YLE: Maksufirma Klarnan kautta pystyy tilaamaan tavaraa toisen nimiin
"Pohjoismaiden suurimpiin kuuluvan maksunvälitysyhtiö Klarnan järjestelmässä on vakava tietoturvaongelma, joka mahdollistaa yhtiön asiakkaiden tilien käyttämisen petoksiin, identiteettivarkauksiin ja kiusantekoon.
Ongelma on ollut tiedossa useiden vuosien ajan. Heikon tietoturvan takia Klarnan palvelua on myös hyödynnetty toistuvasti rikosten tekemiseen."
Kommentit (24)
Ei Klarna joka kerta tilattaessa kysy henkilötunnusta vaan sähköpostiosoitteen ja postinumeron. Sillä saa tilattua vaikka ja mitä jos kyseinen henkilö on joskus luonut klarna-tilin
Kuinka välinpitämättömiä ihmiset oikein on, kun tilanteen on annettu jatkua jo vuosia? Laitoin itse jo aikoja sitten kaikki Klarnaa käyttävät firmat boikottiin ja olen myös jättänyt monelle firmalle palautetta, jossa perustelen valintaani. Jos tarpeeksi moni muu toimisi samoin, Klarnan tai ainakin sitä käyttävien firmojen olisi pakko ryhdistäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Klarna joka kerta tilattaessa kysy henkilötunnusta vaan sähköpostiosoitteen ja postinumeron. Sillä saa tilattua vaikka ja mitä jos kyseinen henkilö on joskus luonut klarna-tilin
Mä otin sinne yhteyttä ja kysyin tätä. He sanoivat, että jos sähköpostiin tulee joku outo tilaus, mitä ei ole tehnyt, sitten pitää ottaa yhteyttä.
Aion jatkossakin käyttää klarnan laskua, mutta tottahan tuo haavoittuvaisuus on. Itse olen aina silpunnut nimeni, osoitteeni ja muut henkilötiedot papereista, mutta kyllähän joku ne ja sähköpostini monestakin paikkaa saada jos niin haluaa, on tullut ostettua verkosta eri kaupoista jo kymmenen vuotta ja aina ne pitää joka paikkaan antaa.