Nuori (15 v) ja onnittelumalja - kuohuviini vai pommac?
Kyseessä perhejuhla ja todellakin onnittelumalja, juhlassa ei muuta alkoholitarjoilua.
Kommentit (31)
Hyviä alkottomia kuohuviinejä tarjolla ihan peruskaupassakin! On paljon pommacia juhlavampi vaihtoehto.
Lapsille alkoholitonta, aikuisille joko alkoholitonta tai alkoholillista.
Minusta ihan sama, jos malja nostetaan vain kerran, mutta jos maljoja nostetaan useamman kerran niin sitten alkoholitonta (muuten saattaa jo livahtaa päähän).
Jaloviinapaukut tänä vuonna, ensi vuonna tykitetään suoneen kovempia synttäripäivänä. Hitaasti opetellaan päihteitten käyttöä.
Jos kyse rippijuhlista niin alkoholi -vaikkakin vaan onnittelumaljana- ei ole tapana ollenkaan. Koettakaa nyt osata olla yhdet rippikset ilman viinaa, jooko. Syitä alkoholin nauttimiseen on muina hetkinä.
Just tämä ärsyttää Suomessa. Alaikäinen ei saa edes yhtä alkoholillista maljaa nostaa kun heti ajatellaan, että vedetään pää täyteen. Muualla euroopassa alaikäisetkin saavat juoda viiniä ruuan kanssa. Suomessa on ihmeellinen juomakulttuuri. Ei osata kuin örveltää mitä alkoholiin tulee.
Ei jumalauta ;D ei yks malja oo mitää mielestäni useammankin vois antaa, jos nuorelle juottaa alkoholia niin aikuisena se ryyppäys ei enää kiehdo niin paljoo
Kyllä on maailma muuttunut. Silloin kun olin nuori, oli ihan sopivaa tarjota rippijuhlassa kuohuviinilasillinen, vaikka kaikki toki tiesivät, että periaatteessa alkoholi on tarkoitettu 18-vuotiaille. Mutta silloin ei oltu niin hysteerisiä asiasta kuin nykyään. Ehtoollismaljassakin oli alkoholillista viiniä. En tiedä, onko nykyään. Varmaankaan ei, koska on mennyt niin naurettavaksi. Mutta ainakin omassa nuoruudessani oli ihan OK, että pappi antoi alkoholillista ehtoollisviinejä näille 14-15-vuotiaille konfirmoitaville. Se tilkkanen.
Pari maljaa kotona niin saa hyvät pohjat.
Käytännön pila: niin vahvaa pirtua kuin ikinä löydätte, sen elintarvikevärillä värjäätte saman väriseksi kuin se kuohuviininne ja jotain kuplia semmoisella kuplasysteemillä sekaan. Jos teininne ei ennen ole kuohuviiniä juonut, se varmaan näkee kun muut hörppäisee lasinsa pikaisesti tyhjäksi ja koittaa tehdä saman...
Kannattaa varmaan myös videoida.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:11"]Edelleen se ikäraja on 18v!!
[/quote] Saatanan lampaat, kuka oikeasti seuraa lakeja näin tarkasti, itsellä olisi jäänyt monta hyvää muistoa kokematta jos vanhemmat eivät olisi antaneet minun ja kavereideni ryypätä sillontällöin jo tuon ikäisenä
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 16:31"]Kyllä on maailma muuttunut. Silloin kun olin nuori, oli ihan sopivaa tarjota rippijuhlassa kuohuviinilasillinen, vaikka kaikki toki tiesivät, että periaatteessa alkoholi on tarkoitettu 18-vuotiaille. Mutta silloin ei oltu niin hysteerisiä asiasta kuin nykyään. Ehtoollismaljassakin oli alkoholillista viiniä. En tiedä, onko nykyään. Varmaankaan ei, koska on mennyt niin naurettavaksi. Mutta ainakin omassa nuoruudessani oli ihan OK, että pappi antoi alkoholillista ehtoollisviinejä näille 14-15-vuotiaille konfirmoitaville. Se tilkkanen.
[/quote]
Viinissä on Alkoholia, se tilataan Alkosta ja pyytämällä saa alkoholittoman vaihtoehdon.
-Kirkkoherra
Mitä vaan, jossa ei ole alkoholia. Ei kannata opettaa juomaan.
J-P
Ei sillä ole paljoa mitään väliä, jos kyse on yhdestä maljasta. Itse ottaisin mielummin pommaccia. Alkoholi ei pahemmin kiinnosta.
t. 16v
Meillä nuori itse halusi alkoholitonta kuohuviiniä. Eli kysy nuorelta, mitä se haluaa
Alkoholin tarjoaminen alaikäiselle on rikos. Sama, jos kysyisit että varastanko tavarat kaupasta, vai maksanko kassalle.
Pommac, ensi vuonna sitten jo kuohuvaa.