Tehkää mulle suunnitelma parempaan elämään! Olen 37v,kolmen lapsen yh, ikityötön,ulosotossa 40 000e. Palkkatuloja ei 8 vuoteen.
Ei ystäviä tai tukiverkostoja.
Haluaisin työn ja kavereita.
Kommentit (248)
Käykö kotipihalla miehiä lapsiensa kanssa? Jos käy, niin pokaa sieltä mies.
Vierailija kirjoitti:
Käykö kotipihalla miehiä lapsiensa kanssa? Jos käy, niin pokaa sieltä mies.
Ei ole hyviä miehiä täällä pihalla.
Ap
Ensin elämä kuntoon. Jos ei ole ammattia, niin sitten opiskelemaan ja sen jälkeen töihin. Hoitoalalla työllistyy, mutta saattaa olla vuorotyötä, mikä taas ei välttämättä sovi yh:lle, jolla ei ole tukiverkostoa. Avainkysymys lienee opiskelun ja työn suhteen on, että mikä ala sinua kiinnostaa? Vaikka opiskelisit seuraavat 3-4 vuotta, joudut tekemään sen alan työtä helposti 25 vuotta. Jotta jokainen aamu ei ole ponnistelua vastenmieliseen työpaikkaan, pitää alan oikeasti olla sinua kiinnostava. Muuten on suuri riski siihen, että päädyt muutaman vuoden opiskelu-/työponnisteluiden jälkeen nykyiseen elämäntilanteeseesi takaisin, eli työttömäksi kotiin.
Kun olet työelämässä, niin eiköhän sinusta ala kiinnostumaan myös ne kaipaamasi hyvät ja työssäkäyvät miehet. Siinä olet oikeassa, että nykyisessä elämäntilanteessa tuo miesryhmä ei näe sinua potentiaalisena kumppanina, ikävä kyllä. Mutta pienellä ponnistelulla saat kyllä elämäsi siihen tilanteeseen, että olet taas itse ohjaksissa. Tällä hetkellä tunnut istuvan vahvasti takapenkillä ja kuskin paikalla ei taida olla ketään. Elämänmuutos toisi sinulle varmasti takaisin oman arvon tuntemista, koska tällä hetkellä et oikein tunnu arvostavan itseäsi. Kaikki on joka tapauksessa kiinni itsestäsi. Lähde etenemään pienin askelin, koska muuten vuori tuntuu liian jyrkältä kiivetä.
"tehkää mulle".
Tämä kertoi kaiken olennaisen.
SINUN itse se on tehtävä.
Ensimmäisenä haet itsellesi sterin. Sitten rupeat katselemaan töitä. Mikä tahansa työ kelpaa nyt. Haet myös velkaneuvontaan. Minkä ikäisiä lapsia sinulla on, voisiko vanhin mennä töihin koulun ohella?
Luetko kirjoja? Rupea lukemaan. Lapset oppivat esimerkistä, jos äiti lukee, lapsetkin lukevat. Kirjoja saa kirjastosta ja kirpparilta. Ympäröi lapset kirjoilla. Sen lisäksi, katsele paljon dokumentteja. Samalla lapsetkin katsovat, ja yleissivistys kasvaa. Korosta lapsille tiedon ja opiskelun merkitystä. Opeta lisäksi lapsille miten esim. youtubesta opitaan uusia taitoja (esim. kuinka vaihdetaan pyörän rengas).
Älä IKINÄ ruikuta lapsille että tilanteenne on toivoton, mitään ei mahda jne. Kerro heille mahdollisuuksista, ja ehdottomasti kannusta opiskeluun ja työntekoon, vaikka itselläsi se nyt ei mennytkään putkeen.
Älä ota lisää velkaa! Äläkä ota uutta parisuhdetta, ennen kuin sinulla on se steri. Muista, että parisuhde ei ole kasvatusprojekti, sen miehen kuuluu olla jo valmis aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt velkaneuvojalla? Jos et, varaa aika sinne ja oletan, että voit saada velkajärjestelyn, jossa on 0 - sopimus. Jotenkin noin.
Aikoinaan noita tekivät tapauksissa, joissa ei ollut toivoa työllistyä, eikä siten maksaa ollenkaan velkoja pois.
Olisiko järjestely ohi kolmessa vuodessa, en tiedä.
Mutta jos saat järjestelyn ja sen päätyttyä voi suunnitella uutta koulutusta, jolla työllistyy.
Tää on oikeesti hyvävä neuvo. Olin ulosotossa (25 000) ja kaksi alaikäistä. Töissäkäyvänä maksan n 400€/kk kolme vuotta ja ditten olen velaton. Vielä 2 v jäljellä ja lapset ehtivät tulla täysi-ikäisiksi joten summa hiukan tuolloin nousee, mutta en ikinä olisi saanut maksettua tuota velkaa pois ilman järjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt velkaneuvojalla? Jos et, varaa aika sinne ja oletan, että voit saada velkajärjestelyn, jossa on 0 - sopimus. Jotenkin noin.
