Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erossa toimii tuo asuntoasia? Miten saa silloin tukea omaan asuntoon?

Vierailija
13.07.2021 |

Eli kun meillä on yhteinen asunto lainarahalla, ja haluaisin muuttaa pois (asumisero), niin miten tämä homma toimii? Saanko mitään asumistukia siihen uuteen asuntoon, kun olen työtön? Siis ennen kuin pääsen eroon omasta osuudestani talosta? Ihan oikeasti miten työttömät ihmiset muuttaa erilleen/eroaa, jos on asuntolainaa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki järjestyy ap, tottakai saat asumistukea jos muutatte erillenne. Käy kelassa juttelemassa tai soita, niin saat purettua tuon kokonaistilanteesi täysin auki. Mahdollisesti juuri jollain toimeentulotuella voisi avautua mahdollisuus takuuvuokraan tms. ellei sinulla itselläsi ole yhtään ylimääräistä? 

Vierailija
42/46 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ehkä suoraan ostaa omaa heti, vaan nyt ensisijassa vuokralle. Katselet sitten rauhassa omaa kunhan saatte eron loppuun kaikkine kuvioineen. 

Joo en kyllä omaa olisi ollut ostamassa, vaan vuokralle. En saisi lainaa työttömänä, ja muutenkin vetäisin itseni ihan liian tiukille näin sekavassa ja muuttuneessa tilanteessa. Oman asunnon oston harnkinta vasta sitten, kun tilanne on stabiloitunut ja olen töissä. Nyt lähinnä mietin sitä millä saan maksettua vuokraa jos ri tulisikaan asumistukea.

Ap

Asumistuki on kuitenkin aina max. 80 % kohtuullisesta vuokrasta. Pystyisitkö maksamaan lainan, nykyisen asunnon kulut + 20 % vuokrasta? Ja tietty uuden asunnon sähköt, vedet jne. 

Olisiko kuitenkin viisainta pysyä samassa kämpässä ja myydä se?

Tästä minun pitää tehdä tarkempia laskelmia. Olen vasta ihan alkutekijöissä tämän asian kanssa, ja niinkuin kommentoin, niin en ole varma erosta. Mutta tahdon selvittää mikä todellisuus minulla olisi edessä jos tämä todella johtaa eroon. Ja näillä tiedoilla pääsen jo aika hyvin selvittämään. Ideaali olisi, että pääsisin talosta eroon hetkessä, vaan pitää olla valmistautunut myös siihen vaihtoehtoon, että olen pitkään kiinni asunnossa. Enkä erotessa halua asua kuukausitolkulla saman katon alla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ehkä suoraan ostaa omaa heti, vaan nyt ensisijassa vuokralle. Katselet sitten rauhassa omaa kunhan saatte eron loppuun kaikkine kuvioineen. 

Joo en kyllä omaa olisi ollut ostamassa, vaan vuokralle. En saisi lainaa työttömänä, ja muutenkin vetäisin itseni ihan liian tiukille näin sekavassa ja muuttuneessa tilanteessa. Oman asunnon oston harnkinta vasta sitten, kun tilanne on stabiloitunut ja olen töissä. Nyt lähinnä mietin sitä millä saan maksettua vuokraa jos ri tulisikaan asumistukea.

Ap

Asumistuki on kuitenkin aina max. 80 % kohtuullisesta vuokrasta. Pystyisitkö maksamaan lainan, nykyisen asunnon kulut + 20 % vuokrasta? Ja tietty uuden asunnon sähköt, vedet jne. 

Asumistuki ei todellakaan ole aina 80%. Ap:lla on ilmeisesti tuloa, kun maksaa lainaakin. Jos on hyvä työttömyystuki niin voi olla ettei saa mitään asumistukea.

Etkö sinä oikeasti osaa lukea? Lainaamassasi tekstissä lukee max. Vai onko vieras lyhenne? 

Vierailija
44/46 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä huoli, saat kyllä asumistukea jos sinulla on oma vuokrakämppä ja virallinen osoitteenmuutos + ero vireillä. Ja luultavasti toimeentulotukeakin, kattamaan muita erosta aiheutuvia kuluja. Tsemppiä! 

Kiitos! <3 Tsemppejä kyllä kaivataan! Tuntuu että olen ihan yksin tämän asian kanssa, joten nuo tsempit oikeasti pisti kyyneliin.

Ap

Vierailija
45/46 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asumistuki ei todellakaan ole aina 80%. Ap:lla on ilmeisesti tuloa, kun maksaa lainaakin. Jos on hyvä työttömyystuki niin voi olla ettei saa mitään asumistukea.

Ihan on minimi työttömyystuki ja säästötkin melkein ehtyneet siinä sivussa. Onnenpotku olisi jos saisin töitä, sitten olisi helpompaa. En ole varma onko minulla edes takuuvuokraankaan riittävää summaa kasassa (muuttoon menee kuitenkin muutakin rahaa). Olen katsellut hieman asuntoja, ja hätätilanteessa yritän päästä johonkin loukkoon, mihin ei tarvitse takuuvuokraa.

Ap

Vierailija
46/46 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki järjestyy ap, tottakai saat asumistukea jos muutatte erillenne. Käy kelassa juttelemassa tai soita, niin saat purettua tuon kokonaistilanteesi täysin auki. Mahdollisesti juuri jollain toimeentulotuella voisi avautua mahdollisuus takuuvuokraan tms. ellei sinulla itselläsi ole yhtään ylimääräistä? 

Joo, soittelen Kelaan sitten tarkemman tiedon perään. Pidän mielessä myös tuon toimeentulotuen mahdollisuuden takuuvuokraan. En ole varma onko minulla enää tarpeeksi säästöjä takuuvuokraa varten. Olen jonkun verran asuntoja katsellut, mutta tosiaan, en ole tarkkoja laskelmia vielä tehnyt. Nyt minulla olisi kuitenkin enemmän tietoa alkaa tehdä suunnitelmia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi