Kun kummi ei ehdi kummilapsensa rippijuhliin
Ilmoitettu varmaan tammikuussa lapsettomalle kummille, koska rippijuhlat on. Nyt ilmoitti, että ei pääse, koska loma alkaa silloin ja pitää olla toisella paikkakunnalla just silloin tekemässä jotain. Mitä vastata kummille? Ärsyttää nimittäin suunnattomasti.
Kommentit (122)
Niin? Ei kummin ole pakko olla paikalla.
Eiköhän se rippilapsi sen rahakuoren saa kumminkin ja se on lapselle pääasia.
Anna kummille potkut!
Tekisit kerran elämässäsi jonkun onnelliseksi
Aika tylyä. Konfirmaatiossa kummi yleensä kutsutaan sinne eteen rippilapsen kanssa. Voihan sinne toki mennä äiti rai isä tilalle mutta voi tuntua vähän haljulta kun oma kummi ei välitä.
Minuakin ärsyttäisi ja kun kutsu on toimitettu niin ajoissakin.
Vastaisin , että kummilapsesi x on tosi pahoillaan kun et pääse. Niin odotimme. Saatpahan ainakin syyllisyyttä nostettua. Kummin muut touhut eivät tunnu enää ihan niin kivoilta enää.
Onko tuollainen oikeasti jollekin iso juttu? Ehkä uskovaisille.
Mitäpä siihen olisi sanottavaa. Osallistuminen on aina vapaaehtoista. Tylsää, jos hänellä ei ole tuon isompaa syytä, mutta toivottavasti lapsella on toinenkin kummi ja muita sukulaisia. Muitakin syitä saattaa olla, vaikka hän ei niitä sano, kuten rahapula, koronapelko, sosiaalisten tilanteiden pelko tai aidosti tarve saada levätä lomalla. Minä harmittelisin muutaman minuutin ja unohtaisin sitten koko jutun.
Jälleen kerran: Älä suostu kummiksi.
Ikinä.
Muistan itse oman ripille pääsyni ja voin sanoa, että evvk kuka siellä oli ja kuka ei. Ei kiinnostanut koko "juhla" pätkääkään. Ne lahjat oli jees.
Vierailija kirjoitti:
On se lapselle, jolta puuttuu kirkosta kummi siunaamasta.
Enpä usko että tämä tuli teille ihan yllätyksenä. Kummin ja lapsen välinen suhde ei varmaankaan ole ollut kummoinen aiemminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se lapselle, jolta puuttuu kirkosta kummi siunaamasta.
No, eipä ainakaan minua paljon hetkauttanut tuolloin teini-iässä. Eri juttu, jos on uskossa.
Lapsettomalle kummille? Mitä helvettiä?
Ilmoitettu? Mitä helvettiä?
Kummius on luottamustehtävä ja kummilla on kaksi asiaa, mitä edellytetään: kasteessa mukana olo ja rippilapsen siunaus kirkossa. On se vähän huonoa, jos ei ehdi paikalle.
Meillä on tulossa lapsen rippijuhlat pian ja kirkkoon saa tulla vain kolme läheistä rippilapset kanssa. Se tarkoittaa sitä, että yksi perheestämme ei saa olla paikalla. Asia on meille täysin ok, edellisissä rippijuhlissa oli niin äärettömän tylsää kirkossa, että appiukkokin nukahti.
Juhlat jatkuvat kotona, mutta nyt kun potkupallofanien takia täällä pääkaupunkiseudulla jyllää taas korona, niin voi olla ettei moni tule tai vain piipahtaa. Ymmärrän sen oikein hyvin. Lastamme asia ei todellakaan ärsytä, vaan päinvastoin hänen mielestään se on hyvä juttu. Minun mielestäni myös.
Vierailija kirjoitti:
On se kummilapselle tärkeä juttu. Kummi on siunaamassa lapsen siellä edessä alttarilla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että tämä tuli teille ihan yllätyksenä. Kummin ja lapsen välinen suhde ei varmaankaan ole ollut kummoinen aiemminkaan.
Ihan ok välit on, joten tuli todellakin yllätyksenä! Uskon, että on kyse juuri siitä, että kun kummilla ei ole itsellä lapsia, ei ihan ymmärrä, että kyseessä on tärkeä päivä. Harmittaa vaan niin vietävästi lapseni puolesta, ettämietin, miten peitän kiukkuni, kun seuraavan kerran nähdään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kummius on luottamustehtävä ja kummilla on kaksi asiaa, mitä edellytetään: kasteessa mukana olo ja rippilapsen siunaus kirkossa. On se vähän huonoa, jos ei ehdi paikalle.
Uskovilla ehkä näin, mutta tapakristityillä ei. Kaikki eivät ole edes tapakristittyjä, vaan esimerkiksi mieheni on eronnut kirkosta vuosia sitten. Samoin on eronnut kirkosta yhden lapsemme kummisetä ja ei se meidän nappaamme kaivele.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran: Älä suostu kummiksi.
Ikinä.
Itse olen ollut kummina 5 kertaa, ei ole ollut ongelmia olla paikalla konfirmaatiossa.
Ei kai tuohon sen kummempaa tarvitse vastata. Kummin elämässä jokin muu meno menee rippijuhlien edelle.