Löysin 12v tyttäreni sängyn alta veriset alushousut, vihjaanko jotenkin hienovaraisesti, että tiedän asiasta?
Ei ole kertonut minulle. On ollut kyllä normaalia itkuisempi ja kiukkuinen viime päivinä. Kerronko, että tiedän, jotta hän saa valita mieluisiaan suojia ja saa pyytää tarvittaessa särkylääkkeitä? Ja ettei asiassa ole mitään hävettävää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Eikös noista asioista puhuminen sekä varautuminen olisi pitänyt hoitaa jo 2-3 vuotta sitten.
Itse kahden tyttären etäisänä hoidin nuo keskustelut silloin kun tyttäret vuorollaan täyttivät 10 vuotta. Näytin myös erilaiset suojat ja neuvoin niiden käytössä ja mistä niitä löytyy.
Tyttöjen äitikin oli tyytyväinen, kun aihe kuulemma on nolo!
Asia on tytölle sellainen, josta ei halua isän kanssa puhua. Pakkotilanteessa esim, jos äitiä ei enää ole olemassa, asiasta voi tai pitää puhua, mutta uskoisin, ettei kukaan puhu asiasta isälleen. Nämä ovat ihan niitä tyttöjen juttuja. Typerän alentuva kommentti muutenkin.
Minä en nyt haluaisi maalata piruja seinille, mutta kyllä tuossa täytyy ottaa huomioon sekin mahdollisuus, että kyseessä on seksuaalinen väkivalta. Puhu kuukautisista ja siitä, että niissä ei ole mitään hävettävää, mutta kysy hienotunteisesti myös siitä, että onko joku mahdollisesti satuttanut tyttöä. Muista korostaa, että se ei ole tytön vika jos näin on käynyt.
Kyselepä että ei ole leikkinyt sormilla tai työntänyt jotain muuta sisäänsä. Mulla kävi niin että peilin varsi yllättäen lopsahti sisääni kun painelin ja siitä tuli verenvuoto ja äiti luuli menkoiksi. Ymmärrätte varmaan että oli pakko kuitata se "menkoiksi".
Ei taida olla vielä ensimenkat, vaan tyttö lienee menettänyt neitsyytensä…
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt haluaisi maalata piruja seinille, mutta kyllä tuossa täytyy ottaa huomioon sekin mahdollisuus, että kyseessä on seksuaalinen väkivalta. Puhu kuukautisista ja siitä, että niissä ei ole mitään hävettävää, mutta kysy hienotunteisesti myös siitä, että onko joku mahdollisesti satuttanut tyttöä. Muista korostaa, että se ei ole tytön vika jos näin on käynyt.
Siitähän sinä tykkäisit kun toisille kävisi se pahin skenaario eikä se todennäköinen. Tytöllä alkoi menkat. Live with it.
Miksi ihmeessä takertuisit menneeseen, käytettyihin alushousuihin? Uskalla olla avoin ja kerro tyttärelle, että haluat kertoa hänelle naisen biologiasta - tulevan varalle. Ja että äiti on henkilö, jolta saa pyytää apua. Älä tee asiasta mitään "minä löysin! TUNNUSTA!" -nolausleikiä "rehellisyyden" varjolla.
Koulussa niistä kerrotaan ajoissa, mutta ehkä joku on "ennenaikaisesti" kypsyvä.
Vie vessan kaappiin kuukautissuojia ja ilmoita, että sieltä löytyy niitä aina jos sattuu tarvitsemaan. Parempi ettet ota sen enempää puheeksi ellei lapsi itse halua. itselleni oli kamalan noloa tuon ikäisenä puhua menkoista kotona tai viedä pyykkiin verisiä pikkareita, ja mieluiten olisin vain ottanut hissukseen vessasta siteitä ja odottanut, että sidevarastoa täydennetään kun ne käyvät vähiin. Nykyään netistä saa niin helposti tietoa ettei vanhempien kuukautisvalistusta kaivata.
