Auto - leasing vai oma
Leasing;
-alle 5 vuotta vanha auto, alle 50 000 km ajettu
-leasing-maksu 310e/kk, sis. huollot, korjaukset, katsastukset. Minimisop. aika 1 vuotta, jonka jälkeen 1kk;n irtisanomisaika. Ajokilsoja 15 000/ vuosi joka riittää omaan käyttöön hyvin.
- vakuutus 57e/kk
-verot 20e/kk
-autopaikka 30e/kk
Kustannukset yht. 417e/kk
Päälle bensat, autonpesut, renkaat. 
Nykyinen auto:
- arvo n. 5000e, kilsoja 190 000
- korjauskulut tänä vuonna 1400e, huolto 250e, katsastus ja uusintakatsastus 45e, korjattavaa vielä n. 1000e:n edestä
- autovakuutus 47e
-autovero 22e
- lainanlyhennys 127e/kk (velkaa jäljellä 900e)
- autopaikka 30e/kk
Kustannukset yhteensä: 451e/kk, + arvonalenema jota en ottanut huomioon. Toki siinä on myös omaisuutta nyt kiinni vielä jonkin verran, mutta aika mitätön arvo.
Päälle bensat, pesut, renkaat. 
Tottakai sitten jotain pientä lasinpesunestettä ym tulee molempiin päälle, en sellaisia nyt alkanut laskemaan. Mutta kuulostaa tuo leasing omaan tilanteeseen ihan hyvältä vaihtoehdolta? En pysty enkä halua ottaa isoa autolainaa ja siten päivittämään autoa uudempaan ja vähäkuluisempaan, joten leasing lienee parempi vaihtoehto kuin vanhan auton pitäminen? Tuntuu myös hyvältä tuo että kulut pystyy ennakoimaan vuodeksi eteenpäin hyvin tarkalleen, vaikka riskillä (oma auto) saattaa päästä halvemmalla.
No, saa keskustella jos herää ajatuksia ja aihe kiinnostaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole yksityisyyttä, et omista mitään ja olet onnellinen...
- Maailman talousfoorumi
Tähän ollaan menossa ja tulevaisuudessa myös päällä olevat arkivaatteet voidaan vuokrata. On kätevää, ettei tarvitse omistaa edes ruoanlaittotarvikkeita, kun joku tuo ne ovelle. Kaiken vuokraaminen maksetaan perustulolla ja kuten arvata saattaa monien eri vuokrien jälkeen käteen ei jää mitään.
Olen itse jo pitkän aikaa sitten luopunut ajatuksesta että haluaisin omistaa asuntoni. Tämä auto on nyt seuraava askel... muutenkin oma elämäntyyli on aika minimalistinen. Mieluummin enemmän omaa aikaa kuin materiaa ja siitä huolehtimista.
Kyllähän jotkut vuokraa esim juhlavaatteita ja sekin on ihan järkevää jos käyttö on minimaalista.
Itse vaihdon vuokra-asunnon samanlaiseen omistusasuntoon. Maksan nyt saman verran lainaa ja vastiketta kuukaudessa kuin aiemmin vuokraa. Erona toki se että oma pääoma karttuu. Jos muutan joskus takaisin vuokralle, vaikka eläkkellä ulkomaille, on minulla muhkea potti tilillä käytettäväksi johonkin muuhun.
Ja olet vastuussa asunnon ylläpitämisestä ja remonteista ja sen kuluista ja kannat mahdolliset taloudelliset riskit. Varmaan teet töitäkin kovemmin kuin minä. Juuri kaikesta siitä olen päässyt eroon kun asun vuokralla tai asossa. Elämä on simppeliä. Voin koska tahansa myös muuttaa jos haluan. Ja rahaa jää kuitenkin joka kuukausi käyttöön ja ne sijoitan; niistä tulee kiva potti sitten eläkkeelle.
Minulla jää käteen ja menee edelleen sama summa sijoitustilille kuukaudessa kuin meni ennen oman asunnon hankintaa.
Vuokraaminen ei ole yhtään halvempaa kuin omistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei 190t ajettu auto vaadi joka vuosi 2500 euron remppoja. Eli et voi tätä vuotta laskea jokavuotiseksi kulueräksi.
Liisurista maksat ihan kaiken saman kuin omastasi plus riskit plis voittomarginaalin toiminnasta.
Eikä 200 tuhatta ole mitenkään valtava ajomäärä 2000-luvun autolle. Itselläni 2007 mallin auto jolla ajettu 230 tuhatta. Viimeisen kolmen vuoden aikana remontteihin on mennyt 450 euroa kun molempien päiden jarrut uusittiin kokonaan.
Mulla hajosi moottori 2010 isosta dieselistä. Korjaus olisi maksanut 4-5 tonnia. Ei kannattanu ottaa riskiä. Meni romuksi.
Vierailija kirjoitti:
Oman auton kustannukset yhteensä: 451e/kk, + 83€/kk = 534 €/kk vs leasing 417e/kk, eli leasing tulee noilla tiedoilla 117 €/kk halvemmaksi.
