Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin lapset jatkuvasti vaarassa, mitä teen?

Vierailija
15.07.2014 |

En ollut uskoa silmiäni kun muutimme tähän taloon pari kuukautta sitten. Naapuri antaa lasten kiipeillä puissa! Eikä tämä riittänyt vaan nyt isä rakensi lapsille PUUMAJAA! Muutenkin ovat tosi huolimattomia, lapset leikkivät jatkuvasti yksin pihalla ja pyöräilevät keskenään ties minne.

Omani ovat kavereita naapurin lasten kanssa, miten estän heitä apinoimasta niitä kauhukakaroita? Ilmoitin, ettei puumajaan mennä tai pleikkari lähtee heti mutta se ei auttanut.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

curling mom. Juostaan sen lapsen edellä pehmustamassa ja suojaamassa jokainen puu, tolppa, kadunkulma yms. ettei se vaan kolhaise itseään. Samaa jatketaan joka elämän alalla joka lasta koskee jonnekin aikuisuuteen asti. Tarkoitushan on hyvä, eli lapsen parasta vain ajatellaan, joten mikään kritiikki ei noille mene jakeluun.

Vierailija
22/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:42"]Pienet naarmut on ihan eri asia ja kyllä lapset saavat vaikka skeitata kunhan käyttävät kypärää ja suojuksia. Puusta putoaminen on eri juttu ja puumaja näyttää niin huteralta. Ennen sai lapset myös ostaa tupakkaa kaupasta joten siihen on turha vedota.

[/quote]

Ai että tupakka ja puussa kiipeily on ihan verrannollisia juttuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:29"]

Tietenkin lapset leikkivät myös ulkona ja meillä on aikarajattu pleikkarin käyttö mutta en tosiaankaan halua että lapsi murtaa niskansa! ap

[/quote]

Niin eikö se pleikkari sitten lähtenytkään? Aloitusviestissäsi annoit ymmärtää, että niin käy, jos puumajaan menevät - ja puumajaan menivät?

[/quote]

Siis tarkoitin että normaalisti meillä ei pelata koko ajan vaan korkeintaan kaksi tuntia päivässä ja ei todellakaan joka päivä. Sanoin, että puumajaan meno on kielletty ja lapset vänkäsivät tietysti vastaan. Sanoin että asia on näin, tai pleikka ja telkkari lähtee. Luulivat sitten etten huomannut, kun tulin kaupasta niin siellähän ne olivat ja rangaistukseksi otin pleikkarin pois. Silti menivät taas uudestaan, kun en ollut näkemässä, mikä neuvoksi? ap

[/quote]

Millainen puumaja on? Jos se on oikein aikuisen rakentama, niin luulisin että siinä on kantavuudet kyllä ihan kohdillaan, kiinnitys on tukeva ja seinöt ovat tarpeeksi korkeat jne. turvallisuusseikat huomioitu. Ei siis mikään risukasa okan mutkassa joka nyt on sitten puumaja. Vaivauduitko ennen skitsoamistasi edes vilaisemaan millainen maja oli siis kyseessä?

[/quote]

Maja tuskin romahtaa mutta yksi seinä on kokonaan auki ja lapset voivat pudota siitä tai sitten pudota kiivetessään. Ja maja on ihan liian korkealla pienille lapsille. Olen huolissani niistä naapurin lapsista, kun koko ajan keikkuvat siellä. Omat eivät ole ainakaan viikkoon siellä käyneet mutta pelkään että menevät heti kun selkäni käännän.

Se on suunnilleen tällainen mutta avoimempi: http://www.vasynytlanssari.net/kuvat/Maja03.jpg

Vierailija
24/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä culing vanhempia löytää? Ihan mielenkiinnosta haluaisin joskus livenä seurata tuota touhua, omassa tuttavapiirissä on vain enemmän tai vähemmän normaaleja vanhempia.

Vierailija
25/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:54"]

Mistä näitä culing vanhempia löytää? Ihan mielenkiinnosta haluaisin joskus livenä seurata tuota touhua, omassa tuttavapiirissä on vain enemmän tai vähemmän normaaleja vanhempia.