Muiluta niiden housujen löytöpaikalle puhtaat tilalle ja paketti siteitä. Varmaan jossain vaiheessa aiheesta avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä takertuisit menneeseen, käytettyihin alushousuihin? Uskalla olla avoin ja kerro tyttärelle, että haluat kertoa hänelle naisen biologiasta - tulevan varalle. Ja että äiti on henkilö, jolta saa pyytää apua. Älä tee asiasta mitään "minä löysin! TUNNUSTA!" -nolausleikiä "rehellisyyden" varjolla.
Me emme tunne ap:ta ja hänen lastaan. Joissain tapauksissa kuvaamasi juttu on ok, toisissa taas lapsi haluaisikin, että äiti huomaa ja nostaa kissan pöydälle. Helppo huudella sieltä jostain tuntemattomasta vinkkejä kun et edes tunne kyseisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla vielä ensimenkat, vaan tyttö lienee menettänyt neitsyytensä…
Kannattaa ihan reilusti kysästä suoraan, että kenen kanssa nusasit.
Tuohan on jo velvollisuutesi aikuisena.
Kukaan ei pidä sinusta, mutta sitä ei tarvi tulla tänne palstalle esittelemään.
Minä en ymmärrä, mitä noloa kuukautisissa on. Olen selittänyt ne jo vuosia sitten omalle nyt 11 v pojalleni. Hän tod näk tietää kuukautiskierrosta ja naisen hedelmällisyydestä enemmän kuin samanikäinen tyttö. Ja ihan asia lähti siitä, että en ole koskaan itse menkkoja hävennyt vaan sanonut esim etten voi lähteä paljuun tai saunaan koska menkat (runsaina vuotopäivinä en tykkää käydä muiden kanssa saunassa). Lapsi on nähnyt myös kotona kuukautissuojia jo pienenä ja niistä kysellyt ja eka kerran kuukautiset selitin varmaan 5-6 v. Viime vuosina sitten tarkemmin biologiaa, ikätasoisesti, ja henkistäkin puolta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös noista asioista puhuminen sekä varautuminen olisi pitänyt hoitaa jo 2-3 vuotta sitten.
Itse kahden tyttären etäisänä hoidin nuo keskustelut silloin kun tyttäret vuorollaan täyttivät 10 vuotta. Näytin myös erilaiset suojat ja neuvoin niiden käytössä ja mistä niitä löytyy.
Tyttöjen äitikin oli tyytyväinen, kun aihe kuulemma on nolo!
Meilläkin etäisä hoiti avustuksellani (äitipuoli) asian ja hyvin meni. Harmi, ettei äiti joka lapsen kanssa pääsääntöisesti asu ollut edes viitsinyt antaa pidemmälle isäjaksolle siteitä mukaan 👍.
Omalle tyttärelleni aion olla alusta lähtien avoin. Hän on vasta 3, mutta on pienempänä yhteisillä vessareissuilla nähnyt puhtaita siteitä ja kysellyt. Vanhempana sitten tarkempi selostus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mitä noloa kuukautisissa on. Olen selittänyt ne jo vuosia sitten omalle nyt 11 v pojalleni. Hän tod näk tietää kuukautiskierrosta ja naisen hedelmällisyydestä enemmän kuin samanikäinen tyttö. Ja ihan asia lähti siitä, että en ole koskaan itse menkkoja hävennyt vaan sanonut esim etten voi lähteä paljuun tai saunaan koska menkat (runsaina vuotopäivinä en tykkää käydä muiden kanssa saunassa). Lapsi on nähnyt myös kotona kuukautissuojia jo pienenä ja niistä kysellyt ja eka kerran kuukautiset selitin varmaan 5-6 v. Viime vuosina sitten tarkemmin biologiaa, ikätasoisesti, ja henkistäkin puolta.