Oletat joka vuosi autoa korjattavan 2500 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hajosi moottori 2010 isosta dieselistä. Korjaus olisi maksanut 4-5 tonnia. Ei kannattanu ottaa riskiä. Meni romuksi.
Luuletko ettei leasing-yhtiö tee riskiarviota ja huomioi kuukausikustannuksissa korjauksia? Ap:n laskelma ensi vuodelle riippuu nykyisen auton korjauksista. Mikäli korjauksia tulee 0 euroa, niin leasing-auto selvästi kalliimpi. Noin 2000 euroa korjauksilla menee tasoihin ja jos korjauskulut olisivatkin yli 3000 euroa on leasing-auto halvempi. Kun nykyinen auto arvioita 5000 euron arvoiseksi, niin 2500 euron korjausten järkevyyttä voi arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Maailman talousfoorumi
Tähän ollaan menossa ja tulevaisuudessa myös päällä olevat arkivaatteet voidaan vuokrata. On kätevää, ettei tarvitse omistaa edes ruoanlaittotarvikkeita, kun joku tuo ne ovelle. Kaiken vuokraaminen maksetaan perustulolla ja kuten arvata saattaa monien eri vuokrien jälkeen käteen ei jää mitään.
Olen itse jo pitkän aikaa sitten luopunut ajatuksesta että haluaisin omistaa asuntoni. Tämä auto on nyt seuraava askel... muutenkin oma elämäntyyli on aika minimalistinen. Mieluummin enemmän omaa aikaa kuin materiaa ja siitä huolehtimista.
Kyllähän jotkut vuokraa esim juhlavaatteita ja sekin on ihan järkevää jos käyttö on minimaalista.
Itse vaihdon vuokra-asunnon samanlaiseen omistusasuntoon. Maksan nyt saman verran lainaa ja vastiketta kuukaudessa kuin aiemmin vuokraa. Erona toki se että oma pääoma karttuu. Jos muutan joskus takaisin vuokralle, vaikka eläkkellä ulkomaille, on minulla muhkea potti tilillä käytettäväksi johonkin muuhun.
Ja olet vastuussa asunnon ylläpitämisestä ja remonteista ja sen kuluista ja kannat mahdolliset taloudelliset riskit. Varmaan teet töitäkin kovemmin kuin minä. Juuri kaikesta siitä olen päässyt eroon kun asun vuokralla tai asossa. Elämä on simppeliä. Voin koska tahansa myös muuttaa jos haluan. Ja rahaa jää kuitenkin joka kuukausi käyttöön ja ne sijoitan; niistä tulee kiva potti sitten eläkkeelle.
Minulla jää käteen ja menee edelleen sama summa sijoitustilille kuukaudessa kuin meni ennen oman asunnon hankintaa.
Niin? Ei minulla ole tavoitteena kerätä säästöjä määräänsä enempää. Enemmän arvostan elämänmukavuutta nyt ja tässä, siksi en halua omistusasuntoa riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ettei leasing-yhtiö tee riskiarviota ja huomioi kuukausikustannuksissa korjauksia? Ap:n laskelma ensi vuodelle riippuu nykyisen auton korjauksista. Mikäli korjauksia tulee 0 euroa, niin leasing-auto selvästi kalliimpi. Noin 2000 euroa korjauksilla menee tasoihin ja jos korjauskulut olisivatkin yli 3000 euroa on leasing-auto halvempi. Kun nykyinen auto arvioita 5000 euron arvoiseksi, niin 2500 euron korjausten järkevyyttä voi arvioida.
No sehän on sama kuin vakuutuksissa. Joku jää miinukselle ja joku plussalle. Firma tekee voittoa ja yksittäinen käyttäjä vapautuu riskistä maksamalla yhteiseen kassaan vähän enempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama kuin asunnon vuokraus, maksat kaikki mahdollidet kulut ja lisäksi omistajalle voitot ja niistä verot. Sopimuksen päättyessä sinulla ei ole mitään.
Tajusit kai että vertasit 50000 ja 190000 ajettuja keskenään, odotettavissa olevat korjauskulut on ihan eri planeetoilta.Tottakai tajusin. Mutta kun ei ole varaa hankkia tuollaista vähän ajettua missä on pienet korjauskulut omaksi, niin laskelmieni mukaan MINULLE tulee halvemmaksi liisata auto kuin pitää oma vanha auto.
Niin...mutta mitä 190tkm auton liisaaminen maksaa? Vertaat omenoita appelsiiniin.
Monet liisaa auton tai asuu vulkralla syystä tai toisesta ja se on ihan fine. Mutta halvempaa se ei ole koskaan.
Heitetään vielä.sellainen ajatusleikki että jäät työttömäksi jouluna. Sulla ei ole varaa leasingmaksuun, mutta sopimustasi on vielä jäljellä. Ja vaikka pääsisist autosta eroon, sulla ei ole autoa ja mahdollinen työssäkäyntiaule kutistuu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama kuin asunnon vuokraus, maksat kaikki mahdollidet kulut ja lisäksi omistajalle voitot ja niistä verot. Sopimuksen päättyessä sinulla ei ole mitään.
