Miksi ihmiset eivät hallitse yhdyssanojen oikeinkirjoitusta?
Tämän huomaa erityisen selvästi täällä AV:lla, ja se paljastaa auttamatta ihmisen alhaisen koulutustason. Jos et edes avauksessa osaa muodostaa yhdyssanoja oikein, kertoo se, että ei ole muuta käytynä kuin korkeintaan peruskoulu, ja olet hiukan yksinkertainen.
terv. grammar nazi
Kommentit (50)
Komppaan osittain. Aina oikeinkirjoitus ei kerro koulutuksesta mitään. Monet amiksen käyneet kaverini kirjoittavat paremmin ja oikein kuin monet lukioaikaiset ystäväni. Mutta siitä olen samaa mieltä, että nykyään saa kyllä kauhistella sitä piittaamattomuutta kirjoitusasusta ja sitä kuinka " se on aivan vitun sama ku joku kummiski tajuaa mun pointin. Kaikkihan kirjoittaa muutenki kaiken koneella" Näin totesi ala-astelainen minulle kun sanoin, että käytä pilkkuja, pisteitä ja muista isot alkukirjaimet. Riippumatto on myös yhdyssana. Sain haistattelun ja naurun tämän kommentin jälkeen... Minulle on aivan sama jos tulee virheitä, mutta selkeät ja yksinkertaiset äidinkielisäännöt pitäisi osata!
Onko teidän sitten vaikea ymmärtää asiaa, jos yhdyssanat on kirjoitettu väärin? Niin, ei taida olla. Asiayhteydestä kyllä ymmärtää mitä kirjoittaja tarkoittaa. Minusta on epäasiallista ja itsekästä nostaa itsensä toisen yläpuolelle kielioppivirheiden vuoksi. Sisältö on aina tärkeämpi kuin ulkoasu. Olen itse luokanopettaja ja olen huomannut, että etenkin lukivaikeuksista kärsiville yhdyssanojen oikeinkirjoitus on mahdotonta oppia. En rokota heitä jokaisessa kokeessa kielioppivirheistä, vaan vain kielioppikokeissa. Historian kokeesta voi saada täyden kympin, vaikka olisi kirjoittanut kaikki yhdyssanat väärin.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:19"]Mulla on fb-kaveri joka ei osaa yhden yhtä yhdyssanaa. Ei mua haittaa jos on pari kirjotusvirhettä, mutta tää tyyppi kirjottaa pitkät tarinat joka päivä ja aivan kammottavaa tekstiä.
Aamu palaksi grilli makkaraa huolto asemallaz ihana ilta päivä tulossa, lasten kanssa uima rannalle! Huomenna aamu vuoro mutta ei haittaa kun tänään auringon paistetta :) :)
[/quote]
Me tunnetaan varmaan sama ihminen:-)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:10"]Saman puupäävaikutelman tekee tuo hymiöiden viljely. Ihmiset eivät enää osaa ilmaista viestinsä sävyä sanoin, vaan tarvitaan kuvasymboleja. Toimivat kaiketi vähän kuin tukiviittomat. ohis
[/quote]
Minulle tuli heti tämän kommentin kirjoittajasta semmonen puupäävaikutelma. Nuttura kireällä oleva kukkahattutäti vanhapiika joka ei osaa nauttia elämästä.
[/quote]
"Kukkahattutätivanhapiika" on yhdyssana. Muuten, sanaa "vanhapiika" ei ole soveliasta enää käyttää, ellet halua näyttää hiukan yksinkertaiselta. Sinkkutalouksia on Suomessa paljon.
ap
[/quote]
Vanhapiika mikä vanhapiika, voidaanhan sitä keksiä hienoja uusia nimityksiä muttei se mitään muuta :D Ja mulla on niin hyvä itsetunto ettei mua hetkauta vaikka vaikuttaisin yksinkertaselta tai kouluttamattomalta :) mä vaan nauran :)
[/quote]
Hyvä, että olet sinut itsesi kanssa. Varmaan kutsut myös mustia ihmisiä neekereiksi? Moukka.
ei ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 10:58"]
Heil Hitler! Mukava löytää aatesisar palstalta! T: toinen natsi
[/quote]
Suosittelen, että katsot Seinfeldin mainion jakson "Soup Nazi". Löytyy youtubesta. Jerry on muuten juutalainen.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:06"]
Kunpa osaisinkin vastata kysymykseen. Mutta eipä täällä ole kukaan muukaan osannut.
Olen itse kirjoittamisen ammattilainen ja osaan kirjoittaa yhdyssanat täsmälleen oikein. Minun ei ole tarvinnut opetella sitä (paitsi ehkä yhdysmerkin käyttöä) ja siksi olinkin todella hämmästynyt, kun havaitsin, että tyttäreltäni puuttuu täysin kielen taju (niin, kielentaju ei liene vakiintunut yhdyssana) tässä asiassa.
Vaikka olen kaikkeni yrittänyt, en ole pystynyt opettamaan tyttärelleni yhdyssanojen oikeinkirjoitusta. Kaikki nyrkkisäännöt on käyty läpi, mikään ei auta. Koulussa ei ole pystytty parempaan. Hän on tähän mennessä suorittanut alemman akateemisen loppututkinnon.
[/quote]
Kielentaju on kyllä yhdyssana.
ap
Kielioppinatsit vaikuttavat todella rennoilta ja mukavilta ihmisiltä. Teidän kanssanne olisi kiva viestitellä.
Kaveri: Miten siellä päin menee?
Natsi: Se kirjoitetaan sielläpäin.
Kaveri: Olen sanoinkuvaamattoman allapäin.
Natsi: Lause kirjoitetaan "Olen sanoin kuvaamattoman alla päin."
Kaveri: Kiitos tiedosta ja moi! Nähdään seuraavassaelämässä.
Natsi: SEURAAVASSA ELÄMÄSSÄ kirjoitetaan erikseen!!!!
[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 11:06"]
Kunpa osaisinkin vastata kysymykseen. Mutta eipä täällä ole kukaan muukaan osannut.
Olen itse kirjoittamisen ammattilainen ja osaan kirjoittaa yhdyssanat täsmälleen oikein. Minun ei ole tarvinnut opetella sitä (paitsi ehkä yhdysmerkin käyttöä) ja siksi olinkin todella hämmästynyt, kun havaitsin, että tyttäreltäni puuttuu täysin kielen taju (niin, kielentaju ei liene vakiintunut yhdyssana) tässä asiassa.
Vaikka olen kaikkeni yrittänyt, en ole pystynyt opettamaan tyttärelleni yhdyssanojen oikeinkirjoitusta. Kaikki nyrkkisäännöt on käyty läpi, mikään ei auta. Koulussa ei ole pystytty parempaan. Hän on tähän mennessä suorittanut alemman akateemisen loppututkinnon.
[/quote]
jep, sulta tosiaan puuttu tuosta pilkku kahden päälauseen välistä. Hyi, hyi!
Yhdyssanojen lisäksi itseä ottaa päähän epäselvä ulosanti, unohdetaan isot alkukirjaimet sekä virheiden määrä otsikoissa.