Miten erossa toimii tuo asuntoasia? Miten saa silloin tukea omaan asuntoon?
Eli kun meillä on yhteinen asunto lainarahalla, ja haluaisin muuttaa pois (asumisero), niin miten tämä homma toimii? Saanko mitään asumistukia siihen uuteen asuntoon, kun olen työtön? Siis ennen kuin pääsen eroon omasta osuudestani talosta? Ihan oikeasti miten työttömät ihmiset muuttaa erilleen/eroaa, jos on asuntolainaa?
Kommentit (46)
Kommentoija 7/10 oikeilla jäljillä. Juuri noin. Nyt vaan virallisesti ero vireille ja omaan osoitteeseen _vuokralle_. Siitä se lähtee, kela kyllä huomioi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Voit hakea vuokra-asuntoon yleistä asumistukea, vaikka sinulla olisi omistusasunto. Jos omistusasunnosta tulee esim. vuokratuloa se huomioidaan pääomatulona yleisessä asumistuessa. ”
Tämmösen Kela-Kertun vastauksen löysin nopeella googlettamisella.
Uskon että tässä tilanteessa on ratkaisevaa se, missä olet kirjoilla. Jos et ole omistusasunnossa kirjoilla, voit saada vuokra-asuntoon asumistukea.
Se on tietysti asia erikseen millä maksat lainalyhennykset työttömänä kun on vuokra-asuntokin maksettavana.
Kai siinä asunnossa joku asuu jos ei niin sen voi laittaa vuokralle, jos puoliso siinä asuu pankkiin yhteys ja sovitte uudelleen lainan maksusta. Puoliso joutuu todennäköisesti maksamaan enemmän asumisesta (vuokraa) jos haluaa jatkaa asumista tässä vanhassa asunnossa.
Ei joudu. On ap:n oma moka jos muuttaa pois ennen asunnon myyntiä.
Älkää nyt sotkeko asioita. Tottakai voi muuttaa pois ja kannattaakin, jotta saa oman elämän/tuet alkuun.
Älä itse sotke. Mies ei joudu maksamaan penniäkään enempää kuin nyt vaikka ap muuttaa pois. On ihan oma moka jos muuttaa pois omistamastaan asunnosta, ei sitä toisen tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Voit hakea vuokra-asuntoon yleistä asumistukea, vaikka sinulla olisi omistusasunto. Jos omistusasunnosta tulee esim. vuokratuloa se huomioidaan pääomatulona yleisessä asumistuessa. ”
Uskon että tässä tilanteessa on ratkaisevaa se, missä olet kirjoilla. Jos et ole omistusasunnossa kirjoilla, voit saada vuokra-asuntoon asumistukea.
Se on tietysti asia erikseen millä maksat lainalyhennykset työttömänä kun on vuokra-asuntokin maksettavana.
Kai siinä asunnossa joku asuu jos ei niin sen voi laittaa vuokralle, jos puoliso siinä asuu pankkiin yhteys ja sovitte uudelleen lainan maksusta. Puoliso joutuu todennäköisesti maksamaan enemmän asumisesta (vuokraa) jos haluaa jatkaa asumista tässä vanhassa asunnossa.
Ei joudu. On ap:n oma moka jos muuttaa pois ennen asunnon myyntiä.
Aika harvoin on. Ja työttömälle tuskin myönnetään lainaa yksin, jos se on myönnetty yhteisesti silloin siitä on vastuussa se jolla on maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jonkinlainen hämärä käsitys, että jos muutat virallisesti omillesi, voit saada jo tukia vaikka olettekin vielä naimisissa ja ositus tekemättä, kunhan erohomma on vireillä... Jonkinlainen "kodin rikkoutuminen, yhteiselämän päättyminen" -syyllä. En muista mikä tämä on virallisesti.
Ok, tämmöisestä olin myös jotain kautta kuullut. Mutta tosiaan ero pitää siinä sitten jo olla selvä homma.
Ap
Ja minkä takia sitä asuntoa ei voi laittaa myyntiin, vaan pitää alkaa kikkaileen ja pitkittää kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
7 jatkaa vielä, tässä oli asiasta jotain: https://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_muutto-erilleen-ja-avioero
Varminta on varmaan soittaa kelaan ja kysellä.
Kiitos! Joo Kelasta varmasti osaavat neuvoa. Halusin etukäteen pureskella tietoa. Vaan täällä tuleekin vähän ristiriitaisesti.
Ap
Pyydä itsellesi pankista lainanmaksuvapaata. Niin minä tein.
Joka tapauksessa omaa ei nyt kannata ostaa tässä kohtaa, oli rahaa tai ei. Ero vireille ja oma vuokrakämppä johon muutat virallisesti. Sitten kela kyllä tulee vastaan; se on juuri tuo "välien rikkoutuminen, yhteiselämän päättyminen".
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ehkä suoraan ostaa omaa heti, vaan nyt ensisijassa vuokralle. Katselet sitten rauhassa omaa kunhan saatte eron loppuun kaikkine kuvioineen.
