Vauva meinasi tukehtua, eikä äiti tehnyt mitään!
Olin kahvilassa ystäväni kanssa, ja siihen viereiseen pöytään tuli äiti vastasyntyneen kanssa.Alkoi imettämään kun oli juonut kahvinsa ja syönyt pullansa.Vauva alkoi kohta kakomaan ja yskimään ja mitä tekee äiti? Pitää vauvaa edelleen selällään sylissään eikä edes yritä saada ilmaa kulkemaan! Vauva kakoi ja yritti vetää henkeä, sellainen rohina ja vinkuminen vain kävi.Kun vauva viimein sai henkeä ja rupesi itkemään, tokaisi äiti että varmasti se sattui ja oli ikävää ja ei muuta kuin tissi takaisin rohisevan vauvan suuhun.Itse olisin nostanut vauvan pystyasentoon olkapäälle ja taputellut selkään, mitä olisit tehnyt?
Kommentit (19)
Kai sä muistit paheksua näyttävästi?
Onko sulla itellä vauvoja ollut koskaan? Kuulostaa aika normaalilta. Ja miksi et tehnyt itse mitään, jos olit huolestunut?
Olisin nostanut 45 asteen kulmaan suhteessa lattiaan ja taputellut kylkeen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:25"]
Ei kai nyt pystyasentoon ainakaan. Silloinhan se neste just valuu keuhkoihin päin.
[/quote]
No mitä tekisit sitten? Se yskiminenhän nimenomaan poistaa sitä maitoa keuhkoista, vai onko vauvoilla erilainen systeemi kuin aikuisilla?Nostaisin vauvan pystyasentoon automaattisesti. ap
NOIN JUURI PITÄÄ TEHDÄKKIN MITEN ÄITI TEKI, ihan lääkärin ohjeet. Toinen vaihtoehto olis pistää ipana pää alaspäin, ei missään nimessä pystyasentoon
Jos lapsi tai vauva meinaa tukehtua, hänet laitetaan mahalleen alaviistoon pää alaspäin ja hakataan selkään. Perusohje kaikille lapsia hoitaville.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:28"]
Ei kai nyt pystyasentoon ainakaan. Silloinhan se neste just valuu keuhkoihin päin.
[/quote]
No mitä tekisit sitten? Se yskiminenhän nimenomaan poistaa sitä maitoa keuhkoista, vai onko vauvoilla erilainen systeemi kuin aikuisilla?Nostaisin vauvan pystyasentoon automaattisesti. ap
[/quote]
Ylösalaisin tai ainakin vaaka-asennosta alaspäin.
[/quote]
[/quote]Kyllä. Vauvoilla on erilainen systeemi kuin aikuisilla.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:27"]
Onko sulla itellä vauvoja ollut koskaan? Kuulostaa aika normaalilta. Ja miksi et tehnyt itse mitään, jos olit huolestunut?
[/quote]
On ollut vauvoja ja todellakin nostaisin vauvaa siitä selinmakuulta automaattisesti, enkä vain katselisi toisen tukehtuvan.Meinaisn sanoa äidille että tekee nyt jotain, mutta sitten vauva alkoikin itkemään.Onneksi. ap
Häh, maito tullut runsaasti ja noin ainakin kävi omienkin kanssa, melko useinkin. Eikä ne ollut ihan kuitenkaan tukehtumassa...vaikka joku pöhkö olisi luullutkin
Häh, maito tullut runsaasti ja noin ainakin kävi omienkin kanssa, melko useinkin. Eikä ne ollut ihan kuitenkaan tukehtumassa...vaikka joku pöhkö olisi luullutkin
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:40"]
[/quote]
[/quote]
Eli jos vauva meinaa tukehtua, niin pidetään vain siinä vaaka-asennossa? No miksiköhän lääkärit suosittelevat pinnasängyn päätyyn korkeutta, kun vauvalla on yskä ja nuha? Olen siis ollut idiootti. ap
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:44"]
[/quote]
Ööh, miksei vauva voi tukehtua? Mitä silloin itse teit?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote]
No, veikkaan Ap hiukan liioittelee
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote]
No, veikkaan Ap hiukan liioittelee
Oma neiti kakoi rintaa saadessaan lähestulkoon joka ikinen kerta, suihkutissien syytä. Ei sitä maitoa tarvi mennä hengitysteihin kuin pikku tippa niin pistää yskittämään. Sama juttu aikuisella jos sylki menee omiin hengitysteihin. Itse ainakin yskin pari minuuttia ja kurkkukin on kipeä sen päälle. Eikä ikinä nosteta tukehtumassa olevaa pystyasentoon, HALOO HERÄTYS!!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:40"]
[/quote]
[/quote]
Eli jos vauva meinaa tukehtua, niin pidetään vain siinä vaaka-asennossa? No miksiköhän lääkärit suosittelevat pinnasängyn päätyyn korkeutta, kun vauvalla on yskä ja nuha? Olen siis ollut idiootti. ap
[/quote]
No kuule vaikkapa siksi, että vauvat hengittävät vain nenän kautta ja nostamalla päätyä valuvat limat ja muut eritteet pikku hiljaa pois poskionteloista ja nenä-nielusta.
Maitoa taas tulee kuin rännistä, eli sitä on yskivällä lapsella paljon enemmän nielussa ja nenässä kuin flunssan aikana limaa. Jos näin runsas määrä maitoa ts keuhkoille vierasta ainetta joutuu keuhkoihin, esim siksi, että vauva on nostettu pystyasentoon, voi seurata keuhkokuume ja tulehdusreaktio. Se maito pitää joko niellä luonnollisesti tai saada nielusta pois ja ulos, ei sisäänpäin.
Eikös aikuinenkin vaistomaisesti kumarru eteenpäin, jos jotain takertuu kurkkuun? Ja aikuista pitää käskeä kumartumaan ja yskimään, kun lyö selkään.