Löysin 12v tyttäreni sängyn alta veriset alushousut, vihjaanko jotenkin hienovaraisesti, että tiedän asiasta?
Ei ole kertonut minulle. On ollut kyllä normaalia itkuisempi ja kiukkuinen viime päivinä. Kerronko, että tiedän, jotta hän saa valita mieluisiaan suojia ja saa pyytää tarvittaessa särkylääkkeitä? Ja ettei asiassa ole mitään hävettävää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että huomasit, että kuukautiset on alkaneet ja kysy onko ollut kipuja. Sitten vain reippaasti sanot, että käydään sideostoksilla, ja tyttö saa valita mitä ottaa. Näytä myös särkylääkkeet.
Kertaavielä, että voivat tulla epäsäännöllisesti ja alkaa tiputtamalla tai ryöpsähtää heti reilusti. Ohjaa pitämään siteitä ja varapikkareita koululaukussa ym.
Kerro myös omista kuukautisista onko ollut ongelmia ym.
Ei hitossa mihinkään sideostoksille yhdessä. Tuo olisi ollut aivan hirveää. Ja mistä noin nuori edes tietää, mitä kannattaa ostaa? Äiti ostaa siteet! Osta vaikka useaa laatua.
Juuri näin. Eihän se teini edes tiedä vielä mistään sidevaihtoehdoista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mitä noloa kuukautisissa on. Olen selittänyt ne jo vuosia sitten omalle nyt 11 v pojalleni. Hän tod näk tietää kuukautiskierrosta ja naisen hedelmällisyydestä enemmän kuin samanikäinen tyttö. Ja ihan asia lähti siitä, että en ole koskaan itse menkkoja hävennyt vaan sanonut esim etten voi lähteä paljuun tai saunaan koska menkat (runsaina vuotopäivinä en tykkää käydä muiden kanssa saunassa). Lapsi on nähnyt myös kotona kuukautissuojia jo pienenä ja niistä kysellyt ja eka kerran kuukautiset selitin varmaan 5-6 v. Viime vuosina sitten tarkemmin biologiaa, ikätasoisesti, ja henkistäkin puolta.
Ei niissä ole mitään noloa mutta ei niitä kannata ehkä selittää pienille pojille ellei ole hyvä syy. Veljeni tuli 10-vuotiaana koulusta ja bilsantunnilla oli kaikki selitetty tosi graafisesti ja hän oli ihan poissa tolaltaan. Ymmärrän tämän hyvin, koska jotkut haluaa olla lapsena lapsia eikä vielä astua aikuisen maailmaan. Tytöille on pakko selittää edes jotain, jos sitä verta nyt vain alkaa tulla. Meille selitettiin että nyt vain tulee kuukautiset ja thats it. Ei siitä tarvitse tehdä mitään kaikenkattavaa asiaa vaan sanoa, että naisen keho nyt alkaa tehdä tällaista jossain vaiheessa, se on ihan ok ja älä murehdi asiaa.
Ei ihme, jos järkyttyy bilsantunneista, jos 10 v ei tiedä, että naiset vuotavat verta kerran kuussa ja se on nimeltään kuukautiset. Kyllä mun poikani on juurikin kuukautisista kysynyt, onko ne kipeät niin kuin haava ja ilmaissut tyytyväisyytensä, ettei pojilla ja miehillä ole vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla vielä ensimenkat, vaan tyttö lienee menettänyt neitsyytensä…
Kannattaa ihan reilusti kysästä suoraan, että kenen kanssa nusasit.
Tuohan on jo velvollisuutesi aikuisena.
Kukaan ei pidä sinusta, mutta sitä ei tarvi tulla tänne palstalle esittelemään.
Voi, voi, osuiko ja upposiko?
Vierailija kirjoitti:
Koulussa niistä kerrotaan ajoissa, mutta ehkä joku on "ennenaikaisesti" kypsyvä.
12 v. on ihan tyypillinen kuukautisten alkamisikä. Ja kyllä, koulussa on jo puhuttu kuukautisista, mutta ei se opettaja niitä siteitä osta.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmista mistä on kysymys, voihan olla että on joku poika puhkaissut tytön pimpin kalvot
Hohoo, neitsytpoika ei tiedä mitään naisen genitaaleista.
Ensinnäkään neitsyys ei näy eikä tunnu.