Joo en kyllä omaa olisi ollut ostamassa, vaan vuokralle. En saisi lainaa työttömänä, ja muutenkin vetäisin itseni ihan liian tiukille näin sekavassa ja muuttuneessa tilanteessa. Oman asunnon oston harnkinta vasta sitten, kun tilanne on stabiloitunut ja olen töissä. Nyt lähinnä mietin sitä millä saan maksettua vuokraa jos ri tulisikaan asumistukea.
Ap
Laittakaa verkkopankissa asuntolainanmaksu keskeytykselle. Maksatte vain korot. Siihen tosin tarvitsee molempien suostumuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli uutta tietoa minulle, kiitos! Tilannetta helpottaisi jo kummasti se asumistuki. Muuten ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa lainaa ja asumista nuilla tuloilla. Vaikka en kyllä tiedä miten rahallisesti pärjäisin, mutta on se tyhjää parempi ja pääsisin jo omilleni.
Ap
Lainaan sovit lyhennysvapaan kunnes talo joko myydään tai mies ostaa sinut ulos. Tämä voi toki olla pitkä prosessi. Vuokra-asuntoon saat asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ehkä suoraan ostaa omaa heti, vaan nyt ensisijassa vuokralle. Katselet sitten rauhassa omaa kunhan saatte eron loppuun kaikkine kuvioineen.
Joo en kyllä omaa olisi ollut ostamassa, vaan vuokralle. En saisi lainaa työttömänä, ja muutenkin vetäisin itseni ihan liian tiukille näin sekavassa ja muuttuneessa tilanteessa. Oman asunnon oston harnkinta vasta sitten, kun tilanne on stabiloitunut ja olen töissä. Nyt lähinnä mietin sitä millä saan maksettua vuokraa jos ri tulisikaan asumistukea.
Ap
Asumistuki on kuitenkin aina max. 80 % kohtuullisesta vuokrasta. Pystyisitkö maksamaan lainan, nykyisen asunnon kulut + 20 % vuokrasta? Ja tietty uuden asunnon sähköt, vedet jne.
Olisiko kuitenkin viisainta pysyä samassa kämpässä ja myydä se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä huoli, saat kyllä asumistukea jos sinulla on oma vuokrakämppä ja virallinen osoitteenmuutos + ero vireillä. Ja luultavasti toimeentulotukeakin, kattamaan muita erosta aiheutuvia kuluja. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, onko sulla se takuuvuokra?
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä takia sitä asuntoa ei voi laittaa myyntiin, vaan pitää alkaa kikkaileen ja pitkittää kaikkea?
En ole vielä täysin varma erosta. Olemme vasta aloittaneet pariterapian, joka ehkä saattaa muuttaa tilannetta paremmaksi. Tai sitten ei. Hetken yksin asuminen olisi voinut selkiyttää ajatuksiani. Mutta se tieto jo helpottaa, että erotessa pystyn kyllä muuttamaan asunnosta pois, ja saamaan asumistukea. Se tuntuisi karsealta olla vankina samassa asunnossa sellaisessa tilanteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa verkkopankissa asuntolainanmaksu keskeytykselle. Maksatte vain korot. Siihen tosin tarvitsee molempien suostumuksen.
Pankkiin voi ilmoittaa että ei pysty lainaa työttömänä lyhentämään. Pankki kyllä pyytää molemmat lainanhakijat neuvotteluihin. Toki muutenkin minusta kannattaa olla yhteydessä ensin pankkiin ja sitten vasta miettiä muuta. (Asunto)lainan ottaja kun on myös pankin kanssa "naimisissa".
Vierailija kirjoitti:
Pyydä itsellesi pankista lainanmaksuvapaata. Niin minä tein.
Tämäkin on yksi hätävärakeino, jos sitä minulle myöntävät. Mutta käsittääkseni eivät myönnä sitä välttämättä pitkäksi aikaa, eli olisi kiire saada asunto myytyä (sitten se laitetaan halvalla myyntiin, vaan ei sekään aina takaa, että saisi äkkiä kaupaksi).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä huoli, saat kyllä asumistukea jos sinulla on oma vuokrakämppä ja virallinen osoitteenmuutos + ero vireillä. Ja luultavasti toimeentulotukeakin, kattamaan muita erosta aiheutuvia kuluja. Tsemppiä!
Kannattaa erota nyt kun olet vielä työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Asumistuki on kuitenkin aina max. 80 % kohtuullisesta vuokrasta. Pystyisitkö maksamaan lainan, nykyisen asunnon kulut + 20 % vuokrasta? Ja tietty uuden asunnon sähköt, vedet jne.
Olisiko kuitenkin viisainta pysyä samassa kämpässä ja myydä se?
Asumistuki ei todellakaan ole aina 80%. Ap:lla on ilmeisesti tuloa, kun maksaa lainaakin. Jos on hyvä työttömyystuki niin voi olla ettei saa mitään asumistukea.
Tämä! Todellakin saat asumistukea vuokra-asuntosi, mitä ihmettä täällä pelotellaan?!