PIKAISTA APUA!! En saa unta. Tyttöni 7v kertoi hänellä olevan patti ikenessään "kuolleen" hampaan vieressä!
Tuo hammas todettiin kuolleeksi n. 1,5v sitten. Joku venäläinen/virolainen tk lääkäri sitä hoiteli. Paikkasi sen mutta nyt tyttö kysyi mikä on kun on patti sen kuolleen ja norm, hampaan välissä alempana. Ollut koulujen lopusta asti. Ei tiennyt olevan tärkeää :'( Voi persus... Oon niin huolissani!!! Vaalea patti, pieni. Ei ole kipeä ja keskellä punainen täplä tjtn. Huomenna vien pikapäivystyslääkäriin, sanoo kyllä et siihen sattuu vain jos painaa oikein lujaa, hampaisiin ei satu jne. En kestä!!! Oon aina niinhiton huolissani et huh...
Kokemuksia?!?!
Kommentit (30)
7 vuotiaalle voi ihan hyvin tulla ekat poskihampaat eli kutoset, tulee normaalisti rivin perimmäiseksi ja niille ei ole maitohammasta ollut olemassakaan. Siksi siis kirjoitinkin, että harvinaista olisi jos tulisi ikäänkuin väärästä kohtaa.
fisteli voi vuotaa märkää ja verta painaessa. Näkemättä kuitenkin hankala sen enempää tietää. Mikäli hammas on todettu kuolleeksi ja on maitohammas pidän fisteliä todennäköisimpänä, kuollut hammas saattaa aina kuitenkin tulehtua ja varsinkin maitohampaiden kohdalla näitä näkee jonkin verran.
alalla töissä.
Lääkärin etnisellä taustalla ei tässä asiassa ole merkitystä. Joskus kuolleille hampaille käy noin, ja silloin ne pitää juurihoitaa (pysyvät) tai poistaa. Kuollut hammas on suussa aina jatkoajalla muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:39"]Lääkärin etnisellä taustalla ei tässä asiassa ole merkitystä. Joskus kuolleille hampaille käy noin, ja silloin ne pitää juurihoitaa (pysyvät) tai poistaa. Kuollut hammas on suussa aina jatkoajalla muutenkin.
[/quote]
Samaa meinasin kirjoittaa. Hammaslääkäriin vain niin siitä selviää tilanne. Itse en ehkä enää kokemuksen jälkeen juurihoidattaisi maitohammasta vaan pyytäisin suoraan poistamaan. 8/18
Varma kuolema tai halvaantuminen ei mitään muuta vaihtoehtoa t: vakelääkäri
Samaa mieltä, voi hyvin olla fisteli
Toivottavasti tämä on provo. Edes mä en ole noin hysteerinen. Jos ap ei trollaa, niin toivottavasti hän ei tartuta hysteriaansa lapseen.
Jos teidän pikkulasten hampaat tarvii juurihoitoa, niin miten huono hygienia niillä oikein on, vai syövätkö kilokaupalla sokeria?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 03:18"]Jos teidän pikkulasten hampaat tarvii juurihoitoa, niin miten huono hygienia niillä oikein on, vai syövätkö kilokaupalla sokeria?
[/quote]
Tuo vastaus ois kiva tosiaan kuulla :/
Mulla oli lapsena 5 vuotta mätäpaise hampaan juuressa. Näkyi sellaisena pattina hampaan vieressä. Ei se sieltä mihinkään levinnyt sinä aikana, huomattiin vasta yläasteella kun tuo maitohammas ei irronnut. Silloinkin hammas vaan poistettiin, ei annettu antibiootteja tai mitään.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:23"]Luulisin, että on fisteli. Kun hammas tulehtuu ja kerää sisäänsä märkää ja painetta purkautuu Se helposti ikenen kautta, eli ikenelle ilmestyy pieni paise josta märkä tulee ulos. Joskus särkee, joskus ei. Kannattaa hoitaa pikimmiten, krooninenkaan oireeton tulehdus ei ole hyvästä. Jos hammas on pysyvä, yritetään yleensä aina juurihoitaa, jos hammas on maitohammas on edessä poisto. Toinen mahdollisuus on, että jos kyseessä on maitohammas, on pysyvä hammas puhkeamassa hiukan eri kohdasta ja tämä tulevan hampaan kulma tekee ikeneen patin näköisen kohdan, kun ei ole vielä puhjennut läpi ikenestä. Tässä tapauksessa tosin patti on sitten ihan kova.
t. Alalla töissä,
[/quote]No ei 7 vuotiaalle tule poskihampaita ) vielä? Pelästyin, painettaessa saattaa patista tulla verta hampaiden välistä, kuin olis ientulehdus :O Ap