Toiseksi immenkalvo ei ole umpinainen, eikä sitä kaikilla edes ole syntyessä. Jos se on umpinainen, se avataan kirurgisesti kuukautisvuodon päästämiseksi ulos, ja tuolloin on kyse harvinaisesta kehityshäiriöstä.
Kolmanneksi: jos ensimmäisessä yhdynnässä tulee verta, se tulee emättimen seinämän limakalvolta, ei immenkalvosta, joka on vain pieni vekki tuosta limakalvosta ja venyy emättimen seinämään kuin ryppy sukanvarressa.
Neljänneksi verta saattaa tulla vuosia myöhemminkin, jos yhdynnöissä on ollut taukoa.
Viidenneksi: kuvitelmasi 12-vuotiaasta harrastamassa seksiä on pe do fi li nen. Mene lääkäriin.
Nyt tiedät hiukan enemmän, vaikket ikinä varsinaiseen tilanteeseen pääsekään.
Voi hyvä luoja, miten asiasta ei ole keskusteltu aikaisemmin? Jos olisi, niin lapsi olisi tullut kertomaan asiasta, eikä tumpelo äiti kyselisi vauvapalstalla, miten näin jälkikäteen ottaa asia esille. Esitä ainakin anteeksipyyntö, että et ole hoitanut asiaa esimerkillisesti.
Hoida ainakin kunnon varustelu vessaan ja koita olla positiivinen ja puhu vapaasti asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kysy suoraan kahden kesken. Onko sinulle alkanut kuukautiset. Jos tyttö kiertelee, sano vaikka, että olet sen ikäinen, että voivat alkaa. Kysele mitä hän tietää kuukautisista ja kuukautissuojista. Anna hänen olla kuin aikuinen. Lopuksi kysyt, että tarvitseeko jotakin apua asian suhteen.
Ei, vaan äiti menee ihan kysymättä ostamaan siteitä. Ei sen tytön kuulu olla aikuinen tai osata mitään valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että huomasit, että kuukautiset on alkaneet ja kysy onko ollut kipuja. Sitten vain reippaasti sanot, että käydään sideostoksilla, ja tyttö saa valita mitä ottaa. Näytä myös särkylääkkeet.
Kertaavielä, että voivat tulla epäsäännöllisesti ja alkaa tiputtamalla tai ryöpsähtää heti reilusti. Ohjaa pitämään siteitä ja varapikkareita koululaukussa ym.
Ei hitossa mihinkään sideostoksille yhdessä. Tuo olisi ollut aivan hirveää. Ja mistä noin nuori edes tietää, mitä kannattaa ostaa? Äiti ostaa siteet! Osta vaikka useaa laatua.
Tai isä. Vai pitääkö aikuista suomalaismiestä jotenkin varjella tästä "saastaisesta" fysiologisesta asiasta?
Mikä helmetti siinä onkin, että kasvattaminen ja lasten huoltaminen on pelkästään äitien vastuulla 2021.
Miksi ei ole kerrottu aiemmin? Itse kerroin tytöilleni kun olivat 9-10v. Olisi ollut mahdollista, että vuoto alkaisi jo 10v mutta onneksi niin ei käynyt. Molemmilla alkoi 12v. Joten ei pidä viivytellä kertomisessa, miten toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mitä noloa kuukautisissa on. Olen selittänyt ne jo vuosia sitten omalle nyt 11 v pojalleni. Hän tod näk tietää kuukautiskierrosta ja naisen hedelmällisyydestä enemmän kuin samanikäinen tyttö. Ja ihan asia lähti siitä, että en ole koskaan itse menkkoja hävennyt vaan sanonut esim etten voi lähteä paljuun tai saunaan koska menkat (runsaina vuotopäivinä en tykkää käydä muiden kanssa saunassa). Lapsi on nähnyt myös kotona kuukautissuojia jo pienenä ja niistä kysellyt ja eka kerran kuukautiset selitin varmaan 5-6 v. Viime vuosina sitten tarkemmin biologiaa, ikätasoisesti, ja henkistäkin puolta.
Hyvä, että kerroit. Teini kipristeli aikoinaan koulussa kuukautiskivuissaan. Luokkakaveri poika kysyi, onks sulla kuukautiset, haluutko suklaata 😊 ja haki jonkun opettajan jakaman paperin tyttären puolesta.