[/quote]

En ole mikään curling-äiti. Annatteko kaikki muka lastenne kiivetä korkealle puuhun? Onkohan teillä edes lapsia. Ja tämä olisi aika tylsä aihe provoksi minun mielestäni. ap

Vierailija
26/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista tulee älyttömän kömpelöitäö ja tapaturmaherkkiä, jollei niiden anna kiipeillä.

Ap:n olisi parasta ottaa foliohattu päästä ja vahtia oikeita vaaroja, niinkuin naapurin pervoa setää.

Vierailija
27/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sinä ap teit lapsena? Et ilmeisesti itse ole kiivennyt minnekkään

Vierailija
28/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:42"]

Kun otsikko on "naapurin lapset vaarassa", niin olisiko nyt sitten kuitenkin parempi otsikko ollut "omat lapset vaarassa"??

Tämä on provo, koska muuntelet juttuasi koko ajan sen mukaan, millaisia vastauksia saat.

[/quote]

Olet varmaan oikeassa, että otsikko on vähän tyhmä. Nyt kuitenkin huoli on akuutimpi naapurin lapsista, kun omat ovat ihan turvassa ja olen kotona. ap

Vierailija
29/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:00"]

[/quote]

Ihan tavallisia juttuja, uin, pyöräilin, leikin leikkimökissä, hypin narua ja pelasin palloa. Miksi pitäisi kiivetä, onko se joku ehto hyvään lapsuuteen? Murtumia tai pahempaa siitä vain saa ja motoriikka kehittyy lapsilla muutenkin. En halua, että lapseni tai naapurin lapset putoaa korkealta! ap

Vierailija
30/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan nyt ottaa koneen naapurin sosiaalitantan luokse, juodaan teet ja nauretaan tälle oikein komeasti 

Vierailija
31/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsia? Kuulostat ihan meidän naapurilta, sillä kaksi lasta (melkein 8v ja melkein 6v).. Meidän lapset kiipeilee puissa ja tämä kimittää puun juurella, että te ootte kyllä nyt ihan liian korkealla. Mä oon sanonu lapsille, että saa kiivetä, ku ite pääsee puuhun ja pois. Ihan vauhkona, ku lapset leikkii purolla, on sellainen 50cm leveä, 10cm syvä (tiedän kyllä, että pesuvatiinkin voi hukkua), on vaatinu meitä aitaamaan pihan, mutta mä en usko aitoihin ja toisaalta, jos tuohon puron puolelle rakentaa aidan ja joku häviää, ni helposti luottaa, ettei se ainakaan purossa oo, ku tuossahan on aita..

Miten muuten uskalsit jättää lapset kauppareissun ajaksi keskenään? Annatko niiden kiipeillä leikkipuistoissa olevissa kiipeilytelineissä? Ootko lukenu lehtijuttuja, joissa kerrotaan, mitä siitä seuraa ku lapset ei saa juosta, hyppiä, kiipeillä , siis liikkua vapaasti? (Kunto ja motoriset taidot heikompia + lapset epävarmempia). 

Jossain tiedelehdessä oli tutkittu, miten kiipeilytilanteissa turvavarusteet (esim. pehmusteet kiipeilytelineen ympärillä/alla) ja vanhemman holhoaminen vaikuttavat lapseen: Jos lapsi saa vapaasti kiipeillä, hän tiedostaa tasonsa ja taitonsa, turvavälineet lisää huolimattomuutta ja vahinkoja. Lapset, jotka eivät saa vapaasti kehittää taitojaan ja itse arvioida, mihin pystyvät, kärsivät huomattavasti useammin esim. korkeanpaikankammosta.

Vierailija
32/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:00"]

[/quote]

Ihan tavallisia juttuja, uin, pyöräilin, leikin leikkimökissä, hypin narua ja pelasin palloa. Miksi pitäisi kiivetä, onko se joku ehto hyvään lapsuuteen? Murtumia tai pahempaa siitä vain saa ja motoriikka kehittyy lapsilla muutenkin. En halua, että lapseni tai naapurin lapset putoaa korkealta! ap

[/quote]

väitän, että sairaaloissa paikataan enemmän esim. trampoliinin kanssa tulleita vaurioita kuin puissa kiipeilyn seurauksena tulleita vaurioita. En itse asiassa tiedä yhtään tapausta, jossa puusta putoaminen olis johtanu vakaviin vaurioihin, mutta esim. trampoliinin tai polkupyörän kanssa moniakin.