Ei niissä ole mitään noloa mutta ei niitä kannata ehkä selittää pienille pojille ellei ole hyvä syy. Veljeni tuli 10-vuotiaana koulusta ja bilsantunnilla oli kaikki selitetty tosi graafisesti ja hän oli ihan poissa tolaltaan. Ymmärrän tämän hyvin, koska jotkut haluaa olla lapsena lapsia eikä vielä astua aikuisen maailmaan. Tytöille on pakko selittää edes jotain, jos sitä verta nyt vain alkaa tulla. Meille selitettiin että nyt vain tulee kuukautiset ja thats it. Ei siitä tarvitse tehdä mitään kaikenkattavaa asiaa vaan sanoa, että naisen keho nyt alkaa tehdä tällaista jossain vaiheessa, se on ihan ok ja älä murehdi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen äitikin oli tyytyväinen, kun aihe kuulemma on nolo!Meilläkin etäisä hoiti avustuksellani (äitipuoli) asian ja hyvin meni. Harmi, ettei äiti joka lapsen kanssa pääsääntöisesti asu ollut edes viitsinyt antaa pidemmälle isäjaksolle siteitä mukaan 👍.
Omalle tyttärelleni aion olla alusta lähtien avoin. Hän on vasta 3, mutta on pienempänä yhteisillä vessareissuilla nähnyt puhtaita siteitä ja kysellyt. Vanhempana sitten tarkempi selostus.
Hei hienoa, hyvä äitipuoli. Pisteet. :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo 2020-luku. Kuukautisista voi/kannattaa puhua jo etukäteen. Siteitä ostaa jo etukäteen ja kertoa missä niitä on. Eli kyllä nyt on ap sinun hommasi viimeistään hankkia niitä siteitä.
TÄMÄ!!!
Aika järkyttävää jos ei 2020-luvulla vieläkään osata hoitaa näitä asioita fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen äitikin oli tyytyväinen, kun aihe kuulemma on nolo!Asia on tytölle sellainen, josta ei halua isän kanssa puhua. Pakkotilanteessa esim, jos äitiä ei enää ole olemassa, asiasta voi tai pitää puhua, mutta uskoisin, ettei kukaan puhu asiasta isälleen. Nämä ovat ihan niitä tyttöjen juttuja. Typerän alentuva kommentti muutenkin.
Meillä kyllä teinin isäkin on hakenut kaupasta siteitä. Helposti löyti oikean paketin kun sai WA viestillä kuvan. Osa normaalia elämää.
Kysy suoraan kahden kesken. Onko sinulle alkanut kuukautiset. Jos tyttö kiertelee, sano vaikka, että olet sen ikäinen, että voivat alkaa. Kysele mitä hän tietää kuukautisista ja kuukautissuojista. Anna hänen olla kuin aikuinen. Lopuksi kysyt, että tarvitseeko jotakin apua asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että huomasit, että kuukautiset on alkaneet ja kysy onko ollut kipuja. Sitten vain reippaasti sanot, että käydään sideostoksilla, ja tyttö saa valita mitä ottaa. Näytä myös särkylääkkeet.
Kertaavielä, että voivat tulla epäsäännöllisesti ja alkaa tiputtamalla tai ryöpsähtää heti reilusti. Ohjaa pitämään siteitä ja varapikkareita koululaukussa ym.
Kerro myös omista kuukautisista onko ollut ongelmia ym.
Ei hitossa mihinkään sideostoksille yhdessä. Tuo olisi ollut aivan hirveää. Ja mistä noin nuori edes tietää, mitä kannattaa ostaa? Äiti ostaa siteet! Osta vaikka useaa laatua.
Sanotaan näin, että jos tyttöni kanssa pitäisi asia ottaa ensimmäisen kerran siinä vaiheessa kun pikkarit on veressä, kokisin epäonnistuneeni. Hyvä vanhempi keskustelee nämä asiat pari vuotta ennen kuin on aika. Oma äiti otti puheeksi kun olin ehkä 8-9-vuotias.