Ei näistä asioista saa liian aikaisinkaan kertoa ja turhaan järkyttää liian nuorta lasta. Itse kuulin asioista ensimmäisen kerran oikeastaan vasta 5.luokalla lukemalla biologian kirjasta. Järkytyin ja lamaannuin ihan täysin. En edes ymmärtänyt kaikkea lukemaani ja asioita jäi epäselväksi. En oikeastaan koskaan näistä asioista puhunut. Yritin vain salailla asioita ja hävetti todella paljon. Näin siis oli 1990-luvulla. Toivottavasti nykyään asioista kerrotaan koulukirjoissa selkeämmin ja yksinkertaisemmin eli paremmin lukijan ikä huomioiden ja ilman pelottelua ja syyllistämistä, mutta toki tosiasiat huomioiden. Ainoa tuosta 5.luokan kirjasta mieleen jäänyt oli,että heti jos on suojaamattomassa yhdynnässä yhdenkin kerran tulee raskaaksi ja saa hivin. Samalla kuitenkin jäi epäselväksi, miten hedelmöittyminen oikeastaan tapahtuu ja mikä hiv oikeastaan edes on. Sitten hoettiin jotain suunnilleen niin, että tuollaista saa tehdä vain jos haluaa raskaaksi ja että miesten juttu se lähinnä on. Oikeasti aloinkin sitten pelkäämään murrosikää ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt haluaisi maalata piruja seinille, mutta kyllä tuossa täytyy ottaa huomioon sekin mahdollisuus, että kyseessä on seksuaalinen väkivalta. Puhu kuukautisista ja siitä, että niissä ei ole mitään hävettävää, mutta kysy hienotunteisesti myös siitä, että onko joku mahdollisesti satuttanut tyttöä. Muista korostaa, että se ei ole tytön vika jos näin on käynyt.
Siitähän sinä tykkäisit kun toisille kävisi se pahin skenaario eikä se todennäköinen. Tytöllä alkoi menkat. Live with it.
Voi hyvä ihme, minä en ole tuo törkeyksiä kirjoittava mies, kai sen nyt jo kirjoitustyylistä huomaa vaan itsekin nainen. Tämä on epätodennäköisempi vaihtoehto mutta mahdollinen silti. Eihän siitä puhuminen herranjumala sitä tarkoita, että toivoisi sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai isä. Vai pitääkö aikuista suomalaismiestä jotenkin varjella tästä "saastaisesta" fysiologisesta asiasta?
Mikä helmetti siinä onkin, että kasvattaminen ja lasten huoltaminen on pelkästään äitien vastuulla 2021.
Huoh. Taidat olla mies, kun et tajua miltä kuukautisten alkaminen tuntuu lapsesta??? Kumpikohan tietää siteistä enemmän äiti vai isä? Kummalle nuoren tytön on luontevampaa puhua menkoista? Jos isä olisi mulle siteitä tuonut, olisi ollut vielä kiusallisempaa.
Toki jos äitiä ei ole, niin isä sitten hoitaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä asioista saa liian aikaisinkaan kertoa ja turhaan järkyttää liian nuorta lasta. Itse kuulin asioista ensimmäisen kerran oikeastaan vasta 5.luokalla lukemalla biologian kirjasta. Järkytyin ja lamaannuin ihan täysin. En edes ymmärtänyt kaikkea lukemaani ja asioita jäi epäselväksi. En oikeastaan koskaan näistä asioista puhunut. Yritin vain salailla asioita ja hävetti todella paljon. Näin siis oli 1990-luvulla. Toivottavasti nykyään asioista kerrotaan koulukirjoissa selkeämmin ja yksinkertaisemmin eli paremmin lukijan ikä huomioiden ja ilman pelottelua ja syyllistämistä, mutta toki tosiasiat huomioiden. Ainoa tuosta 5.luokan kirjasta mieleen jäänyt oli,että heti jos on suojaamattomassa yhdynnässä yhdenkin kerran tulee raskaaksi ja saa hivin. Samalla kuitenkin jäi epäselväksi, miten hedelmöittyminen oikeastaan tapahtuu ja mikä hiv oikeastaan edes on. Sitten hoettiin jotain suunnilleen niin, että tuollaista saa tehdä vain jos haluaa raskaaksi ja että miesten juttu se lähinnä on. Oikeasti aloinkin sitten pelkäämään murrosikää ihan tosissaan.