Vierailija
33/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:00"]

[/quote]

[/quote]

Pyöräillessä ei voi kaatua? Uidessa ei voi hukkua? Hyppynaruun ei voi sotkeutua ja kaatua? Jne...

Vierailija
34/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä itsekin kiipeilty kavereiden kanssa puissa lapsena. Korkeat koivut oli parhaita. Milloin leikittiin apinoita ja milloin muuta. Kiipeiltiin aitojen päälle ja seikkailtiin metsissä.. Ja tää 90-luvulla.. :D

Vierailija
35/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, annan lasteni kiipeillä puissa, ja kyllä, ovat pudonneetkin. Vahinkoja ei voi välttää. Ei lapsi opi, miksi sitä nyt sanoisi, motorisia rajojaan, jos niitä ei anneta testata. Toki välillä vahdin, mutta kos kotipiham ulkopuolella kiipeilevät, harvoin olen näkemässä. Ja olen varoitellut myös, vaikka ei tuo mikään extreme-laji mielestäni olekaan. Mitään pahaa ei ole vielä sattunut, mutta en voi lapsia pumpuliinkaan pakata oman pelkoni takia.

Vierailija
36/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et ole mun äiti. Olis tylsä lapsuus enkä ois oppinu mitään muuta ku lojumaan kotona.

Vierailija
37/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jatkuvaa hupia ollut jo pitkän aikaa että poikamme (nyt 10v ja 8v) kiipeävät pihamme omenapuissa. Hirveetä olis kaikki kivat jutut olla koko ajan kieltämässä. Omassa lapsuudessakin juuri puut ja siellä olevat majat oli niitä kaikkein hauskimpia juttuja. 

Vierailija
38/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sille mitään, mutta kuulostat ihan Viljonkalta, jonka lapset leikkivät villejä leikkejä muumipeikon & co. kanssa. Muumipappa koisaa riippumatossa ja muumimamma on keittiössä pannut poristen. Ovelle saapuu Viljonkka täynnä pyhää vihastusta muumien löperöstä asenteesta.

Toisaalta ymmärrän sinua. Tuo on vanhemmuudessa vaikeinta. Miten asettaa järkevät, terveet rajat ilman että ylisuojelee?

Miten korkealla se maja on metreissä?

Vierailija
39/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32: Lapset ovat 6 ja 8 mutta emme ole naapureita, ei ole mitään puroa tuossa, eikä se minua haittaisikaan. Naapureiden mielestä on ihan ok että lapset kiipeilevät puussa niin en ole mennyt lapsille valittamaan. Se on aikuisten päätös. Olen kyllä sanonut naapurille, että maja on ihan liian korkealla enkä halua lapsiani sinne niin naapuri vastasi vain että selvä mutta heidän lapset saavat mennä.

Aina voi tapahtua jotain kamalaa vaikka kävellessä mutta en silti anna lasten pyöräillä ilman kypärää, olla veneessä ilman pelastusliivejä tai kiipeillä isoihin puihin. Kaipaisin apua siihen, miten voisin saada naapurin ymmärtämään vaaran ilman että hän pitää minua hysteerisenä valittajana ja varmistaa etteivät omani mene majaan kun silmäni välttää. ap

Vierailija
40/64 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 09:54"]

[/quote]

En ole mikään curling-äiti. Annatteko kaikki muka lastenne kiivetä korkealle puuhun? Onkohan teillä edes lapsia. Ja tämä olisi aika tylsä aihe provoksi minun mielestäni. ap

[/quote]

Annan kiivetä, just niin korkealle kuin pääsevät ja haluavat mennä. Vahinkoja on sattunu, mutta ei ikinä puissa kiipeilyun kanssa: kahteen haavaan on pitäny hakea apua päivystyksestä, toinen oli peukalossa, tuli veitsestä, selvittiin liimalla. Toinen sääressä, poika kaatui baarijakkaralla muovilaatikon päälle, laatikko lohkesi ja reuna viilsi haavan, joka tarvi muutaman tikin. Mutta puissa kiipeillessä ei oo tullu ku satunnaisia naarmuja. Yhtä oon käyttäny hammaslääkärissä, ku kaatu pyörällä ja hammas tuli läpi alahuulesta, valitti kipua, ni tarkastutin.

7 lapsen äiti