Aikoinaan noita tekivät tapauksissa, joissa ei ollut toivoa työllistyä, eikä siten maksaa ollenkaan velkoja pois.
Olisiko järjestely ohi kolmessa vuodessa, en tiedä.
Mutta jos saat järjestelyn ja sen päätyttyä voi suunnitella uutta koulutusta, jolla työllistyy.Syyskuussa näyttää aukeavan velkaneuvonta täällä. Kiitos. Ap
Velkaneuvonta on auki tänäkin päivänä. Voit asioida missä oikeusaputoimistossa tahansa. Joka tapauksessa voit etsiä sellaisen oikeusaputoimiston, jonka sähköiseen palveluun pääset kirjautumaan heti, eli ainakin sinä saat palvelua heti kun väki palaa lomilta.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Tee itse. Töitä, töitä...
Mitä töitä? On haettu töitä, en pääse. Ja pitää vielä olla päivätyö, koska lapset eikä tukiverkostoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
"tehkää mulle".
Tämä kertoi kaiken olennaisen.
SINUN itse se on tehtävä.
Mun suunnittelmat ei toimi tai pidä. Olen nyt näköalaton.
Ap
Ihan ensin adhd tutkimukset ja katsellaan sitten sitä elämää etiäpäin!
Vierailija kirjoitti:
Sinun sijassasi panostaisin kaiken lapsiin ja tyytyisin elämään tämän elämänvaiheen tuilla. Oman itsesi ja urasi vuoro tulee sitten myöhemmin.
Eli käytte viikottain kirjastossa, uimahallissa ja ilmaisissa kulttuuritapahtumissa, järjestät lapset hyville luokille kouluun ja hankit jokaiselle hyviä harrastuksia. Annat tekevän ihmisen mallin, vaikka marjastat ja sienestät pöytään monipuolista ruokaa. Rakastat, kannustat, rakastat.
Ei tuo ole tekevän ihmusen malli vaan tuilla eläjän malli. Joka tutkitusti periytyy lapsille. Todella, todella huono neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä haet itsellesi sterin. Sitten rupeat katselemaan töitä. Mikä tahansa työ kelpaa nyt. Haet myös velkaneuvontaan. Minkä ikäisiä lapsia sinulla on, voisiko vanhin mennä töihin koulun ohella?
Luetko kirjoja? Rupea lukemaan. Lapset oppivat esimerkistä, jos äiti lukee, lapsetkin lukevat. Kirjoja saa kirjastosta ja kirpparilta. Ympäröi lapset kirjoilla. Sen lisäksi, katsele paljon dokumentteja. Samalla lapsetkin katsovat, ja yleissivistys kasvaa. Korosta lapsille tiedon ja opiskelun merkitystä. Opeta lisäksi lapsille miten esim. youtubesta opitaan uusia taitoja (esim. kuinka vaihdetaan pyörän rengas).
Älä IKINÄ ruikuta lapsille että tilanteenne on toivoton, mitään ei mahda jne. Kerro heille mahdollisuuksista, ja ehdottomasti kannusta opiskeluun ja työntekoon, vaikka itselläsi se nyt ei mennytkään putkeen.
Älä ota lisää velkaa! Äläkä ota uutta parisuhdetta, ennen kuin sinulla on se steri. Muista, että parisuhde ei ole kasvatusprojekti, sen miehen kuuluu olla jo valmis aikuinen.
Vaikea olla positiivinen esimerkki, kun elämä on täyttä p*skaa ja toivon kuolemaa päivittäin.
Pelkään, että lastenikin psyyke pilataan koulukiusaamisella. Minua kiusattiin lukioon asti, siksi sen lopetin ja enkä ole enää uskaltanut mennä opiskelemaan. Koulumainen ympäristö pelottaa, vaikka olen melkein 40v
Ap
Mä hain nelikymppisenä yliopistoon ja opiskelin uuden uran. Et ole vanha! Jos ei lähäriys kiinnosta, etsi muuta. Markkinointia, graafista suunnittelua, ohjelmointia, kirjanpitoa, onhan näitä! Ja jos et pääse toiselle töihin, tee toiminimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa on pieni trolliviba, sillä harva nainen on yhtä jumissa nettikirjoitteluiden ikärasismin kanssa kuin itse olen.
Ap:nä hakeutuisin velkajärjestelyyn ja menisin opiskelemaan hyvin työllistävää alaa, johon rahkeet riittäisivät. Ehkä etsisin jopa miesystävänkin, minkä myötä tilanne helpottuisi huomattavasti. Uskoisin miesystävän löytämisen olevan naisille melko helppoa keskimäärin (itselleni tosin se on hyvin vaikeaa).