Tajusit kai että vertasit 50000 ja 190000 ajettuja keskenään, odotettavissa olevat korjauskulut on ihan eri planeetoilta.Tottakai tajusin. Mutta kun ei ole varaa hankkia tuollaista vähän ajettua missä on pienet korjauskulut omaksi, niin laskelmieni mukaan MINULLE tulee halvemmaksi liisata auto kuin pitää oma vanha auto.
Niin...mutta mitä 190tkm auton liisaaminen maksaa? Vertaat omenoita appelsiiniin.
Monet liisaa auton tai asuu vulkralla syystä tai toisesta ja se on ihan fine. Mutta halvempaa se ei ole koskaan.
Heitetään vielä.sellainen ajatusleikki että jäät työttömäksi jouluna. Sulla ei ole varaa leasingmaksuun, mutta sopimustasi on vielä jäljellä. Ja vaikka pääsisist autosta eroon, sulla ei ole autoa ja mahdollinen työssäkäyntiaule kutistuu....
Ei lähes 200 000km ajettuja rotiskoja liisata 😂 vaikea verrata silloin. Eikä nyt ole kyse siitä miten pääsee halvimmalla (siihen on sitäpaitsi mahdotonta ennustaa vastausta) vaan siitä mikä tässä OMASSA tilanteessa on järjevintä ja vähiten riskaapeliä.
Minulla on säästöjä sen verran että selviän kyllä yhden vuoden leasing-maksuista tarvittaessa. Ja olen sairaanhoitaja, niin ei ehkä ihan ekana osu kohdalle tuo työttömyys...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta 700e kats Punto niin auto kulusi tippuu tuosta puolella!!
Onko nykyinen autosi MB vai BMW. Ei autoon pysty tuollaisia korjauskuluja tulemaan noilla kilometreillä.
Miten ihmeessä te saatte tuommoisia summia menemään autoiluun!?
Ostin käteisellä 160000 ajetun Fiat Bravon. Kaikki toimii ja korjauksiin menny kahdessa vuodessa 450e. Kulutus 6,5L/100 keskimäärin ja vakuutus 190e ja yksi huolto per vuosi 100e Halpaa on mutta se on oma vika jos pitää ajaa uudehko lla vika pesällä minkä korjaus MAKSAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat tuollaisen vähän ajetun pätkällä, 250 eur/kk + kulut. Pääset tuohon 300 eur/kk tasoon.
Ja päälle maksan huollot, korjaukset ja katsastukset itse. Ja kannan taloudellisen riskin.
Tässähän jo vastasit itsellesi. Ota sitten leasing.
Mikä pakko nykyistä vaihtaa mihinkään?
Meillä on Saab. Halpa vakuutus, oma auto, ei tarvitse korjata jatkuvasti, bensan kulutus ei pienimmästä päästä.
En vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei 190t ajettu auto vaadi joka vuosi 2500 euron remppoja. Eli et voi tätä vuotta laskea jokavuotiseksi kulueräksi.
Liisurista maksat ihan kaiken saman kuin omastasi plus riskit plis voittomarginaalin toiminnasta.
Eikä 200 tuhatta ole mitenkään valtava ajomäärä 2000-luvun autolle. Itselläni 2007 mallin auto jolla ajettu 230 tuhatta. Viimeisen kolmen vuoden aikana remontteihin on mennyt 450 euroa kun molempien päiden jarrut uusittiin kokonaan.
Joo joku vuosi voi mennä 5000 € ja toisena vuotena vain satasia. 190 tkm alkaa olla auton loppumetrejä ja kustannukset sen mukaiset.
Riippuu ajokilometreistä omalla kohdalla. Ei ole mitään järkeä maksaa 300-600€ kk-vuokraa autosta, joka seisoisi suurimman ajan kadun varressa. Eli omilla alle 10000km vuodessa kilometreillä en ota leasing autoa kun on oma velaton autokin käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyinen autosi MB vai BMW. Ei autoon pysty tuollaisia korjauskuluja tulemaan noilla kilometreillä.
Ai ei pysty... vag-konsernin auto.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te saatte tuommoisia summia menemään autoiluun!?
Ostin käteisellä 160000 ajetun Fiat Bravon. Kaikki toimii ja korjauksiin menny kahdessa vuodessa 450e. Kulutus 6,5L/100 keskimäärin ja vakuutus 190e ja yksi huolto per vuosi 100e Halpaa on mutta se on oma vika jos pitää ajaa uudehko lla vika pesällä minkä korjaus MAKSAA.
No kuule ei mullakaan mennyt silloin kun tuolla oli ajettu noin vähän. Nyt se alkaa olla ehtoopuolella ja ollut sitä jo pari vuotta jos korjauskuluja katsoo.
Huolto 100e on kyllä hemmetin halpa, jos täyshuollosta puhutaan. Pimeenäkö teetät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Maailman talousfoorumi
Tämä. Itsekin vaihdoin omakotitalo asumisen vuokra asuntoon, loppu stressija nyt vietän leppoisaa elämää.