Kun asioihin suhtautuu neutraalisti ja kertoo ikätasoisesti, niin ei siinä nyt pitäisi olla tietona mitään shokkia. Meillä on juteltu kuukautisista ja ehkäisystä sekä sp-taudeista useaan kertaan ennen kuin ne edes ovat olleet ajankohtaisia asioita. Koulussa niistä myös puhuttiin ha teini kyseli lisää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Järkytyit 5. luokalla? 🙄 Minulla menkat alkoi 4. luokalla... Että niin. Olin kyllä kuullut niistä jo sitä aiemmin enkä ollut järkyttynyt siitä tiedosta. Järkytyin kyllä kun ne oikeasti alkoivat, mutta minkäs teit.
Ota asia puheeksi, mutta jätä samalla lapselle kysyä asiasta joskus myöhemmin. Korosta, että kyseessä on tavallinen asia ja ihan samanlainen osa elämänkulkua kuin joku suihkussa käyminen tmv. Osta sidevaihtoehtoja testattavaksi, mutta älä osta niitä kaikkein ohuimpia päiväsiteitä, jotka eivät riitä mihinkään. Ja varmista, että tytöllekin on selvää, että jatkossa hankit tytön toiveiden mukaiset siteet. Siinäkin korosta, että on ihan tavallista, että vuotoa on joskus paljon ja siihen voi tarvita niitä yösiteitä päivisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hhohh hhohh hoijaa😤
Mitäs tää kuuluu meille millään tavalla🙄
Hyvä kysymys. Tap--pavan tylsää pas--kaa palsta pullollaan.
Minunkin äitini löysi vastaavan kätkön, kun menkat olivat alkaneet. Ripitti minut oikein kunnolla, miten likaista ja epähygieenistä on säilöä verisiä alkkareita kaapin nurkassa. Nojoo, niin varmasti onkin, mutta tuolla saarnallaan aiheutti vain sen, että pidän edelleenkin ruumiintoimintojani likaisina ja ällöinä, enkä ole koskaan voinut puhua äidille esim. huolistani vaikka juuri menkkojen tai muiden yksityisasioideni suhteen.
Saarnan ja syyttelyn sijaan olisi ollut mukava saada omaan huoneeseen vaikkapa pari pakettia erilaisia siteitä ja kehotuksen tulla juttelemaan, jos jokin mietityttää. Ketjun alussa jonkun ehdottama viesti paperilla sidepakettien kyljessä kuulosti minusta lempeältä ja lapsen tunteet huomioivalta tavalta ottaa asia esille. Hän ei välttämättä halua puhua asiasta kasvokkain.
Kannattaa muistaa, että menkat voivat herättää kaikenlaisia tunteita. Häpeääkin, vaikka kuukautisissa sinänsä mitään hävettävää olekaan. Minulle ainakin tuntui silloin vaikealta ja epämiellyttävältä hyväksyä alkava "naiseuteni" menkkojen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vie vessan kaappiin kuukautissuojia ja ilmoita, että sieltä löytyy niitä aina jos sattuu tarvitsemaan. Parempi ettet ota sen enempää puheeksi ellei lapsi itse halua. itselleni oli kamalan noloa tuon ikäisenä puhua menkoista kotona tai viedä pyykkiin verisiä pikkareita, ja mieluiten olisin vain ottanut hissukseen vessasta siteitä ja odottanut, että sidevarastoa täydennetään kun ne käyvät vähiin. Nykyään netistä saa niin helposti tietoa ettei vanhempien kuukautisvalistusta kaivata.
Vanhempien kuukautisvalistusta ei ehkä kaivata, mutta kaivataan jo paljon ennen tuota ikää suhdetta, jossa kaikista aiheista on luontevaa puhua.
Musta on vähän järkkyä, kuinka monilta se puuttuu, ja lapsi jää yksin valitsemaan informaationsa ja ennen kaikkea sen lähteet.
Tavoitteena kai olisi käydä ne keskustelut paljon ennen kuin lapsi on ehtinyt kasvattaa sellaisen ajatusvinouman, että vaikkapa kuukautiset ovat ”nolo” aihe. Silloin on jo paljon mennyt pieleen.
Sairaanhoitaja äitini oli 80-luvulla sitä mieltä, että kuukautiskipu on psykosomaattista kipua, eikä sitä tarvitse lääkitä. Onnekseni isälläni oli aina särkylääkettä päänsäryn varalta, niinpä lääkettä onneksi löytyi aina tarvittaessa.
Olin kuvitellut, että näissäkin asioissa oltaisiin menty eteenpäin, eikä tyttöjen tarvitse enää kärvistellä turhaan itsekseen.