No jos en saa hyvää miestä, niin mieluummin olen ilman.
Ahdistaa kyllä ajatus vaipanvaihdosta aikuiselle :/
Mikä muu ala on varma työllistäjä? Ap
Nykypäivänä ei ole varmaa työllistäjää, joten yhtä hyvin voit pyrkiä johonkin sen sijaan että odotat turhaan peukaloita pyöritellen että joku keksii "varman työn".
Vierailija kirjoitti:
Ensin elämä kuntoon. Jos ei ole ammattia, niin sitten opiskelemaan ja sen jälkeen töihin. Hoitoalalla työllistyy, mutta saattaa olla vuorotyötä, mikä taas ei välttämättä sovi yh:lle, jolla ei ole tukiverkostoa. Avainkysymys lienee opiskelun ja työn suhteen on, että mikä ala sinua kiinnostaa? Vaikka opiskelisit seuraavat 3-4 vuotta, joudut tekemään sen alan työtä helposti 25 vuotta. Jotta jokainen aamu ei ole ponnistelua vastenmieliseen työpaikkaan, pitää alan oikeasti olla sinua kiinnostava. Muuten on suuri riski siihen, että päädyt muutaman vuoden opiskelu-/työponnisteluiden jälkeen nykyiseen elämäntilanteeseesi takaisin, eli työttömäksi kotiin.
Kun olet työelämässä, niin eiköhän sinusta ala kiinnostumaan myös ne kaipaamasi hyvät ja työssäkäyvät miehet. Siinä olet oikeassa, että nykyisessä elämäntilanteessa tuo miesryhmä ei näe sinua potentiaalisena kumppanina, ikävä kyllä. Mutta pienellä ponnistelulla saat kyllä elämäsi siihen tilanteeseen, että olet taas itse ohjaksissa. Tällä hetkellä tunnut istuvan vahvasti takapenkillä ja kuskin paikalla ei taida olla ketään. Elämänmuutos toisi sinulle varmasti takaisin oman arvon tuntemista, koska tällä hetkellä et oikein tunnu arvostavan itseäsi. Kaikki on joka tapauksessa kiinni itsestäsi. Lähde etenemään pienin askelin, koska muuten vuori tuntuu liian jyrkältä kiivetä.
Ei tarvitse olla työssäkäyvä mies, kunhan lapseton ja alle 35v.
Ap
Vähän pitäisi rajoittaa sitä, kenellä on oikeus lisääntyä. Tuollaisille työnvälttelijöille pikavippeilijöille ei lupaa
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä miksi noin on päässyt käymään. Älä ainakaan tee niin uudestaan, vaan menet töihin ja elät niin kuin muutkin kelvolliset kansalaiset.
Ap, olet kelvollinen myös nyt. Älä unohda sitä.
Minulla myös menee laskuja ulosottoon ja lapsia on. Annoin sen tapahtua, koska en enää pysynyt laskuissa perässä ja suurin osa rahoista meni laskuihin. Käsittelin stressiä ostelemalöa turhuuksia. Kantapään kautta..
Nyt rahaa jää enemmän käteen. Maksan sitten velkoja, kun on jotain mistä maksaa. Seuraavaksi aion hakea uuteen kouluun ja työllistyä (ehkä oppisopimus?)
Myös velkaneuvontaan itsekin. Tärkeintähän on se, että lapset saa rakkautta ja läsnäoloa.
Muista keskittyä siihen kaikkeen hyvään mitä sinulla on, ja pidä niistä asioista huolta. Rakkautta ja lämmin halaus!
Vierailija kirjoitti:
Mä hain nelikymppisenä yliopistoon ja opiskelin uuden uran. Et ole vanha! Jos ei lähäriys kiinnosta, etsi muuta. Markkinointia, graafista suunnittelua, ohjelmointia, kirjanpitoa, onhan näitä! Ja jos et pääse toiselle töihin, tee toiminimellä.
Kaikille aloille ole helppo työllistyä ja graafisia suunnittelijoita on paljon, hoitoalalle työllistyy takuuvarmasti.
Vaihda yhteystietoja kolmannen kommentoijan kanssa, alatte viestittelemään whatsupissa tai facebookissa. Saatte molemmat toisistanne vertaistukea ja aikuista juttuseuraa. Velkaneuvontaan ehdottomasti. Marjoja ja sieniä keräämällä pystyy satasista pariin tonniin hankkimaan suht helposti verottomia lisätuloja, joilla voi ostaa jotain "luksusta", johon ei muuten olisi varaa, ja lapset kanssa mukaan metsään.