallista. Sitäkin tosiaan sen tunnin, kaksi päivässä. Ulkona voi olla 6-8 astetta lämmintä ja lämmin aurinko, mutta sisälle jäätyy. Yleensä on fiksumaa mennä ulos lämmittelemään.
Saan itse aina hirve'n räkätaudin Englannissa käydessä, koska siellä on vaan niin jumalattoman kylmä. Viime reissulla olin 4 viikon aikana 3 viikkoa putkeen sairaana. Kesäkuussa Skotlannissakin piti asunnossa olla villasukat, kun se kostea kylmyys oli sisällä kaikkialla. Ja minä olen ihminen, joka nimenomaan kestää kylmää ja rakastan talvia, mutta se kosteus...
Ylipäätään suomalaiset/pohjoismaalaiset lämpimät ja kuivat ja ehjät asunnot ovat harvinaista luksusta maailmalla.
Outo britti jos valittaa kylmyyttä. Omassa lähipiirissä engelsmannit oikeasti omasta vapaasta tahdostaan käyvät lähikaupassa t-paita päällä vaikka ulkona on pakkasta.
Britanniassa ei esim. ole tuplaikkunoita.
Siinä yksi syy asuntojen kylmyyteen silloin kun äkkiarvaamatta tulee kunnon pakkaset.
Tavallisissa oloissahan Britannian talvet ovat leutoja. Poikkeustilanne se on, jos kunnon talvimyräkät ja pakkaset tulevat saarivaltioon.
Niin joo, kehu sinä että nukut 15 asteen pakkasessa ikkuna auki... mites meneekö ikkuna jäähän, kun kuitenkin sulla on siellä kämpässä se lämmityspatteri jossakin, ja se varmaan käy kuumana, kun ikkuna on auki pakkasella...
Niin joo, kehu sinä että nukut 15 asteen pakkasessa ikkuna auki... Britanniassa koululapset kulkevat polvisukissa ja polvihousuissa tai hameessa kesät talvet... kyllä ne britit aika karaistuneita ovat kuitenkin...
Eräs brittituttavani ihmetteli suomalaista rakennustapaa asentaa vesi- ja viemärijohdot lattia- ja seinärakenteiden sisään. Britanniassa ne asennetaan rakennuksen ulkoseinän ulkopuolelle, jolloin ne on paljon helpompi sulattaa nestekaasupolttimella, jos sattuvat jäätymään talvella.
Yllättävää. Ehkä toteutus on jotenkin huonompi?